paljon menee rahaa ruokaan kk?

yksineläjät?

paljo teillä yksineläjillä menee ruokaan rahaa kuukaudessa ? mietityttää vaan kun itellä tuntuu menevän vähän liikaa vaikka koitan elää säästeliäästi, mutta onhan ruokakin aika kallista :-(

25

1552

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herkkusuukko

Noin 5e päivässä riittää hyvin terveelliseen ja maukkaaseen ruokaan, kun katsoo edullisia aineita ja itse kokkailee, kaurapuuro, riisi, vihannekset kuten kaali sipuli porkkana kesällä tomaatti, liha ja kala tarjouksessa, maito, tee, sokeri, kananmuna, vehnäjauhot, mansikkahillo...juomaksi vettä raanasta 1snt litra tai itse tehtyä kotiviiniä hinta noin 1e litra:-) siinä se.

• Syöpöttelevä

N.200 euroa/kk. Syön enimmäkseen vain valmiruokia.

• Persikkalaatikko

250-300 euroa. Töiden jälkeen ei tosiaan huvita keitellä ja tiskata yhtään enempää kuin on pakko. Siksi syön paljon eineksiä ja muuta nopeaa ruokaa. Jos tulisi vaikka työttömyyden takia tarvetta leikata budjettia, saisin vaivatta tuosta satasen pois. Olisihan silloin enemmän aikaa käytettävissä.

• hops hoi

Mitäh !!!????

Näillä ruan hinnoilla noin vähän ja einestä !!!
      5€ voin sanoo et oot luuta ja nahkaa ....

Meillä perhe 5-henkilöä ja menee n.900-1000€/kk ja tästä puuttuu tosiaan oluet yms. muut eli pelkkään ruokaan menee tämä.
      5 litran kattilallinen soppa riittää tasan päiväksi siihen kaikki tykö tarpeet leivät maidot yms...
      Keran viikossa prisman lasku 150-200€ tässä oluet yms. muuta mut sit lisäksij oka toinen päivä täydennetään pikku kaupasta ruoka kaappeja.
      Syömme ihan kotiruokaa tosin kala päiviä on ja liha ruoka eli kaikkea syömme..

• herkkusuukko

Siis 5e päivä...joten 5henk. x 5e/vrk x 30 vrk/kk on silloin = 750e/kk oluesi..joten mitä ihmettelit?

• Hops hoi
        herkkusuukko kirjoitti:

Siis 5e päivä...joten 5henk. x 5e/vrk x 30 vrk/kk on silloin = 750e/kk oluesi..joten mitä ihmettelit?

Lasten iät ovat 5 ,7 ja 9 eli syövät koulussa/hoidossa .
        Itse vaimon kanssa syömme töissä arkisin.
        Eli nämä eivät ole tuossa summassa.
        Tästä puuttuu ravintola syönnit (vapaa-ajalla) ja todellakin kaikki(eli kaikki ns. ei syötävä puuttuu hammasharjat,tahnat pesuaineet vaatteet yms. yms. mitä ostamme esim. prismasta) muu paitsi ruoka.

6kk tarkka seuranta... Ihan vain huvin vuoksi koko seuranta.
        Luulen että lomakaudella kulutus nousee aika paljon.Ja voin kertoa kuinka paljon meillä menee.

• hups hei

Itse syön aika kohtuullisesti pienen ruokahaluni vuoksi ja olen perheellinen joten ei hajuakaan mitä yksin kuluttaisin, mutta näin viisihenkisen perheenäitinä voisin sanoa, että meillä menee ruokaan ehkäpä 600 e/kk.
      (Siihen ei sisälly työpaikkaruokailut tai satunnaiset ravintolaruokailut.)
      Lapset on murkkuja, syövät vaihtelevasti, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Ei pihistellä vaan ostetaan mistä pidetään.

Veikkaisin, että hops hoin perhe on ylipainosia koko sakki?

• Kyllä meilläkin

tuo tonni kuluu ruokaan kuukaudessa 5 hlön taloudessa.
        Laktoositon maito lohkaisee potista jo pari sataa. Suosin myös luomua, joka tietty maksaa hiukan enemmän kuin tavallinen ruoka. Kunnon pihvi- tai kala-ateria maksaa monta euroa/hlö ja kuukaudessa on sentään kolmisenkymmentä päivää...
        Tietty jos söisimme halpoja ruokia(makkaraa ja pakasteseitä, yök!) niin saisin kyllä meidänkin ruokarahan putoamaan helposti 600€/kk.

• ekspatriootti

Ehkä jotain 300 - 400 zlotia (80-100€) kuussa, en ole pitänyt tarkkaa kirjaa menoista.

Ulkona tulee käytyä syömässä aika usein ja muuten laitan ruoat itse, sellaista perus-ruokaa päivälliseksi kuten: pihvi & paistetut potut vihannekset, spaghettia, kanaa ym. ym. aamuisin leseitä ja greippiä. Illalliseksi yleensä juusto-sämpylä tai kaksi.

• einarii

Menee noin 80 euroo kk. Syön mielestäni hyvin mutta teen kaiken itse. Esim mahtavan hyvän ruisleivän hinnaksi tulee 25 senttoä uuninsähköineen.
      En oikeastaan saa edes enempää kulumaankaan kun ostan aina tarjouksesta ja syön sen mukaan.
      Nyt jään odottelemaan kommenteja että mahdotonta tuo:). Tai jotain etten terveellisesti syö.

Vähän ärsyttää kun ihmiset väittää että ruoka kallista on. Esim 80 luvulla se suhteessa paljon kalliimpaa oli.

• EVVK 112

Ihan sama kypsy pihiyteesi tai köyhyyteesi !!!

Itsellä meni jo tänään reilu 100€ ruokiin ... Ulkona tosin muutamat viini lasillinen meni siihen samalla

• Kulinaristi..

Minulla menee n. 400 - 500 euroa/kk, syön päivisin työpaikkaruokalassa, iltaisin en oikeastaan laita ruokaa, syön jotain pientä. Viikonloppuisin sitten satsaan ruokaan, sillon kokkailen ja herkuttelen, hintaa katsomatta. Juhannusruokiin meni n. 100 eroa, meitä oli silloin kaksi niitä syömässä.
      Olen pieniruokainen, mutta kulinaristi. En katso oikeastaan ikinä kaupassa mitä mikin maksaa, ostan tarvikkeet jotka tarvitsen tiettyyn reseptiin. Rakastan kokeilla uusia ruokia.

• tarkkaa

meill menee 3 hengen perhe n.400e ruokaan. ostetaan tähän summaan vaipat, wc-paprut, pesuaineet ym. joskus jotain pientä tavaraa. olen pihi ja ostan vain edullista ruokaa. tosin kyllä tohon suklaa/pipari menee rahaa eli jos ne jätän pois voisin ostaa laadukkaampaa ruokaa

• Jokota

Kahden nuoren aikuisen talous, menee n.400-500e kuussa. Saisihan tuon nipistettyä vaikka 300 euroon, jos olis tarve. Mutta tällä hetkellä jää säästöön muutenkin rahaa..

• ...

Ollessani köyhä opiskelija pärjäsin 80-120 eurolla kuussa.

Nyt meitä on kaksi ja molemmat käy töissä ja ruokalasku on 300-450 e/kk.

Jos eläisin yksinäni ja palaisin pihistelemään niin uskoisin selviäni melko helposti alle 5 eurolla päivässä.

Paljon riippuu mitä syö ja miten syö. Ylärajaahan ei oikeastaan ole, aina voi ostaa "laadukkaampaa" ja kalliimpaa ja hassata enemmän rahaa. Tai sitten voi haksahtaa tosi laaduttomaan roskaan ja hassata silti kaikki rahansa. Joka makkarasopaa yksinäiselle; toinen puolisko 0,80 € halpis lenkistä, 2-3 perunaa, pari porkkanaa, nurkka lanttua, liemikuutio, mausteita, lisukkeeksi pari siivua rusileipää juustolla = 1-2 euroa. Tai yksi tölkki hernesoppaa = 0,70-1,30 €. Broilerikoipia 3 kpl paketti riisi hernemaissipaprika sekaan = 1-2 € annos.

Tai sitten voi ostaa paremmanlaatuisen pakastepizzan ja 1,5 litran kokiksen = 6-8 € / annos. Jolloin hinta onkin jo nelinkertainen. Jos aamiaiseksi on tottunut vetämään täysjyväsämpylöitä paahtopaistileikkeleellä ja paremman luokan juustolla ja kalliit myslit ja jogurti päälle niin kyllähän siinä rahaa saa palamaan.
      Valmiit välipalat ovat trendikkäitä ja houkuttavia mutta juotava jogurtti kanapatonki voivat maksaa yhtä paljon kuin koko viikon arkisemmat päivälliset.

Puhumattakaan jos rupeaa ravintoloissa ramppaamaan. 20 € annos voi ravintolassa tuntua edulliselta mutta siinä menikin sitten 2 viikon makkarakeitot kerralla.

Muista: kaikkea mitä sinulle myydään ei ole pakko ostaa.

• rk

usein "se laaduton" on kuitenkin laadukkaampaa,

katsele mitä ihmiset syö ja kuinka elävät,

vanhepani syö todella halpaa ja laadutonta, 87, 89 v ovat ja erittäin terveitä.

oikea määrä tärkeintä,
        mutta kuka pystyy syömään niinkuin haluaisi.

• ruokaaruokaa

700 -1000 € / kk 2 aikuista ja komea koira...kaikki herkkuperseitä:) Toisinaan edullista perusruokaa ja joskus saakelin kalliita herkkuja. Pääasiassa luomua ja kotimaista. Mikäs siinä kun on varaa

• t

riippu paljon mitä ostaa,
      jos pystyy syömään vain peusruokaa, ei paljoa maksa ja hyvin elää,
      mutat jos ahmii kerralla makkarapaketin ja herkuttelee, kyllä maksaa.

• Kateellii

Yksin asun miten te pärjäätte tollasilla budjeteilla opettakaa mua! itellä varmaa kerta viikkoon 60-100e siihen viel viinakset ja tupakit ni eipä sitä muuhun oikee jää...

• 13+15

Normaalisti menee noin 150 e/kk. Tuohon mahtuu myös parit ulkona syömiset (pikaruokaa) ja muutamia päivittäistavarahankintoja (hammastahnaa tms.), tosin kerran tai pari viikossa tulee usein syötyä ilmaiseksi kotiväen luona.

Ostan kaupan merkkejä, olen hintatietoinen esim. vertaamalla kilohintoja, teen enimmäkseen kasvisruokia, otan omat eväät töihin, teen joutaessani valmiita annoksia pakastimeen, joskus leivonkin, en osta jatkuvasti herkkuja vaan pyrin pitämään karkkipäivän vain viikonloppuisin (ei kyllä aina onnistu)... Puuroakin menee!

En ole erityisen hyvä ruoanlaittaja, mutta kuka tahansa voi oppia helppoja perusreseptejä. Nettikin on pullollaan reseptisivustoja ja ruokablogeja, sieltä vaan etsimään sellaisia ruokia jotka kuulostavat hyvältä ja joita voisi opetella tekemään. Tänään ajattelin tekaista makaronilaatikkoa...

• artexi

Ruokaan minulla menee kuukaudessa noin140€,teen kaikki ruokani itse,olen yksin asuva työtön.Nälkä ei vielä 5kk.työttömyyden jälkeen ole tullut.(Ruokakauppaan ei kannata nälkäisenä mennä!Lunttilappu mukaan kauppaan ja sekkaa kotona mitä tarvitset niin,ei tule ostettua tarpeetonta!

• naiset kalliita

Yksin ... Asuin ns. hyvin pienillä menoin.
      Nyky hinnoinkin sanoisin että 200€/kk riittäisi ruokaan ja söisin ihan hyvin, vaikka olen aika kova syömään.

Vaimo vaatii kaikenlaista herkkuja ja menee paljon hänen herkkujaan myös roskiin samoin lapset elikkä nyt meillä ruokamenot on luokkaa 900-1000€/kk

Vain olemalla tarkka jääkaappi "poliisi" saan pidettyä ruokalaskumme edes tuossa..

• Avopuoliso

Meillä on taas toisin päin.

Minä, "perheen emäntä" hoidan kyllä kaikki kauppa-asiat.
        Ostan välillä kalliimpaa, mutta yleensä aika normi hintaista.

Eniten tässä raivostuttaa, kun oon käyny kaupassa ja arvelen meidän pärjäävän sillä parikin päivää (itse pärjäisin useammankin päivän), ettei tarvitseis jatkuvaan kaupassa käydä... niin mies menee ja syö kaiken. Vois tietysti kysyä, "olisitkos sinäkin halunnut jotain syötävää??"

Nyt oon ruennu sitte tekemään niin, että ostan kerralla vielä enemmän.

Ruokakustannukset meillä semmoset 400-500 euroa kuussa (mukaan lukien kissa, joka ei paljon syö). Saattaa olla joskus 600 euroa, jos ollaan käyty esim. ravintolassa syömässä. Harvemmin sitäkään tapahtuu yhdessä, yleensä käyn tyttöjen kanssa.

Itsellänikin kulus varmaan se 200 euroa, jos sitäkään.

• ........

Noin 200 euroa kk, joskus hiukan yli, lasken tähän kaiken mitä ostan päivittäistavarakaupasta, talouspaperit ym.
      Teen itse paljon.
      Uskon olevan mahdollista että joku selviää 100 eurolla, sitten on kasvattanut juurikkaat itse.
      Älytöntä on maksaa jostain salaattipuskasta euro.

• jääkile

Minulla kauppaan menee noin 200-250 euroa kuukaudessa. Summa pitää sisällään deodorantit, wc-paperit ja semmoiset. Summaa kasvattaa se, että kaksi samalla paikkakunnalla asuvaa lastani käy ainakin kerran viikossa syömässä ja usein annan kotiin viemiseksi valmiita ruoka-annoksia.

Syön edullista kotiruokaa ja hyödynnän paljon kasviksia. Kaaliruokaa, perunaa ja porkkanaa tulee syötyä paljon. Omissa oloissa syön myös papuja aika paljon, koska niissä on paljon proteiinia. Lihaa tulee syötyä ehkä suunnilleen joka toinen päivä tai ainakin pari kertaa viikossa, mutta silloinkin hyödynnän edullisempia ruhon osia tai tarjouslihaa.

Pihiys on peruja yksinhuoltaja-ajoilta, jolloin oli pakko olla säästeliäs, jotta pystyi lyhentämään asuntolainaa. Pihiys on tallella edelleen ja ostan omat vaatteeni kirppiksiltä. Säästyvät rahat laitan pahan päivän varalle talteen. Olen myös pariin otteeseen antanut ennakkoperintöä lapsilleni maksimimäärän, mitä voi verottomana antaa. Esikoiseni osti juuri ensimmäisen omistusasuntonsa alle 25-v ikäisenä, joten kaksi ennakkoperintöä muodosti ison osan asunnon käsirahasta.

Olen töissä alalla, jossa on epävarmat ajat, joten säästössä on rahaa, että pärjään, jos työttömyys iskisi. Koen oloni taloudellisesti turvatuksi, kun rahaa on riittänyt säästettäväksi saakka.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      272
      5380
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      70
      4856
    3. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      123
      4355
    4. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      3976
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3800
    6. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3697
    7. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      41
      3348
    8. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      84
      3073
    9. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      61
      2920
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      22
      2666
    Aihe