Monivita ja rauta

anemiaanemia

Minulla on siis hieman kinkkinen tilanne. Neuvolasta asiassa ei ole siis mainuttu ja seuraava aika vasta kuun lopulla.

Hemoni nyt 109 (kuukauden rautalisän jälkeen noussut 107stä siihen)

Olen siis syönyt myös monivitaa koko ajan sen raudan kanssa. Yksi päivä kuitenkin aloin lukemaan tylsyyttäni ruokapöydässä niitä ohjeita ja niissä mainittiin ettei kalsiumvalmistetta saisi syödä samaan aikaan ja muutenkin kalsium pitoinen ruoka pitäisi pitää aika vähällä.

Minusta on ihmeellistä ettei neuvolassa oloe asiasta mainittu vaikka heilläkin tiedossa samanaikainen käyttö (ja kyllä monivita on kalsiumvalmiste jos joku ei tiedä)

Onko kenellekkään tullut samaa vastaan?

Onko minun nyt sitten jätettävä vitamiinit joita syön nimenomaan kalsiumin takia kun en muuten maitoa kovasti juo? Voiko rauta-arvon niukka nousu johtua siitä ettei vitamiinien takia pääse imeytymään.

Otan pillerit joka aamu kaikki kerralla (2xmonivita ja 1xobsidan, nauvolassa ollaan sitä mieltä ettei rauta-annostusta kannata nostaa) tuore appelsiinimehun kanssa eli c-vitamiini pitoisen juoman kanssa että imeytyisi paremmin.

Onko nyt vähän hankalasta selostettu asia :D Kiitos kuitenkin kaikille teille jotka ehkä olette saaneet asiasta oikeita ohjeita ja osaatte minua auttaa :)

Mielipiteitä on monia, minä arvostaisin kuitenkin nimenomaan lääkäriltä tai terveydenhoitajalta saatua infoa! :)

Aurinkoista kesää kaikille!

14

618

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 37+3

Lopeta rautatabletit ja aloita Floradix-juoma. Imeytyy paremmin. Saa kaikista kaupoista. Fiksummat neuvolantätsyt osaa jo sitäkin suositella, mutta niitä on vissiin aika harvassa. Lopeta myös synteettinen kalkki ja monivita. Rautajuomassa on B ja C. 4 tuntia pitää olla kalsiumin ja raudan väli. Kalsiumia saa muustakin kuin maidossa. Siemenet, pähkinät ja erityisesti mantelit sisältävät kalsiumia. Katso Finellistä hyviä kalsiuminlähteitä.

• aloittajaa

Kiitos vastauksesta!

Ilmaisin ehkä huonosti asian, syön kyllä muitakin maitotuotteita kuin maitoa. En vain tarpeeksi. Syön myös paljon pähkinöitä ja siemeniä. Ruokavalioni on hyvin monipuolinen. Eli marjoja, hedelmiä ja vihanneksiä joka päivä sekä leipää niin tummaa kuin vaaleaa hyvässä suhteessa. Lihaa ja kalaa kerran kaksi päivässä yms yms :) Mutta samapa tuo kun ei varsin liity asiaan :)

Onko tuo floradix jokin luontaistuote vai ihan apteekki tuote? aloin pohtimaan että jos lopetan monivitan niin kerääntyyköhän minulle suotta kaappi täyteen purkkeja joissa toisesta saa sitä ja toisesta saa tätä. Esim foolihappo tarvisi olla erikseen ja se kalsium. Kun toisaalta vauvaa ajatellen minä mielummin kuolen tähän väsymykseen ja syön kalsiumia kun sen jätän pois. Se kai vauvalle on tärkeämpi kuin rauta?

Edellinen synnytykseni oli 5vuotta sitten ja tuntuu että olisin ensisynnyttäjä kun ei mitään enää muista :D

• Ehkäpäsdjvlsk

Syöt monivitamiinin aamulla ja rautalisän illalla. Tai toisin päin. Ehkä neuvolassa ei näin itsestäänselvää asiaa älytty erikseen selittää...

Jos Obsidan ei riitä nostamaan Hb-arvojasi uudellakaan annoksella, niin voit kokeilla Retaferia (monien kokemuksen mukaan tehokkaampi, mutta ei sovi herkkävatsaisille) tai nestemäistä tai poretabletti-valmistetta. Mikä kenelläkin imeytyy ja minkä kukakin muistaa ja pystyy ottamaan, ei ole ihan yksioikoista.

Nimimerkillä ei Thyroxinia ja kalkkia samaan aikaan, ei rautaa ja kalkkia samaan aikaan, eikä rautaa ja Thyroxinia samaan aikaan, eli tabletti kolmesti päivässä :)

• aloittaja..

Kiitos paljon! Ei ole tosiaan ikinä käynyt pienessä mielessäkään että kalsium estäisi raudan imeytymisen vaikka kuitenkin yleisessä tiedossa että c-vitamiini saa sen imeytymään paremmin :) kokeillaan näillä sitten!

• 37+3

Floradix on luonnontuote, saa myös apteekista, sekä luontaistuotekaupoista ja marketeista. Kannattaa verrata hintoja. Se on vatsaystävällinen ja nestemäisenä imeytyy paremmin kuin tabletit. Foolihappoa saa tummanvihreistä vihanneksista.

• po098uyghjkm

Ihmiset tekevät myös sen virheen, että syövät kokoviljapuuronsa maidon kera... Eli kokoviljan rautapitoisuus menee ihan hukkaan. Joo, syö rautapilleri aamulla ja toinen pilleri illalla.

• Floradix-suosittelen

Moikka

Raskauden alussa hemoglobiinini oli 147 ja olin varma, etten tule tarvitsemaan rautalisää koko raskauden aikana. Kuinka ollakkaan hb oli seuraavalla neuvolakäynnillä tippunut 107 eli neljälläkymmenellä. Aloitin omatoimisesti Floradix juoman ottamisen päivittäin. Hb. alkoi nousta mukavasti 120, mutta sitten neuvolassa minua kehoitettiin aloittamaan tabl. Obsidan fe. Jätin juoman pois ja seuraavalla käynnillä neuvolassa hb oli 104 eli tippunut entisestään. Suosittelen lämpimästi tuota Floradix juomaa.

Aurinkoista kesää myös sinulle :)

• 37+3

Taas nähtiin ettei neuvolassa ymmärretään mitään terveydestä! Synteettisiä valmisteita vain suositellaan :( !

• Floradix-suosittelen

Aivan näin on. Itse olen myös terveydenhoitaja ammatiltani, mutta en kyllä usko puoliakaan mitä neuvolassa ja lääkärissä puhutaan. Kannattaa kyseenalaistaa ja miettiä asioita maalaisjärjellä :)

• kokemusta on.

Niin noh. Ei lääkärit ja neuvolan tätit tiedä mitään noista ravintolisistä. He suosittelevat sitä, mitä lääkefirmat mainostaa. Kalsiumia ei kannata purkista syödä, koska ei ole terveellistä. Kalsiumi ei edes imeydy ilman riittävää D-vitamiinia eli hukkaan menee. Lisäksi tuo kalkki on pelkkää liitua.

Kalsiumia saa vaikka mistä eli ei tarvii maitoa litkiä.

Raudan kanssa ei saa syödä kalsiumia, koska rauta ei imeydy. Raudan imeytymnen tarvitsee riittävästi luonnollista C-vitamiinia. Pelkkä ascorpiinihappo ei riitä.

Syöt jo muutenkin monipuolisesti, joten ota D-vitamiinia riittävästi, jos et oleskele auringossa lähes päivittäin keskipäivällä 1/2 tuntia.

Kysy luontaistuotekaupasta hyviä luonnollisia valmisteita.

Apteekissa niitä ei ole, eikä siellä ole koulutusta niihin.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm

• terveitä immeisiä
    • odottava äityliini

Oon syönyt kummassaki raskaudes koko raskauden (Tässä siis tähän asti, ei oo raskaus viel ohitse) Raskausajan (multitabs) monivitamiinia ja myös rautaa näillä viikoilla ku hempat on laskenu, ja lisäks vielä omega-3sta (esikoista odottaes en sitä syönyt tosin mutta nyt syönyt alusta asti). Kaikkia oon syönyt samaan aikaan ja neuvolassaki tästä tiedetää, ei oo mitää sanottu etteikö rautaa ja noita monivitamiineja ja omega3staki sais syödä kaikkia samaan aikaan...
      Ja hempat on noussu vaikka samaan aikaan kaikkea syönytkin.

• kunnon ruokaa

Neuvolan tätit noudattaa käypähoitosuosituksia. Ei muuta. Heillä ei edes ole mitään ravitsemustuntemusta. Ja vaikka oliskin, niin eivät saa suositella muuta kuin käypähoitoo.

Jätä multitabsit ja syö kunnon ruokaa.

• valmiina_lähtöön

Itse syön molempia valmisteita myös. Mulle neuvotiiin, ettei saa ottaa samaan aikaan, pitää pitää jokusen tunnin väli. Lisäksi rauta neuvottiin ottamaan tyhjään vatsaan, imeytyy paremmin. Ja mulla ainakin ko. tiedon jälkeen alkoi rauta-arvot kohoamaan paremmin. :D

Jos on närästyslääkkeet käytössä, älä ota niitäkään raudan päälle!

Mukavaa odotusta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      720
      2740
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      347
      2387
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      26
      2182
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      34
      2136
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1768
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1292
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1289
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      66
      1145
    9. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      1140
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      4
      1105
    Aihe