Kukaan samassa tilanteessa?

Almari93

Hei,
olen 18 vuotias opiskelijatyttö ja raskaana. LA olisi marraskuussa. Asun vielä toistaiseksi kotonani, mutta ajatuksena olisi muuttaa poikaystävän kanssa yhteen nyt loppukesästä. Eli tällä hetkellä ns. odottelen yksin, kun toinen asuu pohjois-suomessa ja itse länsi-suomessa.
Olisiko kohtalotovereita, joiden kanssa jutella raskaudesta ja elämänmuutoksesta yleensä?

Jos haluat ottaa yhteyttä lähetä sähköpostia
[email protected]

31

275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mammeli75

Ompas typerää ruveta tekemään lapsia kun välimatkaakin on noin paljon!! ja yhteenmuuttokin kun olet raskaana??? edesvastuutontako?

• Onnea:)

Ensinnäki onnea paljo vauvan suhteen

• :)

Itsellä aikalailla sama tilanne muuten, mutta tänään vasta verikokeisiin ja jännittää se tulos aivan älyttömästi. Ikää siis tulee kesällä 19 ja omillani olen asunut jo jonkun aikaa ja opiskelu on vielä kesken. Jos nyt positiivinen tulee, niin sit uuden hieman isomman asunnon etsimistä poikakaverin kanssa yhdessä :)

• Almari93

Hienoa kuulla muitakin kommentteja kun noita "haukkumisia". Asun Satakunnassa ja tarkoituksena olis sitten muuttaa yhteen Poriin.
      nyt on sitten 18 2 ja maha ei näy vielä. kovasti odotan että näkyisi edes vähän jotain, tai tuntisi edes jotain liikkeitä.. Kaipa ne pian tuntuu :)
      Uskon kyllä että verikokeiden tulos jännittää. muistan itse miten pitkältä se 5 minuuttinen tuntui kun odotin testiin niitä viivoja. Ensin tuli vain yksi ja sitten se toinen.
      ekassa ultrassa (rv 10) kun kävin niin asia jotenkin valkeni. Minusta todellakin tulee äiti syksyllä! Ja saan vihdoin asua oman rakkaani kanssa kahden! :)
      Onnea yrityksiin ja jaksamisia!

• laitinenpinja

itse olen 16 vuotias ja rv 20 1 lapsen liikkeet alkoivat tuntua noin viikko sitten ja voimistuu päivä päivältä, itselläni olisi tarkoituksena muuttaa omilleni tässä piakkoin ja eikä siitä lääkärin mukaan koidu lapselle minkään-näköistä haittaa koidu lapselle kunhan en mitään hirmu painavaa yksin nostele... sitäpaitsi liikunta ei koidu ollenkaan haitaksi :) onneksi olkoon, ja toivotan onnea raskaudelle ja tulevalle uudelle pienelle perheelle :)

• Anaaa93

Minä oon 17v täytän kyllä loppuvuodest 18v ja mulla on kolme lasta.. Ensimmäisen sain vasta 13vuotiaana, en mää ois pärjänny ikipäivänä näiden kans jollei mulla ois isoo sukuu takana auttamassa! Esikoine ku syntys ni kotona jouduin asuu ikäni takii mutta ku tyttö oli vuoden ikänen ni muutettii miehen kans samaa taloo..
      Onnea vauvasta, kyllä sä onnistut kun pistät asiat onnistumaan!!! :)

• onko tottakaan?

17-vuotias ja kolme lasta? Jotenkin nyt kyllä tuntuu, että puhut paskaa.

• Ikävä ihminen

Onhan toki Kypsää ja Järkevää hoitaa asiat noin. VARMASTI on helppoa aloittaa lapsen kanssa tilanteessa, jossa toisen kanssa ei ole ensimmäistäkään päivää asuttu yhdessä.

• Anaaa93

Ihan kuule totta jokasana mitä puhun. :)
      Se on vaa ku on näin nuori ja jo kolme lasta saanu ni ei ihmiset usko, puistoissa, kaupoissaki luulevat että olen isosisko lapsilleni..aina saa olla korjaamassa!'

Mää olen kaaleita ja meillä ei puhuta näistä asioista äänee se on häpeällistä ni eipä sitä nuorityttö sillo tienny mite käy ku saman peito alle hyppää.... Ja tyhmänä menin valhettelee ikäni mun ukolle että oisin ollu 16 vaikka en ollu.

Mutta tuo on totta että miten te luulette että pärjäätte jos ette oo ees liiikkunu yhessä? Se on aikamoista ku miehen kans samaa taloo asettuu....moni asia minkä teet omallatavalla saa jäähä ku mies tekee mitä tekee....

• trolli jäi kiinni

Kuulepas, tilastojen mukaan Suomessa ei ole ainuttakaan 17-vuotiasta, jolla olisi 3 lasta. Joten jo se paljastaa, että puhut paskaa.

Että kiinni jäit valheesta.

• niin juu

ja mistäköhän tilastoista katsoit?

• ole hyvä

• ?

ja mistä vedät johto päätökset että hän ei ole yksi niistä 4 stä?

• provo mikä provo

Koska se on aivan super epätodennäköistä. Ja sen perusteella, koska hänen kertomuksensa on muutenkin erittäin epäuskottava (mm. kirjoitustyylin perusteella ja muiden juttujen perusteella).

Lisäksi hän sanoi eri ketjussa, että olisi muuttanut poikaystävänsä kanssa yhteen jo 14-vuotiaana. Ei kenenkään vanhemmat anna 14-vuotiaan, jolla on peruskoulukin kesken, muuttaa omilleen.

• ehkä,ehkä ei

niin no tuosssa on kyllä perää.itse en antaisi jos olis sen ikäinen tyttö ja tuskin moni muukaan.mutta voihan se poikkeuskin olemassa olla? no tämäpä ei selviä koskaan niin mitä turhaa jahkaamaan.Jos kuitenkin totta niin hienosti on ilmeisesti pärjännyt.

• provo mikä provo

Sitten kun vielä sopertaa niistä miehensä vankilajutuistakin, niin entistä epäuskottavammaksi menee.

• ehkä,ehkä ei

aa tuota en ollut huomannut,missäköhän keskustelussa puhuu vankilajutuista:O hmm ei sitten kovin hyvin meekkään... onko sinulla itsellä lapsia? ja ootko poik vai tyttö?

• provo mikä provo

No mitäpä kuvittelisit? Onko valtaosalla nuorista ihmisistä lapsia?

• ehkä,ehkä ei
        provo mikä provo kirjoitti:

No mitäpä kuvittelisit? Onko valtaosalla nuorista ihmisistä lapsia?

ilmeisesti ei mutta tämä keskustelupalsta on nimen omaan nuorille äideille/isille ja tuleville sellaisille.

• venlaaaa95

Moi! Itte olen 16 vuotta täyttävä, 11 viikolla oleva äiti :))

• Almari93

Onnea venlaaaaa95:lle. Ja tiedoksenne vain. JOS toinen asuu toisella puolen Suomea, se tarkoittaa että ollaan vietetty aikaa yhdessä ja hyvin tiiviisti. Miehellä on oma asunto ja siellä ollaan asuttu ja eletty kuin normaali pariskunta. Nyt sitten vain omaa kämppää hommaamaan ja asumaan yhdessä. Meillä on sitä halua elää ja asua yhdessä. Ja aiheesta on nämä kolme tainnut eksyä pahan kerran. En ole tänne tullut arvostelemaan kenenkään elämää vaan jakamaan kokemuksiani muiden tulevien äitien tai nykyisten äitien kanssa.
      P.s. mikä on kaale?

• 31

milläs meinasitte elättää pikku perheenne?
      vai taasko yksi teiniperhe perustetaan sosiaaliturvan ja muiden tukiaisten varaan, ettei vaan tarttis töihin mennä saatika sivistää itseään..
      selvästi asiat on liian hyvin suomessa, kun noin vastuutonta toimintaa teinit harrastaa.
      pitäisi ottaa tuet kokonaan pois, niin katsotaan sitten kuinka moni alkaa perheitä perustamaan tyhjän päälle.
      toivottavasti saatte vaikean lapsen.

ihan kannattaisi miettiä ennen kuin perhettä alkaa väkertämään, että tulevan lapsen vanhemmilla on se pääasiallinen vastuu niin lapsesta kuin perheen taloudellisesta hyvinvoinnista.
      jos ei kykene omillaan elämään, saatika elättämään itseään ja hankkimaan itse elantoaan, niin miten hitossa kykenee perhettä elättämään?
      ja tuohon kysymykseen pitäisi olla jokin muu vastaus kuin että,"kyllä mun vanhemmat auttaa ja sossusta saa tukea".

mutta kun aika koittaa niin itsenäistymisen realiteetit iskee kyllä kuin nyrkki silmään..silloin ajatellaan vaan että "voi hitto mitä menin tekemään".

ehkä teidän "vauvakuumeisten" teinien kannattaisi hankkia oikean ihmisen sijaan vaikka kasvi tai eläin tai joku baby born nukke, ja hoivata semmoisia, kuin että alatte leikkimään kotia turhan aikaisin.
      esim. jos kasvi kuolee, niin varmasti et kykene lastasi hoitamaan jos kasvi on liian vaikea hoidettava.
      eläin nyt on vaikea, mutta jos et "jaksa" enää eläintä hoitaa ja se jää jonkun muun vastuulle koko ajan, niin entäs lapsen kanssa?meinaatko lapsenkin sysätä jonnekin koko ajan hoitoon kun alkuinnostus on ohi ja ei enää huvitakaan..
      eläimet tarvitsevat lähes yhtä paljon hoivaamista ja virikkeitä kuin ihminen, paitsi ihminen vaatii enempi kasvatustaitoja ja hoivaa. joten jos et kykene edes eläimestä pitämään hyvää huolta saatika kasvattamaan siitä hyvätapaista, niin miten ihmeessä onnistuisit ihmislapsen kanssa?

SÄÄLIKSI KÄY LASTANNE.

• samaa mieltä

"pitäisi ottaa tuet kokonaan pois"

Jep. Olen samaa mieltä noista tukiasioista. Suomessa on sellaisia ihmisiä, jotka noita tukia tarvitsisivat oikeasti ja paljon kipeämmin. Tällaisia ovat esimerkiksi kodittomat.

• edg45we

mihin ne lapsiperheet tarvitsevat tukia?
        kai nyt luulisi, kun järjellä asioita ajattelee ettei perhettä aleta perustamaan tyhjän päälle!
        ennemmin tukisin eläkeläisiä, sillä he eivät enää edes pääse töihin vaikka haluaisivat, heillä ei ole muita tulonlähteitä kuin eläke.
        tai sitten opiskelijoita, jotka muutenkin nykyään elävät reilusti köyhyysrajan alapuolella.
        tai sitten juurikin näitä kodittomia, heille pitäisi olla enempi suojapaikkoja minne mennä esim. talvella ja heitä pitäisi auttaa saamaan töitä jotta he saavat jonkinnäköisen elämän itselleen.

perheellisillä oletettavasti on jo asunto, on kaksi vanhempaa joista mies voi käydä töissä jos nainen jää kotiin lasta hoitamaan.
        perheellisillä on auto tai kaksi.
        perheellisillä on telkkari, nettiliittymä, puhelimet,varaa ruokaan, sänky, katto pään päällä.
        perheellisillä on varaa elää ilmankin tukia, sillä heillä jo on elämän perusedellytykset..oletettavasti.

ymmärrän vielä sen jos jää työttömäksi kun lapsi on jo syntynyt ja tarvitsee tukia, mutta sitä en ymmärrä että jo valmiiksi työttömänä, rahattomana, ammattitaidottomana ja mamman helmoissa vielä asuvana alkaa perhettä tarkoituksella perustamaan..se on silkkaa typeryyttä.

• tuet meille tärkeät!
        edg45we kirjoitti:

mihin ne lapsiperheet tarvitsevat tukia?
        kai nyt luulisi, kun järjellä asioita ajattelee ettei perhettä aleta perustamaan tyhjän päälle!
        ennemmin tukisin eläkeläisiä, sillä he eivät enää edes pääse töihin vaikka haluaisivat, heillä ei ole muita tulonlähteitä kuin eläke.
        tai sitten opiskelijoita, jotka muutenkin nykyään elävät reilusti köyhyysrajan alapuolella.
        tai sitten juurikin näitä kodittomia, heille pitäisi olla enempi suojapaikkoja minne mennä esim. talvella ja heitä pitäisi auttaa saamaan töitä jotta he saavat jonkinnäköisen elämän itselleen.

perheellisillä oletettavasti on jo asunto, on kaksi vanhempaa joista mies voi käydä töissä jos nainen jää kotiin lasta hoitamaan.
        perheellisillä on auto tai kaksi.
        perheellisillä on telkkari, nettiliittymä, puhelimet,varaa ruokaan, sänky, katto pään päällä.
        perheellisillä on varaa elää ilmankin tukia, sillä heillä jo on elämän perusedellytykset..oletettavasti.

ymmärrän vielä sen jos jää työttömäksi kun lapsi on jo syntynyt ja tarvitsee tukia, mutta sitä en ymmärrä että jo valmiiksi työttömänä, rahattomana, ammattitaidottomana ja mamman helmoissa vielä asuvana alkaa perhettä tarkoituksella perustamaan..se on silkkaa typeryyttä.

Meillä ei edes vielä ole asuntoa, autoa tai edes sitä kuuluisaa sänkyä, vaikka lasta odotankin. ei se ole opiskelija perheen helppoa hankki itselleen vuokra-asuntoa kun kaikki menee näille perheellisille ja työssäkäyville.

• aegesaw
        tuet meille tärkeät! kirjoitti:

Meillä ei edes vielä ole asuntoa, autoa tai edes sitä kuuluisaa sänkyä, vaikka lasta odotankin. ei se ole opiskelija perheen helppoa hankki itselleen vuokra-asuntoa kun kaikki menee näille perheellisille ja työssäkäyville.

oisko silloin kannattanut miettiä 2 kertaa ennenkuin haarojaan levittelee, että onko varaa mahdolliseen vahinkolapseen.
        ei kannata tehdä lapsia saati perustaa perhettä tukien varaan, silloin pitää jo omillaan pärjätä, jos meinaa alkaa huolehtimaan toisesta pienestä ihmisestä.

• HALOOOO?

Mikähän tuki mahtaisi olla sellainen joka teidän mielestänne pitäisi "ottaa pois" ? Äitiys- & vanhenpainraha? Niin että KAIKISSA suomalaisissa perheissä, kun lapsi syntyy, eletän vain ja ainoastaan miehen tuloilla? Monilla ei ole sellaisia tuloja joilla elätetään koko perhe. Lapsilisä? Tämäkin tuki helpottaa huomattavasti KAIKKIEN lapsiperheiden elämää. Asumistuet? Voi suomessa olisi sitten huomattavasti enemmän kodittomia. Muitakin kuin teinivanhempia. Opintotuet? Aivan, kannattaakin ehdottomasti työntää kaikki suomen opiskelijat kalliolta alas!

Oletteko ihan tosissanne? Vai pitäisikö tuet kieltää vain teinivanhemmilta "rangaistuksena" ? Aika kypsää ajattelua.

Tosissasiko maksat mielummin veroja joita annetaan kodittomille (mukaan lukien juopoille ja muille "sossupummeille") kuin lapsiperheille (mukaanlukien lapsiperheet joissa vanhemmat ovat nuoria) ? Ei ole todellista...

• -_-

"Niin että KAIKISSA suomalaisissa perheissä, kun lapsi syntyy, eletän vain ja ainoastaan miehen tuloilla?"

Lapsia ei ole kenenkään pakko tehdä.

"Monilla ei ole sellaisia tuloja joilla elätetään koko perhe."

No sitten pitäisi olla myös sen verran järkeä päässä, että suunnittelee perheenlisäystä vasta silloin, että on varaa elättää koko perhe.

"Tosissasiko maksat mielummin veroja joita annetaan kodittomille (mukaan lukien juopoille ja muille "sossupummeille") kuin lapsiperheille (mukaanlukien lapsiperheet joissa vanhemmat ovat nuoria) ? Ei ole todellista... "

"Asumistuet? Voi suomessa olisi sitten huomattavasti enemmän kodittomia."

Asumistuki ei ole pelkkä perheellisten tuki.

Kyllä on todellista. Totta kai maksaisin mieluummin veroja, jos ne annettaisiin esimerkiksi kodittomille.

Lapsia ei ole kenenkään pakko tehdä. Koska lasten tekeminen on täysin vapaaehtoista, niin sen vuoksi lapsiperheiden tuet eivät olisi niin tärkeitä. Ilman lapsiakin voi elää hyvää inhimillistä elämää.

Sen sijaan ihminen on voinut joutua esimerkiksi kodittomaksi ilman omaa syytä. Jos on vaikka pienituloinen ihminen, joka on juuri ja juuri pystynyt tulojensa vuoksi elämään kodissaan inhimillistä elämää. Sitten kodissa syttyy esimerkiksi tulipalo jostain viallisesta sähkölaitteesta tai salama sytyttää kodin tuleen. Koko koti palaa maan tasalle. Sen jälkeen ihminen on koditon. Kyllä tuollaisille ihmisille olisi silloin rahalliset tuet tarpeen.

Joten kyllä nuorilla vanhemmilla ja teinivanhemmilla on asiat hyvin, kun jaksavat valittaa jostain tukiasioista. Asiat on hyvin, kun on katto pään päällä ja saa aina vatsansa täyteen. Että ei pitäisi valittaa, kun joillakin ihmisillä on asiat paljon huonommin. Kotia ei välttämättä ole ja ruokaakin joutuu hakemaan ruokajonosta. Sellaiset ihmiset todella tarvitsisivat rahallista tukea.

• Kasvit voi hyvin

hei 31 Mitä ihmettä horiset? mistä tiedät ettei tällä neidillä ole eläimiä joita hoitaa kuin kukkaa kämmenellä ja että sysäisi sen vanhemmillensa? Tiedoksesi! Esim minä ole 18v,asunut 16vuotiaasta kaksivuotta vanhemman kihlattuni kanssa rivitalossa yhdessä ja meillä on koira.Kihlattuni on armeijassa ja varsin hyvin olen koiran yksin hoitanut/kouluttanut eikä ollut penikkana mikään "helppo".Ja nyt olen raskaana.Molemmat onnellisesti odottaen pienokaista.kihlatullani työpaikka tiedossa heti armeijan jälkeen ja minulla opiskelut hyvässä mallissa.Hmm ja tuetko pitäisi ottaa myös vanhemmmilta pois? Ompas järkevästi ajateltu...
      Ja zemppiä aloittajalle:) Kyllä te pärjäätte:)

• Almari93

"ettei vaan tarttis töihin mennä saatika sivistää itseään..
      selvästi asiat on liian hyvin suomessa, kun noin vastuutonta toimintaa teinit harrastaa.
      pitäisi ottaa tuet kokonaan pois, niin katsotaan sitten kuinka moni alkaa perheitä perustamaan tyhjän päälle.
      toivottavasti saatte vaikean lapsen"
      Sen takiahan lapseni hommaan että saisin elää yhteiskunnan varoilla.
      Onneksi edustan niitä 56% joka aikoo hankkia ammatin, käy töissä sen jälkeen ja kouluttautuu lisää. kyllä minulla kunnianhimoa löytyy.
      Opiskelijaperheen elämä tehdään vain tukien avulla mahdolliseksi. olisiko sitten parempi että lapseni huostaanotetaan ja sijoitetaan 18 vuotta eri paikkoihin, koska en itse ole kyennyt omavaraisesti (ilman tukia yms) elättämään häntä? siinäkin menee yhteiskunnan varoja. JA älä 31 huoli. kyllä tulen sun eläkerahasi maksamaan omasta pienestä hoitajan palkasta, ja voi olla että tulen vielä jossain vaiheessa lappaamaan puuroa suuhusi ja kysymyään miten voitte tänään?
      En pelkää haasteita, sillä rakastan nyt jo tulevaa lastani.

Jotenkin vain ihmetyttää nuo epäluuloiset ihmiset. Eikö pelkästään jo siitä miten kirjoitan tänne tule semmoinen ajatus, ettei täällä päässä voi olla mikään tyhmä ihminen. Ei ainakaan paljon näy noita kirjoitusvirheitä ja fiksusti keskustelen.
      Ja minulla ei ole eläimiä, paitsi satunnaiset villakoirat sänkyni alla ennen siivouspäivää. Aiotaan hankkia koira kun lapsi on isompi ja itsellä ammatti.

• lollolllol..

"SÄÄLIKSI KÄY LASTANNE."
      No on ainakin joku joka säälii sellaista lasta jolla on ehjä ja päihteetön perhe.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      94
      4233
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3213
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      949
    6. 136
      936
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      786
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe