AA ei sovi kaikille?

epäonnistunutAAtyttö

Lopetin reilu vuosi sitten juomisen. Kävin ensimmäisen puoli vuotta AA- kokouksissa useamman kerran viikossa. En jotenkin saanut kokouksista mitään irti alkuaikojen jälkeen. Samat ukot siellä vain jauhoivat työasioitaan illasta toiseen.
Suuri osa ihmisistä myös hehkutti miten AA oli pelastanut heidän elämänsä ja kuinka onnellisia he olivat nykyisin. Sitten oli aika paljon näitä jumalaa ylistäviä.

Itse en kertakaikkiaan saanut mitään otetta mihinkään korkeampaan voimaan tai tuntenut itseäni erityisen kiitolliseksi. En myöskään kokenut mitään elämää mullistavaa 12 askeleen avulla.

Ymmärrän, että AA voi olla monen rapajuopon pelastus, mutta ainakaan meille muille, jotka eivät pilanneet elämäänsä juomisella, se ei oiken iske.

Ongelmana tässä on se, että haluaisin yhä juoda. En juo, mutta ajattelen juomista paljonkin. Elämä on tylsää ja liian tasaista ilman viinaa. En kuitenkaan haluaisi palata juoppoaikoihini ja kohtuudella en pysty juomaan.
Miten siis löytää elämään sisältöä ilman viinaa jos edes AA ei voi minua auttaa?

23

441

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toistaiseksi raitis

Eihän siitä ole mitään varmaa tietoa, mutta hyvin moni AA-toimintaa kokeillut varmaan pettyy kuten sinäkin. Tuskin AA-toiminta on kovinkaan monelle riittävä elämän sisällöksi. Itse ainakin olen ajatellut niin, että ainakin aluksi raittiina pysyminen keinolla millä tahansa on tärkein, koska se antaa mahdollisuuden elämän muuttumiseen ja saada uudenlaita sisältöä elämään.

Joillakin on mahdollisuus palata niihin harrastuksiin, joita on harrastanut ennen alkoholisoitumista. Joidenkin on pystyttävä kehittämään aivan uusia asioita. Mahdollisuudet riippuvat tietysti paljon myös elämäntilanteesta.

Oletan elämäsi olevan melko hankalaa, jos juominen on koko ajan mielessä. Onnitelut siitä, että olet pystynyt "taistelemaan" juomahaluja vastaan.

En itsekään koe raittiina olemista erityisenä onnelana, mutta tiedän, että tämä on minulle ainoa vaihtoehto. Jos elämä tuntuu kohtuuttoman synkältä, pitäisi ehkä miettiä, voisiko kysymyksessä olla masennus.

• Kalle.

Raitistuneen elämässä vaikeinta onkin uuden sisällön löytäminen, kun ennen elämä pyöri juomisen ja juomatuttavien elämän ympärillä.
      Tilalle tulee tasapaksulta ja tylsältä tuntuva tyhjiö.
      Sekin on kuitenkin parempi vaihtoehto, kuin entiseen juomiseen palaaminen.
      Itse olen aina ollut yksinäisen tien kulkija, ja en voi kuvitellakaan ruotivani itseäni jossain porukassa, kun yleensäkin ärsyynnyn tilanteessa kuin tilanteessa, jonka koen ns. suunsoitoksi.

Kun kerran edelleenkin ajattelet juomista paljonkin, olet vielä psyykkisesti vaiheessa, jossa juomattomuus on itsensä pakottamista, ja se aiheuttaa epämukavuutta, ja ehkä jopa jonkinasteista masennusta, joka passivoi.
      Itse olen ollut pari vuotta juomatta, ja koin aiemmin aivan samoja tuntemuksia, kuin sinäkin, mutta nykyään juomista tulee ajateltua vain tällä palstalla.

Jatka juomattomuutta, sillä aikanaan vapaudut psyykkisestäkin riippuvuudesta, ja luontaisesti sinua kiinnostavat asiat saavat aktivoitumaan, ja tulevat nykyisen henkisen tyhjiösi tilalle.

PS. Muista harrastaa säännöllistä liikuntaa.

• epäonnistunutAAtyttö

Kiitos vastauksista, lämmittää mieltä että viitsitte ottaa kantaa ongelmiini. Erittäin hyvä kuulla, että tuo juomisen ajattelu todennäköisesti vähenee ajan kanssa. Liikuntaa harrastan ja se auttaakin jonkin verran. Luulen että pahin ongelmani on työttömyys, sillä aikaa on aivan liikaa. Toivottavasti pian tärppää työhakemuksieni kanssa ja kiireisenä on sitten vähemmän aikaa ajatella juopottelua.

Tuosta AA:sta vielä sen verran, että ideana se kuulostaa mainiolta. Olen erittäin sosiaalinen ja tykkään kyllä yhdessä muiden kanssa ruotia asioita. Ongelma noissa kokouksissa oli minulle se, että en oikein löytänyt yhteistä säveltä muiden osallistujien kanssa. En kertakaikkiaan päässyt mukaan siihen ihanaan ja vapautuneeseen fiilikseen, mitä muut ryhmäläiset kertoivat kokevansa. Sitten aloin tuntea itseni ulkopuoliseksi ja epäonnistuneeksi AA-laiseksi. En sitten tiedä mikä muu voisi auttaa pysymään raittiina, jos nuo kokoukset eivät tunnu mielekkäiltä.

• Itsestä kiinni

Ei nuoren ihmisen kannata tuhlata aikaansa AA kerhossa istumiseen, jossa monet on ollu raittiina kauemmin, kuin nuorella tulokkaalla on ikää, ja mikä pahinta, jauhavat sitä samaa juttua vuodesta toiseen. Nykyään on paljon toinen toistaan mielenkiintoisempia harrastusyhteisöjä, joissa voi oikeasti kehittää itseään ja oppia uusia hyödyllisiä taitoja ja siinä samalla hoituu se sosiaalinenkin puoli.

• ryhmis.....
        Itsestä kiinni kirjoitti:

Ei nuoren ihmisen kannata tuhlata aikaansa AA kerhossa istumiseen, jossa monet on ollu raittiina kauemmin, kuin nuorella tulokkaalla on ikää, ja mikä pahinta, jauhavat sitä samaa juttua vuodesta toiseen. Nykyään on paljon toinen toistaan mielenkiintoisempia harrastusyhteisöjä, joissa voi oikeasti kehittää itseään ja oppia uusia hyödyllisiä taitoja ja siinä samalla hoituu se sosiaalinenkin puoli.

mä taas olen ehdottomasti sitämieltä, että jokaisen, joka ei itse pysty juomista lopettamaan ja tarvitsee sitä vertaistukea, AA:ta kannattaa ehdottomasti kokeilla!
        Mä olen 25vuotias ja käyn ryhmissä 2-3krt viikko. Aina en edes puhu mitään, istun ja kuuntelen muiden juttuja, pelkästään se on jo iso apu mulle.
        Ennenkun uskalsin mennä oman kuntani ryhmään, kävin tutustumassa muutamiin eri ryhmiin. Ne ei kolahtanu muhun MILLÄÄN tavalla. Ajattelin vaan, että vee mitä touhua, mitä apua tästä kenellekään voi olla?!
        Mut onneks noista kokemuksista huolimatta menin oman kunnan ryhmään, sillä siellä olikin ihan erilainen ryhmä henki, mitä noissa muissa.
        Heti koki sen yhteenkuuluvuuden tunteen, ja sen, että mä tosiaan voin saada apua täältä, kunhan vaan siellä penkillä istumassa käyn.
        Joten, aina kannattaa kokeilla.
        Mutta, tosi on kyllä sekin, että kaikille aa ei sovi...

• t. voipytty

Mielestäni et ole epäonnistunut, olethan ollut juomatta pitkän ajan.
      Toki olet vaikean pulman edessä, kun et tiedä mistä löytäisit elämääsi viinatonta sisältöä.

AA:n jäseneksi pääsy edellyttää halua lopettaa juominen. Kun sinulla sitä ei ole, ei AA:n toveriseura tai ohjelma tietenkään voi houkutella sinua. Sinun on löydettävä joitain muita keinoja hankkia sisältöä ilman viinaa elämääsi.

Jos sinulle jonain päivänä, tänään tai vuosien kuluttua, tule halu lopettaa juominen, tiedät kuitenkin, millä se on onnistunut tuhansille suomalaisille alkoholisteille. Silloin olet löytänyt oman pohjasi, ja AA ojentaa auttavan kätensä sinulle.

• sddas

AA ei sovi niille joilla on edes vähän tahdonvoimaa hoitaa omat ongelmansa itse.

• Tahdonvoimaa pitää olla kävi aa:ssa tai ei.

• Kokemusta on

Ei todellakaan Sovi kaikille.

Siis oikeesti olen nähnyt AA:n sisältä jutun juonen .
      Todella harva sieltä apua hakenu jää ns. raittiiksi ryhmässä kävijäksi.
      2 tai kolme sadasta yrittäjästä jää ryhmiin säilyttäen raittiuden , siis oikeesti on näin. Turhaa tunnet masiksia jos ei AA maita. Elämä on elämistä varten ja muita AA:ta parempia vaihtoehtoja on olemassa .

• %juomat nieluun

Toi 2-3 prosenttia tuntuu kyllä hatusta tempaistulta luvulta. Jonkun melko pätevän arvion mukaan aa-raittiita on Suomessa useita tuhansia, ehkä 7-10 tuhatta.

Jos 2 prosenttia on 7000, niin raitistumatta jääneitä olisi Elon laskuopin mukaan 343.000. Taidat tarkoittaa, että suomalaisista alkoholisteista on 2-3 raittiita aa-laisia. Muut raitistuneet on sitten seurakuntien, a-klinikan ja katkojen saavutuksia.

• kyllä riittää
        %juomat nieluun kirjoitti:

Toi 2-3 prosenttia tuntuu kyllä hatusta tempaistulta luvulta. Jonkun melko pätevän arvion mukaan aa-raittiita on Suomessa useita tuhansia, ehkä 7-10 tuhatta.

Jos 2 prosenttia on 7000, niin raitistumatta jääneitä olisi Elon laskuopin mukaan 343.000. Taidat tarkoittaa, että suomalaisista alkoholisteista on 2-3 raittiita aa-laisia. Muut raitistuneet on sitten seurakuntien, a-klinikan ja katkojen saavutuksia.

Suomessa on noin 350000 alkoholistia valtion laskujen mukaan

• janottajavirus

Mistä ne paremmat vaihtoehdot löytää? Harrastuspiirit pitää pitkät kesätauot ja parantolat maksaa omasta pussista liikaa. A-kilta toimii harvatahtisesti.

• Hissunkissun..
        janottajavirus kirjoitti:

Mistä ne paremmat vaihtoehdot löytää? Harrastuspiirit pitää pitkät kesätauot ja parantolat maksaa omasta pussista liikaa. A-kilta toimii harvatahtisesti.

"Muut raitistuneet on sitten seurakuntien, a-klinikan ja katkojen saavutuksia."

Totuus on kuitenkin se, että suurin osa juopoista raitistuu ihan itsekseen.

• mäyrinkäyrin
        Hissunkissun.. kirjoitti:

"Muut raitistuneet on sitten seurakuntien, a-klinikan ja katkojen saavutuksia."

Totuus on kuitenkin se, että suurin osa juopoista raitistuu ihan itsekseen.

Joo, mutta minkä ikäisinä ja missä kunnossa?

Juoppous ja alkoholismi ovat eri asioita.

• %juomat nieluun
        kyllä riittää kirjoitti:

Suomessa on noin 350000 alkoholistia valtion laskujen mukaan

Joo, mutta tuo nimimerkki Kokemusta on tiesi tai arveli että aa.ssa yrittäneistä raitistuu 2-3 prosenttia.
        Ei tunnu uskottavalta että kaikki Suomen 350.000 alkoholistia olisivat yrittäneet raitistua käymällä AA ryhmissä. .

• Noviisit suolle

"Juoppous ja alkoholismi ovat eri asioita."

Ihanko totta? Et sitten millään halunnut ymmärtää, että niillä tässä yhteydessä tarkoitettiin samaa asiaa. :D

• Hehhe..

Otas vajaapäinen juopporetku taas viinaa, tai käy pilleripurkilla, niin rauhotut vähäksi aikaa.
        Ja käy lääkärillä tutkituttamassa viinalla lahonnut pääsi, vaikka diagnoosi onkin selvä:

http://piv.pivpiv.dk/

• juhlat pidetty ?

juhannus taisi mennä jo

• Oolofi-83

Aloittajalle:

Mulla on muuten sama juttu, mutta mun ei tee mieli juoda. Olen ollut nyt kolme viikkoa raittiina. Olen 35 ja juonut 20 vuotta. Olen ollut päihdekuntoutuksissa ja joskus sain jopa kolme kuukautta pitkän kuivan jakson. Mutta joka päivä teki silti mieli juoda. A.A. on tuttuakin tutumpi ja aikoinaan kävin ahkerasti ''paltsuissa''. Mutta; en saa siitä mitään irti. Raitistua voi ilman A.A.takin ja se on jopa helppoa, kun oivaltaa miten paljon parempaa voi elämä olla raittiina. Juovana aikana en jaksanut tehdä muuta kuin maata sohvalla ja viimeisillä voimilla ryömiä kauppaan . Nykyään jaksan ulkoilla, lukea ja harrastaa kaikenlaista mielekästä ja kehittää itseäni itsetuhoamisen sijaan.
      Itsekin monesti aloin juoda kuivan kauden jälkeen ihan juuri sen ''tylsyyden'' takia. Kaipasin vaihtelua. Mutta nyt olen saanut tarpeekseni. En halua enää tappeluita, krapuloita, sairaalakeikkoja, ongelmia poliisien ja ihmisten kanssa, unettomia öitä, painajaisia, juoppohulluuksia, piruja yms kummituksia. Nautin tästä ''tylsyydestä''. Kun ruoka maistuu ja pystyy nukkumaan. Lisäksi olen luonteeltani ollut aina omissa oloissani viihtyvä, ''introvertti'', joten en kaipaa paljoa sosiaalisia kontakteja. Päinvastoin, ajatus isosta porukasta ja josatin ryhmästä lähinnä ahdistaa. Kyllä silti olen välillä miettinyt, josko menisin vertaistukiryhmään, jos en muusta syystö, niin siellä tapaisi ainakin muita ihmisiä. Mutta toisaalta, en koe saavani siitä juuri mitään.

• Björneborgs_pilsner

Kolme viikkoa tai parhaimmillaan kolme kuukautta viinatta ollut puhuu raitistumisen helppoudesta...

• Oolofi-83
        Björneborgs_pilsner kirjoitti:

Kolme viikkoa tai parhaimmillaan kolme kuukautta viinatta ollut puhuu raitistumisen helppoudesta...

Niin puhun! On minulla ollut useampiakin raittiita kausia. Ja helppoa se tosiaan on olla streittinä, kun ei tee yhtään mieli päihteitä ja elämä maistuu hyvältä. Tosiin kuin juodessa. Eli ylenkatso sinä vaan. Silloin kun ihminen oivaltaa jotain, se on ihan sama vaikka olisi ollut vain kolme tuntia raittiina.

• Itsensävoittaminen

Yleensä riippuvuuksiin tarvitsee jotain tukea, jos haluaa eroon niistä. Hyvin harvalta onnistuu ominpäin, mutta ei se
      mahdotonta ole.
      Nikotiiniriippuvuuteen nikotiinivalmisteet loistavia. Itselle sopi kielenalustabut.
      Alkoon keskusteluapua, huumeista en tiedä, korvaushoitoa kai tai laitokseen. Apua on joka tapauksessa tarjolla.

• Oolofi-83

Mulla ei ole ikinä ollut muita riippuvuuksia kuin alkoholi. Ei edes tupakka. Olen nykyään täysin sterittari. En käytä edes mitään lääkkeitä. Olen huomannut että mielialalääkkeetkin ovat tarpeettomia, kun on päässyt raittiuteen kiinni. Hyvä mieli on aamusta iltaan ja elämä tuntuu sujuvan. Tietysti välillä pännii ja masentaa, mutta viina vaan pahentaa kaikkea. Vaikka sitä itsekin aikoinaan ''lääkkeeksi'' käytin. Ja se auttoikin. Mutta en tarivtse sitä enää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      270
      2282
    2. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      83
      1001
    3. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      55
      979
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      960
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      81
      921
    6. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      42
      854
    7. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      21
      838
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      736
    9. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      299
      684
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      677
    Aihe