Enkö kelpaa?

mummeli,..,.,

Poikani perheineen asuu 500 km:n päässä. Pidän miniästäni ja pienet lapsen lapset ovat mitä ihanimpia. Itse en terveyssyistä enää pääse heidän luokse, mutta he viettävät kerran kuussa pidennetyn viikonlopun minun luonani.

Mietin kuitenkin että enkä kuitenkaan kelpaa miniälleni. Hän ei suostu lähtemään esim. iltarientoihin ja jättämään lapsia minulle hoitoon. Kuulemma hän ei pidä semmoisesta. Mutta onko se epäluottamuslause minua kohtaan? Puhumme aika suoraan asioista ja kysyinkin häneltä siitä. Hän nauroi ihan katketakseen. Muuta hän ei naurulta saanut vastattua kuin että kukahan hänen miehensä on kasvattanut ja onko hän valittanut. Lisäsi vielä että sinä mummu olet työsi tehnyt, että nyt saat nauttia lasten parhaista puolista ja äiti ottaa ne hoteisiinsa kun rupeavat olemaan rasittavia. Ja kieltämättä 2 ja 3 vuotiaiden meno välillä väsyttää.

Haluaisin kuitenkin helpottaa miniäni ja poikani elämää ja antaa heille kahdenkeskistä aikaa mutta tuntuu, että enkö kelpaa kun miniä ei lähde ulos. -Siihen kyllä miniäni tokaisi, että hänelle tänne tulo on lomaa, koska hän pääsee valmiiseen ruokapöytään ja saa tuoretta pullaa ja kotileipää eikä hänen tarvi miettiä lasten ruoka-asioita koko viikonloppuna. Minä rakastan ruuan laittoa ja on ihana kun on väkeä ruokapöydässä.

Nyt miniäni pudotti pommin eilen ennen kotiin lähtöä. Kysyi, että muuttaisinko pian heidän luokseen. Kertoi että ovat teettäneet rakennuspiirrustukset ja taloon voisi lisätä erilisen kaksion minua varten. Onkohan kyse säälistä ja kun en kelpaa lastenhoitajaksi, niin "ottavatkohan he minut hoidettavaksi". Miniä myönsi, että he ovat minusta huolissaan ja haluaisivat että asuisin likempänä kun tuo välimatka on pitkä, mutta lisäksi hän toivoi että voisin autella ruuanlaitossa kun hän palaa kohta takaisin työelämään. Lapsia hän ei kuulemma kuitenkaan minulle jättäisi hoidettavaksi vaan veisi ne perhepäivähoitajalle. Selitti että se on liian rankkaa minulle (Ikää siis 73 v)

Minä todellakin elän heidän viikoloppuvierailujen vuoksi ja kaipaan heitä älyttömösti kun ovat poissa. Olisiko typerää hyväksyä muuttokutsu ja antaa heidän aloittaa rakennusprojekti? Vuokrasta kyselin ja miniä meinasi suutahtaa. Hän sanoi ettei lapsillekkaan kerry laskua talossa asumisesta että perhe on perhe ja vuokrasta ei puhuta.

Miniä näytti rakennuspiirrustuksia. Asunnosta tulisi varmaan mukava. Siihen oli piirretty iso keittiö ja minä saisin täysin valita kaapit/hellat, pintamateriaalit. Ihmettelin keittiön kokoa ja siihen miniä sanoi, ettei kai ruuanlaittomestria mihinkään pikkukeittiöön tungeta tekemään taikojaan.. Mukava kun pitävät ruuasta. Olisikohan itsekästä ottaa kutsu vastaan. Täällä olen yksinäinen.

25

697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

      En usko, että kyse on siitä että sinä et kelpaa lastenhoitajaksi. Kuulostaa siltä, että miniäsi on aidosti huolissaan sinun jaksamisestasi ja terveydestäsi. 2-3 vuotiaat ovat kuitenkin vielä todella pieniä ja avuttomia lapsia. Entä jos saat jonkun kohtauksen kun olet heidän kanssaan yksin? Tuon ikäiset lapset eivät osaa soittaa apua ja voivat itsekkin joutua siinä vaaratilanteeseen. Ehkä sinun pitäisi nyt vain hyväksyä tosiasiat. Ikä alkaa tulla sinulla vastaan. En ihan sitä ymmärrä miksei miniäsi voisi antaa sinun olla lyhyitä aikoja lasten kanssa yksin, esim. tunti voisi olla ihan kohtuullinen aika.

      Ihmettelen vähän kun haluaisit miniäsi lähtevän illanviettoon? Eihän toista ihmistä voi pakottaa sellaiseen josta hän ei pidä? Minäkään en tykkää käydä baareissa yms. Mielummin käyn vaikka teatterissa tai syömässä ravintolassa. Melkoinen kotikissa olen luonteeltani. Minulla vain ei ole tarvetta käydä pahemmin missään. En kärsi siitä mitenkään. Meitä kun on ihmisiä niin monen eri luonteisia.

      Vaikutat muuten hyvin sydämmelliseltä ja fiksulta ihmiseltä kirjoituksesi perusteella. On myös melkoinen luottamuksen osoitus pystyä kysymään tuollaisista asioista ihan suoraan. Moni anoppi ei näin tee vaan mielummin tyytyy kyräilemään. Hieman minulla kolahtaa tuo, että miniäsi "sanelee" sinulle kuinka sinä tulisit heille ruuanlaittajaksi. Kyllähän hänen vähän pitäisi sinunkin toiveitasi ottaa huomioon. Halutko todella olla siinä apuna, nautitko siitä? Tuossa iässä sinä jo ansaitset kaiken kunnioituksen ja ehdottomasti myös sinua pitäisi toiveissasi kuunnella.

    • jadhvc

      muuta ihmeessä, jos oikeasti haluat. pääseehän sieltä sitten pois jos vallan rupeaa menemään huonosti... eiköhän tuo jo osoita että kelpaat, ja luultavasti jonkin ajan kuluttua he uskaltavat lähteä kaksin johonkin ja saat lapset hoitaaksesi!

    • sfdsaefeafd

      Nyt sinulla taitaa olla liikaa aikaa miettiä ja kehitellä erilaisia tulkintoja miniäsi sanomisista. Mitenkään en osaa kirjoituksestasi päätellä, ettet kelpaisi. Miniäsi ei ehkä tosiaankaan halua mihinkään illanviettoihin, vaan nauttii siitä valmiiseen pöytään tulosta jne. kuten kerrot hänen sanoneen. Pienten lasten äitinä muistan nauttineeni siitä, ettei tarvi lähteä mihinkään...

      Jotain erveysongelmia sinulla lienee, koska mainitset ettet niiden vuoksi voi matkustaa heidän luokseen. Jaksaitsitko tosiaan vahtia 2 ja 3 vuotiaita ikiliikkujia? Oma äiti väsähti jo tunnissa, vaikka olin itse läsnä.

      Jos muutat samaan taloon heidän kanssaan, muistakaan kuitekin tehdä selväksi että nuori perhe elää omaa elämäänsä ja sinä omaasi. Heidän ei tarvi selitellä elämäänsä ja menojaan sinulle, eikä sinun jokaista liikettäsi heille. Olet ajatellut tätä puolta? Kaikki olette kuitenkin itsellisiä ihmisiä.

      Kuinka kauan jaksaisit ruuanlaittoa? Ja haluatko sitoutua siihen?

    • mummutta

      Mitä mieltä poikasi on asioista, vai onko hän täysin tohvelin alla?

      • ....................

        Eipä aleta heti yrittämään kylvää riitaa avioparin välille, tsot tsot!


      • mummeli.,.,.
        .................... kirjoitti:

        Eipä aleta heti yrittämään kylvää riitaa avioparin välille, tsot tsot!

        Kyllä siis miniä antaa minun olla lasten kanssa hetken. Pyysi vahtimaan lapsia puolestaan kun leikkasi minun nurmikkoni ja sen jälkeen oli hetken sisällä ja kävi kuiskaamassa, että saisiko hän käydä yksin pulahtamassa järvessä ilman lapsia. Viikonloppu oli niin kuuma. Poikani oli kyllä pihamaalla eli lasten isä olisi päässyt avuksi lapsien kanssa jos olisin apua tarvinnut.

        Ei hän liioin ajatellut että minä tulisin kokiksi heille vaan kertoi, että siitä olisi suuri apu jos joskus laittaisin ruokaa. Se iso keittiö piirrustuksissa tulee siitä, että olen aina valittanut heille kotini keittiön pienuutta ja miniä oli halunnut mahdollisesti rakennettavaan asuntoon ison keittiön koska tietää minun tykkäävän sellaisesta. Hän on erittäin sydämmellinen, antelias ja avulias ihminen.

        Ja ei poikani ole "tohvelin" alla. He tuntuvat keskustelevan asioista paljon, mutta kyllä miniäni on selkeästi kodin sydän joka pyörittää käytännön asioita ja pitää perheen tyytyväisenä. Ja selkeästi kaikki ovat onnellisia. Olen kysynyt häneltä joskus, että määrääkö hän talossa, niin vastaus oli likimain jotain tällaista, että määrääminen on väärä sana, mutta kyllä hän tekee paljon perhettä koskevia päätöksiä keskustellen kuitenkin poikani kanssa. Kuulemma jos poikani sanoo johonkin ei, niin se on ei. Miniäni sanoi, että poikani on jääräpää eli hän ei saa mitenkään poikani päätä käännettyä vaikka itkisi tai huutaisi. (Ja miniä sanoi, että se on hyvä asia). Miniäni ehdotus se heille muutto on, mutta poikani haluaisi sitä kanssa.

        Keskustelimme miniän kanssa siitä "saman katon alla asumisesta" ja ensinnäkin sisäkautta ei ole kulkua toiseen asuntoon. Hän tuntuu joskus arvaavan minun ajatukseni ja kysyinkin, että mitä jos minä tulen "epäsopivaan aikaan" käymään... Olen heidän puheista ymmärtänyt, että pikkukakkosen aikana heillä ei tehdä kotitöitä vaan jotain ihan muuta. Jokatapauksessa kun kysyin siitä epäsopivasta saapumisesta, niin miniä juoksi laukullensa ja kaivoi sieltä askartelemansa ovilapun. Siinä luki "koko perhe katsoo lastenohjelmia -ei saa häiritä". Poikani meni ihan punaiseksi ja miniäni nauroi, että eiköhän äitisi tiedä, että meillä harrastetaan muutakin kuin kädestä kiinni pitämistä. Nykyään nuoret puhuu suorempaa kuin ennen.

        Haluaisin todellakin muuttaa ja tuntisin oloni turvallisemmaksi. Minulla on sydän ongelmia. Vajaatoiminta ja ajoittain flimmeri. Miniäni on sisätautilääkäri ja tietää näistä asioista paljon. En vain halua häiritä heidän elämää liikaa.

        Miniä soitti jo aamulla ja kysyi olenko tehnyt päätöstä. Hän kuulemma ymmärtää miksi emmin, mutta on vakaasti sitä mieltä että meidän yhteiselo toimii koska puhumme suoraan asiat asioina kiertelemättä kovinkaan paljon.


      • no huvinsa kullakin
        mummeli.,.,. kirjoitti:

        Kyllä siis miniä antaa minun olla lasten kanssa hetken. Pyysi vahtimaan lapsia puolestaan kun leikkasi minun nurmikkoni ja sen jälkeen oli hetken sisällä ja kävi kuiskaamassa, että saisiko hän käydä yksin pulahtamassa järvessä ilman lapsia. Viikonloppu oli niin kuuma. Poikani oli kyllä pihamaalla eli lasten isä olisi päässyt avuksi lapsien kanssa jos olisin apua tarvinnut.

        Ei hän liioin ajatellut että minä tulisin kokiksi heille vaan kertoi, että siitä olisi suuri apu jos joskus laittaisin ruokaa. Se iso keittiö piirrustuksissa tulee siitä, että olen aina valittanut heille kotini keittiön pienuutta ja miniä oli halunnut mahdollisesti rakennettavaan asuntoon ison keittiön koska tietää minun tykkäävän sellaisesta. Hän on erittäin sydämmellinen, antelias ja avulias ihminen.

        Ja ei poikani ole "tohvelin" alla. He tuntuvat keskustelevan asioista paljon, mutta kyllä miniäni on selkeästi kodin sydän joka pyörittää käytännön asioita ja pitää perheen tyytyväisenä. Ja selkeästi kaikki ovat onnellisia. Olen kysynyt häneltä joskus, että määrääkö hän talossa, niin vastaus oli likimain jotain tällaista, että määrääminen on väärä sana, mutta kyllä hän tekee paljon perhettä koskevia päätöksiä keskustellen kuitenkin poikani kanssa. Kuulemma jos poikani sanoo johonkin ei, niin se on ei. Miniäni sanoi, että poikani on jääräpää eli hän ei saa mitenkään poikani päätä käännettyä vaikka itkisi tai huutaisi. (Ja miniä sanoi, että se on hyvä asia). Miniäni ehdotus se heille muutto on, mutta poikani haluaisi sitä kanssa.

        Keskustelimme miniän kanssa siitä "saman katon alla asumisesta" ja ensinnäkin sisäkautta ei ole kulkua toiseen asuntoon. Hän tuntuu joskus arvaavan minun ajatukseni ja kysyinkin, että mitä jos minä tulen "epäsopivaan aikaan" käymään... Olen heidän puheista ymmärtänyt, että pikkukakkosen aikana heillä ei tehdä kotitöitä vaan jotain ihan muuta. Jokatapauksessa kun kysyin siitä epäsopivasta saapumisesta, niin miniä juoksi laukullensa ja kaivoi sieltä askartelemansa ovilapun. Siinä luki "koko perhe katsoo lastenohjelmia -ei saa häiritä". Poikani meni ihan punaiseksi ja miniäni nauroi, että eiköhän äitisi tiedä, että meillä harrastetaan muutakin kuin kädestä kiinni pitämistä. Nykyään nuoret puhuu suorempaa kuin ennen.

        Haluaisin todellakin muuttaa ja tuntisin oloni turvallisemmaksi. Minulla on sydän ongelmia. Vajaatoiminta ja ajoittain flimmeri. Miniäni on sisätautilääkäri ja tietää näistä asioista paljon. En vain halua häiritä heidän elämää liikaa.

        Miniä soitti jo aamulla ja kysyi olenko tehnyt päätöstä. Hän kuulemma ymmärtää miksi emmin, mutta on vakaasti sitä mieltä että meidän yhteiselo toimii koska puhumme suoraan asiat asioina kiertelemättä kovinkaan paljon.

        Jaahas.. taitaa mummeli kirjoitella nettiin toiveuniaan ja haaveitaan. ; ) Ei millään pahalla.


      • mummutta
        .................... kirjoitti:

        Eipä aleta heti yrittämään kylvää riitaa avioparin välille, tsot tsot!

        Oletko siis sitä mieltä, että heti jos miehen mielipidettä kysyy, syntyy riita? Kuulostat pirttihirmulta.


      • mummutta
        mummeli.,.,. kirjoitti:

        Kyllä siis miniä antaa minun olla lasten kanssa hetken. Pyysi vahtimaan lapsia puolestaan kun leikkasi minun nurmikkoni ja sen jälkeen oli hetken sisällä ja kävi kuiskaamassa, että saisiko hän käydä yksin pulahtamassa järvessä ilman lapsia. Viikonloppu oli niin kuuma. Poikani oli kyllä pihamaalla eli lasten isä olisi päässyt avuksi lapsien kanssa jos olisin apua tarvinnut.

        Ei hän liioin ajatellut että minä tulisin kokiksi heille vaan kertoi, että siitä olisi suuri apu jos joskus laittaisin ruokaa. Se iso keittiö piirrustuksissa tulee siitä, että olen aina valittanut heille kotini keittiön pienuutta ja miniä oli halunnut mahdollisesti rakennettavaan asuntoon ison keittiön koska tietää minun tykkäävän sellaisesta. Hän on erittäin sydämmellinen, antelias ja avulias ihminen.

        Ja ei poikani ole "tohvelin" alla. He tuntuvat keskustelevan asioista paljon, mutta kyllä miniäni on selkeästi kodin sydän joka pyörittää käytännön asioita ja pitää perheen tyytyväisenä. Ja selkeästi kaikki ovat onnellisia. Olen kysynyt häneltä joskus, että määrääkö hän talossa, niin vastaus oli likimain jotain tällaista, että määrääminen on väärä sana, mutta kyllä hän tekee paljon perhettä koskevia päätöksiä keskustellen kuitenkin poikani kanssa. Kuulemma jos poikani sanoo johonkin ei, niin se on ei. Miniäni sanoi, että poikani on jääräpää eli hän ei saa mitenkään poikani päätä käännettyä vaikka itkisi tai huutaisi. (Ja miniä sanoi, että se on hyvä asia). Miniäni ehdotus se heille muutto on, mutta poikani haluaisi sitä kanssa.

        Keskustelimme miniän kanssa siitä "saman katon alla asumisesta" ja ensinnäkin sisäkautta ei ole kulkua toiseen asuntoon. Hän tuntuu joskus arvaavan minun ajatukseni ja kysyinkin, että mitä jos minä tulen "epäsopivaan aikaan" käymään... Olen heidän puheista ymmärtänyt, että pikkukakkosen aikana heillä ei tehdä kotitöitä vaan jotain ihan muuta. Jokatapauksessa kun kysyin siitä epäsopivasta saapumisesta, niin miniä juoksi laukullensa ja kaivoi sieltä askartelemansa ovilapun. Siinä luki "koko perhe katsoo lastenohjelmia -ei saa häiritä". Poikani meni ihan punaiseksi ja miniäni nauroi, että eiköhän äitisi tiedä, että meillä harrastetaan muutakin kuin kädestä kiinni pitämistä. Nykyään nuoret puhuu suorempaa kuin ennen.

        Haluaisin todellakin muuttaa ja tuntisin oloni turvallisemmaksi. Minulla on sydän ongelmia. Vajaatoiminta ja ajoittain flimmeri. Miniäni on sisätautilääkäri ja tietää näistä asioista paljon. En vain halua häiritä heidän elämää liikaa.

        Miniä soitti jo aamulla ja kysyi olenko tehnyt päätöstä. Hän kuulemma ymmärtää miksi emmin, mutta on vakaasti sitä mieltä että meidän yhteiselo toimii koska puhumme suoraan asiat asioina kiertelemättä kovinkaan paljon.

        Aha, olitkin siis pelkkä pelle.


      • ....................
        mummutta kirjoitti:

        Oletko siis sitä mieltä, että heti jos miehen mielipidettä kysyy, syntyy riita? Kuulostat pirttihirmulta.

        Tarkoitin, sitä että jos asioita tehdään miniän mielen mukaan niin se ei tarkoita sitä että mies olisi tossun alla tai, että se ylipäätään olisi kenenkään muun kuin heidän kahden välisensä asia kumpi "määrää". Parisuhde asioihin ei mummujen kannata sotkeentua, mutta toki jos on niin hyvät välit että asioista voi puhua niin hyvä juttuhan se on kun muistaa ettei sitten yritä manipuloida esim. sitä omaa poikaansa miniää vastaan tai mitään semmoista.


      • mummutta
        .................... kirjoitti:

        Tarkoitin, sitä että jos asioita tehdään miniän mielen mukaan niin se ei tarkoita sitä että mies olisi tossun alla tai, että se ylipäätään olisi kenenkään muun kuin heidän kahden välisensä asia kumpi "määrää". Parisuhde asioihin ei mummujen kannata sotkeentua, mutta toki jos on niin hyvät välit että asioista voi puhua niin hyvä juttuhan se on kun muistaa ettei sitten yritä manipuloida esim. sitä omaa poikaansa miniää vastaan tai mitään semmoista.

        Minä taas tarkoitin sitä, että onko mies täysin tossun alla, kun häntä ei aloitusvuodatuksessa edes mainittu. Taisin tahtomattani osua hermoosi, koska olet sepittänyt moisen puolustuspuheen, jota ei olisi tarvittu lainkaan.
        Nyttemmin on tullut selväksi, että alottaja vain pelleili, joten se siitä.


      • ....................
        mummutta kirjoitti:

        Minä taas tarkoitin sitä, että onko mies täysin tossun alla, kun häntä ei aloitusvuodatuksessa edes mainittu. Taisin tahtomattani osua hermoosi, koska olet sepittänyt moisen puolustuspuheen, jota ei olisi tarvittu lainkaan.
        Nyttemmin on tullut selväksi, että alottaja vain pelleili, joten se siitä.

        Joillakin anopeilla nyt vaan tuntuu olevan tapana yrittää päästä vaikuttamaan ja manipuloimaan perheiden asioihin poikansa kautta. Minusta aloittaja on fiksu kun ei poikaansa vetänyt heti juttuun mukaan vaan oli selvittänyt asioita suoraan miniän kanssa ;)........


      • mummutta
        .................... kirjoitti:

        Joillakin anopeilla nyt vaan tuntuu olevan tapana yrittää päästä vaikuttamaan ja manipuloimaan perheiden asioihin poikansa kautta. Minusta aloittaja on fiksu kun ei poikaansa vetänyt heti juttuun mukaan vaan oli selvittänyt asioita suoraan miniän kanssa ;)........

        Miten niin "suoraan" miniän kanssa? Ovatko lastenhoidon järjestäminen ja omakotitalon rakentaminen sinun mielestäsi sellaisia asioita, joihin perheen isää eli aloittajan poikaa ei pidä vetää mukaan, vaan ne kuuluu selvittää suoraan perheen äidin eli miniän kanssa?
        Olen näihin asti kuvitellut, että mainitut asiat ovat aviopuolisojen yhteisiä, mutta sinun mielestäsi ne siis ovatkin anopin ja miniän yhteisiä. Kukahan täällä manipuloi ja ketä?


      • ....................
        mummutta kirjoitti:

        Miten niin "suoraan" miniän kanssa? Ovatko lastenhoidon järjestäminen ja omakotitalon rakentaminen sinun mielestäsi sellaisia asioita, joihin perheen isää eli aloittajan poikaa ei pidä vetää mukaan, vaan ne kuuluu selvittää suoraan perheen äidin eli miniän kanssa?
        Olen näihin asti kuvitellut, että mainitut asiat ovat aviopuolisojen yhteisiä, mutta sinun mielestäsi ne siis ovatkin anopin ja miniän yhteisiä. Kukahan täällä manipuloi ja ketä?

        Tottakai ne kuuluu selvittää perheen äidin kanssa, koska me naiset teidämme miten nämä hommat menevät ja se on anoppienkin vain hyväksyttävä että hänen poikansa elämässä joku toinen nainen on se talon emäntä ja vallankahvassa. Nimenomaan ne asiat ovat aviopuolisojen yhteisiä joten miten se liittyy taas siihen tossun alla olemiseen? Tiedät itsekkin naisena mitä tarkoitan, joten eiköhän lopeteta jauhaminen :)...


    • mummeli.,.,,

      Nyt en kyllä ymmärtänyt mitä edellinen kirjoittaja kirjoitti.

    • vapaaehtoisesti?

      Minä hieman epäilen koko jutun todenperäisyyttä. Minulla on 3 lasta ja olen heidän kanssaan mitä parhaimmissa väleissä samoin kuin puolisoiden kanssa. Lapsenlapset rakastavat mummoa myös, mutta silti en muuttaisi kenenkään lapsen huusholliin vaikka olisi oma ulko-ovi.

      Haluan pitää oman minihuushollini niin kauan kuin jaksan ja sitten, kun en jaksa muutan palvelutaloon. Mielelläni kyllä keittelen ja paistelen ruokaa hobbyna lapsille ja tarpeen tullen lastenlapsillenikin. Lapsillani on oma perhe-elämä ja omat vaativat urat ja rehellisesti sanoen minä vanhenen koko ajan (vaikka olenkin nyt terve ja nuorekas). Ja kyllä lastenlapsia voin hoitaa lyhyen rupeaman, mutta yli 70-vuotias on aika iäkäs olemaan vastuussa pienistä lapsista, kasvavista koululaisista tai teini-ikäisistä.

      Jotenkin vaan tuo avaajan ajatusmalli ei ihan sovi tämän päivän elämisen malliin, jossa kaikki osapuolet haluavat säilyttää jollain tavalla oman reviirinsä ja yksilöllisyytensä (vaikka tultaisiin toimeen erittäin hyvin eikä mitään keskinäisiä ongelmia olisikaan).

    • mummeli.,.,

      Olen kuitenkin päättänyt hyväksyä kutsun. Tulen sitten talvella tänne valittamaan jos yhteielo ei sovi.

    • 2x ex-anoppi

      Uskomatonta! Miniäsi taitaa olla enkeli! Hän on harvinainen timantti nykyajan naisten joukossa, niiden, jotka eivät pidä anoppiaan edes ihmisenä.
      Uskalla nauttia tuosta huolenpidosta ja arvostuksesta. Moni kadehtisi tilannettasi.
      Se, muutatko heidän luokseen, on iso ratkaisu. Jos muutat ja sopeutuminen ei menekään nappiin, niin ainahan sitä voi muuttaa yksinkin asumaan. Päätös ei liene silloin peruuttamaton.

    • m i n i ä

      Enkeleitä, onko heitä?

    • yhteinenmummola

      Voithan mennä sinne kokeeksi, jos et enää viihdy yksin kotona. Jos et sitten viihdy siellä paremmin kuin kotona niin kai se kotiinpaluu on ihan mahdollista. Et ole mikään ikäloppu! Suosittelisin kuitenkin kotona asumista niin pitkään kuin viihdyt siellä. Kyllä he tulevat sinua tapaamaan, koska viihtyvät kanssasi.

    • tunnistin :)

      Aihe on hyvä.. sävy positiivinen.. hieno aloitus.

      Vaikka tämä nyt ei ollutkaan 73 vuotiaan mummelin käsistä, on aiheesta hyvä keskustella.

    • toinen mummo täällä:

      TOTTA KAI MUUTAT JA OTAT KUTSUN VASTAAN!

      Vaikuttaa ihan fiksulta miniältä, olen hänen kanssa ihan samaa mieltä et lasten kuuluu olla päivät hoidossa ikäistensä kanssa jne...

      Älä rupea hankalaksi ja epäilemään ja äpyröimään nyt vaan sinullahan on mitä parhaimmat välit lapsesi perheeseen.

      Ole onnellinen ja tyytyväinen heistä ja saamastasi tarjouksesta:)
      Autat minkä voit ja minkä nuoripari katsoo tarpeelliseksi. Olet jo 73v ja vaikka kuinka yrität vängetä lapsenlikaksi niin muista ettet saa loukkaantua jos se ei käy:)

    • mummo 61v.

      Tottakai muutat poikasi perheen lähelle,mikä sen ihanampaa,varsinkin kun välimatka on noin pitkä.Sinulla tulee olemaan oma erillinen asunto,nautit lapsen lapsistasi,kuorit kerman päältä.Tarkoitan sitä että hoitovastuu on toisilla.Autat tarpeen mukaan.Tämmöistä yhteisöllisyyttä pitäisi olla enemmän,että että eri sukupolvet asuvat lähellä toisiaan,lapsillekin suuri rikkaus.Italiassa tämmöinen asumismuoto on ihan yleistä.Sinulla on fiksu miniä,varmaan poikasi on samaa mieltä.Hyvää jatkoa vain.

    • Tuplasti lapsekas

      Hei Mummeli!
      Olen Sinua noin kymmenen vuotta nuorempi kahden lapsenlapsen Mummu.
      Poika on 5v ja tyttö 2v. Aivan ihania tietysti, mutta molemmilla on myös "luonnetta".
      Asun samalla paikkakunnalla tyttäreni perheen kanssa, kolmisen vuotta sitten muutin noin kilometrin päähän heidän kodistaan. Päiväkoti on tuossa puolivälissä. :)

      Joka päivä en jaksaisi lasten kanssa olla, mutta väliaikaisesti kyllä.
      Jos jompikumpi sairastuu, on molempien oltava kotona ja Mummua tarvitaan.
      Joskus vanhemmilla on työkiireitä ja Mummu hakee lapset iltaviideltä kotiin.

      Perhe oli ihan äsken kesälomamatkalla pojan kummitädin perheessä. Koiraa ei voinut ottaa mukaan, joten Mummuhan se sitä ulkoilutti ja ruokki.

      Lähellä asuvalle Mummulle on siis kyllä hommia! Ruokaa en ole laitellut, kun ovat niin hyviä kokkeja molemmat, tytär ja vävy!

      Se, että pojan perhe aikoo laajentaa taloaan kaksiolla, on melko ISO ASIA.
      Voisiko aluksi keskustella, että muuttaisit samalle paikkakunnalle johonkin vuokra-asuntoon ja kokeilisitte, kuinka oleminen siellä sujuu.

      Löydätkö sieltä elämääsi muutakin kuin pojan perheen. Kotipaikkakunnallaan ihmisellä yleensä on tuttavuuksia, ystäviä, harrastuksia, vakitorimyyjä yms.

      Yhteisöllisyys, toinen toisestaan huolehtiminen, on hieno asia.
      Hyvää kesää toivotellen
      Tuplasti lapsekas Mummu

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2713
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2060
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1797
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1686
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1612
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe