Paras sähköperämoottori

Väsynyt soutaja

Hinta laatusuhteelta edullisin sähköperämoottori 4,5 metriseen veneeseen.

23

5398

Vastaukset

  • Parempi voisi olla kuitenkin bensakäyttöinen, kun kyllä millään sähkömoottorilla pärjää jos joudut aallokkoon, ellei se oli sitten 20kW tehoinen sähkömoottori.

    Joku hiljainen pikkumoottori bensalla olisi parempi.

    Turha olisi sitten lähteä rannasta minnekkään yli 100m päähän myrskyssä jos on joku köyhä sähkömoottori.

  • Oltiin kerran kokonaan järven toisella puolella, aika arvaamaton keli aina tuolla järvellä aina.

    Noh sitten nähtiin että keli yltyy, aallot alkoivat olemaan jotain 40cm korkeita, oltiin 6m veneellä liikkeellä eräiden saarien edustalla ja siimoissa 2 kalaa, jotka piti nostaa pois.

    Minun tehtävänä tietysti haavata ne ja hoitaa samaan aikaan venettä, pienemmät veljet kyydissä..

    Juu saatiin kalat haavattua ja sitten lujaa aaltoja kohti, mutta meillä olikin hondan kunnon nelitahti :) Pelkäsin itse jossain vaiheessa että kun vene hyppii kun ajetaan noin lujaa vasten aaltoja että ei katkea koko vene.

    Sähkömoteilla voi olla turhaa olla tuollaisessakin tilanteessa, uimapatjaan lähinnä sopivat nuo sähkömoottorit.

    • Voihan sitä soutaa jos moottorissa ei ole tehoa.
      Järvi ei ole niin iso että joutuisi pulaan. Jättää veneen rannalle ja kävelee kotiin jos pelottaa.


  • Perus MinnKota on varsin halpa, luotettava ja riittänee noin pieneen veneeseen . Kuuklelta kyselemällä tulin siihen tulokseen, että halpamerkit antavat rahalle vastaavasti vähemmän vastiketta joten niiden hinta/laatu ei ole sen parempi.

    Omaan 520 pitkään soudariin ostin MotorGuide Varimax V40:n, joka on hieman kalliimpi, mutta teknisesti edistyneempi ja toimii toivottavasti paremmalla hyötysuhteella kuin nuo halvemmat.

  • Sähkömoottori on erinomainen valinta suotuveneen perään mökki ja järvikäyttöön. Huoltoa ei juuri tarvita, käynnistyy käytännössä aina, ajaminen on lähes ilmaista, lähes äänetöntä ja käyntiin lähtöä on täysin varmaa.

    Sähkömoottori ei sovellu paikkoihin joissa tarvitaan paljon tehoa, esim. kosket tai kovaa virtaava vesi.

    Perinteisten sähkömoottoreiden hyötysuhde on käytännössä vakio, tehokkuus eroa tulee potkurin mitoituksesta ja työnlaadussa. Tässä Minn Kota on tällähetkellä muita edellä.

    Koneen lisäksi akku ja laturi ovat tärkeitä sähkömoottorikäytössä. Mitä paremman akun hankkii sitä paremmin myös sähkömoottori toimii. Eli hyväkään kone ei toimi hyvin jos akkuun ei panosta.

    Halvin Minn kota kunnon AGM akulla maksaa noin 350 eur eli reilu puolet pienen bensakoneenhinnasta. Käytännössä tällä ajaa 5-10 vuotta lähes ilmaiseksi. Minulla suurin syy sähkökoneen vaihtoon oli kuitenkin meluttomuus. Järvellä voi ajella lähes äänettä.

    • Loma pahus pääsi loppumaan, mutta sen alkuvaiheilla sain järjestetyksi MotorGuiden toimintakuntoon. Hommasin 100 Ah:n vapaa-ajan akun ja sille latausjärjestelmän sekä rakensin veneeseen kiinteän johdotuksen. Oli erittäin mukavaa lähteä kahvan käännöllä aamulla muikkuverkoille lähivesille sekä vastaavasti viedä onkijoita kaislikon reunoja koluamaan.

      Moottorin teho on 0,5 kW ja vielä ei ole airoihin tarvinnut voiman puutteen vuoksi tarttua.


  • oli aivan lähivuosina juttua sähköperämoottoreista. Kirjastosta se varmasti löytyy, ja voit pyytää henkilökuntaa etsimään valmiiksi kyseisen numeron lainattavaksi. Onhan tietysti myös mahdollisuus ostaa TM:n arkistosta pientä korvausta vastaan kyseinen juttu, ja se lähetetään tietokoneelle josta voit sen sitten tulostaa.
    Tässäkin viestiketjussa väitettyjä "ei kannata lähteä yli 100m rannasta" tarinoita ei todellakaan kannata uskoa, sillä niiden toimintaaika on varmasti riittävä pidemmällekin kalastusreissulle. Vaan tämähän onkin Suoli24...ja vetää puoleensa kirjoittajia suoraan suolesta...

  • Kyse olikin myrskyyn lähdöstä pienitehoisella sähköperämoottorilla, ja siinä kirjoittaja on aivan oikeassa. Valitan virhettäni koska en lukenut viestejä uudelleen ja muistiin jäi vain osatotuus. Vaan kukapa täysijärkinen niin tekisikään edes suuremaallakaan hevosvoimamäärällä kuin pakon edessä..ja sellaista pakkoa ei kovin usein varmasti satu.

  • Löytyy Minn Kota Endura 30 75 Ah vapaa-ajan akku.
    Max. nopeus kesällä mitattu GPS:llä 6.2 km/h. Soutuvene 465 cm.
    Myötäaaltoon on päästy jopa reilut 7 km/h hetkellisesti :)

    Hyvällä kelillä voi uistella helposti 4 tuntia, varmaan jopa pidempään, mutta vaahtopäitä vastaan vastalaineeseen voi reissu jäädä alle kahden tunnin mittaiseksi, eikä se ole mitään hauskaa...

    Pieni aallokko ei vielä haittaa, mutta navakkia tuulenpuuskia on syytä vältellä, kun voimaa on rajallisesti... ;-) Eli jos selkä on täynnä vaahtopäitä, on syytä pysyä rannassa tai hypätä isompaan veneeseen.

    Humminbird PiranhaMAX 150x kaiku näyttää myös akun jännitten ja siihen saa säätää varoituksen akun jännitteelle, joten ei akku pääse ihan puun takaa tyhjenemään.

    Nyt alkaa olla 200 kilsaa täynnä gps:n mukaan viime ja tältä kesältä merellä.

    siinä oma pätkä viime kesältä: http://www.youtube.com/watch?v=bppMHRlpiBA

    Lisäksi jotain testejä:

    http://www.normark.fi/files/attachments/26_33MK0609.pdf

    http://www.torqeedo.fi/testit/to_kipparin_testi_418.pdf

    • mulla on kai minn kota kiinan kopio teno merkkinen menee täydestä pienellä järvellä akkuna 100ah kalsium akku kestää vetouistelu vauhtia 5-7 tuntia uudella akulla. ainakin halpa paketti ratkaisu kun alle300 eurolla selviää.


  • perhana ajoin lumpeen yli ja siihen hyyty,kiitos min kotan.ei kitos enää möin kaikki kalastys vehkeet ja rupesin perhosia pyydystää.kiitos min kotan.

  • Vanha ketju, mutta jatketaan kysymällä, että onko kellään kokemuksia tuollaisesta Torqeedon sähkömoottorista, jossa on kiinteä akku siinä moottorissa? Ovat kalliita, mutta ovatko hintansa väärttejä?

    Kuinka isot aurinkopaneelit tarvitaan, että tuollaisen perämoottorin akun pystyisi lataamaan vaikka noin kuudessa tunnissa tyhjästä täyteen?

    • 30 W aurinkopaneelista tulee Suomen suvessa noin 1 A latausvirta poutasäällä. Mikäli akun koko on esimerkiksi 70 Ah, niin tarvitset aurinkopaneeleita 30(70/(6*1A)) = 350 W.


    • Tähtisähkö kirjoitti:

      30 W aurinkopaneelista tulee Suomen suvessa noin 1 A latausvirta poutasäällä. Mikäli akun koko on esimerkiksi 70 Ah, niin tarvitset aurinkopaneeleita 30(70/(6*1A)) = 350 W.

      Torqeedon aku on tuollainen 29.6 V/13 Ah.

      Miten nuo voltit vaikuttavat asiaan?

      Meneekö laskukaava näin: 30(13/(6*1a)) = 65 W

      Vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta.

      Tuollaisella Torqeedolla sitten ajelisi 6 h lataamisella puoliteholla 2,5 - 3,0 solmun nopeutta 6,5 - 7,8 h. Eli aurinkopaneelit tuottaisivat enemmän energiaa kuin moottori ehtisi tuottamaan.


    • En tainnut ymmärtää? kirjoitti:

      Torqeedon aku on tuollainen 29.6 V/13 Ah.

      Miten nuo voltit vaikuttavat asiaan?

      Meneekö laskukaava näin: 30(13/(6*1a)) = 65 W

      Vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta.

      Tuollaisella Torqeedolla sitten ajelisi 6 h lataamisella puoliteholla 2,5 - 3,0 solmun nopeutta 6,5 - 7,8 h. Eli aurinkopaneelit tuottaisivat enemmän energiaa kuin moottori ehtisi tuottamaan.

      Tuo akku vastaa karkeasti 30 Ah 12 V järjestelmässä eli 30(30/(6*1A)) = 150 W aurinkopaneelita siten että ovat kytketty sarjaan 24 V systeemiin. Esim kaksi 75 W paneelia riittäisi ja siihen perään häviötön MTTP-säädin vielä niin jo vain latautuu.


    • tähtisähkö kirjoitti:

      Tuo akku vastaa karkeasti 30 Ah 12 V järjestelmässä eli 30(30/(6*1A)) = 150 W aurinkopaneelita siten että ovat kytketty sarjaan 24 V systeemiin. Esim kaksi 75 W paneelia riittäisi ja siihen perään häviötön MTTP-säädin vielä niin jo vain latautuu.

      Jos kytkisi sarjaan 3 x 50 W paneeleita, niin tuottaisiko tuollainen viritys 3 x 12 V = 36 V jännitteen?


    • Lisäkysymys kirjoitti:

      Jos kytkisi sarjaan 3 x 50 W paneeleita, niin tuottaisiko tuollainen viritys 3 x 12 V = 36 V jännitteen?

      Joo.


    • tähtisähkö kirjoitti:

      Joo.

      Amerikkalainen ELCO on tehnyt sähkömoottoreita 100 vuotta veneisiin.
      Löytyy moottori melkein joka lähtöön. www.elcomotoryachts.com tai
      www.elcomotors.fi


  • Hei, Torgeedossa akkuongelma, kallis ja kestää vain 2-3 vuotta

  • Kaikissa sähköperämoottoreissa on se ongelma, että veneitä ei tehdä sähköperämoottorikäyttöön.

    • Mistä se veneen peräpeili tietää millä energialla sitä pusketaan? Joskus bensa ja joskus diesel ja joskus sähkö. Aiheuttaako sähkön työntövoima rakkuloita tai allergiaa sille veneelle? Entä dieselperämoottori? Tehdäänkö sille veneitä? Entäs petrooli?


  • Kaksi motorquidea hajosi .. ensimmäinen kesti 2 päivää toinen kaksiviikkoa , jätti lillumaan... jokeen vaihdoin Minn kotaan . Ei ikinäenää motorquidea 3 .. aivan p

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

SEISKA.FI

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.