Onko tämä aspergia??

pikkuhitler

Olen kahdenkymmenen jälkipuoliskolla oleva nainen, jolla on vasta aikuisiällä diagnosoitu lievä aspergin oireyhtymä. Lääkärit tai yleensä kukaan ei kuitenkaan tunnu täysin ymmärtävän tilanteen todellista luonnetta. Aspergerit, jotka liikutte tällä palstalla, tunnistaako joku itsensä seuraavasta? En aio käydä läpi kaikkia enemmän vähemmän selviä asperger- oireitani, vaan keskityn nimenomaan niihin, jotka minua eniten huolestuttavat. Voivatko nämä johtua aspergerista vai onko minulla sen lisäksi jokin muukin häiriö?

Ensinnäkin, minulle on erityisesti murrosiästä lähtien ollut ominaista täydellinen empatiakyvyn puute. En pysty tuntemaan myötätuntoa edes kaikkein läheisimpiä ihmisiä kohtaan. jos esimerkiiksi pelkään heistä jonkun puolesta, kyse on olennaisesti itsekkäistä syistä, ei henkilöstä itsestään. En pysty samaistumaan muiden tunnetiloihin, varsinkaan negatiivisiin tunteisiin kuten suruun tai pelkoon, vaan pidän niitä tilanteesta riippumatta turhina (!). Omiin tunteisiini sen sijaan suhtaudun kyllä turhankin vakavasti. En siis pysty ottamaan aidosti osaa esim. henkilön vaikeaan elämäntilanteeseen, koska se ei tee minuun minkäänlaista vaikutusta edes silloin, kun kyse on tilanteesta, jonka kaltaisessa olen itse joskus ollut ja pitänyt sitä erittäin kieteisenä ja ahdistavana. Jos haluan antaa itsestäni empaattisen, hyvän ihmisebn kuvan, minun on teeskenneltävä.

Toiseksi, minulla on erittäin kieroutunut oikeustaju. Käsitykseni siitä, mikä on oikein ja mikä väärin, ovat erittäin usein radikaalissa ristiriidassa ympäröivän yhteiskunnan kanssa. En todellakaan tarkoita sitä, että kyse olisi uudenlaisesta ajattelutavasta, luovuudesta tms., vaan siitä, että ajattelutapani on yksinkertaisesti erittäin natsimainen. Olen kasvatuksen ja yhteiskunnassa toimimisen seurauksena oppinut yleiset moraaliset käsityksen ja normit, mutta toisin kuin muut, en pysty samaistumaan niihin tunnetasolla. Tiedän, että monet käsitykseni OVAT objektiivisesti katsoen täysin sairaita, kyse ei ole mistään yliankaruudesta itseä kohtaan tms. En viitsi tässä yksityiskohtaisemmin eritellä, mitä tarkoitan, mutta jokainen pystynee epäilemättä enemmän tai vähemmän hyvin päättelemään, mitä tarkoitan.

Kolmanneksi, olen pienestä pitäen ollut erittäin itsekäs, itsekeskeinen ja huomionhakuinen persoona. Nautin epänormaalin paljon itseeni kohdistuvasta positiivisesta huomiosta, kehumisesta ja esilläolosta. Olen myös patologinen valehtelija, joka taiteilee itsensä kuiville mistä tahansa kiperästä tilanteesta - pahaksi onneksi olen siinä vielä varsin taitava ( olen kuitenkin pitänyt aina huolen, etten ole toiminut näin kovin vakavissa tilanteissa, en siis koskaan ole syyllistynyt rikokseen tms.).

Osan tällaisista luonteenpiirteistä voisi ehkä katsoa johtuvan siitä,että olen ainoa lapsi ja epäilemättä ainakin äitini kovasti hemmottelema. Koko syytä ei kuitenkaan voi panna hänen tai kenenkään muunkaan niskoille, varsinkin kun
olen aina hallinnut viehättävän käytöksen taidon ja osannut piilottaa sen alle todellisen minäni. Onko minulla narsistinen persoonallisuushäiriö tai jokin muun persoonallisuushäiriö aspgererin lisäksi - sillä sekin minulla epäilemättä on? Melkein pahinta on, että vaikka tiedän, että minun pitäisi vihata ja halveksia itseäni luonteeni vuoksi, en pysty siihen. Päin vastoin, huomaan aina olevani varsin tyytyväinen itseeni, ennen muuta siksi, että olen kaikesta huolimatta melko älykäs (älykäs, en viisas!) ja pärjännyt esimerkiksi yleensä erittäin hyvin sekä koulussa että myöhemmin opiskelussa. Tieto siitä, että minussa on paljon todella pahasti pielessä näin tärkeissä suhteissa enkä osaa tosissani edes surra sitä, pelottaa ja ahdistaa minua usein kovasti. Mitä minun pitäisi tehdä? Olen muista syistä ( itseeni kohdistunut koulukiusaaminen yms.) istunut aikoinani kolme vuotta psykoterapiassa eikä edes terapeuttini onnistunut havaitsemaan todellista minääni, koska osaan yleensä piilottaa sen niin hyvin.

52

1676

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • provo vai psyko

Itse en tunnistanut mitään oireistasi. En osaa valehdella, tunnen siinä missä muutkin (vaikken osaa ilmaista), olen empatiakyvyltäni (sen ilmaisua ei nyt lasketa) luullakseni normaali enkä ole alkuunkaan huomionkeskeinen, jos aivan tuttua seuraa (merkityksessä liiallinen lörpöttely) ei lasketa. Joten oikeastaan mikään ei täsmää.

Mitään mainitsemistasi "oireista" ei oikeastaan edes mainita missään diagnoosikriteereissä, joita ovat sosiaalisen kommunikaation ongelmat, aistiongelmat jne. Ehkäpä sinulla on ennemminkin persoonallisuushäiriö tai olet muuten vaan itsekeskeisempi persoona ilman mitään "häiriötä". Pelottavalta kyllä ainakin minusta tuntuu tuo patologinen valehtelu. Minä taas assina olen enemminkin patologinen totuudentorvi.

Muuten tirpa numerot se psykopatia ei viittaa siinä iänikuisessa nimityksessä psykopatiaan, vaan oli vaan aikanaan nimitys kaikille käytöksen poikkeamille, joten psykopaattien kanssa asialla ei ole mitään tekemistä. Ihan vaan näin lisäämään muutakin kuin raamatullista sivistystäsi.

• naikkiso

myös mun mielestä nuo "oireet" ei viittaa aspergeriin, vaan johonki muuhun. voihan sulla olla aspergerikin, mutta usein aspergerit (minä mukaanlukien) ovat empaattisia ja kuten edellinen kirjoittava sanoi, valehtelun sijasta totuutentorvia.
      mutta kaikki me olemme erilaisia, eikä oo olemassa kahta samanlaista asperger-ihmistä.

• pikkuhitler

Niin siis jos luitte aloitusviestini tarkasti, niin minähän nimenomaan sanoin, että minulla on dianosoitu lievä aspergerin oireyhtymäkokonaan muilla perusteilla kuin mitä olen edellä kertonut itsestäni. Olen esim. sosiaalisesti melko eristynyt ja yksin viihtyvä. Lapsena (ja nykyisinkin riidellessäni jonkun kanssa) olin erittäin suorapuheinen tarkoittamatta sillä mitään pahaa, mutta siinä suhteessa olen oppinut kontrolloimaan käytöstäni. Minulla on suuri joukko aistiyliherkkyyksiä (erityisesti kuulo ja kirkkaat valot), erikoisia mielenkiinnonkohteita/ tiedonalueita ja niistä esitelmöimistä, totaalista uppoutumista omaan maailmaan ja omien kiinnostuksen kohteiden pariin, motorista kömpelyyttä, kasvosokeutta, pakko-oireita, Touretten oireyhtymä jne. Se, että olen kiistatta luonnehäiriöinen, on vain lisäosa (tosin varsin halllitseva sellainen) persoonaani.

• psyko tai provo
        pikkuhitler kirjoitti:

Niin siis jos luitte aloitusviestini tarkasti, niin minähän nimenomaan sanoin, että minulla on dianosoitu lievä aspergerin oireyhtymäkokonaan muilla perusteilla kuin mitä olen edellä kertonut itsestäni. Olen esim. sosiaalisesti melko eristynyt ja yksin viihtyvä. Lapsena (ja nykyisinkin riidellessäni jonkun kanssa) olin erittäin suorapuheinen tarkoittamatta sillä mitään pahaa, mutta siinä suhteessa olen oppinut kontrolloimaan käytöstäni. Minulla on suuri joukko aistiyliherkkyyksiä (erityisesti kuulo ja kirkkaat valot), erikoisia mielenkiinnonkohteita/ tiedonalueita ja niistä esitelmöimistä, totaalista uppoutumista omaan maailmaan ja omien kiinnostuksen kohteiden pariin, motorista kömpelyyttä, kasvosokeutta, pakko-oireita, Touretten oireyhtymä jne. Se, että olen kiistatta luonnehäiriöinen, on vain lisäosa (tosin varsin halllitseva sellainen) persoonaani.

No, sinulla on sitten on persoonallisuushäiriö. En oikein tiedä, mitä haet. Olet päättänyt, että olet joku natsi ja nyt haluat muiden sen täällä sinulle toteavan. Niinkö?

Luettelemillasi "natsioireilla" ei ole mitään tekemistä aspergerin kanssa, joten se on oikeastaan sivuseikka enkä ymmärrä miksi sitä painotat. Itse sanoisin, että sinut on diagnosoitu väärin. Lääkäritkin ovat erehtyviä. Osa oireistasi saattaa täsmätä aspergeriin, mutta niitä piirteitä löytyy jokaisesta ihmisestä. Asperger ei ole sama kuin kirkkaat valot häiritsevät tai suorapuheisuus. Suorapuheinenkin voi olla monin tavoin ja monista motiiveista. Jos kerran autismia on kautta aikoin diagnosoitu väärin psykologiseksi miksei psykologista väärin autismiksi.

Tuntuu, että olet nyt vaan luetellut kaikki jostain lukemasi oireet ja haluat liittää myös natsioireesi aspergeriin. Kuitenkin kyky jatkuvaan ja patologiseen valehteluun on melkeinpä päinvastaista autistiselle käytökselle. Lisäksi ekan viestisi perusteella olet suoranainen sosiaalinen pelaaja ja motiivisi on sosiaalinen etu, mikä taas ei sovi alkuunkaan aspergeriin, mutta sopii persoonallisuushäiriöön. Luulen siis, että sinulla on vain ja ainoastaan pers.häiriö, koska moni kertomasi on niin päinvastaista autistisille häiriöille.

• psyko tai provo
        psyko tai provo kirjoitti:

No, sinulla on sitten on persoonallisuushäiriö. En oikein tiedä, mitä haet. Olet päättänyt, että olet joku natsi ja nyt haluat muiden sen täällä sinulle toteavan. Niinkö?

Luettelemillasi "natsioireilla" ei ole mitään tekemistä aspergerin kanssa, joten se on oikeastaan sivuseikka enkä ymmärrä miksi sitä painotat. Itse sanoisin, että sinut on diagnosoitu väärin. Lääkäritkin ovat erehtyviä. Osa oireistasi saattaa täsmätä aspergeriin, mutta niitä piirteitä löytyy jokaisesta ihmisestä. Asperger ei ole sama kuin kirkkaat valot häiritsevät tai suorapuheisuus. Suorapuheinenkin voi olla monin tavoin ja monista motiiveista. Jos kerran autismia on kautta aikoin diagnosoitu väärin psykologiseksi miksei psykologista väärin autismiksi.

Tuntuu, että olet nyt vaan luetellut kaikki jostain lukemasi oireet ja haluat liittää myös natsioireesi aspergeriin. Kuitenkin kyky jatkuvaan ja patologiseen valehteluun on melkeinpä päinvastaista autistiselle käytökselle. Lisäksi ekan viestisi perusteella olet suoranainen sosiaalinen pelaaja ja motiivisi on sosiaalinen etu, mikä taas ei sovi alkuunkaan aspergeriin, mutta sopii persoonallisuushäiriöön. Luulen siis, että sinulla on vain ja ainoastaan pers.häiriö, koska moni kertomasi on niin päinvastaista autistisille häiriöille.

Suomi24:n sensuroima sana on saksalainen sotilas II maailmansodan aikaan. Sanon vaan, ettet luule pahempaa. :)

• pikkuhitler

Jollei minulla ole tarpeeksi asperger- oireita, niin mitä vielä pitäisi löytyä? MInulle on sanottu useammalta taholta, että sovin varsin hyvin aspergerpersoonaksi. Se miksi olen tällä palstalla kysellyt, voisiko myös kuvaamani kaltainen luonneprofiili sopia asperger-henkilölle (kuten joku täällä jo totesikin, jokainen asperger-henkilökin on yksilö) on se, että olen lukenut, että asperger- ihmiset tyypillisesti ovat usein epäempaattisia ja ajattelin, että ehkä sellainen voisi sitten ilmetä tälläkin tapaa. Totta on, että on olemassa myös suorastaan yliempaattisia aspergereita, mutta he ovat selvänä vähemmistönä.

• provo tai psyko
        pikkuhitler kirjoitti:

Jollei minulla ole tarpeeksi asperger- oireita, niin mitä vielä pitäisi löytyä? MInulle on sanottu useammalta taholta, että sovin varsin hyvin aspergerpersoonaksi. Se miksi olen tällä palstalla kysellyt, voisiko myös kuvaamani kaltainen luonneprofiili sopia asperger-henkilölle (kuten joku täällä jo totesikin, jokainen asperger-henkilökin on yksilö) on se, että olen lukenut, että asperger- ihmiset tyypillisesti ovat usein epäempaattisia ja ajattelin, että ehkä sellainen voisi sitten ilmetä tälläkin tapaa. Totta on, että on olemassa myös suorastaan yliempaattisia aspergereita, mutta he ovat selvänä vähemmistönä.

Haluat siis olla asperger ja korostaa, että sinut on "moni" (ketä lienevät?) todennut aspergerpersoonaksi, mutta samalla haluat korostaa, että oletkin narsisti. Just...

Ongelma ei ole ainakaan minun silmissäni tuo empatia, vaan että moni alkuun kuvaamasi piirre on täysin vastakkaista aspergerille (kuten juuri nuo sosiaaliset motiivit ja "pelaaminen"). Asperger-empatian ongelma lienee toisen tunnetilan ymmärtäminen ja siihen reagointi. Sinä sen sijaan puhut tunnekylmyydestä.

Mikään luettelemistasi aspergermaisista piirteistä, ei edes yhdessä, tee kenestäkään vielä aspergeria. Serkullani on paljon samoja oireita ja hänellä on dysfasia, ei asperger. Luettelemissasi jutuissa on paljon sellaista, mikä itsessään ei mielestäni alkuunkaan sovi aspergeriin ja jo on mielestäni heikkoa diagnosoinnin taso, jos aspergerina nähdään ihminen, jolla on hyvä sosiaalinen manipulointitaito (tai liialliset luulot itsestään) ja jonka elämän keskeinen motiivi tämä sosiaalinen manipulaatio on tai ihminen, joka on patologinen valehtelija ja jonka toiminnan päämäärä on perimmältään sosiaalinen (ihailu, hyöty jne.). Tällöin on diagnosoijassa vikaa enemmän kuin syndroomassa itsessään.

Jospa menisit enemmän itseesi. Miettisit oletko juuri niin erinomainen kuin luulet. Tuskin sittenkään. Aina on älykkäämpiä ja pystyvämpiä. Jos taas luulet oikeasti olevasi juuri niin hyvä pelaaja ja manipuloija kuin esität, takaan, ettei sinulla ole autismia. Ainoan lapsen syndrooma tai narsismi mikä lie.

Mielestäni ei tule diagnosoida kaiken maailman pikkuoirelistoja ja wikipedian huuhaa-artikkeleita täyttäviä asseiksi, kun jokin perustavassa sosiaalisessa käytöksessä on autismille täysin vastaista. Tai sitten tosiaan luulet auervaaramaisista taidoistasi liikoja.

• keijokuuppa
        pikkuhitler kirjoitti:

kukaan ei yleensä edes tiedä mikä on asperpersoona

yleensä tuosta persoonasta sanotaan, että on kusta päässä

• ritalin

Totuudentorvi on narsistin mielestä epäempaattinen, koska narsisti elää valheessa, mikä pönkittää hänen kaikkivoipaisuuttaan.

• ritalin

Psykopatiassakin voi olla esim. lämpöyliherkkyyksiä. On tiettyä, että eräs sarjamurhaajaksi ja joukkomurhaajaksi helposti ajautuva psykopaattityyppi on erittäin lämpöherkkä ja toisaalta sietää hyvin kylmää.
        Näin oli mm. tämän Nokian sairaanhoitajanaisen kohdalla.

• minä........myös

Minulla on jotain samaa tuohon. Osaan valehdella ja teen sen mielelläni koska haluan usein vain päästä helpommalla. Ja usein valehtelen vain koska en osaa puhua ihmisille niin paniikissa puhellessani heittelen päästä ihan mitä sattuu ilman totuuden häivää. Empatiaa ei minullakaan ole. Isäni kuoli niin ainoa asia mitä surin oli kun isä oli luvannut työpaikaltaan minulle rengaat enkä niitä enää saanut kun hän kuoli. En nyt ollut sillei läheinen mutta olimmehan nyt kuitenkin läheisiä. Olen itsekäs kun en osaa ottaa huomioon muita. Oikeuden tajuni on myös erikoinen en minäkään siitä niin enempää, mutta epäilen että tarkoittaen juuri samaa kuin sinä. Keskipisteenä en halua olla ja kehut tuntuvat typeriltä koska kait minulla on niin huono itsetunto että tuntuu että he vain pilailevat minulle päin naamaa tarkoittamatta sanomaansa oikeasti. Olen kyllä esiintynyt että toisaalta minulla voisi olla jotain piilevää keskipisteen hakuisuutta vaikka tunnen itseni tavattoman vaivaantuneeksi, jollen ole harjoiteellut kaikkea valmiiksi. Huonoitsetunto minulla on mutta tiedän että minä olen myös älykäs. Enkä pysty myöskään vihaamaan itseäni empatianpuutteen tai moraalini vuoksi.

Narsistit usein alistavat ja "kiusaavat" muita tunnetko tarvetta että sinun olisi painettava muita alaspäin ja halveksittava heitä?

• pikkuhitler

Minut on diagnosoinut aspereriksi kolme asiantuntijaa, kaksi psykiatria ja yksi psykologi. Olen nimenomaan korostanut, etten varmasti ole klassinen asperger- tapaus, sitä paitsi jos huomasit, edellä on eräs toinen ilmeisesti asperger- persoona tunnistanut itsessään kuvaamiani piirteitä. Naisilla asperger- ilmenee usein lievempänä tai eri lailla kuin miehillä, tosinh en missään tapauksessa tarkoita tällä sitä, että tunnekylomyys tms. olisi heille jotenkin erityisen tyypillistä. Kuten sanoin, koko kysymykseni perusajatuksena oli, että koska olen kuullut aspererien usein olevan epäempaattisia, ajattelin kysyä, voisiko se ehkä ilmetä jossakin tapauksessa tälläkin tapaa. En siis pidä itseäni minään erityisen tyypillisenä aspergerina. Olin ehkä myös liian epätarkka sanoessani pitäväni itseäni älykkäänä. en todellakaan tarkoittanut sillä muuta kuin sitä, että olen menestynyt hyvin koulussa ja opiskelussa. Se on todellakin hyvin pientä kun tietää, millainen ihminen muuten olen, enkä ole koskaan mitään muuta väittänytkään. Uskon silti kyllä hyvinkin olevani narsistinen, koska minulla on mainitsemani ainakin omasta mielestäni liiallinen tarve saada osakseni myönteistä huomiota. Edellinen kirjoittaja kyseli onko minulla tarve alistaa ja kiusata muita. En koe, että minulla on sellaista tarvetta, mutta riidellessäni jonkun kanssa osaan kyllä usein olla hyvinkin ilkeä. En tiedä,ehkä saattoikin olla typerää kysyä koko asiaa. Tein sen vain, koska mieleeni tuli tuo aspergerien "epäempaattisuus"-juttu ja koska olen huolissani mainitseistani piirteistä, mietin voisiko aspergerini tai asperger- piirteeni osittain selittää asiaa.

• psyko vai provo

No, juuri tuohan oli pointtini. Joko olet asperger ja siis liioittelet sosiaalista pelaamistasi ja huomionhakuisuuttasi jne. Tai sitten olet juuri kaikkea kuvaamaasi, mutta silloin olet narsisti, et asperger.

Kaikissa ihmisissä on jokaista luettelemaasi piirrettä, joten luulen, että kuvittelet liikoja. Ja jokatapauksessa tavoitteesi tulisi olla pyrkiä paremmaksi, olit mitä vaan. Asperger tai narsismi ei ole oikeus heittäytyä ilkeäksi ja epäempaattiseksi. Itse teen joka päivä töitä ollakseni parempi ihminen ja en ymmärrä ihmisiä, joille joku helvatan diagnoosi on tärkeämpi kuin tulla paremmaksi ihmiseksi. Ei riitä että ymmärtää omaa aspergeriaan tai epäempaattisuuttaan, vaan siitä vasta sitten lähdetään. Kaikkein eniten inhoan näitä itsensä ymmärtäjiä, jotka eivät ymmärrykseltään tee elettäkään muiden ymmärtämistä kohti. Sen pitäisi olla ykkösasiasi nyt, jos olet havainnut tällaisia ikäviä piirteitä itsessäsi, ei se mikä h******* diagnoosi sinulla nyt sitten on. Etenkin kun lääketieteellisestä diagnosoinnista ollaan täällä hyvin kaukana, kun asperger nähdään jonain narsismin muotona täysin ristiriitaisesti. Asiantuntijasikin saattavat olla vain olemassa kirjoittamassasi. Sellaista ei kannata kovin tosissaan ottaa, jos joku sanoo diagnoosin täällä omaavansa.

Mulle on ihan sama mikä diagnoosi sulla on, sillä jos kohtelisit minua kuvaamillasi tavoilla (hyväksikäyttö, jatkuva valehtelu, manipulointi), pysyisin hyvin kaukana diagnoosista riippumatta.

• pikkuhitler
        psyko vai provo kirjoitti:

No, juuri tuohan oli pointtini. Joko olet asperger ja siis liioittelet sosiaalista pelaamistasi ja huomionhakuisuuttasi jne. Tai sitten olet juuri kaikkea kuvaamaasi, mutta silloin olet narsisti, et asperger.

Kaikissa ihmisissä on jokaista luettelemaasi piirrettä, joten luulen, että kuvittelet liikoja. Ja jokatapauksessa tavoitteesi tulisi olla pyrkiä paremmaksi, olit mitä vaan. Asperger tai narsismi ei ole oikeus heittäytyä ilkeäksi ja epäempaattiseksi. Itse teen joka päivä töitä ollakseni parempi ihminen ja en ymmärrä ihmisiä, joille joku helvatan diagnoosi on tärkeämpi kuin tulla paremmaksi ihmiseksi. Ei riitä että ymmärtää omaa aspergeriaan tai epäempaattisuuttaan, vaan siitä vasta sitten lähdetään. Kaikkein eniten inhoan näitä itsensä ymmärtäjiä, jotka eivät ymmärrykseltään tee elettäkään muiden ymmärtämistä kohti. Sen pitäisi olla ykkösasiasi nyt, jos olet havainnut tällaisia ikäviä piirteitä itsessäsi, ei se mikä h******* diagnoosi sinulla nyt sitten on. Etenkin kun lääketieteellisestä diagnosoinnista ollaan täällä hyvin kaukana, kun asperger nähdään jonain narsismin muotona täysin ristiriitaisesti. Asiantuntijasikin saattavat olla vain olemassa kirjoittamassasi. Sellaista ei kannata kovin tosissaan ottaa, jos joku sanoo diagnoosin täällä omaavansa.

