voiko olla raskaana

ehkäouto

... tietämättään viikolla 15? onko se mitenkään mahdollista?
maksaako veren kautta tehty raskaustesti kuinka paljon? ja tehdäänkö se siis ihan terveyskeskuksessa?

25

2107

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iniiinn

Miksi et vain hae apteekista testiä, kun eivät siellä paljoa maksa?

• 34+4

Terveyskeskus tekee sen joissakin tapauksissa, mikään rutiini se ei ole.
      Yksityisellä sen hinta on n. 30 euroa.

Edellisen kysymykseen yhtyen; miksi et hae apteekista raskaustestiä?

• .

Kyllä voi olla viikoilla 15 raskaana tietämättään. Ei toki yleistä, mutta mahdollista

• ehkäouto

olenkin tehnyt ja noloa myöntää, mutta pelkään tehneeni testin jotenkin väärin VAIKKA tarkistusruudussa onkin ollut jonkinlainen viiva ja itse testiruudussa ei. järjellä ajateltunahan siis en ole raskaana! mutta kun se viiva ei ole ollut selkeä niin se silti jäi mietityttämään. eli onko sillä niinkään väliä onko tarkistusruudun viiva selkeä vai vähän haaleahko? olen outo ja nuori ja tietämätön, mutta en vaan voi tälle mitään.

• -wndrng-

Onko sinulla jotain oireita, josta epäilet olevasi raskaana? Jos kuukautisesi ovat myöhässä jne. ja epäilet raskautta, kyllä terveyskeskuksessa laitetaan lähete veritestiin, eikä maksa kuin sen käyntimaksun verran =)

• raskaustesti

Tee uusi testi muutaman päivän kuluttua tai mene verikokeesen terveysasemalle...

• ehkäouto

no ei kai. tai luulen, että ei ja siksi mietinkin voiko olla raskaana ilman mitään oireita. ehkä tästä on tullut vähän päähänpinttymä tästä epäilystä... tai mikä lie.

mutta siis noista raskaustesteistä, kun mietin myös siis sitä, että tarvitseeko tarkistusruudun viivan olla tosi selvä ja samanvärinen joka kohdalta ja paksu?

mutta niin. varmasti jos kävisi siellä terveyskeskuksessa niin ei tarvitsisi enää miettiä tätä.

• älyhoi!

No voi herranjumala sentään, osta clearblue niin tulee teksti ihan selvällä suomen kielellä että oletko raskaana vai et (ja viikot kuinka pitkällä olet) niin ei pitäisi jäädä mitään epäselvää... omia aivojakin saa käyttää, ja seksiä ei kannata harrastaa jossei näin yksinkertaista asiaa ymmärrä!

• 75599689

Kotitesti ei enää tossa vaiheessa rv 15 näytä välttämättä plussaa, sillä hcg:n määrä on jo laskenut virtsassa, joten en luottaisi enää kotitestiin! Voi noilla viikoilla näyttää haaleaa plussaa tai jo täysin negatiivista tulosta! Mene terveyskeskukseen verikokeeseen!

• Mielenkiintoista..

Miksi istukka olisi yhtäkkiä kesken raskauden lakannut erittämästä ko. hormonia? Kyllä sitä hormonia erittyy koko raskauden ajan!!

• MINÄÄÄÄÄÄÄ88

suomi.24 ei ole mikää raskaustesti.

• HyväMielenkiintoista

En väittänytkään että hcg:n tuotanto lakkaa, vaan että määrä laskee HUOMATTAVASTI viikolla 8-10, joten kotitesti saattaa näyttää jo negaa tai vain hyvin haaleaa plussaa! Tähän aikaan HCS:n (istukan erittämä hormoni), estrogeenin ja progesteronin määrät alkavat nousta ja näitähän ei kotitesti mittaa. Noilla viikoilla istukka vasta alkaa ottaa suurimman vastuun hormonituotannosta kun keltarauhanen on surkastunut. Virtsaan ei erity ko. hormonia mitattavia määriä enää. Tämän tiedon voit lukea vaikka anatomian kirjasta kuten minä juuri sinulle tein!

Ja itse olen tehnyt testin viikolla 9 jolloin sain vain haalean plussan vrt. viikolla 4 tehtyyn testiin. Olen nyt 25. viikolla raskaana (normaali raskaus) joten kyse ei ole muusta kuin hcg:n määrän vähenemisestä elimistössä.

• aika erikoista...

Jaahas, no sepä mielenkiintoista, että oikein anatomian oppikirjassa noin lukee. Se kun sattuu olemaan niin, että ne hormonimäärät on HUOMATTAVISSA määrin edelleen koholla, vaikka vähän laskevatkin huippulukemista. Tavallinen raskaustesti todellakin näyttää raskauden myös myöhäisemmillä viikoilla.

• erikoistapahyvinkin

Noh, kyllä lasku on aika huomattavaa.
      "..istukka huolehtii lähes yksinään hormonituotannosta, (ensimmäisten 2-3 kk jälkeen), hCG tuotanto vähenee tällöin voimakkaasti.."
      Ihan piirrettynä löytyy kuva sinulle Ihminen-kirjan sivulta 424. Jospa piirros havainnollistaa sinullekin kuinka PALJON hormoni määrä laskee HUIPPULUKEMISTA! Että rv. 15, mistä aloittajan viestissä oli puhe, raskaustesti voi jo näyttää haaleaa plussaa tai negaa..

Ja kuten edellisessä viestissäni laitoin, näin on myös käynyt itselleni.. Oletko itse kokeillut? Toki jokaisen elimistö on erilainen ja poikkeamia keskiarvoista on.

Aloittajaa kehottaisin siltä käymään verikokeessa jossa saadaan 100% varmuus

• mammuska85

Aika hedelmöityksestä/Aika viimeisistä kuukautisista/HCG:n määrä mIU/ml
      1 viikko 3 viikkoa 0-5
      2 viikkoa 4 viikkoa 3-426
      3 viikkoa 5 viikkoa 18-7340
      4 viikkoa 6 viikkoa 1080-56500
      5-6 viikkoa 7-8 viikkoa 7650-229000
      6-9 viikkoa 8-11 viikkoa 25700-288000
      8-11 viikkoa 10-13 viikkoa 13000-253000
      17-24 viikkoa 2. kolmannes 4060-65400
      >25 viikkoa 3. kolmannes 3640-117000

Täytyy sellanen juttu sanoa että kyllä mulla esikoisesta näytti vielä ihan viimesillään testi vahvaa plussaa ku ihan huvkseen kokeilin :) Joillakinhan ei hcg erity virtsaan kovin herkästi joten testi saattaa näyttää haaleta ihan alusta saakka.
      Minä saanu vahvan plussan kummastakin lapsesta jo 3 viikoilla. Että hyvinkin yksilöllistä..

• aika erikoista

Hyvä Mielenkiintoista. Luepa nuo lukemat mitä Mammuska85 on laittanut. Kuten huomaat, raskaushormoni ei missään vaiheessa normaalissa raskaudessa laske niin paljon, että testi ei näyttäisi plussaa. En tiedä, miten on mahdollista, että itse olet tehnyt negatiivisen testin raskaana, mutta noista luvuista näkee selvästi, että plussaa se testi näyttäisi raskauden missä vaiheessa tahansa.

• mmmwah! :)

JA sinä "aika erikoista", luepa minun viestini. En ole väittänyt saaneeni negatiivista tulosta. :)

"aika erikoista", montako kotitestiä olet onnistunut tekemään itse seerumista, josta nämä luvut ja pitoisuudet ovat? Minulla ei ainakaan ole kotilabraa, hyvä jos sinulla on! :)
      Edelleen puhe oli kotitesteistä ja hCG:n erittymisestä virtsaan, eikö?
      Minäkin tein ensimmäisen testini 3 viikoilla ja hyvin vahva plussa tuli :)

Ja kuten minäkin edellisessä viestissä, huomautti myös Mammuska85, että yksilöllisiä eroja löytyy.

Jokainen saa uskoa mitä haluaa, itse luotan ammattikirjallisuuteen ennemmin kuin nettiin ja kuten edellisessä viestissäni sanoin, 100% varmuuden AP saa käymällä verikokeessa. Hyvää kesänjatkoa! :)

• edelleen.. :)
    • testailija

Vaikka luvuissa on suuri lasku, se ei tarkoita, että raskaustesti ei edelleen näyttäisi plussaa. Nykyiset testit ovat erittäin herkkiä ja niiden pitäisi kyllä reagoida plussalla raskauden kaikissa eri vaiheissa. Toki, jos testi on viallinen tai virtsa aivan liian laimeaa, niin voi testi näyttää negatiivista.

• :)

Tässä taas sekoitetaan asioita kunnolla, nuo luvut ovat seerumista eli verestä joita ei kotitestillä voida mitata! Ja puhe oli virtsaan erittymisestä. Ja KUTEN kirjoitin aiemmin, VOI testi noilla viikoilla (rv 15) näyttää HAALEAA PLUSSAA tai NEGATIIVISTA, riippuen ihmisestä! :)

Tiedän testien olevan herkkiä, koska olen niitä itsekin käyttänyt :)

• testailija

Aivan, olisi silti mukavaa, jos selittäisit miten on mahdollista, että testi reagoi esim. kuukautisten poisjäämisen aikaan, jolloin raskaushormonia on veressä joka tapauksessa vähemmän kuin koskaan myöhemmin raskauden aikana? Erittyykö hormonia kenties vähemmän virtsaan myöhemmässä vaiheessa, vai mistä johtuen testi ei enää näyttäisikään plussaa, vaikka raskaushormonia on veressä enemmän kuin raskauden alkuvaiheessa?

• .

Kyllä se vitratesti näyttää plussaa koko raskausajan!

• 345

kummat testit ovat luotettavampia: veri vai virtsa?

• 15+8

virtsatesti on ihan yhtä luotettava kuin veritesti, kunhan sen tekee oikein. Jostain syystä kaikki ihmiset eivät vain osaa testejä tehdä, mutta TK:ssa on ammattilaiset jotka osaavat kyllä hommansa.

• lab.hoitsu

Veritesti on virtsatestiä luotettavampi. Ja kertoo raskauden aiemmin.
      (tk:ssa käytetään ihan samoja virtsatestejä kuin mitä kotosalla.....)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      338
      11705
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      359
      7946
    3. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      2983
    4. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      98
      2248
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      153
      2187
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      8
      1646
    7. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      110
      1261
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      54
      1096
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      26
      908
    10. MUISTATTEKO SEN?

Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      312
      782
    Aihe