Tulevien koululaisten vanhemmille

Vanhempi tietää

Hei! Tässäpä kaikille tuleville ekaluokkalaisten vanhemmille vinkkejä, joiden avulla pääsette välittömästi opettajainhuoneen kahvipöydän naurun kohteeksi ja jonka viestejä luetaan perjantaisin viikon wilma-pläjäyksessä (wilma on sähköpostijärjestelmä, jonka avulla pidetään yhteyttä opettajan ja kodin välillä).

1. Kun pikku puppelisi tuo kotiin lukujärjestyksen, joka ei sovi sinun työsi aikatauluihin, vaadi oikeutta kovaan ääneen ja pakota opettaja puukko kurkulla vaihtamaan iltapäivätunnit aamu kahdeksaan. Opettajathan peruskoulussa eivät tunnetusti opeta ketään muuta luokkaa kuin oman kultsipuppelisi ryhmää. Ja tottakai luokan lukujärjestystä tehdessä on huomioitava jokaisen perheen tarpeet. (Opettajat asuvat koulussa joka tapauksessa, paskat heidän aikatauluistaan.)

2. Muista kertoa aina monta kertaa jokaisen puhelinkeskustelun aikana, mitä teet työksesi ja miksi se tekee sinusta asiantuntijan juuri lapsesi koulunkäyntiä ajatellen. Kyllähän erikoissairaanhoitaja tai kouluavustaja merkonomista puhumattakaan tietää taatusti, mitkä ovat lapsesi koulun heikkouksia ja vahvuuksia ja mitä tulisi parantaa. Kun mainostat omaa ammattiasi kolme kertaa, lapsesi tulee olemaan koulussaan kaikki kuusi luokkaa "se suuren ja mahtavan sairaanhoitajan poika".

3. Mitä enemmän erityisvapauksia vaadit lapsellesi, sen parempi. Tietenkin sinun Maijasi saa ottaa kasvisruokaa, jos hän ei satu pitämään lihamurekkeesta. Ja ilman muuta lapsesi voi hyppiä pituutta sillä välin, kun muut treenaavat kestävyysjuoksua. Ja miksi muka on pakko hankkia luistimet liikuntatunteja varten, jos ei tykkää luistella? Sellainen opettaja on täysi paska, joka ei pysty vaalimaan jokaisen 25 oppilaan erityislaatuisuutta ja henkilökohtaisia toiveita. Juuri tuo on tärkeintä koulussa eikä yleismaailmallisten asioiden opettaminen (vrt. lukutaito, yhteen- ja vähennyslasku tai viikonpäivät).

4. Pommita opettajaa puhelimen välityksellä. Illat ja aamut ovat parhaita ajankohtia. Lapsesi opettaja vastaa varmasti mielellään puhelimeen omia lapsiansa hoitoon viedessään varsinkin kun olet jo soittanut opettajan puhelimeen kuusi kertaa aikaisemmin. "Niin, mä vaan aloin soittamaan, että onko meidän Heppulin tuulihousut löytyneet, kun niitä ei ole missään kotona..."

5. Älä vaan tee sitä virhettä, että lukisit wilmaa! Kenenkään ei ole pakko käyttää nettiä, ellei siitä satu tykkäämään. Vaadit vaan kovaan ääneen, että opettajan on printattava muille vanhemmille lähetetyt sähköpostit sinulle paperille. Ja jos sitä wilmaa alennut käyttämään, niin älä helvetti avaa sitä ennen kuin opettaja on antanut sinulle tekstiviestitse ilmoituksen uudesta sähköpostitiedotteesta.

6. Opettajia kiinnostaa todella paljon, mitä lapset puuhaavat koulupäivien jälkeen kotona. Koska opettajilla ei edelleenkään ole mitään muuta tekemistä iltaisin kuin filosofoida lasten ongelmia. Miksi et siis kaataisi suosiolla kaikki kasvatusvaikeutesi opettajan kontolle?! Kerro pois, miten hankalia lapsia kotipihassanne käy leikkimässä ja miten sen teidän luokkalaisen Pekan äiti on kai vähän kaappijuoppo. Ja jos et saa lastasi iltaisin nukkumaan eikä lapsi malta lähteä aamuisin kouluun, miksi et kysyisi ohjeita opettajaltasi. Parhaassa tapauksessa lapsesi opettaja voi ajaa aamuisin teidän kautta ja ottaa lapsen autonsa takapenkille!

Sitten vielä pikkuohjeita:

7. Älä missään nimessä opeta lastasi solmimaan kengännauhoja ja luistinten nauhoja. Ja kuka nyt ostaa jotkut vitun sukset?

8. Mitä vähemmän lapsi osaa syödä ruokalajeja kouluun tullessaan, sen parempi.

9. Negatiivista palautetta ei kannata ottaa todesta. Opettaja on todennäköisesti aina väärässä.

10. Sinun lapsesi on harvinaisen älykäs, lahjakas tai piileviä kykyjä omaava yksilö. Hänestä tulee todennäköisesti presidentti ja fiksu opettaja kyllä tietää sen. Tsemppiä hei tulevalle koulutaipaleelle!

P.S. Äläkä unohda koskaan neuvoa opettajaa työssään. Parhaat vinkit kerätään monissa koulussa opettajanhuoneen jääkaapin oveen, ja viestin lähettäjän nimeä ei muuteta saati poisteta.

9

128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilmaisneuvo

Kannattaisko sun ajatella alan vaihtamista? Tuon vuodatuksen jälkeen suosittelen esimerkiksi vanginvartijan tai likakaivontyhjentäjän uraa. Niissä pääset näyttämään todellisen osaamisesi ja sosiaaliset taitosi.

• Se edellinen.

Juu, minä olen juuri se ihana opettaja, jonka vanhemmat ovat taas palkinneet 4.6. kukkasin. Kukapa nyt naaman edessä voi olla muuta kuin lillun lallun, mutta kyllä te monet vanhemmat olette idiootteja!

• EntinenRiiviö

Hitto, voin vaan kuvitella millasia osa vanhemmista on :D
      Välillä säälin teitä opettajia, välillä ajattelen kauhun sekasella kunnioituksella, että teillä täytyy olla oikeesti hermot rautaa kun jaksatte päivällä lapsia ja sitten päälle vielä vanhemmat..

Itse olin oikea riiviö varsinkin ala-asteella, ja nyt yritän oikeasti tehdä töitä, jotta omista muksuistani ei tulisi samanlaisia kuin itse olin.

Nauti kesästä ilman oppilaita - ja varsinkin niiden vanhempia(joissa useimmiten totisesti on syy lasten huonolle käytökselle) ja kerää voimia syksylle!

Tsemppiä ja aurinkoa ja kiitos neuvoista - ainakin itse aion pitää ne mielessä! ;)

• jrgwihb waoih

Suurin osa noista kohdista on toki sellaisia, että en oikein ymmärrä, voiko niin tyhmiä vanhempia ollakaan. Toisaalta osa oli sellaisia kommentteja, että minusta vanhemmilta vaaditaan nyt ihan liikaa.

Minä käyn Wilmassa vapaaehtoisesti ehkä noin pari kertaa viikossa. Yleensä siellä ei ole mitään. Silloin kun siellä on jotain, niin se on helposti luonteeltaan sellaista, että siellä pitäisi käydä aamuisin juuri koulun alussa JA iltapäivällä vähän koulun päättymisen jälkeen, että olisi mahdollista saada tieto ajoissa. On jopa sellaisia asioita, että kun aamulla olen kahdeksalta käynyt, ei ole ollut mitään viestiä ja puolen päivän aikoihin opettaja jo soittaa samasta asiasta. On aivan kohtuutonta, että siellä on rampattava jatkuvasti, kun suurin osa käyntikerroista on todellakin turhia. Katsos kun vanhemmillakin voi olla muuta tekemistä kuin hypätä netissä vähän väliä. Jotkut käyvät jopa töissä. Kenenkään ei todellakaan ole pakko käyttää nettiä ja kaikilla ei aivan välttämättä edes sellaista ole. Jos opettaja ei halua päivystää (ymmärrettävästi) puhelimen ääressä vanhempien soittoja koko ajan, niin eivät vanhemmatkaan halua päivystää Wilman ääressä opettajan viestejä koko ajan.

Tuskinpa kukaan vanhempi tarkoituksella opettaa lastaan mahdollisimman niukille ruokavalioille. Kaikkia lapsia vain ei ole niin helppoja saada syömään "kaikkia" ruokia. Itselläni on viisi lasta, joista neljä on täysin kaikkiruokaisia, mutta yksi todellinen nirsoilija. Samoin heitä on kaikkia totutettu syömään, mutta eipä vain yksi ole ottanut oppeja.

Meidän lapsilla on luistimet, koska he tykkäävät luistella. He eivät kuitenkaan tykkää hiihtää, joten eivät tee sitä muuten kuin koulussa. Viime talvena ostin ensimmäistä kertaa heille sukset, kun koulussa sitä niin kauheasti toivottiin. Viime talvena koulun kanssa hiihdettiin kerran, jolloin toinen lapsista sattui vieläpä olemaan kipeänä, eli hän ei hiihtänyt koulun kanssa kertaakaan. Sen lisäksi olen laittanut heidät "pakkohiihtämään" muutaman kerran, koska heille on monen sadan sukset ostettu. Lopputuloksena sanoisin, että äärimmäisen kallis hiihtokerta oli, enkä jatkossa kyllä uusia suksia osta, jos ei kiinnostus hiihtoon herää. Lapseni ovat kuitenkin urheilullisia ja tykkäävät liikunnasta ja osallistuvat mielellään koulussakin kaikkeen liikuntaan sekä harrastavat sitä vapaa-ajallaankin. Olisi varmasti järkevämpää käyttää rahojaan vähän fiksummin kuin ostamalla sukset yhden hiihtokerran takia. Ja viime talvena oli vielä hyviä hiihtokelejä, toisin kuin monena aikaisempana, joten en ymmärrä, miksi opettaja ei vienyt hiihtämään useammin, kun kerran suksetkin vaati.

• Joo, en tunnistanut

Itseäni noista luettelemistasi jutuista. En siis toivottavasti ole opettajahuoneen naurun kohteena.

Sen sijaan toivoisin, että ainakin yksi opettaja tunnistaisi itsensä siitä, ettei ole vastannut minun lastani kiusaamista koskeviin viesteihin. Häneltä on varastettu repusta tavaraa, ja häneltä on yritetty väkivalloin viedä tavaraa (tavallisia kivoja koulutarvikkeita), eikä kukaan opettaja ole korvaansa lutkauttanut, vaikka hän itse on ilmoittanut heti asiasta. Ja minä olen lähettänyt sähköpostia heti perään kuultuani asiasta.

• ....................

Muistathan sinäkin aina opettajana, että vaikka lapsen vanhemmat olisivat minkälaisia ei vanhempien käytöstä pidä kostaa lapseen. Myös opettaja voi kiusata...henk.kohta tunteet pidettävä työstä erillään.

• ....................

"Älä vaan tee sitä virhettä, että lukisit wilmaa! "

Sori, kaikilla ei välttämättä ole nettiä, kävikö tämä mielessäsi?

• väsynyt äitikö

Opettajalla on oikeus omaan vapaa-aikaan, kuten muillakin työntekijöillä.
      Kuka on sellainen vanhempi, että soittaa opettajalle aamuisin ja iltaisin.

Tämänkin voisi tehdä lukausiohjelmaan, että opettajlle saa soittaa ainoastaan tiettyina päivinä ja tiettynä aikana.
      Toinen on, että opettaja sulkee virkapuhelimen ja käyttää omaansa omalla ajallaan.
      Ratkaisuja aina löytyy asioihin, pitää vain ottaa epäkohdat puheeksi.

On tietenkin opettajia, jotka ovat tehneet väärän uravalinnan ja eivät sopeudu koulun antamiin vaatimuksiin, ilmeisesti silloin pitkät loma-jat ovat olleetkin haaveena ei opetustyö ja siihen liittyvät muut tehtävät.

• Menkää lomalle

HEI HALOOOOOOOOOOOOOOOOO... NYT ONKESÄLOMA EIKÄ KOULUSTA PUHUTA!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      75
      4537
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      106
      3781
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      142
      3473
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      37
      1970
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1921
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1229
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      120
      1050
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      131
      963
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      933
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      837
    Aihe