Ilmoittauduin pitkän englannin yo-kirjoituksiin ja nyt kaduttaa

0101

En varmasti tule pääsemään läpi. Tehtiin ennen kesäloman alkua pitkän englannin yo-kuuntelu ja sain vain pari vastausta oikein. Jos saan hylätyn, voinko ilmoittautua keväällä lyhyen englannin kirjoituksiin?

9

2587

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wedewdwe

Mun mielestä laajuutta ei voi enää vaihtaa. Ainakin meidän opo sano, ett on tärkeää ett ei laita vahingossa ruotsin kohtaa A laajuutta, jos sen aikoo kirjoittaa keskipitkänä. Tarkistappa vielä Yo- sivuilta netistä.

• 0101

Nyt kyllä harmittaa ihan älyttömästi! Pitiki kuunnella opoa! Ei näköjään saa vaihtaa.

"Voit kuitenkin suoritettuasi ylioppilastutkinnon hyväksytysti täydentää tutkintoa suorittamalla eri tason kokeen."

Eli minä saan sitten tarvittaessa syksyllä 2012 kirjoittaa lyhyen englannin?

• I hate English...

Mitä???
      Meille ainakin opo sanoi, että voit ilmoittautua pitkän englannin kokeeseen ja jos et pääse läpi sitä syksyllä voit vaihtaa sen lyhyeen kevään tutkintokerraksi. Lisäksi kysyin aikoinani (vuosi sitten) samaa asiaa henkilökohtaisesti opolta, joten joko hän on oikeassa tai sitten hän valehteli päin naamaa.

Ymmärsin, että jos kirjoitat kielen lyhyenä tai keskipitkänä ja saat sen läpi, et voi enää vaihtaa pitkän oppimäärän kokeeseen. Elit jos kirjoitat englannin lyhyenä ja saat a:n et saa enää ilmoittautua pitkän englannin yo kokeeseen.

Lisäksi ei kannata pelästyä kevään kuuntelun tulosta. En itsekkään saanut kuin pari oikein kevään harjoituksissa. Tällöin kannattaa
      1. ilmoittautua jollekin kesäkursille
      2. ruveta harjoittelemaan vapaa-ajalla (tehdä kirjojen lisätehtäviä)
      3. katsella elokuvia/sarjoja ilman tekstitystä tai englannin tekstityksen kanssa
      4. valmistautua muuten kokeeseen (opettele valmiita fraaseja esseetä varten, yritä lukea englannin kielistä kirjallisuutta (lainaa vaikka kirjastosta sekä suomen että englannin kielinen kirja)

Näillä eväillä itse onnistuin kokeessa. Enkä ollut mikään natiivi tai edes keskitason oppilas (hyvä kun läpi pääsin normaaleista kokeista). Tuloksena tuli tosin muutaman pisteen päässä b (harmitti pirusti kun vain 2 pistettä jäi siitä).

• ei hätää

Saa vaihtaa hylätyn pitkän oppimäärän lyhyeen. Vaihdoin itse viime syksynä hylätyn pitkän englannin lyhyeen. Pitkän hylätystä ei tule mitään merkintöjä, lyhyt korvaa sen arvosanan :)

• surkea kielissä

Muakin hirvittää englannin kirjotukset :((( Aina luullaan että nykynuoret on niin hirveen hyviä enkussa mut ite oon ihan surkee! Vaikka katon mm.enkunkielisiä tv-ohjelmia ja oon yrittäny tehä läksyt jne. Oon ollu kans pari kertaa tukiopetuksessa mut ei tuntunu auttavan. Meen nyt lukion tokalle ja tuntuu että aina vaan jään jälkeen muitten tasosta!

• daya

Mikä ihme ihmisillä on että ne ei osaa ees enkkua.(tosin en osaa itekä) Ite sain C:n pitkästä enkusta ja sekin on ihan peestä. Siis enkku on ainoo aine pitkänä josta kuuluis saada L ja mua kyrsii että kävin uusimassa sen ni silti sain vaan C:n.

Mut siis joo nykypäivänä ihmiset ei osaa enkkuu vaik sitä tulee joka tuutista :(

• turhautunut mie

Ylioppilaskirjoitukset eivät todellakaan mittaa todellista enkun osaamista. Jos onnistut arvaamaan oikein, pääset jo pitkälle.

• joku tyyppi

Onko yo-kirjoituskäytöntö jotenkin muuttunut? Ainakin muutama vuosi sitten oli että kaikki 3 kirjoituskertaa piti vetää samalla laajuudella - eli jos oli aloittanut kirjoittaa A-kielenä oli pakko kirjoittaa A-kielenä myös ne pari kirjoituskertaa (jos ei siis päässyt ekalla kirjoituskerralla läpi)! Sitten sen jälkeen olisi voinut vaihtaa kyseisen kielen tai matematiikan kirjoittamisen lyhyeen - aloittaa kirjoitukset alusta ja valita jonkun toisen aineen pitkäksi; eli kirjoittaa pitkän matematiikan tai A-ruotsin (tai jonkun muun A-kielen) A-englannin sijaan.

"Turhautunut mie" on oikeassa siinä, että yo-kirjoitukset eivät välttämättä mittaa käytönnön kielitaitoa, hyvällä arvauksella voi päästä (esim. kuunteluissa) pitkälle. Ja itse olen tullut siihen tulokseen jo vuosia sitten että on ihan eri asia "höpistä" jonkun kanssa - jopa puhelimessa, mutta varsinkin jos näkee - kuin yrittää saada selvää jostain pyörivästä nauhasta...

• roosipoosi

onko näin, että mun on pakko kirjottaa pitkä enkku, koska en kirjota pitkää matikkaa?
      (tai matikkaa ylipäätänsäkään)

APUA, mun enkku on kutonen!!!! :

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      98
      4852
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      114
      3962
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      211
      3870
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2265
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      80
      1987
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1386
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      137
      1354
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      170
      1343
    9. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      585
      1259
    10. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1145
    Aihe