Lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen leikin avulla

sjojal

Hei!

Teen pro gradu tutkielmaa lasten kasvun ja kehityksen tukemisesta leikin avulla. Lisäksi tarkastelen toiminnallista matematiikkaa esi- ja alkuopetusikäisten lasten kehitystä ja kasvua tukevana toimintana sekä opetusstrategiana, joka motivoi lasta oppimaan.

Toivoisin, että voisitte edesauttaa tutkimustani vastaamalla seuraaviin kysymyksiin (muistathan perustella vastauksesi):

1) Mikä on mielestäsi leikin TÄRKEIN merkitys lapsen/lapsesi oppimisen kannalta?
2) Millaiset leikit tukevat/ovat tukeneet lapsesi matematiikan taitojen oppimista?
3) Millaiset toiminnalliset menetelmät esi- ja alkuopetuksessa ovat edistäneet lapsesi matematiikan taitojen oppimista?
3.1) Millaisia, matematiikan oppimisen taitoja edistäviä, toiminnallisia menetelmiä toivoisit käytettävän esi- ja alkuopetuksessa?

Toiminnallisella oppimisella tarkoitan seuraavaa: "Toiminnallisella oppimisella tarkoitetaan matematiikan opetus- ja oppimistilanteita, joissa aktiivisena toimijana on lapsi. Lapsi työskentelee erilaisten välineiden ja konkreettisten esineiden parissa. Toiminnalliselle oppimiselle tyypillistä on myös se, että lapsella on mahdollisuus liikkua tilassa paikasta toiseen. Oppiminen tapahtuu osallistumalla ja tekemällä."

Kiitos vastuksestasi! Lisätietoja saat halutessasi sähköpostiosoitteestani.

Sanni Ojala
Turun yliopisto
[email protected]

1

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poika 4 v

      Poikani on nyt 3 kuukautta vaille neljä vuotias ja ollaan opeteltu leikin varjolla laskemaan yhteen ja vähennyslaskuja, hän nautti niistä mielettömästi. Olemme kahden-kolmen vuoden ikäisestä lukeneet numeroaiheisia kirjoja, joista hän piti ja pyysi toistuvasti lukemaan, osasi kolme vuotiaana laskea kymmeneen juuri tällaisten kirjojen ja muiden arkipäivän lomassa tehtyjen leikkimielisten harjoitusten vuoksi.

      Meillä on muutama laskutehtäväpalapeli, joita hän tykkää rakentaa ihan itsekseenkin. Eli ensimmäisessä palassa on esineitä, jotka lasketaan yhteen ja siihen etsitään numero, joka sopii palaan. Eri paloja kokeilemalla siis oikea vastaus voi löytyä, jos ei itse vastausta ensin saa oikein.

      Myös dominoa, noppapelejä ja muita laskemista vaativia pelejä olemme paljon pelailleet, myös kelloa olemme opetelleet ja sitä kautta numeroita on oppinut.

      Tärkeimmäksi leikissä katsoisin vanhemman mukana olemisen ja ohjauksen sekä 'sopivasti' haastelliset tehtävät ja pelit. meidän tapauksessa lapsi itse oikein janoaa lisää mielekästä tekemistä ja silminnähden ilostuu oikeiden vastausten keksimisestä. Tärkeää myös se, että lapsi itse juuri näitä tehtäviä haluaa tehdä, pakottamisessa ei ole mitään järkeä. Eli oppiminen on oltava mielekästä lapselle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 166
      4616
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      118
      4207
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2770
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1615
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe