Olen siis päässyt jo inssin läpi mutta auto silti sammuilee risteyksissä tai valoissa kun pitää pysähtyä. Opetusluvalla opettelin, ja siinä käytetty auto ei ikinä sammunut kun olin hetken saanut harjoitella. Mitä teen siis väärin kytkimen ja kaasun käytön kanssa liikkeelle lähtiessä? Kannattaako painaa hieman kaasua ennen kuin kytkintä nostaa, vai vasta sitten kun kytkin alkaa ottaa tuntumaa?
Auto sammuilee
8
1146
Vastaukset
- nolo-autoilija
Kyselin muutamalta henkilöltä asiaa ja heidän mukaan kierroksia pitää lisätä joko ennen kuin kytkintä alkaa nostaa tai sitten kun se alkaa ottaa tuntumaa, ja jos ei paina tarpeeksi sitä kaasua tässä vaiheessa niin auto töksähtelee ja/tai sammuu. Paljonko ne kierrokset pitäisi olla? 1000RPM? Itse olen aina painanut todella vähän kaasua kytkintä nostaessa, ehkä johtuu siitä kun opetusluvalla käytettiin diesel-autoa jotka eivät kuulemma niin helposti sammu kuin bensa-autot.
- harjoittele harjoitt
Niin no diesel-autot, ainakaan uudemmat, eivät tarvitse ollenkaan kaasua liikkellelähdössä. Mutta bensakäyttöisissä autoissa vaaditaankin vähän. Tosin kyllä bensavehkeilläkin pääsee ilman kaasua liikkeelle, sen huomaa sitten kun joutuu ruuhkassa ryömittämään.
Itse nostan kytkimen siihen tuntumaan, niin että auto hieman tärisee ja sitten painan hieman kaasua ja kun auto on liikkellä, niin kytkin hiljalleen ylös. Toki joskus tulee äkkilähtöjä, jolloin ei ole aikaa hakea tuntumaa. Silloinkin tilanne menee itsestään tottumuksen kautta.
Kannattaa vaan harjoitella ja ajella paljon, vaikka sammuileminen pelottaisikin. Niin tyhmältä kun se saattaakin kuulostaa, niin virheiden kautta oppii. Kyllä se auto itselläkin sammui vielä pari viikkoa kortin saannin jälkeenkin, vaikka joka päivä ajelinkin.
Ja voin melkein taata, että auto tulee sammumaan useammilla juuri kortin saaneilla, jos ei muuten, niin viimeistään yllättävissä tilanteissa.
Esimerkiksi ryömität autoa jonossa -> jono pysähtyy -> sinä pysähdyt paikalleen, kun samalla hetkellä jono lähteekin jo liikkeelle ->sinä hätiköit ja auto sammuu.
Tuo kuvio sattui itselle pari-kolme kertaa kunnes opin ennakoimaan sitä.
Eli virheiden ja kokemusten kautta oppii. Ja harjoittele vaikka kotipihalla liikkeellelähtöä. Kokeile kuinka vähällä kaasulla lähtee ja kokeile lähteekö ilman kaasua ollenkaan. - drivingforDummies
Mulla on sama ongelma, vaikkakin olen ajanut vasta 7 tuntia. Jokaisella tunnilla olen sammuttanut auton johonkin risteykseen. Kun menen tunnille en edes ajattele mitään muuta, kuin kunpa en sammuttaisi autoa ja otan sen tavoitteeksi tunnille. Viimeksi sammutin auton 10 kertaa, koska panikoin jo valmiiksi sitä että se taas sammuu. Miten tuosta negatiivisesta ajatuksesta pääsee eroon ja voi saada luottamusta itseensä? Kun alkaa hermoilemaan kaikki menee pieleen ja nyt taas ahdistaa todenteolla seuraava tunti.
Olenko maailman huonoin kuski vai onko se normaalia vielä tässä vaiheessa opetusta?
Kiitos kun jaatte näitä kokemuksia, tulee parempi mieli.- 1 1
Ihan normaalia. Rauhallisuutta lisää vaikka väkisin. Minulla ongelmana ensimmäisinä tunteina oli polven täriseminen, joka vaikeutti kytkimen hallintaa. Kyllä se siitä sitten kokemuksen kautta normalisoituu.
Eikä inssiä voida hylätä siitä, että auto sammuu. Kunhan se ei kymmeniä kertoja sammu samassa risteyksessä. Mutta toistoa, toistoa ja vielä kerran toistoa. Sillä se negatiivinen ajatus lähtee.
- nolo-autoilija
Tänään kävin harjoittelemassa ja ajamassa vähän pidemmän matkan, ei kertaakaan sammunut. Ongelma oli tosiaan siinä että painoin aivan liian vähän kaasua lähtiessä. Kiitos kaikille vastainneille.
- 76567
Auton sammuminen johtuu siitä että lasket kytkimen liian nopeasti ylös. Nostele kytkintä hiljalleen vaan ylöspäin kunnes auto lähtee liikkumaan sitten vaan painat hieman kaasua ettei sammu.
- Matlta odottaa
76567 kirjoitti:
Auton sammuminen johtuu siitä että lasket kytkimen liian nopeasti ylös. Nostele kytkintä hiljalleen vaan ylöspäin kunnes auto lähtee liikkumaan sitten vaan painat hieman kaasua ettei sammu.
Entinen tyttö snoi, "piättele pikkasen naatitaan". Soveltuu myös ohjeeksi liikkeelle lähtööön.
- drivingforDummies
Kiitoksia neuvoista! Luulen että mulla on samat ongelmat, että polvi tärisee ja painan liian vähän kaasua. Noh huomenna liukkaan radalle, jospa siellä saisi vähän rohkeutta peliin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1016299
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h814859Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1013122Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p302952Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262175Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191566Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3371131Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?921130Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311046- 48824