Mistä halpa mopokoulu tai opettaja?

mopoilija!

Uusi laki mopokortista tuli voimaan 1.6 ja olen syntynyt 6.6, joten en tietenkään sitä vanhaa korttia saanut. Sivustoilla lupaillaan että uuden kortin ajo- ja teoriatunnit voi suorittaa opetusluvalla, mopo- tai autokoulussa. Autokoulussa hinnat ovat kuulemma 200-450 euroa.
Minua ärsyttää todella paljon se, että tällainen laki joka vaikuttaa ainakin omassa tapauksessani paljon, tulee keskellä vuotta ja jakaa samana vuonna syntyneet eriarvoiseen asemaan. Voisin ihan hyvin käydäkkin vaikka nuorisoseurojen järjestämän 20euron kurssin ja olla siten varmempi kuski, mutta ei. Pitää olla virallinen. Lisäksi kun olen juuri syntynyt viikko sen perään, kun laki muuttui, ei edes tyyliin missään järjestetä vielä mopo-opetusta. Jos mopokouluja edes on olemassa tai yhdistykset järjestämässä opetusta, eivät ne sitä ainakaan kesäkuussa 96 syntyneille ole heti järjestämässä. Olen selannut netin miljoonaan kertaan, lähettänyt kymmeniä sähköposteja asiaan liittyen ja silti löytänyt vain kaksi alle 500e autokoulua pk-seudulta. Mielestäni aivan hävytöntä, hinnanhan piti olla ENINTÄÄN 450e?
Ja tähän lisäksi päälle vähintään 81 euroa teoria- ja käsittelykokeista, 40 euroa poliisin luvasta, lääkärintodistus, passikuvat.......
Sinne menee kesätöistä saadut rahat ja enemmänkin, ja sen takia, että olen 6 päivää liian nuori.

Tietääkö kukaan siis paikkoja tai henkilöitä (oikeasti melkein ketä tahansa :D) pk-seudulla, joilla olisi opetuslupa opettaa mopokorttia ja maksaisi vähemmän kuin autokoulut ?
KIITOS

11

945

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 87k

Tai sitten odottelet vuoden verran, ja hankit suoraan A1-kortin, sillä saa nääs ajaa mopoa(kin)

• qwåp

87k

Hei paskanpuhuja. Tule nyt vastaamaan "kartelli murtuu" ketjuun sulle esitettyyn kysymykseen.

• SandBlower

Hei 87K , Ajatin sukulaistytölle AM120-opetusluvilla. Hinta oli viranomaiskuluineen 120 Eur. Turhaan sinä autokouluyrittäjärunkkari täällä itket...Ammattilaiset hoitaa homman opetusluvilla. Teidän kartellit on jo murrettu. Sattuupa olemaan osaamista muuallakin kuin teidän autokoululiitossA : D

• mopoilija!

niin, se olis tietenki yksi vaihtoehto, mutta tavallaan tarvitsisin sen nyt heti. Ja kaikista eniten ketuttaa toi kuus ylimäärästä päivää !

• terven saanuCkorttia

ULIULIULI!

Mitä nää iniset? Tää on sitä EU:n byrokrtatiaa.

• mopoilija!

no osotinpa vaa mieltäni ja selitin lähtökohtia, se ei kummiskaan ollu tän viestin pointti vaan ettiä sitä koulua! anteeksi jos ilmaisin epäselvästi :)

• vittu!!

Itekki syntyny loppuvuodesta. Haluis sen mopon, ku keavrikortilla pääsis ajamaan vasta 2 vuoden päästä kesällä. Vituttaa iha saaatanasti.

• työtön työnhakija

Niin, rahastusta taas.. köyhiltä ihmisiltä! Rikkaat taas rikastuu ja köyhät köyhtyy.. Kyllä kaikki sen kortin varmaan ajaisi mielellään kun hinnat olisivat kohtuulliset, mutta nyt ajellaan aivan varmasti ilman korttia. Ei kellään varmastikkaan ole mitään sitä vastaan että mopokortti täytyy ajaa ja turvallisuus paranee, mutta miksi siitäkin täytyy rokottaa sellaisia summia kun mopokoulusta pyydetään!? Työttömälle ihmiselle se on kk:n ansiot, maksa sillä sitten lapselle mopokortti ja näe nälkää kuukausi. Ja mopolla ajetaan n.kahtena kesänä, jolloin on jo täyttänyt 18v. ja saa ajaa ajokortin, on aika kohtuuton summa maksaa kahdesta kesästä n.500e mopokortista, eli kun yhden kesän ajat, kortin hinnaksi tulee 250e kaikki muut kulut moposta, pensat, vakuutukset yms. Ajokortilla sentään ajetaan loppuikä, mopokortin summa on siihen nähden ihan kohtuuton!
      -työtön lapsen äiti jolla edessä mopokortin maksaminen-

• Rahaa

tulee ovista ja ikkunoista kukaan ei valita ja hintaa pitää vielä nostaa. Kiitos valtiolle kun auttaa talläisillä yritystuilla ja saa vielä 23% itseleen jokaisesta 500€. Opetus luvallahan kysy olisikin harmaan talouden tuesta.

• Kyllästynythintoihin

Mä oon 02 syntyny poika ja mua ärsyttää niiden hinnat koska ennen ei tarvinnut maksaa mopokortista mitään ja nyt hinnat 450-700€ Ei jumalauta ole mitään järkeä! (Pyritään mukamaskin saada turvallisempi liikenne!) Semmosta saakelin rahastusta koko homma.Kaverini ajoi kortin läpi joka on ajanut mopolla n:7 vuotiaasta asti ja ajaa motocrossia parhaalla ikäisensä tasolla ja opettaja oli sanonut että harjottelehhan vielä!?

• Oijoijoijoij 2002 syntynyt poika :P Tuu ihmees kaljalle joku ilta jos haluut, mä voin tarjota

Ja edelleen. B kortilla saat ajaa myös mopoa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      234
      3992
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2307
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1461
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      929
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      920
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      847
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      756
    Aihe