Mulle on ihan sama mikä diagnoosi sulla on, sillä jos kohtelisit minua kuvaamillasi tavoilla (hyväksikäyttö, jatkuva valehtelu, manipulointi), pysyisin hyvin kaukana diagnoosista riippumatta.

Minun ykköspäämääräni elämässä on tulla paremmaksi ihmiseksi, juuri sen vuoksi täällä kirjoittelen, tarkoituksenani on oppia ymmärtämään itseäni paremmin ja sitä kautta etsiä keinoja päästä eteenpäin. En tiedä sinusta,mutta minä en todellakaan ole sellainen ihminen, joka jotain negatiivista jossain asiassa huomattuaan ei tee mitään sen korjaamiseksi.Edelleen, minua ei kiinnosta sinänsä hitustakaan mitä mieltä joku on asperger- diagnoosistani, tai siitä olenko saanut sen päteviltä asiantuntijoilta, koska tiedän itse, että minut diagnosoineiden henkilöiden joukossa on mm. Suomen johtava Asperger-asiantuntija Taina von Wendt. Vaikutat selvästi itse henkilöltä, jolla ei ole lainkaan kykyä rakentavaan keskusteluun, vaan joka on nimenomaan kiinnostunut pelkästä muiden mollaammisesta ja etsiytyy keskusteluun juuri tälläperusteella. Jos aspererit aina ovat niin empaattisia ja rehellisiä ihmisiä kuijn väität, silloin epäilen vahvasti8 omaa diagnoosiasi. Tiedän kyllä erittäin hyvin, että itsellänikin on sinänsä paljon vikoja, mutta silloin olisi syytä keskittää kritiikki niihin eikä asettaa alan selvien ammattilaisten diagnoosintekotaitoa kyseenalaiseksi ilman mitään järkevää syytä, saati yrittää loukata asianomaista muka vihjailemalla, ettei näitä asiantuntijoita ole edes olemassa.

• minä......myös
        psyko vai provo kirjoitti:

Miksi pitäisi yrittää olla parempi ihminen? Minun määränpääni elämässä on olla mahdollisimman onnellinen ja tasapainoinen ihminen mutta siihen ei liity se että olisin parempi ihminen. Mitä se edes tarkoittaa?
        Minä ainakin haluan ymmärtää itseäni ja siinä määrin kanssa eläjiäni että ymmärrämme toisiamme tarpeellisissa asioissa ja saan omat tarpeeni ja halun ilmoitettua. Diagnoosi on siinä mielen minulle tärkeä että esimerkiksi jos joudun joskus vänhuksena vanhainkotiin tai muuhun potilasosastolle, haluan että minua ymmärretään ja tarpeeni ja erikoisuuteni otetaan huomioon. Kuten myös muuten lääkärihoitoa tarvittaessa saisin tukea asiaan, kuten suurta paniikkia aiheuttavat toimenpiteet ja vaikka mahdollinen edessä oleva synnytys.

Parempi ihminen en halua edes olla koska en ymmärrä miksi minun edes pitäisi. Se että olen itse tyytyväinen elämääni ei edellytä sitä että joku pitää minua hyvänä ihmisenä. Parempi ihminen joko muita paljon parempi ja ylivertaisempi tai sitten epäitsekkyys ja hyväntekeväisyys ja sellainen toisten huomiointi juttu jota yritetään arvostaa yhteiskunnassa, jota minä en osaa.

• provo vai psyko
        pikkuhitler kirjoitti:

Minun ykköspäämääräni elämässä on tulla paremmaksi ihmiseksi, juuri sen vuoksi täällä kirjoittelen, tarkoituksenani on oppia ymmärtämään itseäni paremmin ja sitä kautta etsiä keinoja päästä eteenpäin. En tiedä sinusta,mutta minä en todellakaan ole sellainen ihminen, joka jotain negatiivista jossain asiassa huomattuaan ei tee mitään sen korjaamiseksi.Edelleen, minua ei kiinnosta sinänsä hitustakaan mitä mieltä joku on asperger- diagnoosistani, tai siitä olenko saanut sen päteviltä asiantuntijoilta, koska tiedän itse, että minut diagnosoineiden henkilöiden joukossa on mm. Suomen johtava Asperger-asiantuntija Taina von Wendt. Vaikutat selvästi itse henkilöltä, jolla ei ole lainkaan kykyä rakentavaan keskusteluun, vaan joka on nimenomaan kiinnostunut pelkästä muiden mollaammisesta ja etsiytyy keskusteluun juuri tälläperusteella. Jos aspererit aina ovat niin empaattisia ja rehellisiä ihmisiä kuijn väität, silloin epäilen vahvasti8 omaa diagnoosiasi. Tiedän kyllä erittäin hyvin, että itsellänikin on sinänsä paljon vikoja, mutta silloin olisi syytä keskittää kritiikki niihin eikä asettaa alan selvien ammattilaisten diagnoosintekotaitoa kyseenalaiseksi ilman mitään järkevää syytä, saati yrittää loukata asianomaista muka vihjailemalla, ettei näitä asiantuntijoita ole edes olemassa.

Itsehän juuri aloitusviestissäsi pohdit narsistisia piirteitäsi ja sitten kun puollan niitä, niin koet sen hyökkäyksenä. Ei kannata kysyä mielipidettä, jos on jo päättänyt kantansa ja toivomansa vastaukset eikä sitten haluakaan kuulla mitään muuta. Suorasukainen tyylini saattaa ottaa pannuun, mutta sinua en ole pyrkinyt loukkaamaan. Kysyit narsismista ja totesin, että jos eka viestisi (jota olet sittemmin vuollellut loivemmaksi aika tavalla) pitää paikkansa, olet mielestäni narsisti. Silloin sinulla tuskin on aspergeria, koska tietty sosiaalisuuden aspekti on niissä päinvastainen ja poissulkeva. Puhun siis asioista asioina. Ei tämä ole mikään riita tai hyökkäys. Sen käsittäminen sellaiseksi on juuri sitä liiallista kaiken sosialisoimista.

Mutta kuten huomasin, korostit alkuun enemmän näitä tunnekylmiä ja narsistimaisia piirteitäsi, kuin niitä ehkä sinulla oikean korostetusti olisi. Eli tod.näk. soimaat itseäsi suht. normaaleista piirteistä. Ja siihen, että ilman kysymystäni aiheesta tai muuta syytä yrität lopussa iskeä vyön alle kiistämällä rehellisyyteni ja diagnoosini, en ota kantaa. Itse en keskustelua aiheesta aloittanut, mutta voithan sinä keskustella siitä, jos huvittaa. :)

Ja faktahan on edelleen se, että kuka vaan voi sanoa täällä mitä vaan, joten edelleenkään en ota todesta mitään, mitä täällä sanotaan. Se ei päde vain sinuun. Aspergerina (luulin alkuun, että kaikki kirjoittavat niin kuin on) sen läksyn on valitettavasti kantapään kautta oppinut. Mutta korostan vielä: olen puhunut esille nostamastasi asiasta ja mielipiteeni oli, että joko kuvittelet liikoja narsistisista taipumuksistasi tai sitten et oikeasti ole asperger, vaan narsisti. Päädyin itse ekaan vaihtoehtoon. Jos tyylistäni tai mielipiteestäni loukkaannuit, harmi ja sori, mutta sitten kannattaa pyöritellä vaan mielessään, jos ei oikeasti haluakaan muita mielipiteitä kuulla.

• provo ja psyko
        minä......myös kirjoitti:

Miksi pitäisi yrittää olla parempi ihminen? Minun määränpääni elämässä on olla mahdollisimman onnellinen ja tasapainoinen ihminen mutta siihen ei liity se että olisin parempi ihminen. Mitä se edes tarkoittaa?
        Minä ainakin haluan ymmärtää itseäni ja siinä määrin kanssa eläjiäni että ymmärrämme toisiamme tarpeellisissa asioissa ja saan omat tarpeeni ja halun ilmoitettua. Diagnoosi on siinä mielen minulle tärkeä että esimerkiksi jos joudun joskus vänhuksena vanhainkotiin tai muuhun potilasosastolle, haluan että minua ymmärretään ja tarpeeni ja erikoisuuteni otetaan huomioon. Kuten myös muuten lääkärihoitoa tarvittaessa saisin tukea asiaan, kuten suurta paniikkia aiheuttavat toimenpiteet ja vaikka mahdollinen edessä oleva synnytys.

Parempi ihminen en halua edes olla koska en ymmärrä miksi minun edes pitäisi. Se että olen itse tyytyväinen elämääni ei edellytä sitä että joku pitää minua hyvänä ihmisenä. Parempi ihminen joko muita paljon parempi ja ylivertaisempi tai sitten epäitsekkyys ja hyväntekeväisyys ja sellainen toisten huomiointi juttu jota yritetään arvostaa yhteiskunnassa, jota minä en osaa.

No en tietenkään tarkoittanut "parempi ihminen" kirjaimellisessa merkityksessä. Tarkoitan, että jos ap. on patologinen valehtelija ja täysin tunnekylmä, kuten hän alkuviestissään toteaa, on sillä väistämättä negatiivisia vaikutuksia paitsi häneen itseensä myös muihin ympärillään. Paremmaksi ihmiseksi tuleminen tarkoittaa, että pohtii, miksi toimii niin itsekkäästi valheilla tiensä kuorruttaen ja mitä sille voisi tehdä. Ap. varmasti ymmärtää, että tällaisella käytöksellä on negatiivisia vaikutuksia. Pelkkä oma onnellisuus ei tietyssä mielessä riitä ainoaksi ohjenuoraksi ainakaan mielestäni, sillä oman hedonisminsa ja onnensa eteen voisi tällöin satuttaa juuri niin paljon muita kuin sielu sietää, sillä ainoa tarkoitus olisi vain tulla itse onnelliseksi, tyyliin valehtelen huijatakseni itselleni etua ummet ja lammet, vahingoitan vihamiehiäni, ajan muista välittämättä oman onneni etua jne.

Toisesta asiastasi olen samaa mieltä enkä ole sitä kieltänytkään. Joillekin ja joissakin tilanteissa diagnoosista on etua. Se ei kuitenkaan ole oikeutus tai selitys ap:n alussa kuvaamille käytöskukkasille.

• pikkuhitler
        provo vai psyko kirjoitti:

Itsehän juuri aloitusviestissäsi pohdit narsistisia piirteitäsi ja sitten kun puollan niitä, niin koet sen hyökkäyksenä. Ei kannata kysyä mielipidettä, jos on jo päättänyt kantansa ja toivomansa vastaukset eikä sitten haluakaan kuulla mitään muuta. Suorasukainen tyylini saattaa ottaa pannuun, mutta sinua en ole pyrkinyt loukkaamaan. Kysyit narsismista ja totesin, että jos eka viestisi (jota olet sittemmin vuollellut loivemmaksi aika tavalla) pitää paikkansa, olet mielestäni narsisti. Silloin sinulla tuskin on aspergeria, koska tietty sosiaalisuuden aspekti on niissä päinvastainen ja poissulkeva. Puhun siis asioista asioina. Ei tämä ole mikään riita tai hyökkäys. Sen käsittäminen sellaiseksi on juuri sitä liiallista kaiken sosialisoimista.

Mutta kuten huomasin, korostit alkuun enemmän näitä tunnekylmiä ja narsistimaisia piirteitäsi, kuin niitä ehkä sinulla oikean korostetusti olisi. Eli tod.näk. soimaat itseäsi suht. normaaleista piirteistä. Ja siihen, että ilman kysymystäni aiheesta tai muuta syytä yrität lopussa iskeä vyön alle kiistämällä rehellisyyteni ja diagnoosini, en ota kantaa. Itse en keskustelua aiheesta aloittanut, mutta voithan sinä keskustella siitä, jos huvittaa. :)

Ja faktahan on edelleen se, että kuka vaan voi sanoa täällä mitä vaan, joten edelleenkään en ota todesta mitään, mitä täällä sanotaan. Se ei päde vain sinuun. Aspergerina (luulin alkuun, että kaikki kirjoittavat niin kuin on) sen läksyn on valitettavasti kantapään kautta oppinut. Mutta korostan vielä: olen puhunut esille nostamastasi asiasta ja mielipiteeni oli, että joko kuvittelet liikoja narsistisista taipumuksistasi tai sitten et oikeasti ole asperger, vaan narsisti. Päädyin itse ekaan vaihtoehtoon. Jos tyylistäni tai mielipiteestäni loukkaannuit, harmi ja sori, mutta sitten kannattaa pyöritellä vaan mielessään, jos ei oikeasti haluakaan muita mielipiteitä kuulla.

Kaksi asiaa vielä ennen kuin hylkään tämän surullisen naurettavaksi muodostuneen keskustelumme. Minä en todellakaan ole missään vaiheessa kiistänyt sitä tai loukkaantunut siitä, että olet arvellut minun olevan narsisti, sitä mieltähän itsekin olen ja se on yksi syy, miksi ylipäätään aloitin koko keskustelun. Sen sijaan pidän todella typeränä, että yrität niin innokkaasti kumota asperger-diagnoosini, joka kuitenkin on ammattilaisten tekemä. Eivät kaikki aspergerit ole samanlaisia, ja itse asiassa olen kuullut ja lukenut narsististen tai narsistimsaisten piirteiden hyvikin voivan kuulua aspergerin käytökseen. Ja nyt muuten huomautan, että epäempaattisuus ja siihen liittyvät pohdinnat, ei siis pelkkä narsistinen ihailunkaipuu, on ollut pääsyy tänne kirjoittamiseeni, niin että ei kannata huomautella, että jos kerran tiesit ennakolta miten asia on niin miksi sitten kkirjoitat tänne. Toiseksi, en ole mitenkään pyrkinyt sievistelemään ensimmäisessä viestissäni esiinottamiani asioita tai ainakaan se ei todellakaan ole ollut tarkoituksenani En minä ainakaan yleensä tule esittäneeksi samaan asiaa kerta kerran jälkeen täsmälleen samoin sanoin. Allekirjoitan edelleen kaiken mitä sanoin alussa ja siinä muodossa kuin sen ilmaisin, toivottavasti tyydyttää? Jos tarkoitit sitä, että korjasin tarkoittaneeni käsitykselläni omasta älykkyydestäni sitä, että olen pärjännyt hyvin koulussa ja opiskelussa, niin siitä voin todeta vain, että se oli mielestäni täysin asianmukainen tarkennus. Ja jos olet jäänyt kiinni siihen, että tämän todettuani totesin sillä olevan hyvin vähäinen merkitys suhteessa vikoihini, ikään kuin sillä yrittäisin jotenkin nöyristellä tms. (?)niin saman asian totesin hiukan eri sanoin jo ensimmäisessä viestissäni. Mutta kuten sanottu, suoraan sanottuna tämän keskustelun taso on jo pitkään ollut sellainen ettei se enää pahemmin kiinnosta minua eli hyvästi. Jos joku tänne vielä kirjoittaa, saa minun puolestani syytää ivaa ja loukkauksia niin paljon kuin sielu sietää, sillä minä en enää ole niitä lukemassa:)

• provosoitunut psyko
        pikkuhitler kirjoitti:

Kaksi asiaa vielä ennen kuin hylkään tämän surullisen naurettavaksi muodostuneen keskustelumme. Minä en todellakaan ole missään vaiheessa kiistänyt sitä tai loukkaantunut siitä, että olet arvellut minun olevan narsisti, sitä mieltähän itsekin olen ja se on yksi syy, miksi ylipäätään aloitin koko keskustelun. Sen sijaan pidän todella typeränä, että yrität niin innokkaasti kumota asperger-diagnoosini, joka kuitenkin on ammattilaisten tekemä. Eivät kaikki aspergerit ole samanlaisia, ja itse asiassa olen kuullut ja lukenut narsististen tai narsistimsaisten piirteiden hyvikin voivan kuulua aspergerin käytökseen. Ja nyt muuten huomautan, että epäempaattisuus ja siihen liittyvät pohdinnat, ei siis pelkkä narsistinen ihailunkaipuu, on ollut pääsyy tänne kirjoittamiseeni, niin että ei kannata huomautella, että jos kerran tiesit ennakolta miten asia on niin miksi sitten kkirjoitat tänne. Toiseksi, en ole mitenkään pyrkinyt sievistelemään ensimmäisessä viestissäni esiinottamiani asioita tai ainakaan se ei todellakaan ole ollut tarkoituksenani En minä ainakaan yleensä tule esittäneeksi samaan asiaa kerta kerran jälkeen täsmälleen samoin sanoin. Allekirjoitan edelleen kaiken mitä sanoin alussa ja siinä muodossa kuin sen ilmaisin, toivottavasti tyydyttää? Jos tarkoitit sitä, että korjasin tarkoittaneeni käsitykselläni omasta älykkyydestäni sitä, että olen pärjännyt hyvin koulussa ja opiskelussa, niin siitä voin todeta vain, että se oli mielestäni täysin asianmukainen tarkennus. Ja jos olet jäänyt kiinni siihen, että tämän todettuani totesin sillä olevan hyvin vähäinen merkitys suhteessa vikoihini, ikään kuin sillä yrittäisin jotenkin nöyristellä tms. (?)niin saman asian totesin hiukan eri sanoin jo ensimmäisessä viestissäni. Mutta kuten sanottu, suoraan sanottuna tämän keskustelun taso on jo pitkään ollut sellainen ettei se enää pahemmin kiinnosta minua eli hyvästi. Jos joku tänne vielä kirjoittaa, saa minun puolestani syytää ivaa ja loukkauksia niin paljon kuin sielu sietää, sillä minä en enää ole niitä lukemassa:)

Tulipas teatraaliset hyvästit ja mukava piikki vielä viimeiseen viestiin keskustelun tason surullisesta naurettavuudesta (ilmeisesti tarkoitettu luettavaksi= minun surullisesta naurettavuudestani). Tragikomiikka onkin paras komedian laji, joten mikäs sitä edustaessa.

Yleensä kuitenkin ihmetyttää, että ihmiset kysyvät jotain asiaa ja väittävät olevansa jotain tunnekylmiä ja itsekkäitä narsisteja, mutta sitten näillä tunnekylmillä juuri ensimmäisenä kuohahtaa ja nousee lapsenomainen loukkaantuminen pintaan, kun on eri mieltä tai sitä mieltä, jota he ehdottavat. Liekö jotain narsistisen kuoren rakoilua... ;) Sitten kummaa, että narsismin tietty vastakkaisuus suhteessa autismiin herättää noin vahvoja tunteita. Ikään kuin joku väkipakolla haluaisi ne liittää toisiinsa.

Hyvästit sinulle ap. ja tervetuloa muut mielipiteet (vastaiseni, myötäiseni ja kaikki siltä väliltä). Kiinnostava aihe. :)

• Assi-pojan äiti

Diagnoosin tekee neurologi. Psykologilla ei ole edes valtuuksia tehdä minkäänlaisia diagnooseja.

• minä.....myös

Internetin kautta on vaikea analysoida ketään. EN ymmärrä miksi ihmiset lukevat toisen kirjoituksen ottavat sen kirjaimellisesti tekevät mielipiteensä ja alkavat kiukuttelemaan ja arvostelemaan sekä väheksymään, jos toisella kuitenkin on jo diagnoosi, joten luulavatko että ne ihmiset saavat paremman kuvan parin tekstin perusteella ihmisestä jota eivät ole koskaan tavanneet kun lääkärit jotka ovat tavanneet ja jutelleet.

Narsistiasiantuntija Sam Vakninin kuvaus: Narsisti kerskailee lakkaamatta. Hänen puheensa mausteina ovat jatkuvasti "minä", "minun", "minä itse" ja "minulle". Hän kuvaa itsensä älykkäänä, rikkaana, vaatimattomana, intuitiivisena tai luovana - mutta aina kohtuuttomasti, liioitellusti ja vaikeasti uskottavana. Narsisti ihannoi tai mitätöi keskustelutoveriaan välittömästi. Narsisti imartelee, palvoo, ihailee ja kiittelee "maaliaan" kiusallisen liioittelevasti ja ylenpalttisesti - tai murjottaa, soimaa ja nöyryyttää häntä.
      Jos et noita tunnista itsestäsi et ole narsisti. Aspergereillä on samankaltaisia oireita kun narsisteilla jos heiltä puuttuu embatian kyky. He vaikuttavat itsekkäiltä, mutta toisen ihmisen sortaminen tai "nuoleskelu" puuttuvat.

Minä myös jossain välissä pohdin omaa empatianpuutettani ja koin ahdistusta kun tiesin että minun pitäisi kokoa huono omaa tuntoa kun olen "julma" ja en ymmärrä muiden tunteita enkä osaa edes äitiä lohduttaa kun isä kuoli. Mutta jossain vaiheessa tajusin että olen as. henkilö ja jos tuntisin ja ymmärtäisin tunteita en luultavasti olisi Aspergeri, joten tämä on minulle normaalia ja annan asian olla.

• filuq

tunnen saman tapaisesti reagoivan ja käyttäytyvän henkilön. Hänet on diagnostisoitu sosiopaatiksi.

• 19 + 17

Empatiakyvyn puute voi olla toisaalta yliempaattisuutta esim. eläimen kärsimystä kohtaan (kuten minulla, tuppaa pilaamaan etelänmatkatkin kun jää miettimään auton rampauttamaa pöllöä tai sataa sairasta kulkukissaa) ja toisaalta ongelmaa samaistua "tavanomaisia" NT-tunteita ja suruja kokevia kohtaan. Esimerkiksi sydänsurut tyttöporukassa puituna, jos ei itsellä ole vastaavaa kokemusta niin onhan siinä pihalla kuin lumiukko ja parasta on joko pitää suunsa kiinni tai teeskennellä empatiaa.
      Itse en surrut normaalilla tavalla äitini kuolemaa, tietysti säälin kun hän oli tuskainen ja vakavasti sairas. Mutta olen huomannut että rakastava tunneside ei koskaan tainnut edes olla olemassa. Nyt nelikymppisenä tunne-elämäni on suorastaan ylitsevuotavaa, myös toista ihmistä kohtaan. Olen itsediagnosoitu As (lähipiiri myötäilee, että siltä vaikuttaa).
      Aloittajalle, ehkä nuoruuteni empatiakyvyttömyys ja äidin suhteen kiintymättömyys liittyvät tunneköyhään varhaislapsuuteen. Tavaraa ja aineellista huolenpitoa oli, mutta ns. valkoista traumatisointia myös, eli emotionaalisesti jähmettynyt perhe tietyistä kaapissa pidettävistä syistä.

• Huh!

Johtui tuo sitten aspergerista tai ei niin olisi hyvä jos sinun kaltaisiisi voitaisiin soveltaa eutanasiaohjelmaa. Kun et näköjään itse saa itseäsi pois päiviltä.

• Nhalle

En usko että narsisti kuvaisi itseään noin tuskallisen tarkasti ja rehellisesti. Se kuulostaa enemmän as-liioittelulta. Muistutan, että
      monesti just sellaiset "kunnon ihmiset" on tekopyhiä, joista Jeesus käytti ilmaisua kalkittu hauta, jonka sisällä on kaikenlaista saastaa.
      Toisaalta, tunnen kaksi as-diagnoosilla "kehuskelevaa", jotka miun mielestä on ilmiselviä narsisteja.
      Mitä sitten on tulla paremmaksi ihmiseksi? Kuka sen paremmuuden mittaa... Yleensä se joka pitää itseään hyvänä, ei sitä ainakaan ole.

• 8

Otsikko "onko tämä aspergeria" on typerästi ilmaistu, siitä saa kuvan kuin Aspergerin oireyhtymä olisi verrattavissa johonkin esim. ihottumaan. Oikeampi tapa kysyä olisi ollut: kuuluuko tällainen Aspergeriuteen/Aspergerilaisuuteen tai johonkin sen liitännäisoireiston osa-alueista.

• pera häiriö

Ongelmana pers.häiriö vs asperger- diagnoosilla on se, että asiantuntija ei pääse haastateltavan pään sisään.

Olisiko eristäytyvä persoona ja narsistinen persoona parempi? Monesti eristäytyvät ja aspergerit sotketaan keskenään osittain siksi, että eristäytyvä persoonallisuus ei tule koskaan olemaan pop. Ne eivät ole sama asia. Todellakaan.

Kaipa aspergerikin voi olla narsisti. Se vaan, että hän korostaa siinä tapauksessa luultavammin omaa älyllistä ylivertaisuuttaan.

Minulla on estynyt pers.häiriö. Ei se haastattelija tosiaankaan tiedä, mitä pääni sisällä liikkuu. Siksi se epäili aspergeria jonkin aikaa, mutta ei sitä siis diagnosoitu. Siellä päässäni liikkuu paniikinomaisia estyneitä ajatuksia, ei systemaattisia autistisia ajatuksia, vaikka kykenen vaativaan tekniseenkin työhön. Tarkkailen herkeämättä ihmisten tunnetiloja ja luen niitä, säädän käytöstä niiden mukaan ja olen varuillani, jos vaikka joku ei minusta tykkäisi.

• 12

"Siksi se epäili aspergeria jonkin aikaa, mutta ei sitä siis diagnosoitu."

Hyvä! Löytyy näköjään Suomesta sittenkin ammattitaitoisia lääkäreitä. Saako kysyä oliko julkisen vai yksityisen puolen lääkäri?

• pera häiriö

Julkinen puoli lähetti yksityiselle arvioitavaksi ilman mitään ennakko-odotuksia diagnoosista.

• assi
        pera häiriö kirjoitti:

Julkinen puoli lähetti yksityiselle arvioitavaksi ilman mitään ennakko-odotuksia diagnoosista.

Eli julkisella sektorilla ei ole minkään näköistä tietämystä aspergerin syndroomasta, jos lähetteen onnistuu saamaan hyvällä tuurilla niin pääsee tarkempiin tutkimuksiin.

• ?
        pera häiriö kirjoitti:

"lähetti arvioitavaksi" -neurologian erikoislääkärillekö lähetti?

• pera häiriö
        ? kirjoitti:

"lähetti arvioitavaksi" -neurologian erikoislääkärillekö lähetti?

Neuropsykologisiin testeihin. Elämä oli alkanut menemään päin peetä (hermoromahdus). Neuropsykologi lähetti sen jälkeen psykiatrille. Kaikki yksityisiä. Aika hassua, että se psykologi yritti minua siihen AS-oireistoon runnoa. Minä ymmärsin monet kysymykset paljon abstraktimmalla tasolla kuin assit, jonka vuoksi vastaukset muistuttivat jossain kohdin asseja. Olin lisäksi hyvin hyvin jännittynyt, kun en oikein tiennyt, miten minua arvioidaan, koska en nähnyt niiden muistinpanoja ja sitten niillä oli sekuntikellot. Ajattelin vain sitä aikaa, kun ne mittasivat suorituksiani. Esimerkiksi minulta kysyttiin, että tykkäänkö muutoksista, niin vastasin, että en. Mulle tuli heti mieleen elämän vaikeat tilanteet, kuten vanhemman kuolema kun olin lapsi, kurssitentti ja huoli omasta tulevaisuudesta. Asiillehan se tarkoittaa jotain arkipäivän konkreettista asiaa. Minä taas tykkään säätää arkea yksikseni ja pitkästyin esimeriksi suureen määrään rutiinityöskentelyä.

• totuus
        pera häiriö kirjoitti:

Julkinen puoli ei lähetä yksityiselle ilman persoonallisuushäriöiden poissulkua mikä julkisella aina tehdään ennen potilaan ohjaamista muualle. Täytyy olla harvinaisen rikas kunta jos kirjoittelee lähetteitä hermoromahduksen takia yksityiselle psykiatrille sekä uskomattoman ammattitaidoton lääkäri kyseessä. Siksen oikein usko tuota mitä kerrot.

"psykologi yritti minua siihen AS-oireistoon runnoa"

Neuropsykologit eivät tee as-diagnooseja.

• pera häiriö
        totuus kirjoitti:

Julkinen puoli ei lähetä yksityiselle ilman persoonallisuushäriöiden poissulkua mikä julkisella aina tehdään ennen potilaan ohjaamista muualle. Täytyy olla harvinaisen rikas kunta jos kirjoittelee lähetteitä hermoromahduksen takia yksityiselle psykiatrille sekä uskomattoman ammattitaidoton lääkäri kyseessä. Siksen oikein usko tuota mitä kerrot.

"psykologi yritti minua siihen AS-oireistoon runnoa"

Neuropsykologit eivät tee as-diagnooseja.

Kyllä ne lähettää, kun elämä on aivan totaalisen päin peetä (et uskokaan kuinka sekavassa tilassa olin, vaikka ei ollut mitään psykoosia). En sanonut, että kyse oli julkisen puolen lääkäristä joka minut sinne lähetti. Työkykyni arvioitiin ja minut lähetettiin arvioon siihen liittyvästä julkisesta puljusta, joka siis ostaa noita psykologipalveluita.

Neuropsykologi voi valmistella tiedot lääkärille... ja tehdä testejä.

• peralle
        pera häiriö kirjoitti:

Kyllä ne lähettää, kun elämä on aivan totaalisen päin peetä (et uskokaan kuinka sekavassa tilassa olin, vaikka ei ollut mitään psykoosia). En sanonut, että kyse oli julkisen puolen lääkäristä joka minut sinne lähetti. Työkykyni arvioitiin ja minut lähetettiin arvioon siihen liittyvästä julkisesta puljusta, joka siis ostaa noita psykologipalveluita.

Neuropsykologi voi valmistella tiedot lääkärille... ja tehdä testejä.

Pers.häiriö on todella sinusta nähtävissä.

• naganen

Itseltäni löytyy myös tismalleen samanlaiset oireet paitsi tuo patologinen valehtelu ja mulla todettiin 15-vuotiaana lievä asperger. Olen nyt 23. Elämä assina on helvettiä..ainakin mulla. Tosin se on helpottunu iän myötä.

• 10

"Kolmanneksi, olen pienestä pitäen ollut erittäin itsekäs, itsekeskeinen ja huomionhakuinen persoona. Nautin epänormaalin paljon itseeni kohdistuvasta positiivisesta huomiosta, kehumisesta ja esilläolosta."

Asperger poissuljettu jo noilla perusteilla.

• 19

Tollaset tapaukset kun alottaja ammattitaitoinen lääkäri osaa erottaa aspergerista kättelyssä, lääkäri näkee, jos potilas valehtelee diagnoosin saadakseen jostain kumman syystä halutakseen.

• ritalin

Terve! Kertomasi tilanne ei pidä paikkaansa, vaan olet todennäköisesti aspergereita vihaava psykopaatti, joka on kirjoittanut palstalle provon mielisairaasta aspergeriin kohdistuvista käsityksistäsi katsoen.

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi olla asperger-henkilöllä, eikä aspergeriin erityisesti kuulu empatian puute.

Patologinen valehtelu piirteenä esiintyy/on oire seuraavissa tiloissa/tiloista: ADHD, maanisdepressio, antisosiaalinen persoonallisuushäiriö ja narsistis-huomionhakuinen, eli histrioottinen persoonallisuushäiriö. Eli sinulla on joku noista tiloista päällä.
      Yksi tyyppillinen sekamuoto on ADHD antisosiaalinen persoonallisuushäiriö, joiden paikka on käytännössä vankilassa, koska normaalisti heidän vapaa elämänsä päättyy henkirikokseen.

• k

Juuri näin.

• hnngnhgfnft

Voi asperger olla narsisitinen. Ainoastaan skitosidi, skitsotypaalinen ja vaativa persoonallisuushöiriö ei voi olla aspergerilla.

• 19

Kaikilla ihmisillä esiintyy narsistisuutta, terve narsismi on ihmiselle luonnollista ei tarvitse olla persoonallisuushäiriötä. Häiriötilasta voidaan puhua vasta kun käytös täyttää diagnostiset kriteerit. Aspergerin syndroomaan ei kuulu sairas, häiriötasoinen narsismi.

Laitan tämän myös infoon tänään illemmalla.

• toivomus_

Ritalin, voisitko tulla avustamaan Infofoorumiin?

• kriteerit

Kuvaus vastaa selkeästi sosiopaatin ominaisuuksia. On paljon yleisempää kuin kuvitellaan.

• :)

Huomasin keskustelussa nousevan esille empatian puutteen, mikä itseäni kovasti kummastutti. Assillahan on korostunut oikeudentaju, rehellisyys sekä empatiantunne, mutta kommunikoinninpulmat saattavat ne virheellisesti kätkeä. Itse kovin ihmettelen kun tuttuani, joka myös on assi sanotaan välinpitämättömäksi, vaikka hän on hyvinkin empaattinen ihminen. Tajusin, että itse assina kykenen lukemaan ystävääni taviksia paremmin, he kun arvostavat kovasti ilmeitä ja puhetta. Tavikset siis puhuvat enemmän kuin mitä oikeasti tekevät ja puhuminenhan on helppoa ns. tyhjiä sanoja. Moni tavis puhuu siten kuin sosiaalisesti on milloinkin parasta, tarkoittamatta kuitenkaan yhtään mitään kun taas assi puhuu totta, vaikka se ei olisikaan itselle eduksi. Assi ei osaa pelata sosiaalisiapelejä. Itselläni on myös totuudentorven ja heikompien auttamisen pakko, mikä itseäni ärsyttää hetkittäin, mutta muut jo ovat nimenneet nämä puolet sellaisiksi "söpöiksi" asioiksi minussa...onneksi on ystäviä. Töissä pärjään hyvin koska olen herkkä havaitsemaan muiden tunnetiloja ja oma rehellisyyteni/aitous saa aikaan luottamuksen muissa ihmisissä. Eniten olen kokenut vaikeutta loogisuuden kanssa kun hahmotan asiat kokonaisuuksina sekä visuaalisesti ja opin asiat nopeasti, mutta useimmiten siitä ei ole ollut mitään iloa kun joudun odottamaan, että toisetkin tajuavat samat asiat...ja tämä tajuaminen kestää. Hankalinta on ollut niiden ihmisten kanssa, jotka haluavat päteä taidoillaan ja kun he eivät vain ymmärrä, että eivät ymmärrä...turhaudun tuolloin valtavasti, mutta oma luonne ei kuitenkaan anna periksi olla ilkeä. Pidän kuitenkin itsestäni ja ehkäpä eniten siksi kun olen niin hemmetin rehellinen, mikä hetkittäin itseänikin huvittaa ja myös työkavereitanikin. Onneksi omaan hyvän huumorintajun.

• assilukiolainen

Moi, olen itse ainoa lapsi ja musta on aina ollet tosi kivaa kun saa huomiota (positiivista) muilta jotenkin tutuilta ihmisiltä. (Sellainen houmio jossa kävelen ihmisten ohi jotka tuijottavat minua tai muu täälainen tilanne on kyllä niin kauhea että melkein pyörryn kun joudun huomion kohteeksi.) Olen aina ollut melko kujeileva joka on outoa aspergereille yleensä, mutta siitä ei ole ollut suurta haittaa kenellkään. Koska olen ainoa lapsi, on usein menty tahtoni mukaan jonka takia toimin vahingossa monesti vieläkin itsekkäästi. Olen kuitenkin oppinut mikä on "Liian" itsekästä ja mikä salittua.

• 3+13

Mä en ole ainoa lapsi eikä musta ole koskaan ollut kivaa jos saan huomiota.

• ...

Assit ja psykiatria -osasto blogissasi sisältää paljon väärää tietoa.

• Utelias Samuli
        ... kirjoitti:

Assit ja psykiatria -osasto blogissasi sisältää paljon väärää tietoa.

Aivan totta! Internetin kautta on vaikea analysoida ketään. EN ymmärrä miksi ihmiset lukevat toisen kirjoituksen ottavat sen kirjaimellisesti tekevät mielipiteensä ja alkavat kiukuttelemaan ja arvostelemaan sekä väheksymään, jos toisella kuitenkin on jo diagnoosi, joten luulavatko että ne ihmiset saavat paremman kuvan parin tekstin perusteella ihmisestä jota eivät ole koskaan tavanneet kun lääkärit jotka ovat tavanneet ja jutelleet.

Narsistiasiantuntija Sam Vakninin kuvaus: Narsisti kerskailee lakkaamatta. Hänen puheensa mausteina ovat jatkuvasti "minä", "minun", "minä itse" ja "minulle". Hän kuvaa itsensä älykkäänä, rikkaana, vaatimattomana, intuitiivisena tai luovana - mutta aina kohtuuttomasti, liioitellusti ja vaikeasti uskottavana. Narsisti ihannoi tai mitätöi keskustelutoveriaan välittömästi. Narsisti imartelee, palvoo, ihailee ja kiittelee "maaliaan" kiusallisen liioittelevasti ja ylenpalttisesti - tai murjottaa, soimaa ja nöyryyttää häntä.
        Jos et noita tunnista itsestäsi et ole narsisti. Aspergereillä on samankaltaisia oireita kun narsisteilla jos heiltä puuttuu embatian kyky. He vaikuttavat itsekkäiltä, mutta toisen ihmisen sortaminen tai "nuoleskelu" puuttuvat.

Minä myös jossain välissä pohdin omaa empatianpuutettani ja koin ahdistusta kun tiesin että minun pitäisi kokoa huono omaa tuntoa kun olen "julma" ja en ymmärrä muiden tunteita enkä osaa edes äitiä lohduttaa kun isä kuoli. Mutta jossain vaiheessa tajusin että olen as. henkilö ja jos tuntisin ja ymmärtäisin tunteita en luultavasti olisi Aspergeri, joten tämä on minulle normaalia ja annan asian olla.

• 17+8
        Utelias Samuli kirjoitti:

Aivan totta! Internetin kautta on vaikea analysoida ketään. EN ymmärrä miksi ihmiset lukevat toisen kirjoituksen ottavat sen kirjaimellisesti tekevät mielipiteensä ja alkavat kiukuttelemaan ja arvostelemaan sekä väheksymään, jos toisella kuitenkin on jo diagnoosi, joten luulavatko että ne ihmiset saavat paremman kuvan parin tekstin perusteella ihmisestä jota eivät ole koskaan tavanneet kun lääkärit jotka ovat tavanneet ja jutelleet.

minä en anna asian olla koska en osaa lopettaa

todennäköisesti et ole asperger

• haggab

Oletko vielä kuulolla pikkuhitler? Olisi paljonkin puhuttavaa kanssasi! Terveisin samanlainen ja -ikäinen poju!

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe