Julma nainen - "ura" perheen edelle?

Elämän sisältö

Kriisin paikka. Vauvakuumeinen mieheni antoi häiden jälkeen kahden vuoden "tuumaustauon" lapsen ja perheen perustamiselle. Nyt tuo aika on ohitse. Olen 38-vuotias nainen ja juuri uudelleenkouluttautunut. Minusta nyt(kään) ei ole sopiva aika lapsen hankkimiselle. Olen juuri tullut koulusta uuden ammatin kanssa ja omasta mielestäni juuri nyt olisi erittäin tärkeää saada työkokemusta uudelta alalta.

Mitäs jos pamahdankin nyt raskaaksi? Kuka palkkaa minut? Ei kukaan. Sitten "ihanaa" kotiäiteyttä vailla tuloja vuoden verran, jonka jälkeen yritän hakea uudelleen töitä. Kuulen jo vastauksen: sinulla ei ole uutta alaasi vastaavaa työkokemusta ja sinulla on pieni vauva. Unohda koko juttu.

Katkeruus hiipii mieleen. Miksi minun pitää uhrata kaikki vain jotta mies saa haluamansa perheen? Entäs oma urani? Oliko siis uuden ammatin hankkiminen vain tätä naisten pientä puuhastelua, jotta sitten voisin tyytyväisenä jäädä kotiin toteuttamaan todellista uraani - äiteyttä?

Kuten varmaan voi huomata, en ole hoivatyyppiä enkä voisi kuvitella lapsen hoitamisen tarjoavan tarpeeksi haastetta, tyydytystä ja ennen kaikkea palkitsevuutta, jota mielenkiintoinen työ voi.

12

679

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oma mielipide

Minun mielipide on, että mahdollisimman äkkiä yrittämään vauvaa. Ikää sinulla on lapsenteon kannalta jo melko paljon. Mitä sitten vaikka olet vasta valmistunut, sehän on kaikkein paras aika alkaa lapsista haaveilemaan kun koulukin on loppu. Täytyy muistaa, että lapsi ei välttämättä saa heti alkua varsinkaan sinun iässäsi. Raskaus aika on hyvä aika tehdä töitä edellyttäen jos raskaus etenee normaalisti eikä mitään suurempia vaivoja ole. Äitiyslomahan ei kestä kuin vuoden, eikai siinä ajassa kaikki opit vielä unohdu. Ihan on semmonen määräys/lakikin, että sukupuoli, raskaus, lapset yms. ei saa vaikuttaa työn saamiseen. Nyt vain työtä hakemaan ja lapsia yrittämään :)

Itsekkin valmistun loppuvuodesta ensimmäiseen ammattiini ja ehkäsy on jätetty nyt pois eli vauva saa tulla jos on tullakseen. Olen varautunut siihen, että saan tehdä töitä raskauden aikana. Sitähän ei ikinä tiedä kauanko vauvan alkuun saaminen kestää..

• Elämän sisältö

Kiitos kommentista. Tuntuu kyllä siltä, että ikää on todellakin ja paineet perheen perustamiselle mielessä jo pidemmän aikaa. Toivottavasti minustakin löytyisi se sisäinen äiti. Toivon todellakin, että minullekin tulisi vauvakuume. Se helpottaisi asioita kummasti. Taidan olla vain vähän omituinen nainen, kun perhe ei tule listalla ykkösenä...

• pian kahden äiti

Entäpä jos sinulle ei sitä "kuumetta" koskaan tule? Miksi kaikkien pitäisi hankkia lapsia? Haluatko sinä lapsia?

Itse en ole koskaan ollut mikään "kuumeilija" mitä tulee tähän lasten "hankkimiseen".
      En koskaan sulkenut lasten "hankkimista" pois, mutta asia ei myöskään aiheuttanut mitään "kuumeilua".

33 vuotiaana sitten tapasin nykyisen mieheni ja koska ikääkin alkoi olla jo sen verran että piti pikkuhiljaa päättää haluaako perustaa perheen, haluaako niitä lapsia, niin asiasta tietysti sitten keskusteltiin, pitkään ja hartaasti. Tiesin heti puolisoni tavattuani että haluan lapsen/lapsia hänen kanssaan, koskaan aiemmin ei tunne ollut kenenkään toisen miehen kohdalla ollut sellainen. (jossain vaiheessa mietin että ehkäpä "hankin" lapsen yksinäni,sitten joskus...)

Minullakin takana aikuisiällä hankittu uusi ammatti.

Raskauduin yllättävän nopeasti, raskaus oli vaikea, oli vähän sitä sun tätä, onneksi lapsi syntyi terveenä. Ja terveysongelmat kohdallani loppuivat synnytykseen.

Tuossa mainittiin ettei äitiysloma kestä kuin vuoden. Näinhän se on, meillä jo raskautta suunnitellessa juteltiin sitten jatkostakin. Mies halusi jäädä hoitamaan lasta kotiin. Minulla ei ollut mitään sitä vastaan ja aloitinkin työt lapsen ollessa kolmen kuukauden ikäinen. Tein lyhyttä työpäivää ja mielestäni isä pystyy hoitamaan lasta siinä kuin äitikin, aivan yhtä hyvin. Toki isä ei voi imettää, se on totta, mutta sinä aikana kun olin poissa poikamme sai lypsämääni maitoa pullosta ja kotona ollessani tietysti imetin häntä.

Poika on nyt pian kaksivuotias ja kuopuksemme laskettu aika on marraskuussa. Olin välillä kotona vajaat 6 kk, jolloin puolisoni oli töissä kodin ulkopuolella, nyt hän taas hoitaa lasta kotosalla. Työmme, kummankin, luonne on paljolti mahdollistanut tämän hoitosysteemin.

Eli sen kotiinjäävän ei välttämättä tarvitse olla se äiti.....En ole mikään työnarkomaani tms., meille vain sattui ja sattuu sopimaan loistavasti tälläinen järjestely.

Todennäköisesti palaan maaliskussa töihin synnytyksen jälkeen ja puoliso jää lasten kanssa kotiin. Katsotaan tilanne sitten kun on sen aika. Suunnitelmat meillä kuitenkin on sellaiset että palaan töihin suht pian synnytyksen jälkeen ja puoliso on sitten se joka jää kotiin. Toki minäkin sitten taas jossain vaiheessa, eli vuorottelemme.

Tämä sopii meille. Ymmärrän hyvin ettei se suinkaan sovi kaikille, eikä ole tarviskaan.

• pian ehkä äiti

Olemme suunnitelleet tekevämme mieheni kanssa juuri noin (kunhan ensin tärppäisi)! Syynä järjestelyyn ovat lähinnä raha-asiat, sillä kun joulun alla valmistun ja toivottavasti työllistynkin alalleni, palkkani melkein puolet suurempi kuin mieheni palkka. Siksi olisi ihan järjetöntä, että yrittäisimme kituutella mieheni palkalla, kun minun palkallani tulemme varmasti toimeen ihan hyvin :)

• Elämän sisältö

Kiitos rohkaisevasta puheenvuorostasi. Teillä järjestely on näemmä pelannut mainiosti. Ehkä itseäni vain pelottaa että jään kelkasta. Nykyajan työmaailma kun etenee hirmuharppauksin (olen nyt IT-alalla).

Niin, tuohon kysymykseesi, että haluanko lapsia: vastaus on äärimmäisen ristiriitainen. Tiedän, että minun pitäisi. Ystäväni ovat perheellisiä, vanhemmat painostavat, mies painostaa. Onhan ne lapset ihan kivoja... enkä koskaan ole ajatellut itseäni täysin perheettömänä. Mutta tänäänkin kun näin (nuoria!) äitejä puskemassa rattaitaan, huomasin, että olin enemmän kiinnostunut itse rattaista kuin kyydissä istuvista lapsista! :D

Mutta on lohduttavaa tietää, että ilman "kuumeiluakin" voi olla ihan hyvä nainen ja äitikin!

• epä-empaattinen emo

Urasi on perheellekin ihan hyvä asia. Perhe pitää elättää, työ tuo leivän pöytään.

Meilläkään minä (nainen, 37v) en ole koskaan lapsia kaivannut. Mies taas kovastikin haluaa, ja on onneksi valmis lasta ihan vauvasta asti hoivaamaakin. Vain tällaisessa tilanteessa olen valmis lasten hankintaan ryhtymään kun mies ottaa päävastuun hoivaustyöstä.

Nyt on yhdessä jätetty ehkäisy pois. Minua ei yhtään haittaisi, jos lasta ei koskaan tulisikaan, mutta olen nyt valmis lapsesta osavastuun ottamaan, jos sattuisin raskautumaan. Olemme sopineet, että minä tulen olemaan vain ne äitiysvapaan 105 arkipäivää kotona, ja palaan töihin kun vauva n. 3kk. Siihen asti täysimetystä, jos se vain suinkin sujuu. Pitää kokeilla, toimiiko lypsäminen ja iltaimetys sitten miten pitkään, ja miten pian pitää äidinmaidonkorvikkeeseen siirtyä. Mutta mies pitää joka tapauksessa koko vanhempainvapaan ja mikäli hänestä siltä vielä siltä tuntuu, myös jonkin aikaa hoitovapaata.

Tutun kuuloinen tuo sinun tilanteesi. Minä en ole uudelleenkouluttautunut, mutta olen vasta aloittanut uudessa, haasteellisessa, itseäni kiinnostavassa ja hyväpalkkaisessa työssä. Tahdon panostaa tähän nyt täysillä. Varmasti uran tekeminen lapsen kanssa rankempaa on kuin ilman, mutta onneksi työaikani ovat hyvinkin joustavat. Miehen ja minun yhteispelillä onnistuu varmaan kaikki se käytännön lapsiperheen kaaos hoitoonviemisineen yms.

Toivottavasti siihen omaan lapseen sitten jotenkin automaattisesti kiintyy. Minä en ole oikein ikinä jaksanut pieniä lapsia, mutta kaikki vakuuttavat että omastansa sitten pitää kuitenkin.

• thirty plus

jos toi asia mietityttää niin ei kai kenenkään ole pakko tehdä lapsia jos ei siltä tunnu.
        myös minun miesystävä haluaisi lapsia...mutta itse en ole ollenkaan varma...se on sitten koko loppuelämä sitä hommaa...
        eikä kannata kuunnella kenenkään marinoita että "kyllähän kaikkien naisten täytyy saada lapsia" ei todellakaan!
        Terveydelliset tekijät ja muut täytyy ottaa huomioon... minulla itselläni 2.tyypin diabetes ja valkuaista virtsassa...ja mitäs se sitten olisi jos olisinkin raskaana...en haluaisi ottaa riskiä että olenkin todella huonossa kunnossa raskauden jälkeen vain siksi että pakko oli pyöräyttää se mukelo...ja jos vielä käykin niin etten jaksa lasta hoitaa niin onko se sitten sen arvoista.
        Itsestäni en toisintoa halua, ja näen sitä perhe-elämää muutenkin ja ei se TODELLAKAAN ole helppoa, sanoi kuka mitä tahansa! Ei kait sitä lasta pois antais jos sellainen sattuis olemaan, mutta elämänsä voi elää helpomminkin kuin ainaisessa stressissä....ja "kirkumahuutometelissä"...
        Kannattaa lukea MINTTU HAPULIN kirja SELIBAATTIPÄIVÄKIRJAT.... ei kerro selibaatista mutta puhutaan myös juuri siitä että miten elämänsä voi pilata jos tekee lapsia vaikka niitä ei halua!!!!
        Ja on täällä maailmassa lapsia ilman vanhempia muutenkin, adoptoikaa jos mahdollista!
        Ja mielestäni hyvää elämää voi viettää ilman lapsiakin ja nauttia kun siihen on mahdollisuus!

• epä-empaattinen emo
        thirty plus kirjoitti:

jos toi asia mietityttää niin ei kai kenenkään ole pakko tehdä lapsia jos ei siltä tunnu.
        myös minun miesystävä haluaisi lapsia...mutta itse en ole ollenkaan varma...se on sitten koko loppuelämä sitä hommaa...
        eikä kannata kuunnella kenenkään marinoita että "kyllähän kaikkien naisten täytyy saada lapsia" ei todellakaan!
        Terveydelliset tekijät ja muut täytyy ottaa huomioon... minulla itselläni 2.tyypin diabetes ja valkuaista virtsassa...ja mitäs se sitten olisi jos olisinkin raskaana...en haluaisi ottaa riskiä että olenkin todella huonossa kunnossa raskauden jälkeen vain siksi että pakko oli pyöräyttää se mukelo...ja jos vielä käykin niin etten jaksa lasta hoitaa niin onko se sitten sen arvoista.
        Itsestäni en toisintoa halua, ja näen sitä perhe-elämää muutenkin ja ei se TODELLAKAAN ole helppoa, sanoi kuka mitä tahansa! Ei kait sitä lasta pois antais jos sellainen sattuis olemaan, mutta elämänsä voi elää helpomminkin kuin ainaisessa stressissä....ja "kirkumahuutometelissä"...
        Kannattaa lukea MINTTU HAPULIN kirja SELIBAATTIPÄIVÄKIRJAT.... ei kerro selibaatista mutta puhutaan myös juuri siitä että miten elämänsä voi pilata jos tekee lapsia vaikka niitä ei halua!!!!
        Ja on täällä maailmassa lapsia ilman vanhempia muutenkin, adoptoikaa jos mahdollista!
        Ja mielestäni hyvää elämää voi viettää ilman lapsiakin ja nauttia kun siihen on mahdollisuus!

Pitääpä hakea käsiinsä tuo Selibaattipäiväkirjat. Vaikuttaa lukemisen arvoiselta.

Kaikkien ei todellakaan tarvitse lapsia hankkia. Itsekin olen aina aikaisemmin sulkenut sen mahdollisuudenkin ulkopuolelle. Jos minulla olisi terveydellisiä ongelmia (vielä iän ja ylipainon lisäksi), en lähtisi riskiraskautta yrittämään.

Miksi nyt yleensä uskallan yrittää raskautta, vaikka lapset ja äitiys ei yhtään tunnu "omalta jutulta"? Uskon ihan oikeasti kiintyväni niihin lapsiin vähitellen ja ihan pitävänikin niistä, kunhan vähän kasvavat. Ja siihen asti varmasti siedän niitä pikku peijooneita, kun isänsä pääosin niitä hoivaa.

• DuffyWBI

Mukava kuulla muiltakin näitä ajatuksia. Olen itse vielä nuori, 27-vuotias, mutta minulla on perussairaus jonka vuoksi en ole voinut lykätä lastensaantia kovinkaan kauas hamaan tulevaisuuteen. Itsekkäästi myös ajattelen, että mieheni lapsi aiemmasta avioliitosta on vielä alakouluikäinen, ja en halua elää lapsivaihetta elämässä "kahteen otteeseen", nyt on kätevää tehdä pikkuinen kun on toinenkin lapsi kuvioissa.

En ole koskaan ollut vauvakuumeessa. En myöskään yleisesti ottaen pidä lapsista. Kuitenkin olen aina ajatellut että perhettä jossain vaiheessa, pienimuotoisesti, perustan. Jätimme ehkäisyn pois ja nyt olen sitten raskaana. Olemme molemmat hyvässä työssä, mutta pidemmän kokemuksensa vuoksi mieheni tienaa minua paremmin. Näin ollen meidän kohdallamme minä tulen olemaan se, joka jää vauvan kanssa alkuun kotiin. Asia kauhistuttaa jo nyt, ja olen suunnitellut aikamoiset strategiat pimahtamisen vastustamiseksi :).

Luotan edellisen kirjoittajan tavoin siihen, että omasta lapsestaan sitä kyllä sitten pitää ja onhan vauva-aika taatusti omalaatuista ja ihanaa omalla tavallaan. Kuitenkin kaikki kauhuskenaariot oman uran menettämisestä ja parisuhteen ja oman ajan kärsimisestä pyörivät mielessäni päivittäin.

Nyt oli strategisesti meille se oikea aika.... Itse en halunnut ottaa sitä riskiä että lykkään lapsentekoa liian myöhäiseksi, oman ja vauvan turvallisuuden vuoksi ja toisaalta en myöskään halunnut riskeerata ylipäänsä raskautumista. Jotenkin ajatus siitäkin, ettei sitä omaa lasta sitten koskaan voisi saada jos sen haluaisi, tuntui vielä pahemmalta vaihtoehdolta.

Se oliko ratkaisu oikea, selviää varmasti sitten kun vuoden tai parin päästä katsoo taaksepäin ja toteaa "en päivääkään vaihtaisi" - tai sitten ei. Mutta elämä on riskinottoa.

• .............

Mitäs kun vanhana kuolinvuoteella muistelet elämääsi? Olipa hyvä että tein töitä niin paljon, enkä perustanut perhettä... Tietysti jokaisen oma valinta, mutta tuntuu hassulta että joku arvostaa työtä,jolla ei loppupeleissä ole yhtään mitään merkitystä, niin paljon..

• näinpä se vaan on

Ei kun sitten kuolinvuoteella voi muistella kaikkia niitä ihania romanttisia illallisia, nautinnollisia öitä, lomamatkoja, hitaita sunnuntaiaamuja, filosofisia keskusteluja ja muuta mukavaa, jota on puolison kanssa vuosien aikana ehtinyt kokea. Eihän LOPPUJEN LOPUKSI elämässä juuri millään ole merkitystä, kaikki täältä kuitenkin kuolevat loppujen loppujen lopuksi. Elämä ilman lapsia voi olla täyttä ja merkityksellistä, vaikket ilmeisesti sitä itse tajuakaan...

• Anonyymi

Varsin kylmäkiskoiselta ja minä itse ensin vaikuttaa Suomalainen naismateriaali olevan.
      Toivottavasti osaatte antaa vaatimaanne ymmärrystä vastavuoroisesti heille jotka lapsia haluavat ja rakastavat.
      Sillä ilman niitä ihmisiä ei teitäkään olisi kertomassa miten ihanaa on olla itsensä kanssa,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6010
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4107
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2064
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1817
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe