Olen perusterve, 63 v nainen - labrakokeiden perusteella - 2 h sokerirasitustesti- lääkäri soitti minulle ja ilmoitti että minulla on 2tyypin diabetes - arvo li 11,7 - normaaliksi arvoksi lasketaan 11.
Siitä seurasi tablettilääkitys.
Sokerimittaria en saanut en kylläkään erikseen pyytänytkään.
Toteamisen jälkeen ole pudottanut painoa 11 kg, ei laihduttaen vaan täysin uudella ruokavaliolla.
En ole niin vakuttunut, tarvitsenko lääkitystä, tunnen olevani elämäni kunnossa.
Lääkäriltä kun kysyin tablettihoidon tarpeellisuudesta, hän vastasi : en käske enkä kiellä ottamasta niitä ?
Nyt olen menossa labraanja 2 h sokerirasitustestiin -
mietin vain sitä, jättisinkä tabletit pois jos tulokset sitten olisivat enemmän totuudenmukaisia - jos otan tabletteja tuloshan näyttää tablettihoidon tuloksia.
Kinkkinen asia.
Yleensä jos arvo on 11 kieppeillä, asiaa seurataan, yritetään ruokavalion muutosta. liikuntaa jne.
Minulle iskettiin heti lääkitystä , Metforem 750 mg kaksi kertaa päivässä.
Totta vai tarua ?
5
105
Vastaukset
- Parempia mittauksia
Eikö sinulla seurattu sokeriarvoja lainkaan paastonäytteillä vaan määrättiin lääkitys yhden sokerirasituskokeen jälkeen? Olen D2 enkä ole ollut koskaan sokerirasitustestissä vaan minulla seurattiin useamman vuoden aamulukemia 12 h paaston jälkeen. Kun nämä olivat jatkuvasti koholla eikä ruokavaliohoito auttanut, määrättiin metformiinilääkitys aluksi yksi 500 mg tabletti päivässä. Vuosien mittaan lääkitystä on jouduttu lisäämään ja nyt rinnalla on myös kerran vuorokaudessa otettava pitkävaikutteinen insuliini. Terveydentila on niin hyvä että oheissairauksien seurantaa on jatkuvasti harvennettu kun ei ole pahoja oireita.
Pyydä terveyskeskuksesta verensokerimittari ja seuraa itse
aamusokeria vaikkapa kerran tai kaksi mittausta viikossa. Ne lukemat ovat luotettavammat kuin satunnaiset sokerirasitustestit. Varmin labrakoe on sokerihemoglobiinikoe eli HbA1c, tarkempaa tietoa linkistä:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia00412 - nainen45.
Kyllä sinun kuuluu saada terveyskeskuksesta verensokerimittari, mutta ei se taivaasta eteesi tipahda, vaan sitä pitää pyytää. Sitten voit mittailla silloin tällöin aamuisin ja 2 tuntia aterian jälkeen, miten verensokeri käyttäytyy.
Minullekin määrättiin lääkitys heti (500 mg aamuisin) mutta minulla onkin useita muita sairauksia diabeteksen lisäksi. Tunnen ihmisiä, jotka ovat pärjänneet esim. 10 vuotta ruokavaliohoidolla, ilman lääkitystä. Minulla verensokeri on aamuisin ihan hyvä, mutta aterian jälkeen nousee vähän liikaa, vaikka söisin ihan terveellistä ruokaa (nousi jopa sairaalaruualla).
Sitä en ymmärrä, miksi sokerirasituskoe tehdään uudelleen, kun sinulla on jo todettu diabetes. Kysy lääkäriltä tai hoitajalta, pidetäänkö lääketaukoa ennen koetta (luultavasti pidetään). - sama IIII
Minulla oli omainen mukana kun siitä mittarista puhutiin, d-hoitaja väitti, etten ollut huolinu mittaria, aikuinen lapseni kuuli, miten hoitaja sanoi, sinähän et mittaria tarvitse. Eli valehtelee rankasti.
Keksintö, että taas otetaan rasituskoe, on yksinomaan ja ainostaan d-hoitajan.
Arveluttaa olla heittopussina- d-hoitaja puhuu yhtä ja lääjkäri ei ota kantaa..liian suurilla panoksilla leikitään. Viimeksi kin kävin lääkärissä - maaliskuussa - sanottiin että voin tulla uudestaan vuoden päästä...pelottaa koska diabetes ei ole leikin asia.- nainen45.
Tuohan kuulostaa ihan kauhealta. Onko sinulla mahdollisuus vaihtaa hoitajaa, tai tehdä hoitajan käyttäytymisestä valitus hänen esimiehelleen? Sano hoitajalle, että sinulla on oikeus saada mittari ja jos et saa, teet asiasta valituksen.
Minä en suostuisi menemään toista kertaa sokerirasituskokeeseen, koska on jo selvää että minulla on diabetes ja koe vain nostaa verensokerin tilapäisesti liian korkeaksi.
Minullakin on terveyskeskuskäynnit (lääkäri hoitaja) määrätty vuoden välein, mutta "onneksi" olen muiden sairauksien takia sisätautien poliklinikan hoidossa.
- T2D
Minkä takia sinut määrättiin alun perin sokerirasituskokeeseen? Oliko sinulla paastoarvo mitattu aikaisemmin ja se oli koholla? Mitä sokerirasituskokeeseen kuulunut paastoarvo oli. Näillä kysymyksillä on siinä mielessä merkitystä, että ne kertovat mm. sen oliko diagnoosi selvä jo ennen glukoosiliemen nielemistä. Kaksi kertaa mitattu yli 7 paastoarvo kertoo, että on diabetes. Jos on mitattu vain kerran yli 7 arvo paastossa, sokerirasituskokeesta saatu yli 11 arvo varmistaa diagnoosin. Sokerirasitustesti tehdään vain diagnoosin varmistamiseksi, ei muuten. On turha rasittaa diabeetikkoa rankalla testillä turhaan, jos diagnoosi on selvä. Lääkäri määrää kokeet ei sairaanhoitajat.
Sokerirasitustestiä ei tehdä, jos sitä edeltävä paastoarvo on yli 8 mmol/l.
http://huslab.fi/cgi-bin/ohjekirja/tt_show.exe?assay=1483&terms=sokeri
Lisää diabeteksen diagnoosikriteereistä.
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/.../hoi50056#s7_1
Pitkäaikainen verensokerti HbA1c ei ole diagnoosikriteeri, vaikka sen korkeus kertookin paljon. Sen sijaan se on tärkeä diabeetikon verensokeripainon mittari. Lääkityksen alkaessa ja sitä muutettaessa, on HbA1c- mittaus tehtävä sopivan usein paastomittausten lisäksi, että nähdään lääkkeiden vaikutus. Kotimittarilla tehdyt omamittaukset ovat tässä kuten muutenkin hyvänä tukena.
---
Sinulle kuuluu ilman muuta verensokerimittari ja siihen liuskoja, jos sinulla on diabetesdiagnoosi. Ne saat terveyskeskuksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874108Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242921No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760