Seuraavanlaiseen moottorihaasteeseen toivon osaavammilta ja kokeneemmilta vinkkiä:
318Ci E46 vm. 2002, eli 4-pyttyinen 1995cm3 Valvetronic moottori josta kuuluu kolinaa käynnistyshetkellä n. 2-3sek ja sen jälkeen käyntiääni palautuu suht normaaliksi mutta jää hieman dieselmäiseen tapaan nakuttavaksi.
Homma tuli ensimmäistä kertaa esiin katsastuksen OBD mittauksen virheenä. Välillä on tullut vikakoodeja repullinen ja niitä on nollailtu, pääasiassa vikakoodi on nokka-askelin asentotunnistimen virheilmo (joka tarkoittaa että akselin liikkuma-alue on liian laaja). Nokka-akselin asentotunnistimet on vaihdettu kolmeen kertaan, ensin tuli tarvikeanturit, sitten takuuna uudet ja lopulta alkuperäiset. Satunnaisia käyntihäiriöitä alkoi ilmetä ja sitten vaihdettiin uudet Boschin puolat. Kun tämäkään ei auttanut, niin koneeseen tehtiin Forte-käsittely, kun oletus oli että nokka-akselia ohjaava hydrauliikka olisi mennyt tukkoon. Kojelaudan keltainen EML-valo syttyy satunnaisesti ja keltainen moottorin vikavalo myös, tällöin moottori on jonkunlaisessa vikasietotilassa eikä anna aivan täysiä tehoja. Keltaiset varoitusvalot sammuvat usein kun vaan sammutaa ja käynnistää moottorin uudelleen jonka jälkeen se toimii taas ok lukuun ottamatta sitä ”traktoriääntä” . Tapasin yhden asiantuntijana esiintyneen kaverin joka sanoi korvakuulolta että siihen täytyisi tehdä kansiremppa, muistaakseni sanoi että venttiilien ajoitusta ohjaava ”kelkka” on jotenkin kulunut päistään tms.. joka aiheuttaa äänen ja vikakoodit.
Ilmenevät vikakoodit edellä mainittujen toimenpiteiden jälkeen:
Pysyvät vikakoodit (Tila 03):
ECU 12 DTC P0366 Nokka-akselin asentotunnistin B, virtapiirin alue/teho (lohko 1)
Ajoittaiset vikakoodit (Tila 07):
ECU 12 DTC P0011 Imupuolen (A) nokka-akselin asennon ajoitusta aikaistettu liikaa
Autolla voi ajaa ok, ja ajossa asiaa ei edes muista. Tuntuu vaan siltä että jotain sille täytyy tehdä ettei pahene ajan myötä. Jos jollain on kokemusta vastaavasta niin arvostaisin kuulla että:
- Onko jotain helpompaa lääkettä kuin kannen avaaminen ja vanos-järjestelmän remppa?
- Onko jotain paikkaa joka pystyy Helsingin seudulla tekemään tällaisen korjauksen inhimillisillä kustannuksilla?
Kiitos!
Onko kokemuksia E46 318Ci kolinasta/nokka-akselirempasta?
9
7641
Vastaukset
- e46 alla
Hyvin suurella todennäköisyydellä tuosta N42-koneesta on pettänyt alkuperäinen jakoketjun kiristin (tyyppivika) ja jakoketju on hypännyt ehkä yhden hampaan verran. Eli jako on mahdollisesti sekaisin ja tätä ainakin nuo vikakoodit tukevat. Myöskin se kolina käynnistyshetkellä viittaa siihen että kiristin ei pysty esijännittämään ketjua, jolloin löysällä oleva ketju hakkaa laahainta vasten kunnes öljynpaine nousee ja kiristin alkaa toimia.
Onneksi bmw:ltä on nykyään saatavana parannettu kiristin, joka ehkäisee koko ongleman. Maksaa pari kymppiä ja on kirjaimellisesti 10min homma vaihtaa. Olen itsekin tuon uudemman kiristimen omaan moottoriin vaihtanut ihan varotoimena.
Tältä pohjalta sanoisin että vie auto johonkin bmw:t tuntevaan korjaamoon (vaikka schmiedmann). Siellä sitten selvitellään vikakoodit ja onko jako sekaisin. Vaadi myös sinne se parannettu kiristin niin vältyt jatkossa ongelmilta.- tietävä
ei kannata sekoittaa n ja e koneita
- täh?
tietävä kirjoitti:
ei kannata sekoittaa n ja e koneita
mikähän on e kone?
- Herranjestas
E kone xD Tietävä "tietää"
- bmw320i2005
N42 ja n46 puhdista vanoksen venttiilit niin loppuu se taru taas vähäksi aikaa öljyn suodattimesta kannattaa pitää huolta koska siitä lähtee silppua joka on venttileiden sideissä ja tekee katti häiriöö ja virta valitusta servosta moottoreissa 42ja 46 on huohatin ongelmaa joka aiheuttaa suodattimelle paineita sekä koneeseen joskus voi savuttaa pirusti siihen on myynnissä korjaussarjaa jolla pääsee ongelmasta eroon maksaa 415€ ohv. mut on tehdas vika josta on huoltotiedoite annettu mutta eipä tule asiakaalle semmoinen ..Impalla selviää tutkinnut asiaa jo pari vuotta mut löytyhän se taas laulaa
- Rahat vaihtu romuun
Itsellä juuri sama vika ja pahenee vaan koko ajan. pari kolme viikkoa sitten kolina oli satunnaista mutta nyt nyt kolina lähes jatkuvaa ja tyhjäkäyntikin on muuttunut hyppiväksi viidenkuudensadan ja tuhannen välillä. Ittsellä kyseessä siis E46 328 2000vm. BMW. Ajettu n 206 tkm. Puolat ja jakopään asentoanturi vaihdettu mutta vika on edelleen tallessa. Auttoiko ketjun kiristys ongelmaan?
- uskallusta puuttuu a
Automerkin vaihto auttaa. Nettiautossa 500 sarjan BMW,tä myynnissä, mittarilukemat tosi alhaisia, miksi niillä ajetaan niin vähän. Monia BMW kuskien haukkumilla merkeillä 2-3 kertaa enemmän ajettu?????
- 2002Tii
Ostakaa ny hemmetti vie auto!!! Ei mitään pippelin jatkeita jotka hajoo het alkuunsa. Ei teillä kummiskaa oo varaa korjata niitä... Kerran täällä kyselette voisko vippaskonstilla "korjata".
- ????????????
Ettei vuon olisi motonetin öljyputsari koneessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372323Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381569
- 141402
- 1281320
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2711304Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275