Vuokrasopimuksen irtisanominen

keltonokkeli

Kyselisin tälläistä asiaa, kun lähetin jo vuokralaiselle tekstiviestin, että irtisanon heidän vuokrasopimuksensa kolmen kuukauden irtisanomisajalla, niin että 1.10.2011 pitää asunnon olla tyhjä.

Laitoin tekstiviestiin, että lähetän tästä irtisanomisesta kirjatunkirjeen vielä heille.

Vuokrasopimus on toistaiseksi voimassa oleva ja on jatkunut nyt alk. 1.10.2010, eli alle vuoden. Syynä on (tämän lisäsin myös tekstiviestiin) että muutan itse asuntoon alkaen 1.10.2011.

Onhan tämä nyt laillinen irtisanominen, kun tosiaan tahdon itse asunnon käyttööni ja annan 3 kuukautta heille aikaa muuttaa pois.

Mitä jos vuokralainen ei käy noutamassa tätä kirjattua kirjettä? Riittääkö tuo tekstiviesti kirjalliseksi ilmoitukseksi tästä irtisanomisesta? Mitä jos lähetän sekä normaalilla postilla, että kirjattuna kirjeenä?

Minulle ei itselle jäänyt yhtään avainta tuohon asuntoon (olen typerä ja ihan keltanokka näissä vuokra-asioissa), niin mitä jos vuokralainen väittää, että hän ei ole saanut ilmoitusta tästä irtisanomisesta ja asuu asunnossa silti vielä 1.10.2011, jolloin minä olen jo toisen asuntoni antanut vuokralle?

31

3563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keltanokkeli

      Ja vielä.. miten saa tosiaan todistettavasti vuokralaiselle tiedoksi, että vuokrasopimus päättyy nyt 30.9.2011, riittääkö se, että kirjattukirje on lähetetty ja siitä on kuitti.. vai pitääkö tosiaan vuokralaisen käydä se lunastamassa? Miten voin vaikuttaa tuohon, että saan sen tiedon todistettavasti vuokralaiselle tiedoksi?

      Jos vuokralainen ei avaa ovea minulle, niin en saa irtisanomista hänelle lykättyä käteen..

      Pitääkö irtisanomis-kirjeessä olla todistajien allekirjoitukset? Riittääkö, että kirjeen yläreunassa on vuokralaisen nimi ja osoite, tekstissä mainitsen vuokratun kohteen osoitteen, syyn, miksi irtisanon ja sitten oma nimi ja allekirjoitus alla?

      • hrgh

      • hrgh kirjoitti:

        kaikkia sontasivuja sitä täällä mainostetaankin

        No, täsmälleen sama teksti löytyy osoitteessa:

        http://www.finlex.fi

        Joten mikä ongelma sinulla on tuon kanssa?


      • 1+3
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        No, täsmälleen sama teksti löytyy osoitteessa:

        http://www.finlex.fi

        Joten mikä ongelma sinulla on tuon kanssa?

        Välittäjä LKV näyttääkin olevan Vuokraturvan miehiä


      • dfer
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        No, täsmälleen sama teksti löytyy osoitteessa:

        http://www.finlex.fi

        Joten mikä ongelma sinulla on tuon kanssa?

        Mitä se välittäjä vuokraturvaa mainostaa?


      • rtyuiopojhgfd
        1+3 kirjoitti:

        Välittäjä LKV näyttääkin olevan Vuokraturvan miehiä

        Ei kun se on itse vuokralla asuja, siksi jutut on yleensä sen mukaisia.


    • asunnonvälittäjä

      Irtisanomista tehtäessä tekstiviestillä ei ole mitään merkitystä ei myöskään noutamatta jätetyllä kirjeellä. Irtisanominen pitää suorittaa kirjallisesti ja todistettavasti, siis annat irtisanomisen vuoralaiselle ja hän allekirjoittaa sen tai annat sen hänelle todistajan läsnäollessa. Lähetät kirjatun kirjeen saantitodistuksella ja vuokralainen vastaanottaa sen tai annat haastemiehen toimittaa irtisanomisilmoituksen.

      • keltanokkeli

        Voiko oikeasti olla noin hankalaa saada oma asunto takaisin omaan käyttöönsä? ... voi kun kurjaa :(


    • VoiHUrjaaa

      ---------------------------

      "..., että hän ei ole saanut ilmoitusta tästä irtisanomisesta ja asuu asunnossa silti vielä 1.10.2011, jolloin minä olen jo toisen asuntoni antanut vuokralle? "

      "Voiko oikeasti olla noin hankalaa saada oma asunto takaisin omaan käyttöönsä? ... voi kun kurjaa :( "

      -------------------------------

      Onko niin, että et kehtaa kertoa totuutta, että haluat hankalasta vuokralaisesta eroon, jotta voisit vuokrata sen jollekkin toiselle? Vuokralainen välttelee sinua? Vai miten nuo kaksi lainausta menee jotekin ristiin?

      Voithan pyytää poliisilta virka-apua kun epäilet että vuokralainen on ehkä "kuollut" asuntoosi kun et saa häntä kiinni. Tosin joudut varmaan pyytämään huoltomiehen apua jos sinulla ei todellakaan ole omaa avainta asuntoon. On sitten ainakin kaksi virallista todistajaa, että olet jättänyt asuntoon näkyvälle paikalle irtisanomisilmoituksen esim. wc oveen teipillä hieman kahvan yläpuolelle.

    • Voi itku sentään

      Tuollaisia "vuokraisäntiä" pitäisi ampua päähän, se olisi armeliasta kaikille.

      Et sinäkään runkku sitten osannut elämääsi suunnitella edes sen verran, että et olisi lokakuussa 2010 vuokrannut asuntoasi, jos kerran itse olet muuttamassa siihen vain vuotta myöhemmin??? Miksi et edes tehnyt vuoden määräaikaista sopimusta, niin että vuokralaisella olisi edes ollut tiedossa että voi joutua lähtemään vuoden kuluttua?

      On kyllä todella veemäinen teko vuokralaista kohtaan. Muutto ei kuitenkaan koskaan ole ilmainen eikä helppo asia. Joten jos muuttaa, ja tekee toistaiseksi voimassa olevan vuokrasopimuksen, niin kyllä sitä kuvittelee että saa asua pitempään kuin YHDEN VUODEN.

      Toivottavasti vuokralaisesi vetää sinulta nyrkkiraudalla hampaat kurkkuun.

      • Keltanokkeli

        ohoh olipas kirjoitus :) Yllättäviä tilanteita sattuu kaikille, ei vain vuokralaisille, vaan myös vuokranantajille. Itse tarvitsen asunnon omaan käyttööni, koska se on suurempi, kuin nykyinen missä asun. Asun tällä hetkellä kaksiossa ja vuokraamani asunto on kolmio. Tulin raskaaksi yllättäen ja tarvitsen isomman asunnon omaan käyttööni :) ja laitan kaksion jossa asun nyt vuokralle, mutta se on liian pieni taas vuokralaisille, jotka asuvat nyt kolmiossani, joten sitä ei voi heille ehdottaa :)

        Mutta eiköhän tuo irtisanominen mene ihan ok, kunhan saan vuokralaisen kiinni ja jos en saa, niin poliisin ja huoltomiehen saan sitten kyllä kiinni :)

        Kiitos kaikille avusta ja vastauksista.


      • herden
        Keltanokkeli kirjoitti:

        ohoh olipas kirjoitus :) Yllättäviä tilanteita sattuu kaikille, ei vain vuokralaisille, vaan myös vuokranantajille. Itse tarvitsen asunnon omaan käyttööni, koska se on suurempi, kuin nykyinen missä asun. Asun tällä hetkellä kaksiossa ja vuokraamani asunto on kolmio. Tulin raskaaksi yllättäen ja tarvitsen isomman asunnon omaan käyttööni :) ja laitan kaksion jossa asun nyt vuokralle, mutta se on liian pieni taas vuokralaisille, jotka asuvat nyt kolmiossani, joten sitä ei voi heille ehdottaa :)

        Mutta eiköhän tuo irtisanominen mene ihan ok, kunhan saan vuokralaisen kiinni ja jos en saa, niin poliisin ja huoltomiehen saan sitten kyllä kiinni :)

        Kiitos kaikille avusta ja vastauksista.

        Älä säikähdä, asiansa tössineet, häädön itselleen hankkineet sankarivuokralaiset käyvät näillä palstoilla purkamassa sydäntään, kun lauantai-illan eka kossupullo on tyhjennetty. Tuostakin vuodatuksesta paistoi niin omakohtaisuus, että ihmettelen, että kukaan on alunperinkään tuommoisen kanssa vuokrasopimusta tehnyt. Pysykööt sosiaalipuolen asiakkaana. Onnea sinulle perheenlisäyksen johdosta!


      • Voi itku sentään
        herden kirjoitti:

        Älä säikähdä, asiansa tössineet, häädön itselleen hankkineet sankarivuokralaiset käyvät näillä palstoilla purkamassa sydäntään, kun lauantai-illan eka kossupullo on tyhjennetty. Tuostakin vuodatuksesta paistoi niin omakohtaisuus, että ihmettelen, että kukaan on alunperinkään tuommoisen kanssa vuokrasopimusta tehnyt. Pysykööt sosiaalipuolen asiakkaana. Onnea sinulle perheenlisäyksen johdosta!

        Kyllä, kyse oli sikäli omakohtaisuudesta että asun itse vuokralla, ja osaan kuvitella miten inhottavalta täytyy tuntua kun on kirjoittanut toistaiseksi voimassa olevan vuokrasopimuksen, huolehtinut muutosta (joka ei suinkaan ilmaista ole) ja asettunut taloksi, ja joutuu lähtemään vuoden kuluttua.

        Itse olen luojan kiitos valinnut vuokraisännän, joka on liikkeellä SIJOITUSmielessä, eli tiedän että hän ei tule tätä vuokrasopimusta irtisanomaan koskaan, niin kauan kuin vuokrat tulevat ajallaan. Ja nehän tulevat.

        Säälin todellakin vuokralaisparkoja jotka ovat astuneet tuollaisen tuulihatun ansaan. Eikö tosiaan tullut mieleen että sitä perheenlisäystä saattaa jossain vaiheessa olla tulossa? Todella surkeaa suunnittelua. Vai "yllättäen" raskaaksi, no se kyllä sopii kuvaan. Mistään ehkäistystä ei tuo ääliö ole varmaan kuullutkaan.


      • yt

        Etkö sä tappi nyt mitään ymmärtänyt siitä irtisanmisesta. Poliisi tai huoltomies ei liity irtisanomiseen mitenkään.


      • -Vihainen-
        Voi itku sentään kirjoitti:

        Kyllä, kyse oli sikäli omakohtaisuudesta että asun itse vuokralla, ja osaan kuvitella miten inhottavalta täytyy tuntua kun on kirjoittanut toistaiseksi voimassa olevan vuokrasopimuksen, huolehtinut muutosta (joka ei suinkaan ilmaista ole) ja asettunut taloksi, ja joutuu lähtemään vuoden kuluttua.

        Itse olen luojan kiitos valinnut vuokraisännän, joka on liikkeellä SIJOITUSmielessä, eli tiedän että hän ei tule tätä vuokrasopimusta irtisanomaan koskaan, niin kauan kuin vuokrat tulevat ajallaan. Ja nehän tulevat.

        Säälin todellakin vuokralaisparkoja jotka ovat astuneet tuollaisen tuulihatun ansaan. Eikö tosiaan tullut mieleen että sitä perheenlisäystä saattaa jossain vaiheessa olla tulossa? Todella surkeaa suunnittelua. Vai "yllättäen" raskaaksi, no se kyllä sopii kuvaan. Mistään ehkäistystä ei tuo ääliö ole varmaan kuullutkaan.

        "Itse olen luojan kiitos valinnut vuokraisännän, joka on liikkeellä SIJOITUSmielessä, eli tiedän että hän ei tule tätä vuokrasopimusta irtisanomaan koskaan, niin kauan kuin vuokrat tulevat ajallaan."

        Niin sitten vielä:
        Jokainen vuokralainen joka on allekirjoittanut toistaiseksi voimassaolevan vuokrasopimuksen (eli ei määräaikaista), on allekirjoittanut myös sen tosiasian, että hänet voidaan koska vaan irtisanoa irtisanomisajan puitteissa. Myös sinut, rakas Voi itku sentään, voidaan irtisanoa vaikka v-isäntäsi onkin liikkeellä sijoitusmielessä. Niin olin minäkin samassa mielessä ja silti saatan joutua irtisanomaan vuokralaiseni.


      • dfww
        -Vihainen- kirjoitti:

        "Itse olen luojan kiitos valinnut vuokraisännän, joka on liikkeellä SIJOITUSmielessä, eli tiedän että hän ei tule tätä vuokrasopimusta irtisanomaan koskaan, niin kauan kuin vuokrat tulevat ajallaan."

        Niin sitten vielä:
        Jokainen vuokralainen joka on allekirjoittanut toistaiseksi voimassaolevan vuokrasopimuksen (eli ei määräaikaista), on allekirjoittanut myös sen tosiasian, että hänet voidaan koska vaan irtisanoa irtisanomisajan puitteissa. Myös sinut, rakas Voi itku sentään, voidaan irtisanoa vaikka v-isäntäsi onkin liikkeellä sijoitusmielessä. Niin olin minäkin samassa mielessä ja silti saatan joutua irtisanomaan vuokralaiseni.

        Nimimerkin vihainen pitäisi yrittää kanavoida tunteensa jotenkin ja pysyä erossa vuokra-asioista


      • -Vihainen-
        dfww kirjoitti:

        Nimimerkin vihainen pitäisi yrittää kanavoida tunteensa jotenkin ja pysyä erossa vuokra-asioista

        ???

        Siis häh?? En oikein voi pysyy erossa vuokra-asioista kun olen vuokranantaja. Ja miten toi liitty mihinkään?? Tekstini alussa ollut lainausmerkeissä oleva osio oli kopio nimim. Voi itku sentään tekstistä....


      • Nassse-setä

        Toistaiseksi voimassa olevassa vuokrasuhteessa on lain mukaan vähintään 3 kk, tai jos vuokrasuhde kestänyt vuoden, 6 kk irtisanomisaika. Jos vuokralainen ei tätä ymmärrä, vaan kuvittelee hallitsevansa asuntoa omistajan elkein, on vuokralaisen asenteessa jotain vikaa.


    • -Vihainen-

      Onko nyt ihan asiallista kommentoida noin toisen elämää, sinä kun et siitä varmasti tiedä yhtään mitään??!

      Missä tynnyrissä sinäkin oon elänyt kun et voi tajuta sitä faktaa että elämässä oikeasti tapahtuu kaikenlaista ja mieli muuttuu! Minäkin joudun ehkä irtsisanomaan oman vuokralaiseni koska minäkin perheineni saatan JOUTUA siihen kustannussyistä muuttamaan muutamaksi kuukaudeksi ennen kuin oma talomme valmistuu. Ja tämä vuokralainen on minullakin ollut vain noin vuoden.

      Vuokralaisen irtisanominen on täysin laillista silloin kun vuokranantaja tarvitsee asunnon omaan käyttöönsä. Jokaisen vuokralaisen tulisi tämä muistaa että lähtö voi tulla koska vaan. Ei ole kuitenkaan mielestäni paha rasti koska vain vuoden on tarvinnut asua niin on jo 6kk irtisanomisaika, kyllä siinä ajassa jo kerkiää alta pois.

    • -Vihainen-

      Edellinen oli siis tarkoitettu nimim. Voi itku sentään...

      • sijoittaja24

        Niinpä! Jokaikinen vuokralainen/normaali ihminen tietää, kun yksityiseltä vuokraa asunnon, että lähtö voi tulla ihan milloin tahansa! Oli sitten sijoittamisesta tms. mistä tahansa kyse. Normaali sijoittaja saattaa päättää, että asunto myydään, kun nyt saa hyvät tuotot ja uusi omistaja haluaakin asunnon omakseen.piste.


    • vuokranantaja2

      Nimimerkki Voi itku sentään esitti asiansa "hieman" asiattomasti mutta on aivan oikeassa. Kaikenlaista voi vuokrasopimuksissa laillisesti tehdä sekä vuokralainen että vuokranantaja mutta ei se silti tarkoita että niin pitäisi tehdä.
      Kyllä kummankin osapuolen pitäisi osata käyttäytyä fiksusti eikä sikailla ja öykkäröidä.

      • Sijoittaja24

        Niinpä! Toivotaan siis, että tässäkin tapauksessa vuokralainen lähtee sikailematta ja öykkäröimättä asunnosta pois, niin kuin laki velvoittaa, eikä ala temppuilemaan mitään omiaan.

        Tässäkin tapauksessa vuokranantaja toimii aivan normaalilla ja hyväksytyllä tavalla ilman mitään epäilystä. Elämä muuttuu monesti nopeastikin terveydellisistä ja taloudellisista syistä, eikä vuosi aiemmin sovittu enää pidäkään paikkaansa ja siksi onkin todella hyvä, että vuokranantaja on tässä tapauksessa tehnyt määräaikaisen sopimuksen ja pääsee täten irti vuokrasopimuksesta ja saa oman asuntonsa omaan käyttöönsä nopeammin.


      • Sijoittaja24
        Sijoittaja24 kirjoitti:

        Niinpä! Toivotaan siis, että tässäkin tapauksessa vuokralainen lähtee sikailematta ja öykkäröimättä asunnosta pois, niin kuin laki velvoittaa, eikä ala temppuilemaan mitään omiaan.

        Tässäkin tapauksessa vuokranantaja toimii aivan normaalilla ja hyväksytyllä tavalla ilman mitään epäilystä. Elämä muuttuu monesti nopeastikin terveydellisistä ja taloudellisista syistä, eikä vuosi aiemmin sovittu enää pidäkään paikkaansa ja siksi onkin todella hyvä, että vuokranantaja on tässä tapauksessa tehnyt määräaikaisen sopimuksen ja pääsee täten irti vuokrasopimuksesta ja saa oman asuntonsa omaan käyttöönsä nopeammin.

        *korjaa* toistaiseksi voimassaolevan sopimuksen siis ja EI ole tehnyt määräaikaista!


    • KysynVaan-76

      Jäi hieman epäselväksi, oliko alkuperäisellä kirjoittajalla jokin perusteltu syy olettaa että vuokralainen ei lähtisi ajallaan tai vetkuttelisi ilmoituksen vastaanottoa?

    • kokemuksen kalkki

      Tarvitse kuittauksen kirjattuun kirjeeseen tai muuhun dokumenttiin irtisanomisen vastaanottamisesta. Tai vaihtoehtoisesti (mielellään kahden) todistajan läsnäollessa luovutat irtisanomisilmoituksen vuokralaiselle henkilökohtaisesti.

      Muut menettelytavat eivät ole virallisia, vaikkakin yleisiä (99%). Mutta silloin, jos jompikumpi osapuoli rupeaa hankalaksi niin irtisanoja voittaa jutun oikeudessa vain toimimalla kuten kerroin.

    • HankalaaOn

      Kyllä laki on tehty todella hankalaksi vuokranantajalle. Kohdalleni osunut tällainen tapaus. Kaikkiin muihin tekstiviesteihin on tullut vastaus, mutta irtisanomisilmoitukseen ei mitään - kolme yritystä - hiljaisuutta!

      Varoitan erityisesti opiskelijoista, jotka eivät maksa vuokraansa ajallaan tai jättävät sen maksamtta mitäänilmoittamatta. Kun kysellään perään, tyyppi vatsaa, ettei ole nyt rahaa. Jos noin on, miksi ei pyydä lykkäystä, vaan odottaa, josko vuokranantaja ei huomaisi!

    • adfaddadsfa

      >>>Itse olen luojan kiitos valinnut vuokraisännän, joka on liikkeellä SIJOITUSmielessä, eli tiedän että hän ei tule tätä vuokrasopimusta irtisanomaan koskaan, niin kauan kuin vuokrat tulevat ajallaan. Ja nehän tulevat.

      Nimenomaan ne sijoittajat saattavat myydä yllättäen vuokra-asuntonsa pois jos haistavat isompien remonttien tulevan 5v sisällä eikä vielä isännöintipapereissa ole siitä mainintaa. Äkkiä siis eroon "kulupommeista" ja etsimään uutta sijoitusasuntoa. Ei siis tunnu missään vuokralaisen irtisanominen sellaisessa tilanteessa, koska SIJOITTAJAT tähtäävät tuottoa, ei "vuokrapulan helpottamista".

    • Sopu ja rauha

      Kiinnostava keskusteluketju. Vuokraisäntä irtisanoo sopimuksen alle vuoden asumisen jälkeen. Kyllä aivan perustellusta syystä.
      Useammin varmaan tapahtuu, että vuokralainen lähtee lyhyen asumisajan jälkeen.
      Itse haen vuokralaista toistaiseksi-sopimuksella. Nytkin on haussa ja on ilmoittautunut pari kiireellistä, joilla parisuhde kariutunut. Ja opiskelut loppuvaiheessa. Luultavasti kyseessä on aika lyhyt asumisaika, mutta saahan sitten taas uusia vuokralaisia. Itse pidän tärkeämpänä säännöllistä vuokranmaksua, ettei tarvitse ruveta karhuamaan. Ei se muuttaminenkaan ihan helppoa ole. Katsotaan miten käy. Asunto on suuressa kaupungissa lähellä yliopistoa, ja hyvässä kunnossa, vuokra hiukan alle keskipyyntöjen.

    • haksahtanut vuokraem

      Itse jäin ihmettelemään vuokranantajan raskaudesta kiirettä saada raskauden takia isompi asunto.. Ei se vauva tarvitse omaa huonetta ainakaan ensimmäisen elinvuotensa aikana. Taisi olla ensimmäinen raskaus tälle vuokraemännälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      261
      2641
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1725
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      77
      1549
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      60
      1363
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1259
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1202
    7. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      87
      1106
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      87
      1043
    9. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      111
      1002
    10. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      962
    Aihe