Ainainen kinastelun aihe on ollut, että kumpi on parempi, lyhennetty työpäivä vai "pekkaset?" Itse en pitänyt viime talvena yhtään "pekkasta." Jään heinäkuussa kuukauden kesälomalle jota jatkan kuukauden verran "pekkasilla." Eli olen käytännössä lomalla 8 viikkoa. Lyhennettyä työpäivää ei oikein edes huomaa, toisinkuin jatkamalla kesälomaa 4 viikolla:-)
Työajan lyhennys HELB-AKT
56
2140
Vastaukset
- Jättekivaa
Niin ja pekkaset menee KTA:lla eli saa parempaa palkkaa kuin, että olisi töissä päivävuorossa.
Makuasia, mulle riittää ihan hyvin 5 viikkoa kesällä ja 3 viikkoa talvella, ja kaikki viikonloput vapaat ja arkipyhät palkallisia vapaita. Ja työaika klo. 5.00-13.09.. ja niitä pekkasia kertyy 18-19 vuodessa, ei tee 4 viikkoa, varsinkin kun yleensä 3-6 pekkasta vuodessa menee arkipyhiin... ja pekkasista ei saa lomarahaa... eli kuka laskee mitenkin :D Mut ei siinä, mukava loma se 2 kuukauttakin on...
- Kv-Tes
Aivan oikein, Akt:n vanhempi kuski saa vuosilomaa vuodessa 5 viikkoa, kun Helbin vanhempi kuski saa vuosilomaa 7 viikkoa 3 päivää vuodessa vuosilomaa, nuorinkin kuski saa helbillä 3 vuosilomapäivää enemmän vuodessa kuin Akt::n sopimuksella.
Arkipyhiin menee vuodessa pekkasia ainakin 6 kpl/vuosi, kun helbillä ne palkallisia vapaita.
Vuosliloma lasketaan Akt:n sopimuksessa ma-la eli 6 päivää viikko, kun Kuntasopimuksessa eli helbillä 5 päivää viikko ma-pe, näinhän sen pitää mennä.. - KV-TES
Kun on ollut 15 vuotta kuljetusalalla(kuljettajana) kuorma-auto-linja-auto) eli aikaisemmatkin palvelussuhteet hyvitetään, totta kai Helbilläkin saa vuosiloman heti kuka tahansa kun on ollut täyden lomanmääräytymisajan ja alalle vasta tullut saa helbillä 3 arkipäivää vuodessa enemmän lomaa kuin akt/tesissä. 10 vuoden kokemuksella saa 5 arkipäivää enemmän lomaa vuodessa ja 15 vuoden kokemuksen jälkeen 13 arkipäivää(ma-pe) vuodessa enemmän lomaa, kuin Akt/tes.
Eli vielä kerran Helbillä hyvitetään aiemmat kuljetusvuodet, ei tarvitse olla Helbin palveluksessa näitä vuosia ja näin jo vuoden jälkeen voi saada pitkän loman.
Akt:n pekkaset eivät ole vuosilomaa, niistä ei saa lomaraa(paluurahaa) ja niistä osa menee arkipyhiin, jotka Helbin sopimuksessa palkallisia vapaapäiviä.! - fuckhelb
parasta lomaa kun ei ole Helbillä töissä
Miksi tässä ketjussa sama asia(kirjoittamani) pitää toistaa taas moneen kertaan?
- Jä vääriä tietoja
Kummassakin sopimuksessa hyvitetään aiemmat ajovuodet.
- 1+2=3
Itselläni ei ole ollut juhlapyhinä ainuttakaan pekkasta, vaan sillä viikolla on ollut esim. lauantai töitä tai siten, että toinen viikko on ollut 4 päiväinen ja toinen viikko 6 päiväinen. Tosiaan tuo 20 pekkaspäivää on kertynyt vähän yli vuoden ajalta.
- niinsemenee
Helbkuskille tiedoksi, että et voi pitää omaa työaikaa sääntönä, vaan poikkeuksena. Kaksi kaveria on töissä Helbillä ja työajat aivan samanlaisia kuin akt-taloissa. Pekkasista ei saa lomarahaa, mutta korvauksen kta:n mukaan. Itse koen, että akt:n tes:ssä on 48-49 lomapäivää:-)
Enhän ole omia työn alkamis-ja loppumisaikojani sääntönä pitänytkään vaan 2-viikkois jakson työaikaa joka Helbillä 76,30 ja vuosittaista työtunti määrää joka Helbillä n. 100 tuntia vähemmän. Nämä ovat faktoja... eli työhönsidonnaisuus ajat ovat samoja mut työajat eri, näitä ei pidä sotkea keskenään... Ja itse koen että Akt tessin mukaan on 30 lomapäivää(25 arkipäivää) ja 18-19 työajan lyhennys päivää. Eli 43-44 arkipäivää. Käytännössä siis vapaata 8 viikkoa ja 3-4 päivää. Helbin 38 arki lomapäivää tekee 7 viikkoa 3 päivää. Tämän päälle vielä ne työajan lyhennykset 21 min./päivä...
- Eroja on!
Huomaatko sitä 21 minuutin päivttäistä lyhennystä käytännössä ollenkaan? Itse en huomannut kun olin töissä Helbillä pari vuotta sitten. Sinulla on selkeästi poikkeuksellisen hyvä työaika, mutta kuten sanoin kuten kaksi Helbillä olevaa kaveria on kertonut niin sarja rakenteet ovat aika samanlaisia nykyisin kuin akt:n taloissa. Itse olin silloin pari vuotta sitten ryhmässä sekaylimääräinen ja vaihdettuani akt:n taloon bruttopalkka nousi kuukaudessa yli 1000 euroa. Tosin Helbillä en saanut viikonlopputöitä, mutta akt:n talossa ajan nyt siis joka toisen viikonlopun. Toinen eron selvittävä asia on ns. vapaapäivä työ. Akt:ssä vapaapäivätyökorvaus on 100% ja samalla se on luonnollisesti jaksoylityötä (50%) eli jos teet 5 tunnin päivän vapaapäivänä saat käytännössä 12,5 tunnin palkan. Helbillä 5 tunnin vapaapäivätyöstä saa vain 7,5 tunnin palkan jos nyt muistan oikein. En tiedä mistä johtui, mutta Helbillä ollessani huomasin kahtia jaon. Vanhat kuskit puolsi kvtessiä henkeen ja vereen kun uudet kuskit olivat selkeästi akt:n kannalla.
Heh heh, nyt on sua(kin) kyllä viilattu linssiin pahemman kerran ;D Vaimo edelleen Akt:n sopimuksella ja kyllä ne jaksoylityöt tulee jostain ihan muualta, ei vapaapäivätöistä(juuri tilinauhoista tarkistettu). Ja tuo 1000:n euron tuloero/kk, haloo? Meillä vaimon kanssa ero 100-300 euroa /kk., minä teen pelkkää arkiaamua ja vaimo joka toinen vkl. töitä 2-4 ylityöpäivää/kk. Jos meillä olisi samat kokemuslisät, ero nousisi n. 100 euroa/kk. Eli lopullinen ero olisi 200-400 euroa/kk. Ja tuon verran sen eron kuuluukin olla kun akt:llä tekee 7 tuntia enemmän töitä/kk jo ihan normi listassa, eikö niin? 7xesim.15.50=108,50.Eli minä ainakaan en tekisi 2 viikonloppua 4 ylityöpäivää alle 100-300:lla eurolla/kk kun normi päiväpalkkakin on n. 125 euroa :) Mitä luulet että tuo ero olisi jos tekisin samat työt kuin vaimoni? Laskepa huviksesi jos osaat...Ja tietenkin me vanhat kuljettajat(yli 15v. kokemuslisiä) olemme vanhan sopimuksen kannalla, meillä ne pisimmät lomat, ja palkka se mihin nuorilla ei enää mahdollisuutta, kuka niistä haluaisi luopua? Meille tulisi eniten takkiin jos akt:hen siirryttäisiin... Ps. Ja minä kyllä huomaan seuraavat 4 viikkoa sen tyäajanlyhennyksen 21 min./päivä kun tuuraan akt:n vuoroa joka hänellä loppuu klo. 12.00 ja minulla 11,39 :))
- stonari
Onko tuossa sarjassa jota tuuraat 21 min lopussa vain varikolla odottelua AKT henkilöllä???
koska muutoinhan tuo ei oikein ole selitettävissä jos samat ajot.... stonari kirjoitti:
Onko tuossa sarjassa jota tuuraat 21 min lopussa vain varikolla odottelua AKT henkilöllä???
koska muutoinhan tuo ei oikein ole selitettävissä jos samat ajot....Enhän sanonut ajavani? Sarjaan kuuluu paljon kaikkea muuta, siksi lopusta otetaan minulta pois tuo 21 min... Mutta jos minä tekisin tuon akt:n sarjan kokonaisuudessaan joka päivä, saisin sen 21 min. joka päivä ylitöitä... ;D Tai jos minulla olisi ajoa tuo 8 tuntia 10 päivää kahdessa viikossa, joku muu ajaisi toisen viikon perjantaina sarjastani viimeiset 3 ja puoli tuntia.. :D
Meinasin unohtaa;saan myös tuosta vuorosta 20 tuntia/4 viikkoa enemmän yötunteja kuin akt:n sopimuksella :D. Esim. tästä vuorosta tienaa akt:n sopimuksella 2635,00/4 viikkoa, Pty;2557,20/4 viikkoa. Ja edelleen akt:n sopimuksella työaika tasan 7 tuntia enemmän/4 viikkoa. Ja tuo 7 tuntia rahassa olisi sopimuksesta riippuen 102,90-108,50 euroa(kaikilla kokemuslisillä), ja minun tp- lisällä(siitä en muuten tiedä kuuluuko akt:n sopimukseen tuo lisä). Eli miten päin tuo palkkaero loppujen lopuksi meneekään? ;D
- Kaikesta huolimatta
Saako Helkuski kahdessaviikossa 1050-1100€ Käteen pelkää aamua tekemällä vai onko pienempi liksa?
AKT:n sopimuksella saa. - Jii-huu
Kaikesta huolimatta kirjoitti:
Saako Helkuski kahdessaviikossa 1050-1100€ Käteen pelkää aamua tekemällä vai onko pienempi liksa?
AKT:n sopimuksella saa.Älä viitsi, pelkkiä aamuvuoroja arkisin tekemällä et saa Akt:n sopparilla kuin rupia.......
Kehumasi ansiot edellyttävät runsaita viikonlopputöitä.
Huono sopimus se Akt-sopimus, työssä orjuuttamista, aamuvuorot kello 6-18 tai kello 8-20, milloinka harrastaa tai elää! - Tarkoittaako tätä
Jii-huu kirjoitti:
Älä viitsi, pelkkiä aamuvuoroja arkisin tekemällä et saa Akt:n sopparilla kuin rupia.......
Kehumasi ansiot edellyttävät runsaita viikonlopputöitä.
Huono sopimus se Akt-sopimus, työssä orjuuttamista, aamuvuorot kello 6-18 tai kello 8-20, milloinka harrastaa tai elää!Onko se rupia perseessä jos saa pelkkää aamuvuoroa tekemällä 1050-1100€ kahdessaviikossa. En enää tee muita vuoroja oska lisät ei nosta palkaa kovinaan paljon. Nämä tulot riittää minulle, tehköön ahneemmat muut vuorot.
Kaikesta huolimatta kirjoitti:
AKT:n sopimuksella saa.Toisesta ketjusta lainattua... Aika paljon olet painanut ylitöitä tuohon 51 tuhanteen tai sitten puhut skeidaa, minulla on viikonloput aina vapaat, ei ylitöitä, pitkiä päiviä usein, viime vuoden tulot 32tuhatta ja Pk-seudulla ajelen bussia akt-sopimuksella ja 12 vuotta kokemuslisiä.
VASTAA
Kerro kaverille Ilmoita asiaton viesti
helbkuski25.6.2011 18:460 SULJE
Vaikka ei nyt aloitusotsikkoon mitenkään liitykään niin tässä on nyt sopiva paikka verrata akt:n ja Helbin palkkoja; viime vuosi Helbillä pelkkää arkiaamua, ei päivääkään ylitöitä, kaikki ikälisät, 33308,18 euroa. Eli eipä ole tuo palkkaero sitä 5-10 tonnia akt:n hyväksi niinkuin täällä muissa ketjuissa moni väittää :)- Pieni virhe
helbkuski kirjoitti:
Toisesta ketjusta lainattua... Aika paljon olet painanut ylitöitä tuohon 51 tuhanteen tai sitten puhut skeidaa, minulla on viikonloput aina vapaat, ei ylitöitä, pitkiä päiviä usein, viime vuoden tulot 32tuhatta ja Pk-seudulla ajelen bussia akt-sopimuksella ja 12 vuotta kokemuslisiä.
VASTAA
Kerro kaverille Ilmoita asiaton viesti
helbkuski25.6.2011 18:460 SULJE
Vaikka ei nyt aloitusotsikkoon mitenkään liitykään niin tässä on nyt sopiva paikka verrata akt:n ja Helbin palkkoja; viime vuosi Helbillä pelkkää arkiaamua, ei päivääkään ylitöitä, kaikki ikälisät, 33308,18 euroa. Eli eipä ole tuo palkkaero sitä 5-10 tonnia akt:n hyväksi niinkuin täällä muissa ketjuissa moni väittää :)AKT:n sopimuksella peruspalkka on kaikilla ikälisillä aamuvuoroa tekemällä n. 34500/v. Siihen kun saa n.1030 tunnin palkan päälle niin pääsee 51000 palkoille.
Pieni virhe kirjoitti:
AKT:n sopimuksella peruspalkka on kaikilla ikälisillä aamuvuoroa tekemällä n. 34500/v. Siihen kun saa n.1030 tunnin palkan päälle niin pääsee 51000 palkoille.
Peruspalkka kuulostaa oikealta. Minä vain lainasin tekstiä. Tuo 51000 utopiaa oikeasti.. ja tuo 1200 euroa enemmän Akt:llä, omaani verrattuna Helbillä, on juurikin oikea ero mikä tulee siitä n. 100 tuntia vuodessa suuremmasta tuntimäärästä/vuosi :)
- vest
Onko sinulla Helbmies sama veroprosentti vaimosi kanssa?
Koska muutoin ei jotenkin vaan muutoin tuo laskelma ei täsmää.- helbkuski.
helbkuski kirjoitti:
Kokoajan olen puhunut bruttotuloista, miten veroprosentti siihen liittyy?
sä et nyt juntti tajuu
- näin se vaan on nyt
Helbillä oli pari vuotta sitten uuden kuskin tuntipalkka oli noin 12,00 euroa tunnissa ja varikkopäällikkö ei huolinut ikävuosiin työtodistusta, jossa oli maininta että olin ajanut 8 vuotta paketti- ja kuorma-autoa. Akt:n talossa työtodistus hyväksyttiin mukisematta ja sain 8 vuoden ikälisän viime vuoden joulukuun alusta. Nyt tuntipalkka siis 15,11 kun se Helbillä olisi noin 14,00 euroa. Tosiaan voisin vaikka printata palkkatodistukset Helbin ajoilta ja nyt jonnekin sivustolle. Helbillä tein toki eri vuoroja, mutta kuukausipalkka oli bruttona noin 2500 euroa, kun juuri laskin tämän vuoden keskiarvopalkan kuukautta kohden niin se on noin 3500 euroa. Eikä minulla ole mitään tarvetta valehdella.
- bruttona
Lisäys edelliseen, tein Helbillä jonkin verran ylitöitä ja teen nykyisinkin jonkin verran yliötöitä eli aivan peruspalkoista ei ole minun kohdalla kyse, mutta palkkojen erosta se kertoo jotain oleellista.
- Tarkennusta..
Kuukasiansio lasketaan muuten jakamalla vuosiansio 13:lla koska vuosiansiossa on lomarahat ja ei niitä lasketa kk/ palkkaan, ei myöskään ylitöitä lasketa /kk palkkaan.
Todellinen kuukausipalkka ero Akt:n ja Helbin välillä on noin 100 euroa/kk, ja Helbillä pitempi vuosiloma.
Aamutunneista maksetaan yölisää Helbillä 40% kello /7.00 asti kun Akt 30% kello 6.00 asti. kai ajoit aamutuntejakin?
Arkipyhien aattoillat kello 18 jälkeen Helb 100% kun Akt 15%!
Lauantai-iltakorvaus Helb 100% kun Akt 50%.
Outoa että sinun työtodistustasi hyväksytty Helbillä, kun aiemmin Hkl/ helb oli ainoa talo Pk-seudulla, jossa muut kuljetusalan vuodet hyväksyttiin eli todistuksessasi oli joku ristiriitaisuus!
Akt:n sopimuksessa Pk-seudulla on vasta pari vuotta hyväksytty aiemmat kuljetusvuodet, sitä ennen ei hyvitetty kuin linja-autovuodet, paitsi Helbillä hyvitettiin kaikki. - helb.....ei ikinä en
mielummin 19 pekkasta, kuin että kahdessa viikossa 3,5h vähemmän ajoa.....mutta ei yksinkertainen helbkuski moista tajuu...on vaan onnellinen kun saa ajaa bussiromuu sinistä, juu romuja ne on ku ei suurin osa sammu taukopaikalla edes kesällä.
.....ai ai ensi talvena tiedossa 4vkoa kesälomaa.....talviloma.....4vkoa pekkasia....1kk korttitunteja.........pois pois lämpimään 3kk ajaksi.......vai olisko pitny ottaa se 3.5h 2vko jaksoo vähemmä ajamista....EI SAATANA kukaan täysjärkinen huonompaa vaihda- helb ...ei ikinä enä
jatkoa vielä......nyt kesällä 1 kk korttitunteja....hajotkaa siiä helppiparat
Noilla korttitunneilla jus kannattaa rehvastella kun olet ne työt kuitenkin talolle tehnyt "ylitöinä", talolle ihan normipalkalla, ei ole tarvinnut maksaa sinulle ylityökorvauksia. Ei ne ole itsestään sulle tullut. Ja pekkasia saat edelleen korkeintaan 19 päivää vuodessa, jos nyt käytettävissä enemmän, olet viime vuonna pitänyt vähemmän... eli niin ne muka "lomat" teillä kertyy... Tuskin muistit mainita montako pekkasta meni arkipyhiin vuodessa? Käyt 9 kuukautta kellon ympäri päiviä töissä, "ylityöt" ilmaiseksi eli kortille että saat kuukauden enemmän lomaa kuin muut, hienoa.. :D ei siinä jos tykkää...
- vessulla
sorry mutta viikonloppulisät eli minulla la 10h ja su 10h kerätään kortille......ei tarvi minuuttiikaan tehdä ylitöitä....minulla kun joka toinen vkoloppu ajoa....kummatkin eli la ja su 10h ja ne kun muuttaa korteiksi niin ei montaa kuukautta tarvi tehdä että kuukausi kortilla....okay myönnettäköön että lisät ja muut korvaukset kta mukaan maksetaan vaan noi ei mua haittaa kun kaikki ylityöt rahana otan........KANNATTAA MEINAA KÄYTTÄÄ ÄLLII ETTÄ MITÄ OTTAA KORTILLE JA MITÄ EI.....ja meillä tuo onnistuu...parhaassa talossa wessulla.
- Liitto IN
Helbillä ollessa kiinnitin huomiota myös räikeään työehtosopimus rikkomuksiin, jotka oli kuulemma vanhempien kuskien mukaan sovittu luottamusmiesten kanssa. Eli kun minulla oli koko työvuorolista varavuoroja, tiesin seuraavan päivän ajot edellisenä päivänä noin kello 14.00 ja vuoro saattoi olla aamu-, ilta-, ruuhka- tai yövuoro. KVTES:ssä oli silloin kuitenkin tietääkseni maininta, että kun työvuorolista on julkaistu niin sen jälkeen vuoroja ei saa muuttaa ilman työntekijän suostumusta. Tiesin kyllä vapaapäivät, mutta työpäivän kello ajat sain siis selville vasta edellisenä päivänä. Toinen asia oli omalla ajalla kulkeminen lähtöpaikkaan kun se ei ollut varikko. Tästä ei maksettu mitään korvauksia. Parhaillaan sai varata esim. Varhasta Rautatientorille vajaan tunnin, että varmasti kerkesi lähtöön ajoissa, eikä mitään korvausta. Toki opin kulkemaan muitten vuorojen kyydissä lähtöpaikkoihin, mutta sekin oli melkoista säätämistä. Akt:ssä vuoro alkaa aina varikolta ja KAIKKI siirtymät on työaikaa. Lisäksi jos sulla on varavuoro niin sen työvuorolistaan merkitty aika myös pitää, jollet itse halua vaihtaa. Nykyään Helbillä maksetaan siirtymistä, mutta omalla autolla kulkevia ei paljon lohduta kun vuorot edelleen voivat loppua vaikka Rautatientorille ja sieltä menee julkisilla esim Varhaan ainakin 30 min (metro 550) ja korvaus on 15 minuuttia. Ainakin talossa, jossa olen Akt:n sopimusta noudatetaan pilkun päälle:-) Muutenkin luottamusmiesten pitäisi toimia yhteisen edun nimissä ja välillä jättää oma etu taka-alalle.
- Pääonvetävänkädessä
Unohdin laittaa tuosta omalla ajalla kulkemisesta sen, että myös siitä oli KVTES:ssä selkeä maininta, että työnantajan kuuluu maksaa siitä. Tähänkin vanhemmat kuskit totesi, että joskus muinoin näin olikin, mutta nyt oli tämäkin asia sovittu luottamusmiesten kanssa, että siirtymistä ei tarvitse maksaa mitään ja se tulee tehdä omalla ajalla. Vaikka sitten sen 21 minuutin lyhennyksen aikana;-)
- jh-005
Älä viitti puhua P:Tä, Helbillä siirtymä varikolta vaihtopaikalle on työaikaa, toisin kuin Akt:n sopimuksessa, Akt:n kuskihan saa siirtymästä korvauksen, mutta sitä ei lueta työaikaan.
Helbin sopimuksessa jos työ alkaa RT:ltä se myös päättyy sinne mikä ihan OK.
Mikäli työ alkaa varikolta ja päättyy RT:lle niin siirtymä RTltä varikolle on työaikaa ja aika riittää, jos ei riitä niin ilmoitat ylityöt.
Turhia paskapuheita täällä, tuntuu että nää puhuu asioista joista ei mitään tiedä, vain moittiakseen Helbbiä. Mikä siellä akt:n puolella mättää kun pitää toisia aina haukkua? - ????????????????????
jh-005 kirjoitti:
Älä viitti puhua P:Tä, Helbillä siirtymä varikolta vaihtopaikalle on työaikaa, toisin kuin Akt:n sopimuksessa, Akt:n kuskihan saa siirtymästä korvauksen, mutta sitä ei lueta työaikaan.
Mikäli työ alkaa varikolta ja päättyy RT:lle niin siirtymä RTltä varikolle on työaikaa ja aika riittää, jos ei riitä niin ilmoitat ylityöt.
Turhia paskapuheita täällä, tuntuu että nää puhuu asioista joista ei mitään tiedä, vain moittiakseen Helbbiä. Mikä siellä akt:n puolella mättää kun pitää toisia aina haukkua?Aika erikoista että vaadit ettei ole turhia paska puheita mutta itse kuitenkin siihen sorrut...
- Lopeta sinäkin
jh-005 kirjoitti:
Turhia paskapuheita täällä, tuntuu että nää puhuu asioista joista ei mitään tiedä, vain moittiakseen Helbbiä. Mikä siellä akt:n puolella mättää kun pitää toisia aina haukkua?Älä puhu paskaa AKT:n sopimuksessa siirtymäajat on työaikaa.
- ei ikinä helbille
jh-005 kirjoitti:
Turhia paskapuheita täällä, tuntuu että nää puhuu asioista joista ei mitään tiedä, vain moittiakseen Helbbiä. Mikä siellä akt:n puolella mättää kun pitää toisia aina haukkua?jh 005 kirjoitti.....Älä viitti puhua P:Tä, Helbillä siirtymä varikolta vaihtopaikalle on työaikaa, toisin kuin Akt:n sopimuksessa, Akt:n kuskihan saa siirtymästä korvauksen, mutta sitä ei lueta työaikaan.
kaikki luetaan työaikaan....esim jos vaihto elielin aukiolla niin siirtymäaika luetaan työaikaan eli jos vaihto vaikka 15.00 niin työaika alkaa 14.30 varikolta ja se on työaikaa.
kateellinen ja yksinkertainen helb kuski koittaaaaa.... mees lukemaan joskus vaikka wessun sarjakirjaa....sarjaa mikä alkaa vaihdolla elieliltä tai mistä tahansa..... kaikki on työsikaa....saatanan luuseri helppiläiset
- helbkuski+
help kuski haisee
http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/1_Tessit_ja_palkkatau/linja-autohenkilokunnan_tes_2010-2011_id_2859.pdf Tuolta voitte lukea, sivu 10... ei tervitse tapella. Eli vaikka se sarjakirjaan on merkitty, ei aina tarkoita että kuuluu 80 tuntiin/2 viikkoa. Talokohtaisia eroja voi toki olla...
- Ei AKT.
Tossa se näkee minkälaisia Wessun kuskeja täällä muille haistattelee, eivät ymmärrä omaa sopimustaan, se ei ole mitään työaikaa jos siitä maksetaan aikakorvaus, se ei lyhennä 80 tunnin jaksoa vaan pidentää sitä.
Tämä on suuri epäkohta Akt:n sopimuksessa, mutta kun ei nää sitä tajua, siksi kuljettajia pissataan silmään, kun he vaan laskevat mikä on ylityökorvaus VAPAAPÄIVÄNÄ. Vapaa-aika on vapaa-aikaa ja ei silloin tehdä töitä, vai onko se palkka kuitenkin liian pieni? Siihen olisi liiton jotain tehtävä peruspalkka kuntoon, siinä ei Akt:n kuskillakaan hurraamista ole ja vielä kolme viikkoa lyhyempi vuosiloma.
Eivät tajua Akt:n kuskit omaa työaikaansa ja sopimustaankaan. - ei iknä helb
uskokaa nyt jo....ei ole mitään aikakorvausta, ainakaan meillä....listan 80h sisältää kaikki siirtymät, aloitukset muualtakin kuin talleilta....moneenko kertaan tämä pitää vääntää.........kaikki kuuluu mukaan 80 tuntiin.....vaikka kyllä tuon ymmärtämättömyyden ymmärtää.....onhan väittelijänä yksinkertainen helbkuski.
väännetään vielä kerran......työ alkaa vaikka klo 13.00 ja vaihto vaikka martinlaaksossa 13.40.....tuo siirtymäaika 40 min jonka ammattitaitoinen wessukuski siirtyy talleilta martinlaaksoon luetaan työajaksi joka kuuluu 80 tuntiin 2 vko jaksossa.
MENIKÖ JAKELUUN.....jos ei niin mee puhumaan jonkun valkotakkisen kivan sedän kanssa Kyllä tämä jo ymmärretty aikaa sitten, niinkuin viimeksi kirjoitin, talokohtaisia eroja voi olla. Eli ei sielläkään noudateta työehtosopimusta... ;D
- HelbRulesOK
No isoissa yhtiöissä ei tarvii vääntää mistään itsestäänselvästä, kaikki maksetaan niin kuin pitää, tai jos ei niin ei muuta kuin luotsikalle juttelemaan ja sen jälkeen ainakin maksetaan...Ei mitään sellaista sössötystä niinkuin perheyrityksissä että kun tulee liian kalliiksi kuten esim. vapaapäivä-sunnuntaina työvuoron teko jos maksetaan sopimuksen mukaan... Toki niitä on äärimmäisen harvoin tarjolla..
- helb rules ?
no miten tuon nyt ottaa.... Kun tekee duuninsa kuten pitää ja ja osoittaa vastuullisuntensa niin työtä kuin myös kalustoa ajatellen, niin tuskin on mitään ongelmia mistään "vääntämisistä". Noihin luotsikoihin taas ei ole syytä ensimmäisenä yhtyä, sillä silloin ei välttämättä saa sitä mitä haluaa.
- Never Sundays
Kovasti tuntuu halukkuutta ja kannatusta ylityöt saavan useiden kirjoituksista päätellen.
Eikö siellä ole jo tarpeeksi pitkät ja rasittavat työpäivät oli talo tai sopimus mikä tahansa, ettei vapaapäivä -ja jopa sunnuntaitöidenkin perään luulisi tarvitsevan itkeä.
- True is true
Vähän ylitöitä tekemällä ja joka toinen viikonloppu töissä lomarahat mukaanlukien akt:n tessillä tienaa 48000 euroa vuodessa 8 vuoden ikälisällä.
Niin ainakin minun tilinauhassa lukee ja Suomen kieli on äidinkielenäni. Jaa että meinaat että tuo yksi ikälisä tekee palkkaan lisää n. 13000 Euroa vuodessa? Vaimolla 4 vuoden kokemuslisä ja joka toinen vkl. töitä ja muutama ylityöpäivä kuukaudessa ja viime vuoden tulo lomarahoineen 35650 euroa... Miksi pitää aina liioitella?
- Never Sundays
Jokatapauksessa olette kyllä halvalla nahkanne myyneet koko elämäksenne.
Rahahan lämmittääkin kovasti sitten viimeisiävetävänä henkihaukkana jossain vanhainkodin nurkassa kun jäi elämä elämättä , vapaat viettämättä ja sen semmoiset.
- senkun oivaltaa
48000 euroa, se on sinun asiasi olla uskomatta. Toiselle kirjoittajalle sanoisin, että paras aika olla bussikuskina Hsl:n alueella on sunnuntai aamut, joka puolella hiljaista, linnut vain laulaa... niin ja yli tuplapalkka. Myönnän, että tuohon 48000 euroon pitää välillä innostua, nyt esim. ennen kuukauden kesälomaa teen viisi viikonloppua ja juhannuksena oli vielä kaksi pyhää. Minulle työ on aina ollut muutakin kuin työtä, se on sosiaalista elämää mitä suuremmissa määrin:-)
- Never Sundays
No miten sen nyt kukakin ottaa ja oivaltaa. Parempaakin sunnuntai-aamun tekemistä tiedän kuin bussin kuljettaminen jota linnunlaulun lisäksi säestää juopuneiden kapakasta palaavien örveltäjien mölötys.
Lisäksi kesäviikonloput ja etenkin juhannus on parempaa nautinnollista aikaa viettää omassa lomapaikassa , kuten suurin osa kansalaisista tekeekin. Edes 48000 tai jopa 58000 kaan ei saisi minua vaihtamaan itselle ja perheelleni kallista laatuaikaa työntekoon. Piisaa kun puoletkin niistä summista saa. Pelkästään arkena työskennellen eikä silloinkaan hullunkiilto silmissä kuten eräät oivaltajat. - Yritätkö sanoa
Ihan vaan pikkusen tekemällä saa palkkaa nostettua yli 10000€/v. Taidat kuitenkin asua työpaikalla. Taidat olla ainoa uskoo vielä satuihin.
- Hupsistakeikkaaa
Tule vaikka v55 sunnuntai aamuna kyytiin, itse en ole havainnut ensimmäistäkään kännääjää:-) Toisaalta olen sitä mieltä kun ollaan töissä niin tehdään töitä kunnolla ja kun ollaan lomalla niin sitten nautitaan siitä ja kunnolla tietenkin:-)
- Never Sundays
Kiitos vaan mutta ei kiitos. Nauti itse vaan sunnuntai-aamuista viisvitosen puikoissa. Minulla niihin aikoihin hieman toisenlaiset nautinnot meneillään.
Töitä tehdään kun työaika ja arkipäivä , mutta viikonloput ja lomat nautiskellaan vuorokauden ympäri.
Kokeile sinäkin. Elämää on muuallakin kuin bussin ohjaamossa.
- Helbheikki
Juurikin näin. Mutta täällä Hebulikebulilla ei vaan onnistu. Täällä yritetään tappaa työnteolla ja sen määrällä.
Pekkasten saanti ei onnistu kun vasta sitten kun ihan pakko antaa. Vielä yrittävät että joku tai jotkut luopuisivat niistä vapaaehtoisesti pientä korvausta vastaan.
Ei kaukana aika kun AKT.n salkkuherrat marssivat täällä valtaa pitävän Syvältä olevan mulkkuherran juttusille.
Kuinkas sitten suu pannaan ja kalju punottamaan, jääkin nähtäväksi !!! - Anonyymi
Ei muuta kuin portille vaan joku päivä ja fillareilla töihin tulevilta tärpätöikää satula fillarista, niin sotkee nopeammin karkuun portilta, kun ensin olette uittaneet siankusella Taavetin avulla.
Karju Heinolasta
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653442Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282990- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 121424
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822