Mitäköhän minulle on tapahtumassa?

apatisoituva mies

Olen 26v miesopiskelija. Opinnot yliopistolla ovat loppusuoralla ja ne ovat sujuneet ihan hyvin. Ainahan sitä voisi jotain paremmin tehdä, mutta se on vähän turhaa jossittelua. Olen terve, vaikkakin jalka on vaivannut, enkä ole voinut urheilla niin paljoa kuin haluaisin. Tulen hyvin toimeen, eikä minulla ole rahahuolia. Minulla on kolme ystävää. Heitä näen tosin vaihtelevasti. Joskus harvemmin ja joskus useammin. Joskus saattaa mennä kuukausikin tai kaksi, enkä näe heitä. Haluaisin nähdä heitä useammin ja säännöllisemmin, mutta heilläkin on omat juttunsa ja kiireensä. Kolme ystävää on kuitenkin hyvä, jos vertaa nykyistä tilannetta siihen, että koulussa minulla ei ollut yhtään ystävää ja minua kiusattiin harvasen päivä. Sitten aloitin puolitoista vuotta sitten mukavan harrastuksen, josta olen saanut tosi mukavia harrastuskavereita. Kenestäkään en ole ystävää saanut ja enkä ole sen kummemin heihin tutustunut. Heidän kanssaan on hauskaa ja heidän seurassaan viihtyyä. Viimeksi tänään oli mukava päivä muutaman harrastuskaverin kanssa. Meillä on silloin tällöin hauskoja illanviettoja. Porukassa on tosi hyvä yhteishenki. Pariin tyyppiin siellä haluaisin tutustua paremmin, mutta jotenkin tutustuminen on jäänyt pinnalliseksi. Haluaisin olla näiden parin tyypin kanssa enemmän tekemisissä. Ennen kuin joku kommentoi, niin todetaan, että tiedän ettei jollain ole yhtään ystävää tai edes hyvänpäivän tuttua, joten ei pitäisi valittaa.

Kaikki on siis ainakin näennäisesti hyvin, eikä pitäisi olla mitään valittamisen aihetta. Silti on jotenkin tyhjä olo ja onnetonkin. Sisälläni on kaipauksen tunne. Sitä tunnetta on vähän vaikea selittää. Ehkä olen vähän alistunut ja tympääntynyt vähän kaikkeen. Aikaisemmin koin itseni enemmän yksinäiseksi kuin nykyään. Tosi en vielä ole siitä täysin eroon päässyt. Kaipaisin enemmän ystäviä tai lähinnä sitä, että olisi enemmän seuraa. Kaipaan seuraa ja välillä on vieläkin sellainen olo, että vietän liikaa aikaa yksikseni. En haluaisi olla näin paljoa yksin kuin olen. Yksinkin on hyvä välillä olla.

Kaipaisin kovasti tyttöystävää. Kaipaan hellyyttä, läheisyyttä ja rakkautta. Haluaisin seurustella, mutta jotenkin minulle on tullut sellainen tunne, että en tule koskaan seurustelemaan ja kokemaan seurustelun ihanuutta. Harrastuskavereissakin on mukavia tyttöjä ja tiedän muutenkin monia mukavia tyttöjä, mutta kaikki ovat jo varattuja. Viimeaikoina en ole tutustunut uusiin ihmisiin. Ajattelin joskus, että opiskelupiireistä löytää väkisinkin itselleen jonkun mukavan tytön tai ystäviä, kun opiskelupiiriin kuitenkin kuuluu tuhansia opiskelijoita. Valitettavasti se ei ole näin. Opiskelupiireissä on itseasiassa hemmetin vaikeaa muodostaa ihmissuhteita. Olen siirtymässä vuoden päästä työelämään, niin jotenkin on toivoton olo, että siellä törmäisi mukavaan tyttöön, joka haluaisi olla kanssani. Jos ei opiskelupiireissä onnistu, niin miten sitten työelämässä? Missä edes tutustua uusiin potentiaalisiin ihmisiin? Minulla on myös vähän heikko itseluottamus, kun ihmissuhteissa on tullut joskus lunta tupaan. En ulkonäöltäni ole mikään kansikuvapoju ja tunnun jakavan aika vahvasti mielipiteitä. Tosin kaikkia ei voi miellyttää, eikä pidä yrittääkkään miellyttää kaikkia. Toiset ovat tosin sanoneet, että olen ulkonäöltäni söpö. Toiset ei sitten taas tykkää yhtään. Pari tyttökaveriani on sanonut, että uskovat, että löydän vielä jonkun kivan tytön. Meinaa vaan usko loppua tyttöystävän löytymisen suhteen.

Mitä minun oikein pitäisi tehdä? Olen iloinen ja positiivinen luonne, enkä haluaisi katkeroitua ja tulla negatiiviseksi. Tyttökaverini ja joku muukin on sanonut, että tyttöystävä tulee silloin kun sitä vähiten odottaa. Toinen juttu on, että pitää ensin ensin hyväksyä itsensä ja rakastaa itseään, että voi saada rakkautta joltain muulta. Itsetunnossanikin on parantamisen varaa ja olen siihen kiinnittänyt huomiota. Onko se niin, että tyttöystävä tulee yllättäen? Tietty ei sitä kannata etsimällä etsiä, mutta ei kukaan kotisohvaltakaan tule hakemaan.

Mitäköhän minulle on tapahtumassa? Olin aikaisemmin kaikesta huolimatta positiivinen, iloinen, reipas, ahkera, tunnollinen, aktiivinen yms. Koko kevään oli vähän kummallinen olo ja tilanne on viime viikkoina kärjistynyt. Mikään ei oikein kiinnosta, murehdin ihmissuhdeasioitani, olen apaattinen, pessimisten, kyyninen ja enkä saa oikein mitään aikaiseksi, vaan päivät kuluvat tekemättä oikeastaan mitään. Kokoajan on enemmän tai vähemmän paha mieli ja sellainen alistunut ja tympääntynyt olotila. Olenkohan masentumassa? Mitä minun pitäisi tehdä? En haluaisi muuttua katkeroituneeksi, kyyniseksi ja apaattiseksi ihmiseksi. Minulla ei ole kesätöitä, joten pitäisi opiskella, mutta ei huvita. Koko keväänä ei oikein huvittanut opiskella vaan oli sellainen hällä väliä olo.

2

92

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soitimelle?

Ehkä pieni kesäromanssi nostaisi itsetuntoa ja mielialaa? Taidat kaivata elämänkumppania. Ja oikeassa olit siinä, ettei kukaan tule kotisohvalta ketään hakemaan (tai no, jos olet kutsunut kylään, niin sitten...).

Oletko harrastanut naisseikkailuja? Siis sellaista, että lähdet vain baanalle ja isket jonkun. Jos siitä seuraa jotain, niin seuraa; jos ei, niin ei.

Voisi jopa suositella, vaikken yleensä suosittelekaan promiskuiteettia ratkaisuksi ongelmiin ;-)

• Sumppi pk-seudulta

Hei! Kun luin kirjoituksesi, niin minulle tuli mieleen, että et sinä uskoakseni masennu tai apatisoidu. Minun mielestä ajatuksesi on luonnollista pohdintaa, sillä elämä menee sykleissä, ja koet, että olet ihmissuhteiden tasolla jäämässä jälkeen. En kuitenkaan usko siihen, sillä hyvin moni ikäisesi ajattelee samoin. Mielestäni sinä olet harkitseva ihminen, et syöksy pää edellä ns. pusikkoon.

Pitää paikkansa, että ikäisilläsi on jo seurustelusuhteet, perhe, ja koet jääneesi sellaisen ulkopuolelle. Mutta valitettavasti pian näistä moni on ns. sinkku, he ovat kiirehtineet ja tehneet aikanaan liian nopeita ratkaisuja. Ehkä katuvat, mutta sinulla on ollut ns. järki päässä, elämä on sujunut hallitusti.

Muistan erään sinua jo vanhemman nuoren, hän kävi vastaavia itsetutkiskeluja, eikö hänestä ole seurustelusuhteeseen, perheen perustamiseen jne. Hän tapasi oikean rakkauden myöhemmin ja hyvin ehti perustaa perheen, kun monet hänen opiskelutoverinsa olivat ehtineet jo erota, perheet hajota. Niin kävin aikanaan itsekin, koin olevani poikkeava, "kelpaamaton", outo ja ties mitä, koska jäin yksin, ystävät seurustelivat ja jäin mielestäni liian usein yksin.

Itse uskon kohtalon johdatukseen. Uskon, että elämälle on ns. käsikirjoitus, jota itse ei voi juurikaan muuttaa. On helpompaa, jos hyväksyy sen ja antaa elämän kannatella ja viedä, minkä tuntee itselleen oikeaksi, ja mikä ei loukkaa myöskään ketään muuta.

Yksinäisyyttä on paljon, aivan liikaa. Mutta esim. aikanaan työelämään siirryttyäsi tutustut uusiin ihmisiin, voit löytää uusia ystäviä. Hyviä ihmissuhteita voi solmia, kun voi tavallaan riisua itsensä niin, että ei odota esim. oman opiskelemansa tasoista, varakkuudeltaan vastaavaa seuraa, ikärajatkin on turhia. Itselläni on hyvien ihmissuhteiden ikäero ollut enimmillään 75 vuotta. Voi tuntua mahdottomalta, mutta se on totta. Ehkä yksi elämäni parhaimmista "ystävistä" on ollut minua 25 vuotta vanhempi. Iäkäs ihminen on aito, elämää paljon kokenut, ja hänestä on turha pinnallisuus karsiutunut pois. Olen oppinut eniten juuri ikäihmisistä, myöskin viihtynyt parhaiten heidän seurassaan.

Olen solminut muutaman hyvän ja luottamuksellisen ihmisuhteen myös keskustelupalstalla kirjoittaen. Toteaisin, että antaessaan saa, eli olemalla avoin, saa vastakaikua ja vuorovaikutusta, joka voi kannatella pysyvämpään ystävyyteen.

Toivon sinulle kaikkea hyvää elämääsi! Anna elämän kannatella ja kuuntelemalla omaatuntoasi, se vie sinua oikeaan suuntaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4078
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2901
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      750
    Aihe