Kaljat kylmään

Airistolainen

Moi. MIten olette hoitaneet ruokien säilytyksen venereissuilla?

Minulla on perämoottorilla varustettu purjevene ja ajattelin tehdä tänä vuonna vähän pidemmän reissun.
Ajattelin lähinnä maito ja lihatuotteiden säilymistä luonnon satamissa ja virran riittämistä esim. pienelle jääkaapille...

18

2646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 28

      jääkaappiin riittävästi akkuja tai aurinkopaneeli avuksi. simppelimpi tapa on pakastaa esim 2 litran limupulloja 2-3 ja laittaa kylmälaukun pohjalle. ei tuolla tosin pärjää kuin pari päivää. niin ja mikäli pieni jääkaappisi on näitä peltier elementillä toimivia alta satasen kaappeja, niin siihen ei riitä mitkään akut ja paneelit.

    • Matti Lappalainen

      Mulla on paljon akku- ja latauskapasiteettia ja Waeco 36 L päältätäytettävä kompressorijäähdytetty kylmäbox. Hyvä, mutta vie virtaa 1-2,5 A. Sulle suosittelisin irrallista kylmälaukkua, jota voi viilentää 12 V akulla. Laitat sinne jääkaapin pakastelokerossa jäädytettyjä kylmäpatruunoita tai pakkasen puolelle jäädytettyä viinaa ja jääkaapista lihatuoteita ja maitoa. Jos et paljon availe laukkua kestää se viileänä helteellä vuorokauden ja ylikin riipuen ilman lämpötilasta. Voit myös annostella lihan ruoka-annoksiksi ja jäädyttää nekin. Sitten voit sopivassa paikassa taas jäädyttää kamat ja kylmentää laukkua 12 V akulla. Kun liha pääsee kerran sulamaan se lienee parasta syödä, eikä yrittää jäädyttää toista kertaa. Olen kyllä muutaman kerran syönyt tropiikissa rajatapausleikkeleitä enkä ole siitä vielä sairastunut. www.snoopy.fi

      • Matti Lappalainen

        Tarkennusta. Olen viilentänyt 12 V kylmäboxia auton akulla tupakansytytin adapterilla. Oli Uudessa-Seelanissa semmoinen 17 v Toyota Townace "matkailuauto", jossa oli peti takana. Boxi oli ihan toimiva, mutta tietenkin auton akku pysyy paremmin latauksessa kuin veneen akku. Iskukuumennettua maitoa käytettiin. Se näytti säilyvän tropiikissakin "vaikka kuinka kauan", mutta kun litran purkki avattiin, ei enää säilynyt. Pienempiä purkkeja ei ollut kaupoissa. Metwursi säilyy paremmin kuin kinkkuleike, mutta kun kinkkuleike on edullisempaa ja terveellisempää. www.snoopy.fi


    • 565

      Iskukuumennettu maito säilyy lämpöisessä, juustot kesakuumalla pilssissä 5-7 päivää, tyhjiöpakatut lihat pari kolme päivää, joten ehtii noillakin eväillä luonnonsatamaissa viettää aikaa. Kauppoja on kasnäsissä, korpoströmissä ja nötössä, joten taydennystä saa helposti ja juomavettä kuitenkin kannattaa päivittää minusta 5 päivän välein hanavedellä.

      Ilman jääkaappia olen kiertänyt pitkin itämerta jo yli 30 kesää enkä ole jääkaappia kaivannut.

      • 849

        Pilssissä säilyy esim. meetvurstit, juustot ja jogurtit pitkään. Majoneesia tuubissa, riisiä, maustettuja tonnikala- ja muita säilykkeitä, kananmunia, tuoremehua. Ei ole tarvittu jääkaappia ja ruokakaupassa ehkä kolme kertaa kuussa.


    • 18

      Teeppä ennen kesäloman alkua retki Lidliin. Sieltä löytyy iskukuumennettua juustoa ja maitoa joka säilyy avaamattomana lämpimässä. Samoin Saksalaista lihapitoista meetvurstimakkaraa joka säilyy lämpimässä. Tämän seuraksi lasipurkkeihin pakattuja nakkeja, edelleenkin säilyvät lämpimässä. Samalla säilykepurkkeja mukaan, mm. säilykelihapullia, säilykekeittoja ja seuraksi tuoreita vihanneksia.

      Sittenpä ei jääkaappia enää tarvita. Parin kympin kylmälaukku ilman sähkölaitteita riittää kun ottaa kylmäkalleja pakastimesta mukaan. Sisäfilettä ja tuoretta kalaa jos haluaa niin saariston kaupoista voi muutaman päivän välein ostaa ja samalla vaihtaa kylmäkallet kylmiin. Tukee samalla saariston vähittäiskauppoja.

    • 3+12

      Itse olen huomannut, että toimintaväli on n.4 vrk, jonka jälkeen pitää käydä kaupassa, raflassa tms. Kylmästi sitten kysyt huurteista tilatessa, että vietkö tuon vesipullon pakasteeseen muutamaksi tunniksi. Ja kylmälaukku kannattaa olla stryroxista.

    • Kylmis

      Jossain testailivat näitä kylmälaukkuja. Sähkötoimiset sai murskatuomion.
      Ei sähköisistä se styroksi laatikko oli paras.
      Meillä kylmälaukku aikaan käytettiin pakastimessa jäädytettyjä kaljatölkkejä kylmäkallena. Tehtävänsä tehtyään, juotiin ne pois.

      • heh63

        Aivan huippu kylmälaatikko on Coleman Xtreme ja siihen pari kylmämattoa Arteknolta. Pysyy kylmänä ainakin 3 päivää ennen kuin joutuu siirtymään purkkieväisiin.


      • kyl määki
        heh63 kirjoitti:

        Aivan huippu kylmälaatikko on Coleman Xtreme ja siihen pari kylmämattoa Arteknolta. Pysyy kylmänä ainakin 3 päivää ennen kuin joutuu siirtymään purkkieväisiin.

        hiilihappojäätä jos saa niin se pitää hyvin kylmänä. Alkukesästä pilssi on viileä, mutta kun vesi on 20 astetta, niin arvaa kyllä miten käy.
        Onhan noita hyviä kylmälaukkuja mutta ne maksaa jonkin verran. kuukletin ja löysin tän: coleman http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=225

        en ole mainostaja. noita on muitakin, joten kannattaa käyttää hakukoneita sanalla 'kylmälaukku'


      • kyl määkii taas
        kyl määki kirjoitti:

        hiilihappojäätä jos saa niin se pitää hyvin kylmänä. Alkukesästä pilssi on viileä, mutta kun vesi on 20 astetta, niin arvaa kyllä miten käy.
        Onhan noita hyviä kylmälaukkuja mutta ne maksaa jonkin verran. kuukletin ja löysin tän: coleman http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=225

        en ole mainostaja. noita on muitakin, joten kannattaa käyttää hakukoneita sanalla 'kylmälaukku'

        edellinenkin kirjoittaja oli colemanin maininnut. luin huonosti :)


      • Styroksi rules
        kyl määki kirjoitti:

        hiilihappojäätä jos saa niin se pitää hyvin kylmänä. Alkukesästä pilssi on viileä, mutta kun vesi on 20 astetta, niin arvaa kyllä miten käy.
        Onhan noita hyviä kylmälaukkuja mutta ne maksaa jonkin verran. kuukletin ja löysin tän: coleman http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=225

        en ole mainostaja. noita on muitakin, joten kannattaa käyttää hakukoneita sanalla 'kylmälaukku'

        Veikkaampa ettei nuo Colemanitkaan voita 7 euron styroksiaskia. Pari kolme jäistä 1,5litran pulloa sisään muiden jäähdytettyjen elintarpeiden kera. Vielä maalarinteippi kannen saumaan niin pysyy kylmänä uskomattoman kauan.


    • Kalev Koff

      Kompurakylmälaukku, jos retki kestää pitempään kuin 3 päivää. Ja ota 12/220 virtalähde niin voit kytkeä laukun suoraan verkkovirtaan. Erityisen hyvä tämä on satamissa joissa on sähköä tarjolla ja voit tarvittaessa jopa jäähdyttää reissussa ostettua tavaraa.

      Laukun saa talveksi lämpimään ja on vielä hyvin energia tehokas. Näitä saa ainakin indelinä ja waecona. Kompura on kaikissa sama danfoss.

    • Anonyymi

      Mun mielestäni peltier elementilliset kylmälaukut ovat turhake.
      Ensinnäkin peltier koneisto syö laukun tilavuutta, toisekseen se lisää laukun painoa, kolmanneksi niiden jäähdytysteho on vaatimaton.

      Muovikomposiittiset ovat kehittyneet jo niin paljon, että siihen kun hankkii tarpeeksi massiiviset kylmägeelimatot, niin pitäisi pärjätä aika pitkään.
      Itse hankin 66litran Coleman 70 QT Xtreme Marine Coolerin, ja useamman 1,4kg kylmägeelimaton.
      Valmistaja lupaa että jäät pysyy sulamatta 5 päivän ajan.
      Kylmälaukku toimii myös istuimena, eli ei syö matkustustilavuutta venekäytössä.

      Täytyykin ottaa talveksi testiin, ja sammuttaa kodin kylmälaitteet jos uhkaukset sähön korkealle hinnalle toteutuu.

      • Anonyymi

        Se peltier jäähdyttää ihan hyvin jääkaappilämpötiloihin ja koneisto vie paljon vähemmän tilaa ja painaa paljon vähemmän kuin kompressorikoneisto, mutta sähköä tietysti kuluu aivan liikaa purjevenekäyttöön. Ajaa asiansa vallan hyvin kun kylmäsäilytystä edellyttävät tuotteet kuskataan autolla veneen kiinteään kompressorijääkaappiin ja osa reissun jälkeen takaisin kotiin. Autossa odottavat styroxboxi ja kylmäkallet olisivat paluukuljetusta silmällä pitäen kelvottomia.

        Edellisessä purkkarissa oli peräprutku ilman latausmahdollisuutta, mutta pieni waecon kompressorilaukku toimi 70Ah lyijyakun ja noin 50x50cm aurinkopaneelin varassa (mppt säätimellä) kesä-heinäkuussa viikon reissun ja viikonloppureissut ilman tarvetta maasähkölaturille. Kun vene oli arkipäivät käyttämättä oli akut (yksi pyhitetty kylmälaukulle ja toinen navigointilaitteille, valaistukselle, lämppärille jne.) perjantaisin liikkeelle lähtiessä täynnä aurinkosähköä. Elokuun puolivälin paikkeilla alkoi illat pimetä ja kylmetä niin, ettei akku enää riittänyt, mutta syyskuun alusta eteenpäin ei kompressorilaukkua viikonloppureissulle enää tarvittu koska viileät yöt ja viilenevä vesi huolehti viilennyksestä.

        Nyt on veneessä kiinteä kompressorijääkaappi ja pieni waeco toimii pakastimena jos mieli tekee vaikka jätskiä tai jäitä juomiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se peltier jäähdyttää ihan hyvin jääkaappilämpötiloihin ja koneisto vie paljon vähemmän tilaa ja painaa paljon vähemmän kuin kompressorikoneisto, mutta sähköä tietysti kuluu aivan liikaa purjevenekäyttöön. Ajaa asiansa vallan hyvin kun kylmäsäilytystä edellyttävät tuotteet kuskataan autolla veneen kiinteään kompressorijääkaappiin ja osa reissun jälkeen takaisin kotiin. Autossa odottavat styroxboxi ja kylmäkallet olisivat paluukuljetusta silmällä pitäen kelvottomia.

        Edellisessä purkkarissa oli peräprutku ilman latausmahdollisuutta, mutta pieni waecon kompressorilaukku toimi 70Ah lyijyakun ja noin 50x50cm aurinkopaneelin varassa (mppt säätimellä) kesä-heinäkuussa viikon reissun ja viikonloppureissut ilman tarvetta maasähkölaturille. Kun vene oli arkipäivät käyttämättä oli akut (yksi pyhitetty kylmälaukulle ja toinen navigointilaitteille, valaistukselle, lämppärille jne.) perjantaisin liikkeelle lähtiessä täynnä aurinkosähköä. Elokuun puolivälin paikkeilla alkoi illat pimetä ja kylmetä niin, ettei akku enää riittänyt, mutta syyskuun alusta eteenpäin ei kompressorilaukkua viikonloppureissulle enää tarvittu koska viileät yöt ja viilenevä vesi huolehti viilennyksestä.

        Nyt on veneessä kiinteä kompressorijääkaappi ja pieni waeco toimii pakastimena jos mieli tekee vaikka jätskiä tai jäitä juomiin.

        Ei voi muuta kuin ihmetellä miten sujuvasti keskustelu jatkuu 11 vuoden paussista huolimatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi muuta kuin ihmetellä miten sujuvasti keskustelu jatkuu 11 vuoden paussista huolimatta.

        Paussi tulee vain jos on kirjoittanut jo aikaisemmin 😉
        Toisekseen jos aihe on edelleenkin ajankohtainen (niin kuin se on), niin en ole kuullut että näillä olisi jokin "parasta ennen"päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi muuta kuin ihmetellä miten sujuvasti keskustelu jatkuu 11 vuoden paussista huolimatta.

        No paussia tuossa oli 59 minuuttia...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe