Hei!
Teen pro gradu tutkielmaa lasten kasvun ja kehityksen tukemisesta leikin avulla. Lisäksi tarkastelen toiminnallista matematiikkaa esi- ja alkuopetusikäisten lasten kehitystä ja kasvua tukevana toimintana sekä opetusstrategiana, joka motivoi lasta oppimaan.
Toivoisin, että voisitte edesauttaa tutkimustani vastaamalla seuraaviin kysymyksiin (muistathan perustella vastauksesi):
1) Mikä on mielestäsi leikin TÄRKEIN merkitys lapsen/lapsesi oppimisen kannalta?
2) Millaiset leikit tukevat/ovat tukeneet lapsesi matematiikan taitojen oppimista?
3) Millaiset toiminnalliset menetelmät esi- ja alkuopetuksessa ovat edistäneet lapsesi matematiikan taitojen oppimista?
3.1) Millaisia, matematiikan oppimisen taitoja edistäviä, toiminnallisia menetelmiä toivoisit käytettävän esi- ja alkuopetuksessa?
Toiminnallisella oppimisella tarkoitan seuraavaa: "Toiminnallisella oppimisella tarkoitetaan matematiikan opetus- ja oppimistilanteita, joissa aktiivisena toimijana on lapsi. Lapsi työskentelee erilaisten välineiden ja konkreettisten esineiden parissa. Toiminnalliselle oppimiselle tyypillistä on myös se, että lapsella on mahdollisuus liikkua tilassa paikasta toiseen. Oppiminen tapahtuu osallistumalla ja tekemällä."
Kiitos vastuksestasi! Lisätietoja saat halutessasi sähköpostiosoitteestani.
Sanni Ojala
Turun yliopisto
[email protected]
Lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen leikin avulla
1
188
Vastaukset
- poika 4 v
Poikani on nyt 3 kuukautta vaille neljä vuotias ja ollaan opeteltu leikin varjolla laskemaan yhteen ja vähennyslaskuja, hän nautti niistä mielettömästi. Olemme kahden-kolmen vuoden ikäisestä lukeneet numeroaiheisia kirjoja, joista hän piti ja pyysi toistuvasti lukemaan, osasi kolme vuotiaana laskea kymmeneen juuri tällaisten kirjojen ja muiden arkipäivän lomassa tehtyjen leikkimielisten harjoitusten vuoksi.
Meillä on muutama laskutehtäväpalapeli, joita hän tykkää rakentaa ihan itsekseenkin. Eli ensimmäisessä palassa on esineitä, jotka lasketaan yhteen ja siihen etsitään numero, joka sopii palaan. Eri paloja kokeilemalla siis oikea vastaus voi löytyä, jos ei itse vastausta ensin saa oikein.
Myös dominoa, noppapelejä ja muita laskemista vaativia pelejä olemme paljon pelailleet, myös kelloa olemme opetelleet ja sitä kautta numeroita on oppinut.
Tärkeimmäksi leikissä katsoisin vanhemman mukana olemisen ja ohjauksen sekä 'sopivasti' haastelliset tehtävät ja pelit. meidän tapauksessa lapsi itse oikein janoaa lisää mielekästä tekemistä ja silminnähden ilostuu oikeiden vastausten keksimisestä. Tärkeää myös se, että lapsi itse juuri näitä tehtäviä haluaa tehdä, pakottamisessa ei ole mitään järkeä. Eli oppiminen on oltava mielekästä lapselle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1372485Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3581929- 401587
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii311413Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281330Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941193- 541153
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327917Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles107879Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53762