Outoja muistoja varhaislapsuudesta..

kaukana paha maailma

Lapsuudenkodissani yöpyi säännöllisesti vl-puhujia. Silloin kun meitä lapsia ei vielä ollut kovin montaa, meillä oli ihan oma huone (vierashuone) tähän tarkoitukseen.

Pari muistikuvaa on vaan jäänyt häiritsemään mieltä niistä ajoista...
Joillakin puhujilla oli aina karkkia taskussa, joita tarjosivat meille lapsille. Muistan että en aina uskaltanut ottaa (syytä en tiedä)
Ja jostain minulle on jäänyt tunne ,että pelkäsin joitakin (vanhoja) puhujia. En halunnut olla samassa huoneessa heidän kanssaan.

Näinä aikoina tulee mietittyä, että kyllä varmaan joku pedofiili on meilläkin yöpynyt joskus...

16

712

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metsäleinikki

MInä olin toivottoman ujo lapsena. Varsinkin miesvieraat olivat pelottavia. Silloin 50- ja 60-luvuilla eivät iät paljoa hellineet ja hoitaneet lapsia. Kun äitini veljet, enot tulivat käylään ja heillä oli hedelmiä ja karkkeja. Muistan kun he yrittivät kesytellä ja maanitella meitä pieniä nurkasta. Menin sisareni kanssa jopa suuren parisängyn alle piiloon vieraita.
      En ole lestadiolainen, enkä osaa yhdistää arkuuttani pedofiiliaan.

Eiköhän arkuutesi muistoissasi voi liittyä luonnolliseen lapsen arkuuteen. Ei nähdä pöpöja kaikkialla.

• etsivä-xx

Tässä sinulle vähän tietoa. Skepsis ei on tieteenharjoittajien ylläpäitämä yhdistys ja vstustaa tieteen keinoin kaikenlasita höpötiedettä ja henkimaailman ilmiöitä. Tämä psykologia ihmisen mustoisita on hyvä pitää mielessä, kun alkaa tämän pedofiliakohun valossa miettimään meneisyytään.

http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/valemuisto.html

• Ei mitään tapahtunut

VL-lastenraiskaaminen siis valemuisto?

Etkö enää muuten osaa uhrejanne halveksia?

• kaukana paha maailma

Niin..ehkä pitkälle aikuisuuteenkin jatkunut masennus, itseinho, oman minäkuvan vääristyminen, itsensä vähättely ym. sen kaltaiset oireet johtuvatkin vain vl-kasvatuksesta. Kaikesta tästä olen pikkuhiljaa toipunut sen jälkeen, kun erosin kyseisestä lahkosta. Tänä päivänä minulla on, ei älyttömän hyvä, mutta ehkä realistinen kuva itsestäni.

Aikuisena sattuneet pari pienempää juttua, joissa fyysisen koskemattomuuteni raja ylitettiin vastoin tahtoani laukaisi jo unohtuneen pelon (vanhempia) miehiä kohtaan, joka jatkuu edelleen.

• etsivä-xx

Toivon sinulle parempaa tulevaisuutta. Kaikenlaisissa ympäristöissä on lapsuudessa tekijöitä, jotka vaikuttavat kuvaamiasi oireita. Uskonnon nimissäkin voidaan tehdä vahinkoa, minkä tahana uskonnollisen yhteisön sisällä. Vanhempien suhtautumisella on lapselle suurin merkitys, koululla ja koulutovereilla sen jälkeen. Tunnen itse toisen uskonnollisen liikkeen hedelmänä näin kuin sinä kokeneita ja sitten sellaisiakin entisiä vl:liä jotka ovat kuitenkin kertoneet, että heidän vanhempansa olivat avarakatseisia, kun lapset luopuivat vanhoillislestadiolaisuudesta ja menivät naimisiin toisen uskontokunnan jäsenen kanssa totesivat, että tärkeintä on rakkaus. Ihmisen sydämen usko syntyy ilman pakotteita, luterilaisen uskon mukaan Jumalan kutsuna.

• Tieto lisää tuskaa
        etsivä-xx kirjoitti:

Toivon sinulle parempaa tulevaisuutta. Kaikenlaisissa ympäristöissä on lapsuudessa tekijöitä, jotka vaikuttavat kuvaamiasi oireita. Uskonnon nimissäkin voidaan tehdä vahinkoa, minkä tahana uskonnollisen yhteisön sisällä. Vanhempien suhtautumisella on lapselle suurin merkitys, koululla ja koulutovereilla sen jälkeen. Tunnen itse toisen uskonnollisen liikkeen hedelmänä näin kuin sinä kokeneita ja sitten sellaisiakin entisiä vl:liä jotka ovat kuitenkin kertoneet, että heidän vanhempansa olivat avarakatseisia, kun lapset luopuivat vanhoillislestadiolaisuudesta ja menivät naimisiin toisen uskontokunnan jäsenen kanssa totesivat, että tärkeintä on rakkaus. Ihmisen sydämen usko syntyy ilman pakotteita, luterilaisen uskon mukaan Jumalan kutsuna.

Ahdasmielinen ja ankara, ruumiilliseen kurittamiseen perustuva vl-kasvatus on jättänyt pysyvät arvet monille ihmisille. Turha sitä on alkaa kiistämään. Juttele vaikka jonkun vl-potilaita hoitaneen psykiatrin kanssa, jos haluat oikeaa tietoa Ry:n propagandan lisäksi.

• K Okenut
        Tieto lisää tuskaa kirjoitti:

Ahdasmielinen ja ankara, ruumiilliseen kurittamiseen perustuva vl-kasvatus on jättänyt pysyvät arvet monille ihmisille. Turha sitä on alkaa kiistämään. Juttele vaikka jonkun vl-potilaita hoitaneen psykiatrin kanssa, jos haluat oikeaa tietoa Ry:n propagandan lisäksi.

"ruumiilliseen kurittamiseen perustuva vl-kasvatus"

Taisi päästä melkoinen sammakko suustasi. Ruumiillinen kuritus ei ole ollut laillista lähes 30 vuoteen, joten mene poliisille, jos sinulla on tietoa pahoinpitelyistä. Ennen muistaakseni vuotta 1984 vitsan antaminen oli sallittua eikä pahoinpitelyä. Itsekin sain lapsena vitsaa ja se oli OK, mutta ei kuulu nykyajan sallittuihin menetelmiin. Ennen vanhaan se oli normaalia, jos teki ilkeyksiä eikä totellut vanhempia.

Nimimerkkisi on tieto lisää tuskaa, joten et ole sitten ymmärrettävästi vaivautunut hirveästi tietoa hankkimaan ainakaan tuon ruumiillisen kuritus-kommentin osalta. Muuten en kuitenkaan tarkoita vähätellä tietoasi, jota voi olla paljonkin, mutta tuo kommentti menee metsään mielestäni.

Ja totta kai psykiatreilla on vl- ja ex-vl-potilaita. Puhutaan valtavan suuresta yhteisöstä ja kun mielenterveysongelmat ovat yleensäkin yhteiskunnassa melko yleisiä, niin ei se yllätys ole, että potilaita on kaikista kansansosista ja ongelmien syitä haetaan tietysti lapsuudesta ja aiemmista kokemuksista. Se on sitten toinen kysymys, missä määrin vl:iä voidaan yhteisönä syyttää näistä asioista. Ylilyönneistä (esim. ns. hoitokokouksissa tapahtuneet) pitäisi kantaa vastuu. Ei kuitenkaan kannata puhua "ruumiilliseen kurittamiseen perustuvasta vl-kasvatuksesta". Vaikka en itse pystyisikään uskomaan samoin kuin lapsuuskodissani, niin minun on sanottava, että se oli hyvä kasvatus kuitenkin eikä sen siihen aikaan sallittu vitsan käyttö ollut mikään säännöllinen kasvatuksen perusjuttu.

• esirukoilijasi

Höpö höpö sun kanssas, sillä samanlaisia tuntemuksia itsellänikin oli lapsuus ja nuoruusvuosilta ja taatusti ne ei johtuneet vl kodin kasvatuksesta, koska en ole kasvanut vl kodissa. Älä nyt ole niin yksisilmäinen, että haet vastauksia ongelmiisi vl kasvatuksesta, sillä itse olisin todella onnellinen, jos olisin saanut varttua turvallisessa rajat asettavassa vl kodissa, niin ei olis tarvinnut nuoruudessani niitä rapakoita käydä, jotka kävin.
      No sieltä tuhlaajalapsen osasta Jumala kuitenkin auttoi takaisin siihen lapsenuskoon, jonka olin menettänyt ja nyt olen onnellinen vl. Sielunvihollinen se nyt on pannut sinulle sellaiset silmälasit, että näet kaiken väärin värein etkä erota oikeaa väärästä.

• Vai onko?

Turvallinen vl-pedofiilikoti on paras kasvualusta lapselle.

• kaukana paha maailma

Mikäänhän ei vaikuta mihinkään, niinkö? Väitätkö ettei lapsuudella ole mitään tekemistä sen asian kanssa millainen minä olen tai olin??

esim.raakaa ruummillista kurittamista kokeneena ja vierestä katsoneena en voi sietää minkäänlaista väkivaltaa nykyään, en henkistä enkä fyysistä.

Se mikä ei tapa vahvistaa, voinhan sen niinkin ajatella jos siitä jotain hyvää haluaa hakemalla hakia, mutta omille lapsilleni en omaa lapsuuttani haluais.

Ja tiedoksi vaan vaikka en lapsiani vl-oppien mukaan kasvatakaan, on heille todellakin asetettu turvalliset rajat kotona, sanojasi lainatakseni.

Ja en tarvitse esirukouksiasi, osaan kyllä itse rukoilla omasta ja perheeni puolestani jos tarvetta on.

• Lapsuuden traumat:(
        kaukana paha maailma kirjoitti:

Mikäänhän ei vaikuta mihinkään, niinkö? Väitätkö ettei lapsuudella ole mitään tekemistä sen asian kanssa millainen minä olen tai olin??

esim.raakaa ruummillista kurittamista kokeneena ja vierestä katsoneena en voi sietää minkäänlaista väkivaltaa nykyään, en henkistä enkä fyysistä.

Se mikä ei tapa vahvistaa, voinhan sen niinkin ajatella jos siitä jotain hyvää haluaa hakemalla hakia, mutta omille lapsilleni en omaa lapsuuttani haluais.

Ja tiedoksi vaan vaikka en lapsiani vl-oppien mukaan kasvatakaan, on heille todellakin asetettu turvalliset rajat kotona, sanojasi lainatakseni.

Ja en tarvitse esirukouksiasi, osaan kyllä itse rukoilla omasta ja perheeni puolestani jos tarvetta on.

Samanlaiset kokemukset minullakin. VL-kodissani meitä lapsia hakattiin ja tukistettiin kaksin käsin niin, että hiustupot jäivät äidin nyrkkeihin. Luulin aina, että niskat katkeavat. Orjatyötä aamusta iltaan eikä kiitosta koskaan, aina vaan liian paljon oli jätetty vanhemmille huolta omasta perheestään. Ry:llä elämä vasta helvettiä olikin; mummoja nöyryytettiin yötä myöten ja myöhemmin me nuoret miehet olimme vuorossa.

Tästä jäi sellainen muisto, että puolustan aina heikompaa osapuolta vahvemman mielivallalta, vaikka saisin siitä itse kärsiä. Hävettää vieläkin, etten noussut SRK:n julmia hoitomiehiä vastaan ja asettunut puolustuskyvyttömien vanhusten puolelle kun heitä kidutettiin henkisesti. Yritän antaa itselleni armon siksi, että olin liian nuori ja vailla elämänkokemusta, mutta minut tieten ei mitään sellaista enää koskaan tapahdu! Kenellekään.

Itse kasvatan myös lapseni "rakkautta ja rajoja" -periaatteella. En anna heidän missään tapauksessa kiusata muita enkä myöskään muiden kiusata heitä. VL-menneisyyteni vuoksi minulla on tässä nollatoleranssi. Nyt kun joskus lapsuuden kotipaikkakunnallani käydessäni näen näitä pahimpia hoitojulmureita, he yrittävät olla niin mielin kielin ja kyselevät "kiinnostuneina" elämästäni, mutta koska näen heidän lävitseen, eipä juurikaan kiinnosta keskustella...

• Haisee pahalle

Nimimerkki "esirukoilijasi" kirjoittaa täyttä vl-PASKAA!

• Es lestadiolainen

Sinä pahalle haiset!!!

Jos jotakin kirjoittaa internettiin, niin faktat pitäisi olla myös esittää.

Olen esikoislestadiolaisen perheen lapsi (kaksi lasta ja vanhemmat),
      mitään tuollaista en ole koskaan kohdannut. Päinvastoin jos vanhemmat olivat vähänkin rikkoneet minua vastaan he tulivat heti kyynelsilmin pyytämään anteeksi, sekä isä että äiti. Kuolinvuoteillaan oli kummankin huulilla ihan viimeiseksi sanat antakaa anteeksi. Jumalaa kiitän rakastavista vanhemmistani, ja kaikki uskovat joita olen lapsuudestani asti sadoittain tavannut ovat olleet rakastettavia ihmisiä.

Vanhoillislestadiolaisista en tiedä. Kummipoikamme on naimisissa vanhoillislestadiolaisen kanssa. Ihan mukava ihminen, käy myös esi8koislestadiolaisten kokouksissa. Koominen piirre vanhoillislestadiolaisilla on tuo "Jumalan tervettä"- tervehdyksestä pidättäytyminen.

Esikoislestadiolaiset mielellään toivottavat kaikille ihmisille Jumalan rauhaa, koska sitähän Jumala meille kaikille tarjoaa veloituksetta ja ilman ehtoja, jos vaan ihminen ottaa sen uskossa vastaan.

• kaukana paha maailma

Es lestadiolainen,kirjoitit...

"Vanhoillislestadiolaisista en tiedä"

Miksi sitten kirjoitat tänne??

Nimimerkki Lapsuuden traumat:( .Kirjoituksesi lohdutti minua. Meistä niin harva uskaltaa tai haluaa puhua lapsuuden huonoista kokemuksistaan. Omista sisaruksistanikin vain pari pystyy puhumaan, mutta toiset sulkeutuu täysin kyseisestä aiheesta.

• Calling Elvis

On erittäin tyhmää vähätellä jonkun toisen kokemuksia. Uskon että tässä viestiketjussa kerrotut asiat ovat totuudenmukaisia, koska itselläni on ihan samanlaisia kokemuksia lapsuudestani. Eikä se liikkeestä irtoutuminen kaikissa perheissä todellakaan ole mikään itsestäänselvyys. Itse jäin täysin tyhjän päälle jo 16 vuotiaana. Eräs samanikäinen tuttavani joutui ottamaan yhteyttä lastensuojeluun, koska hänet oli häädetty kuukautta aiemmin kodistaan.
      Ei kenenkään traumoja ja kokemuksia voi nollata sen varjolla, ettei itsellä satu olemaan samanlaisia kokemuksia.
      Vielä ainakin 80-luvulla puhujat kehoittivat vanhempia olemaan ankarampia ja olemaan säästelemättä vitsaansa. Se näkyi ja tuntui. Ellei kaikilla ollut näin, ei se poista muiden kärsimyksiä.

• .

Kyllä ihminen elää vaistoilla aivan kuin eläinkin,
      me vaistoamme jos jossakin ihmisessä on jotakin vialla.
      Emme elä vain 4 aistin varassa (näkä, kuulo, haju ja tunto) vaan meillä on myös ns: "kuudes aisti" joka varoittaa vaarasta.
      Valitettavasti nykyaikainen kiireinen elämä, hälinä ja meteli kaupungeissa ja alkoholin vaikutuksen alaisena oleminen häiritsevät tämän "kuudennen aistin" toimivuutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      75
      4547
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3793
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      147
      3509
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      41
      1992
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1239
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      125
      1064
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      136
      991
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      933
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      847
    Aihe