onko sopiva ensimmäinen hevonen?

sopusointu-

olen löytänyt aivan upea 19v hevosen jonka ostoa harkitsen. olen käynyt kerran katsomassa hevosta ja ensi kerralla olisi tarkoitus kivuta selkään asti =)
Mutta onko tässä mitään järkeä ostaa 19-vuotias hevonen? hyvässä kunnossa se kai on vaikka aika vähän työstetty viime aikoina..
En kyllä etsikään mitään kisa tykkiä esteille tai kouluun, että ei hevosen mikään täydellinen tarvitse olla..
kertokaa kokemuksianne vanhojen hepojen omistaajat..hyppäilettekö edellleen hevosillanne iästä huolimatta? jne..onko tämä ihana kauraturpa ostamisen arvoinen? uskon että siitä olisi mulle vielä paaljon iloa, mutta mielipiteitä ihmiet..=))

12

347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omena"

      Mielestäni 19.v heppan osto on ihan hyvä vaihto ehto ekaksi hevoseksi. Tosin ratsastaessa tulee huomioida aina hevosen ikä ja kunto. Eli 19.v hepalla ei välttämättä voi hypätä tai jos voi niin ei ainkaan kovin korkeita. Toki joitakin vanhempiakin hevosia on jotka ovat iästä huolimatta hyvässä kunnossa ja niillä voi hypätä isojakin, mutta harvemmassa ne ovat. Mieti tarkaan onko juuri tämä hevonen sellainen kun etsit ja täyttääkö se kaikki odotuksesi jos et ole täysin varma voit toki ottaa ammattilaisen mukaan joka kokeilee hevosen ja kertoo missä kunnossa se on ja pystyykö sillä tekemään asioita joita odotat. Huomioi myös se että hevoset elävät yleensä 20-30 vuotiaaksi.
      Onnea kuitenkin hevosen etsintään ja jos valitset juuri tuon hevosen niin toivon teille onnellista jatkoa!

    • v.i.l.m.u

      Hei! Olen itsekkin saamassa hevosen :) ja minun hevosen ikä on 14. Joka on minun mielestäni aika sopiva ikä. Minun mielestäni 19vuotias hevonen on aika vanha. Jos aikoo ensimmäiseksi hevoseksi ottaa. Hevonen on eläkeiässä noin 23vuotiaana.Joten et pystyisi tehdä sillä paljon mitään. ikä vaikuttaa terveyteen. Ostaisin ehkä hitusen nuoremman esim: 16w. Jos aiot ratsastella samalla hevosella pitäänkin?? :) Onnea hevosen ostoon!!

      Ps: Sinun kannattaa tehdä eläinlääkärin tarkistus jos ostat tuon hevosen.Niin voit myös kysyä eläinlääkäriltä mielipidettä

    • hepanomistan20W.:an

      no mulla on vuonis joka on nyt 20 W. ja kyll tiiän monta jotka on vielä 25 varsonu ja hyppää esteitä. ja omanikin varsoo ja oon hypänny hepallani 60 senttistä(eli ei kauheen isoa) ja hevoseni saa kokoajan heinää ja ruokinta on sitten erillaisempi, mutta valitettavasti en voi antaa paljon rehua kun tulee semmosia valkuais patteja...:(( mutta kehotan ottaa vanhemmanikin hevosen koska on niiin ihania pommin varmoja ja maailmaa nähneitä:) meill on ollu varsoi ja nyt on semmonen 10 w. hepo ja oikeasti näkyy iän ero. vuonis on rauhallinen ja fiksu eikä pelkää kokoajan, ja toinen onki sit semmonen jänis housu ja kaiken kanssa pitää tapella kun ei muka osaa ..... mutta tosin kannattaa teettää eläinlääkärin tarkastus ja liikutuksen kanssa HYVIN LOPPU JA ALKU LÄMMITELLÄ koska ei oo enää mikään 5 vuotias. ja lue vaikka kirjoja vanhoista hevosista koska niillä oikeasti on erillainen ruokinta ja liikutus. ja tietty talvella saattaa vaatia paremman loimituksen.

      jos hevonen on ihana ja kun ratsastat siitä tulee semmonen" jännä fiilis" ja terve niin siitä vaan! itse en meinannu ottaa vuonista ja muistan kun näin sen ja aattelin et onpa se erillainen ja ratsastaessa päätin jo et tää tamma lähtee kotiin:) ekaksi hepaksi varmaankin hyvä, kantsii pyytää joku kokenu mukaan

      onnea vaan!

    • sopusointu-

      kiitos kommenteista. Tietenkin eläinlääkäri saa tarkastaa hevosen enne ostoa. =) vielä mietin asiaa, mutta kiitos kokemusten jakamissta =)

    • vues

      Oleeen saamassa iteekki hevosen ja on aika vanha jo toi 19 vuotias. Ite ottaisin nuoremman, mutta toki silläkin päääse vielä monet vuodet menemää :)

    • Rambo fani

      mä omistan kolme ponii newforestinponi suomenhevonen ja shetlanninponin


      ps. nimimerkissä on mun shettiksen nimi se on ori

      • vuonohevos fani

        mäkin omistan kolme ponia shetlanninponin,dartmooninponin ja vuonohevosen

        shetlanninponin nimi on fiola,dartmooninponin nimi on manu ja vuonohevosen nimi on pulla


    • oooonnnnkoooo

      minä ajattelin ostaa 16 vuotiaan hevosen. mutta jos 19 on ok on 16 oltava.muuten mun kaveri sanoi että 16 vuotias hevonen sairastuu yleisemmin kun vaikka 8.v. onko totta?

    • fooooooo

      minäkin olen hankkimassa 16 vuotiasta heppaa.minusta 16 vuotias on hyvä se on todella kiltti ja sopii tosi hyvin ekaksi hevoseksi. joo 19 vuotias sanoisimpa että mun raja kulkee 8.v.mutta ittekin olin sen 16 vuotiaan ..........se on niin kiltti että........................!!! kyllä niitä nuorempia ehtii myöhemmin ostaa!! ja sit se sairastumis juttu mun äiti sano jotaki tollasta mutta en mä nyt niin innostunu nuorempaa kattomaan. kun mä vertasin 6 ja 16 vuotiaiden ikää niin nuorempi oli 3500e ja vanhempi 2500e!!!! tonnin heitti!!! mun kaverilla ei oo traileria vaikka sillä on oma heppa ei se mua haittaa mutta itse kyllä ostan sit kun mä saan sen

    • poinö

      19 vuotias...... ottaisin ite nuoremman mutta päätös on sinun......

    • yhyhyy

      no tuota jos sä saat sen ole erityisen onnellinen mun puolestaki......... minä löysin 16 ween mutta mun äiti ei suostu sitä ostamaan se on muka liian vanha.........................

    • eeeiiii

      hirveetä yhyhyy!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2826
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2130
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      914
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe