Koska sairaalaan

toinen raskaus?

Ei oo viel synnytys lähellä (ei edes rv30 vielä) mutta oon miettinyt et missähän vaiheessa toisessa raskaudessa lähdetää sairaalaan?

Esikoisen synnytys kesti reilu 13h ja oli siis normaali itsekseen käynnistynyt (rv 41 3) alatiesynnytys. Laskettiin alkaneeks siitä ku supistukset alko viimeisen tauon (loppu välillä) jälkeen uudelleen ja oli alle 10min väliä.
Sairaalaan mennessä olin 2cm auki, passittivat viel ulos kävelee ja parin tunnin päästä uudellee, mentii sit kävelee ja parin h päästä uudellee ja oli 4cm auki niin laittoivat sit synnytyssaliin, jossa olin reilu 5h ennen lapsen ulostuloa.

Tästä varmaan tulee neuvolassaki puhetta sit myöhemmin mut olis kiva kuulla muiden kokemuksia et koska on kannattanu lähteä, kun kyseessä on jo toinen synnytys ollu? :)

Itse en tosin vielä edes tiedä vaikka olisi leikkaus edessä, koska istukka on edessä ja jos sattuukin olemaan perätilassa sillo vikoilla viikoilla niin istukan ollessa edessä, ei voi kai kääntöäkään yrittää. Mutta toivon tietysti että olis normaali alatiesynnytys edessä :)

10

737

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..........

Ei kukaan voi sanoa sinulle mitään ohjetta, jonka mukaan sairaalaan mennään. Kun supistukset ovat kunnolla kivuliaat, niin kannattaa varmaankin jo mennä. Toisaalta, vaikka eivät olisi kauhean kivuliaat, niin kannattaa mennä, kun ovat säännöllisiä, ainakin jos matka on pitkä. Harva ei tajua lähteä sairaalaan ajoissa ja nekin ovat yleensä sellaisia, joilla on matka pitkähkö ja synnytys nopea.

• nopsa äiti

Ekasta meni vesi kerralla, tokasta ei, menin tarkistuttamaan tilanteen, että onko vettä vai ei. Olin 4cm auki ilman minkäänlaista kipua. Sisätutkimuksen yhteydessä (mitä kätilö ei alkuun meinannut edes tehdä) kalvot puhkesivat kokonaan ja tunnin päästä oli vauva sylissä. Että miten sen sitten ottaa. Itse en enää jää kotia jos vettä tihkuu yhtään tai alkaa supistamaan yhtään kivuliaammin. Mielummin menee tarkistuttamaan kuin synnyttää kotia, ainakin minä.

• ..........

Monet kertovat tuollaisia edellisen kirjoittajan kaltaisia tilanteita, joissa on menty sairaalaan "varmuuden vuoksi", vaikka ei oikein katsoisikaan tarpeelliseksi ja sitten vauva on syntynyt. Itselläni on myös samankaltaisia kokemuksia. Joka tapauksessa tilastot kertovat, että hyvin harva vauva syntyy suunnittelemattomasti sairaalan ulkopuolella, joten jollain tavalla se äiti yleensä kuitenkin tajuaa, että sairaalaan on mentävä.

• nopsa äiti

Luonnollisesti soitin synnärille etukäteen, koska olin synnyttänyt aikaisemmin sanoivat, että täytyy herkästi lähteä näytille, koska toissynnyttäjällä voi tilanne äkillisesti edetä vesin tihkuessa, kuten minulle kävi. Jokainenhan päättää itse miten toimii. Olisinhan minäkin voinut jäädä kotia äppästelemään ja vauva olisi syntynyt kotia. Lääkäri tasi mainita, että äideillä on tietty taipumus nopeisiin tai pitkiin synnytyksiin, että jos jotain todella ihmeellstä ei tapahdu esim. tulehdus voin olettaa synnyttäväni taas nopeasti.

• naturel-mami08

toisen lapsen kohdalla lähdin itse sairaalaan viikoin 37 1 koska oli niin kovat liitos kivut (oli supistellut pitkin päivää mut ei kipeää tehnyt) sairaalaan mennessä katsoivat "varuiks" tilanteen alapäässä ja olinkin 5cm auki joten passittivat saliin... välillä aina supisti eikä vieläkään kipeää tehnyt pääsin kivuttomana 8cm asti siitä 1-2 supistusta ja 10cm ne sattuivat mut odotin kovempaa kipua. Kätilö kokeili ja käski ponnistaa kun siltä tuntuu, sanoi että soita kelloa sitten että menen käymään kansliassa. Kätilö poistui huoneesta ja kun sai oven kiinni olikin pakko ponnistaa ja soittaa kelloa. Hän tuli heti ja ensimmäisellä ponnistuksella sain maailman ihanimman tytön.

Sairaalassa sanoivat että tulethan sitten 3 kanssa kans ajoissa vaikka ei sattuisi, koska synnytyksen kesto oli yhteensä 5h ja 25min en tiedä oikein mistä alkoivat laskea ilmeisesti siitä kun menin sairaalaan. ensimmäinen vaihe kesti 5h14min ponnistus 1min ja kolmasvaihe 10min. Kätilö sanoi että jos olisin mennyt vasta kun teki supistukset kipeää niin olisin mennyt lapsi kainalossa. kun kipeytymisestä meni noin 15min et lapsi ja jäkeiset ulkona.

• 17+10

synnytysaika lasketaan niin että synnytys alkaa kun kivuliaat supparit alkavat....

• gfhdjhjj

ei nyt ihan noinkaan... säännöllisistä supistuksista lasketaan, kivuliaita supistuksia voi tulla monta päivää ennen synnytystä, eikä ne sairaalassa laske kyllä siitä. sitten kun supistukset on alkanut säännöllisesti. itsellä olis synnytys kestänyt pari viikkoa jos lasketaan siitä kun kivuliaat supistukset alkoi.

• ()()()()()()
        gfhdjhjj kirjoitti:

ei nyt ihan noinkaan... säännöllisistä supistuksista lasketaan, kivuliaita supistuksia voi tulla monta päivää ennen synnytystä, eikä ne sairaalassa laske kyllä siitä. sitten kun supistukset on alkanut säännöllisesti. itsellä olis synnytys kestänyt pari viikkoa jos lasketaan siitä kun kivuliaat supistukset alkoi.

Minulla taas laskettiin siitä kun menin sairaalaan ja olin viisi senttiä auki. Vauva syntyi puolitoista tuntia myöhemmin ja ensimmäisen kerran supistukset olivat säännöllisiä (viiden minuutin välein) vasta silloin kun aloin ponnistaa ja silloinkin vain siksi, että laitettiin supistuksia lisäävää tippaa. Eli jos synnytys alkaa vasta siitä kun supistukset ovat säännöllisiä, niin synnytykseni olisi ollut noin viisitoista minuuttia pitkä.

Mutta minäkin ehdin sinne sairaalaan ihan hyvin, vaikka en kokenut mitään tarvetta sinne menoon silloin kuin lähdin, vaan menin vain varmuuden vuoksi.

• nopsa äiti

Näin minullekin sanottiin, vettä oli tihkunut 6 tuntia ennen kuin olin sairaalassa ja synntyksen kestoksi merkittiin ensimmäisen supistuksen aika.

• ....................

Synnytys katsotaan alkaneeksi siitä kun säännölliset supistukset alkavat ja myös kohunsuu alkaa edetä. Eli säännöllisiä supistuksia voi olla kyllä parikin tuntia mutta silti kohdunsuu ei etene eli silloin synnytys ei ole käynnissä. Uudelleen synnyttäjän kannattaa lähteä sairaalaan kun supistuksia tulee säännöllisesti n10min välein. Tietysti matkakesto sairaalaan kannattaa huomioida. Jos lapsivesi menee ja supistuksia ei ole ja vauva normaalissa tarjonnassa eli tulossa pää edellä, sairaalaan lähdöllä ei ole mitään kiirettä. Kaikessa rauhassa voi pakata tavaroita ym ja lähteä sitten vasta sairaalaan. Joskus uudelleen synnyttäjällä saattaa olla epäsäännöllisiä supistuksia ja kohdun suu silti edistyä joten silloin katsotaan synnytys alkaneeksi kun supistukset (epäsäännöllisetkin) ovat alkaneet..ja joskus on vaikea edes arvioida koska synnytys on alkanut. Niin monta erilaista synnytystä mahtuu maailmaan kuin tekijääkin:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4892
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3543
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2430
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1558
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1480
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1334
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1222
    8. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1128
    9. 165
      1089
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1057
    Aihe