Narsisti ja lähestymiskielto

lopen--uupunut

Olen hakenut lähestymiskieltoa ex-miehelleni, jolla koen voimakkaasti olevan narsistin piirteitä. Hän ajoi minut kotona asuessani hyvin ahtaalle, ahdistaminen, syyllistäminen ja ilkeily oli jokapäiväistä. Yritin saada häntä "hoitoon", edes keskustelemaan psykologin/psykiatrin kanssa käytöksestään, tästä sain kuulla kunniani ja syytökset siitä että itse olen hullu... En osannut enää muuta kuin itkeä, en saanut nukutuksi ja minulle alkoi tulla itsetuhoisia ajatuksia. Niin rajua miehen käytös oli. Lähtöni jälkeen mies ei ole jättänyt minua rauhaan, soittelee, viestittelee lähes päivittäin, välillä ihan älyttömiä määriä. En ole suostunut enää hänen kanssaan puhumaan, puhelut ovat pelkkää haukkumista ja syyttämistä kuinka minä olen paha ja huono ihminen kun olen hänet jättänyt. Hän on myös uhkaillut. Pyrkii kylään, saattaa lähestyä näennäisen sovinnaisesti mutta kun torjun hänen lähestymis/kontaktiyrityksensä, hän raivostuu taas silmittömästi. Hän saattaa oman "pommituksensa" lopuksi lähettää minulle viestejä, että "nyt jätät minut rauhaan, et vaan usko!", vaikka en olisi hänen pommitukseensa vastannut ensinkään, enkä todellakaan itse ottanut yhteyttä!

Olen niin uupunut miehen ahdistamiseen, pelkään häntä ja hänen raivoaan. Hain lähestymiskieltoa, miehen saatua tämän tietoonsa, on hän siitä huolimatta soitellut ja lähetellyt viestejä.

Onko kellään kokemusta, osaako narsistinen ihminen kunnioittaa tällaista kieltoa? Mitä tapahtuu kun kielto aikanaan raukeaa? Osaan odottaa ettei mies pidä kieltoa minään, ja rikkoo sitä jo ensimmäisenä päivänä... Itsellä on nyt parempi olo, kun tiedän että sitten tähän puututaan jo poliisin taholta jos mies ei nyt lopeta. Poliisin kehoituksesta hain ensin kieltoa, enkä tehnyt suoraan rikosilmoitusta, nyt ainakin miehelle annetaan mahdollisuus säästyä sen suuremmilta seuraamuksilta jos vaan ymmärtää lopettaa. Jos hän ei siihen pysty, niin vastuu seuraamuksista on silloin hyvin selvästi hänellä itsellään.

13

2733

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • d.i.c.e

Kannattais varmaan vaihtaa puhelinumero salaiseksi ainakin ensiksi...

Lähestymiskiellon rikkomiseksihan nuo viestitkin lasketaan, ja kotirauhanrikkomiseksikin kai nykyään...Että poliisin puheille vaan, jos ei lopu.
      Jos olisit ilmoittanut, että olet jo hommannut lähestymiskiellon, niin varmaan olisi viestittelyt loppuneet...En usko, että eksäsi kaipaa ongelmia kuitenkaan.

Narsku ( tai kuka tahansa ) rikkoisi todennäköisesti lähestymiskieltoa vain siinä tapauksessa, että olet tehnyt hänelle jotain, minkä hän ottaa elämää suurempana loukkauksena...Tuskin minkään "tavallisen" eron jälkeen, vaikka enhän teidän tilannetta voi tietää.

• Jep, ei voi koskaan mennä sanomaan ettei koskaan mutta yleensä varovat "julkisuutta" koska sillä voi lytätä aika nopeasti kasaan.

Tällainen ihminen ei ehkä usko että tosissasi olet, joten joudut OIKEASTI olemaan TOSISSASI etkä voi katso mitään läpi sormien koska säälittää, ei se ollut niin paha jne jne. Jos teet niin...tuhoat efektin.

Itse erosin 8-9 vuotta sitten asosiaalisesta päihdeongelmaisesta kriminaalista joka piinasi kaikin keinoin ja jouduin vuoden päivät kulkemaan sumuttimet ja "jutut" taskussa, hakemaan kieltoja, vaihtamaan numeroja, pistämään kovan kovaa vasten, keräämään nauloja renkaiden alta ja vastaanottamaan yhtäkkisiä väkivaltayrityksiä yllättävissä tilanteissa.

Vanhat keinot

Taltioi, taltioi, taltioi.
        Taltioi ja sen jälkeen ...
        Raportoi, raportoi, raportoi.
        Ei mitään kontaktia koskaan kahden kesken. IKINÄ.
        Turvaa selustasi. AINA.
        Älä neuvottele mistään. Ikinä.
        Jos lapsia tai muuta, kerro soskulle että hoitavat sitä kautta yhteyden.

Ilman hetkenkään epäröintiä jos tulee "kulmille" tai "Iholle", ilmoita. AINA.
        Älä säästele tai sääli. Säilytä KAIKKI mitä säilytettävissä on. yksi hyvä keino on pitää liittymä ainakin alkuun auki ja olla vastaamatta puheluihin (ellet voi nauhoittaa) ja ottaa vain tekstareita.

Vaihda numero jossain vaiheessa ja varaudu muuhun kontaktiin. Sitä ennen kielto päälle, siis ennen kuin vaihdat numeron ja katsot hetken turvallisemman kanavan (ne tekstarit) kautta miten reagoi.

USEIMMITEN nämä vain länkyttävät leukojaan mutta itselleni se kokemus opetti, että selän taakse paree katsoa välillä. En tiedä kuinka vakava tilanteesi on mutta ylenpalttiseen pelkoon ei ole aihetta. Jos hän aikoo tehdä "sen", se tapahtuu anyway. Suurin osa todellakin on vain päänaukojia raivopäissään ja sellaista tekee muutkin kuin narsistit tai "sekopäät" nyt yleensäkin.
        Ihminen hylkäämisenpelko voi olla niin suuri että ajaa epätoivoisiin tekoihin...

• Ei enää uneton

Kirjoituksesi on tuttua itsellenikin.
      Toivoa on, että uhkailu jää sanalliselle asteelle, mutta kannattaa kuitenkin varautua yllätyksiin. Meillä ei ollut vielä lähestyiskieltoa vaan poliisi oli puhelimitse häneen yhteydessä ja hän lupasi olla kunnolla, kuten narsisti hyvin saa uskoteltua. Ex-narsisti mieheni löysi sitten uuden naisystävän ja siihen loppui uhkailu ja häirintä. Ennen sitä exä mm. kävi sotkemassa pihan heittämällä kahvipaketteja kodin ulkoseinään, rikkomalla amppelikukkia ja kukkaruukkuja, repimällä kukkapenkin kukkia ja heittämällä kivellä ikkunan rikki jne uhoamista. Huomasin, että pihallamme oli liikuttu monena yönä. Kerran hän oli päivystämässä pimeässä kun tulin myöhemmin illalla kotiin ja silloin pelkäsin todella, että nyt kävi huonosti. Kävi käsiksi, mutta jostain sain voimia juosta kotiin sisälle. Sen jälkeen vaihdoin aikataulujani ja liikkumisreittejäni kaikilla arkipäivän reiteilläni.

Missään yhteydessä narsistiin ei kannata olla, ei vastata puheluihin eikä tekstiviesteihin. Kannattaa vaihtaa salaiset yhteydet. Narsisti raivoaa aikansa, mutta lähtee kyllä etsimään itselleen uutta kumppania kun huomaa, ettei hänen huutonsa enää tehoa. Tosin tähän voi mennä aikaa ja uhrin mielenterveys on lujilla. Meillä tähän kului noin puoli vuotta. Nyt olen vapaa, uhkailuista ja ahdistamisesta. En ole missään yhteydessä häneen ja asumme eri kaupungissa. Lapset ovat jo isoja eikä meidän tarvitse neuvotella lasten asioista.

Valtavasti voimia sinulle ja etsi itsellesi tukihenkilöitä joille voit soittaa mihin kellonaikaan tahansa. Narsistin ote irtoaa kuitenkin jossain vaiheessa! Tukeni sinulle!!

• lopen--uupunut

Kiitos teille kaikille tuesta ja neuvoista!

Ex ei siis todellakaan ole lopettanut, vaikka tieto lähestymiskiellon hakemisesta on mennyt hänelle jo kaksi viikkoa sitten, käsittely on tänään. On sanonut ettei sinne aio tulla, mutta en yhtään osaa aavistaa pitääkö hän tästä kiinni vai ilmaantuuko kuitenkin. Aina paras jos tulisi, vaikka vaikeaa on hänet kohdata, mutta saisi hänet muitten ihmisten eteen vastaamaan teoistaan.

Onneksi minulla on avustaja joka on tukena jos mies paikalle ilmaantuu. Tärisen ja vapisen täällä kotona tällä hetkellä, niin vaikeaa on tietää joutuvansa ehkä samaan tilaan exän kanssa.

Ex on lähestymiskiellosta kuultuaan laittanut myös äitinsä asialle solvaamaan minua ja vaatimaan kiellon perumista... Tätä hän tulee varmasti jatkamaankin, jos ei itse saa ottaa yhteyttä, että pitää sitten "välillisesti" tätä häirintää yllä äitinsä kautta. Pitääkö tässä kohta hakea kieltoa kaikille miehen perheen jäsenille???? Myös exän ex-vaimo on liittynyt joukkoon, vaikka hänen jos kenen luulisi tietävän millaista miehen käytös on!!! Vai pelkääkö hän lie itse joutuvansa taas kohteeksi kun minä en se enää olekaan...

Meillä on yhteinen lapsi, ja se tekeekin tästä kaikesta todella vaikeaa... Mies ei suostu lastenvalvojan tapaamiseen, minä kylläkin menen sinne sitten yksin, kai he sen osaavat niin hoitaa sieltä kautta että mies saadaan joku sopimus tekemään tapaamisista ja elatuksesta (jota hän ei haluaisi maksaa ollenkaan). Yksinhuoltajuutta mies tarjosi minulle ensin itse, nyt riehuu jatkuvasti siitä kuinka ei todellakaan aio siihen suostua. Ei kuitenkaan halua osallistua lapsen asioihin, maksuihin, eikä ota lasta kotiinsa lainkaan. Luulen että tämä yhteishuoltajuus on vain yksi niistä asioista, millä hän tietää voivansa hankaloittaa asioita (mm.passihakemusta ei meinannut millään allekirjoittaa). Mies suostuu tapaamaan lasta vain minun kotini lähipuistossa, pyrkii sisälle joka kerta. Tuntuu että on pelkkä tekosyy tulla tapaamaan lasta, oikea tavoite olisi päästä kotiini huutamaan ja solvaamaan. Kun en todellakaan päästä sisälle, ei jaksa olla lapsen kanssa puolta tuntia pidempään. Joka kerralla lapsen luovutustilanteessa käyttäytyy asiattomasti ja vihamielisesti.

Voi kun tämä pian loppuisi...

• laske kymmeneen

Ei auta mikään, valitan, täyttyy vain kärsiä, tämä yhteiskunta tukee juuri tuollaisia häiriökäyttäytyjiä, menee vuosia ja sitten yks kaks tulee hiljaista, eli ainoa keino on aika joka hoitaa. Poliisin soitot ja kiellot ei auta koska narsisti kuvittelee olevansa se väärin kohdeltu.

• dieknz

ei sun tarvi antaa lastasi tavattavaksi kun noi käyttäytyy. Mee sossuun ja vaadi tapaamiset johonkin valvottuun paikkaan, kuten lastenkoti tai muu. ei tarvi nähä miestä.

• dieknz kirjoitti:

ei sun tarvi antaa lastasi tavattavaksi kun noi käyttäytyy. Mee sossuun ja vaadi tapaamiset johonkin valvottuun paikkaan, kuten lastenkoti tai muu. ei tarvi nähä miestä.

Kun menet sinne sossuun, sinulla pitää olla todisteita. Pitäviä.

Lapsella on oikeus vanhempiinsa ja monesti valitettavasti toisin päin.

Omakohtaista kokemusta tästä asiasta. Ole valmis piiiiiitkään sotaan ja ole varma siitä mitä toivot.

• Psykiatrinen sh
        lynett kirjoitti:

Kun menet sinne sossuun, sinulla pitää olla todisteita. Pitäviä.

Lapsella on oikeus vanhempiinsa ja monesti valitettavasti toisin päin.

Omakohtaista kokemusta tästä asiasta. Ole valmis piiiiiitkään sotaan ja ole varma siitä mitä toivot.

Uskomatonta, miten ihimisiä täällä neuvotaan. Kuka hyvät rouvat on miehellenne tehnyt narsistisen persoonallisuushäiriön diagnoosin? Sinä itse vai hyvät kaverit? Tuttavallisesti olette tehneet miehestä "narskun".

Miten arvelette, että normaali suomalainen mies toimii erossa, kun katkaisette kaikki yhteydet ja viette lapset mukana? Mihen pitäisi hymyillä kotona ja toivottaa kaikke tsemppiä elämässä sen uuden kaverin kanssa.

Hyvin harva ihminen suomessa täyttää virallisen narsistisen persoonallisuushäiriön kriteeristön ja terrorisoi entisten puolisoidensa elämää. Se nyt vaan on niin, että nykyisin erotaan milloin mistäkin syystä ja se harmittaa useimpia miehiä. Toiset purkavat sen tekstiviestein, toiset huutamalla. Mitä te olette tehneet perheelle ja lapsille kun olette lapsilta vieneet isän ja vakaan kodin?

Kannattaa miettiä, että onko se oma ego ja persoona aina niin puhdas, että vika löytyy varmasti vain siitä toisesta. Uskallatko katsoa peiliin?

• xcch
        Psykiatrinen sh kirjoitti:

Uskomatonta, miten ihimisiä täällä neuvotaan. Kuka hyvät rouvat on miehellenne tehnyt narsistisen persoonallisuushäiriön diagnoosin? Sinä itse vai hyvät kaverit? Tuttavallisesti olette tehneet miehestä "narskun".

Miten arvelette, että normaali suomalainen mies toimii erossa, kun katkaisette kaikki yhteydet ja viette lapset mukana? Mihen pitäisi hymyillä kotona ja toivottaa kaikke tsemppiä elämässä sen uuden kaverin kanssa.

Hyvin harva ihminen suomessa täyttää virallisen narsistisen persoonallisuushäiriön kriteeristön ja terrorisoi entisten puolisoidensa elämää. Se nyt vaan on niin, että nykyisin erotaan milloin mistäkin syystä ja se harmittaa useimpia miehiä. Toiset purkavat sen tekstiviestein, toiset huutamalla. Mitä te olette tehneet perheelle ja lapsille kun olette lapsilta vieneet isän ja vakaan kodin?

Kannattaa miettiä, että onko se oma ego ja persoona aina niin puhdas, että vika löytyy varmasti vain siitä toisesta. Uskallatko katsoa peiliin?

"Uskomatonta, miten ihimisiä täällä neuvotaan. Kuka hyvät rouvat on miehellenne tehnyt narsistisen persoonallisuushäiriön diagnoosin? Sinä itse vai hyvät kaverit? Tuttavallisesti olette tehneet miehestä "narskun".

Ainakin tämä sinun kommentti on aivan uskomaton, mitä väliä sillä onko diagnosoitu naristiksi tai joksikin muuksi?. Ei diagnosointi lisää tai vähennä aloittajan ongelmia.

Diagnoosin puuttuminen ei mitätöi tuon miehen tekoja, se tässä on ongelma ei se onko narsisti vain ei. Mutta käytöksen perusteella voi havaita nph oireyhtymän olevan käytöksen takana, mutta se ei itsessään vahingoita ketään, vaan älyvapaa käytös.

Jos joku tekee pankkiryöstön ja saadaan kiinni, niin hänen psykiatrin tutkimuksissa todetaan terveeksi, niin mitätöidäänkö pankkiryöstö terveen paperien ansiosta. ?

• Raivohullua

Isän ja vakaan kodin??? Meillä ns. isä on niin epävakaa, kuin olla voi. Ihme, että on vielä hengissä!

Sain lähestymiskiellon aikoinaan.

• sine

Oma narsistinen mieheni on alkanut alistamisen, nimittelyn ja uhkailun lisäksi työntämään, heittelemään ja potkimaan minua lapsemme syntymän jälkeen ja riidat on vaan pahentuneet päivä päivältä. Lapsemme on nyt 6 kk ja olen alkanut suunnittelemaan lähtöä lapsen kanssa.
      Kertokaa saman kokeneet:
      Miten tämän ikäisen lapsen huoltajuusasiat menevät?

Mieheni uhkailee että minä voin painua hevon kuuseen mutta lapsi ei ole lähdössä minnekään.
      Välillä taas juttelee jostain viikko ja viikko systeemistä, muuhun ei kuulemma suostu ja jos en suostu siihen niin jotyain käy...
      Voidaanko näin pientä lasta tosiaan erottaa äidistä viikoksi. Viikonloppukin tuntuu minusta jo pitkältä. En kyllä imetä enää.
      Joudummeko tappelemaan jo vauvan tapaamisistakin?
      Nyt on alkanut myös kamala syyllistäminen miten teen lapsen isättömäksi ja tuhoan kaiken ja vien lapselta kodin.
      Mielestäni pelon ja uhkan ilmapiirissä ei voi kasvattaa yhtäkään lasta. Murehdin ja itken lähes päivittäin. Lapseni on jo nähnyt kun minä lennän kun mies paukauttaa ovella päin minua kun pidän siitä kiinni ettei tule huutamaan ja myös lapsemme sylissään on potkaissut minua.
      Onko tämä sitten ehjä ja vakaa koti?

On sanonut palkkaavansa kalliit lakimiehet näyttämään toteen etten ole kykenevä hoitamaan lasta vaikka meillä minä olen hoitanut melkein yksin lapsen alusta asti. Mies vain välillä ja siitäkin se purnaa.

Kunpa olisin tajunnut jo lähteä ennen lapsen syntymää.

Kun lapsemme oli 2 kk mies ajoi minut pois kotoa, uhkaili hoitamalla reiän päähäni ja päättämällä elämäni jos otan lapsen. Uhkailuja sateli ja tilanne meni niin pahaksi että soitin poliisille. Päätin silloin etten tunnusta lapsen isyyttä ettei tule ongelmia.
      Mies kuitenkin pyyteli anteeksi ja oli niin kovin katuvainen tämän episodin jälkeen vähän aikaa, niin lopulta mentiin isyys tunnustamaan.
      Heti sen jälkeen alkoi raskas syyllistys kun menen soittamaan poliisille ja pilaan lapsemme elämän. Vika olikin minussa kun sekotin yhteiskunnan elämäämme.
      Miksi tällaisesta ei vaan pysty lähtemään.
      Voinko olla niin paha ihminen että olen ajanut mieheni tällaiseen käytökseen. Niin hän sanoo.

• erityisesti tuo kohta 33.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      154
      4116
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      401
      3164
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      2088
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1755
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      5
      1158
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      74
      1013
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      69
      995
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      24
      911
    9. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      54
      886
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      71
      869
    Aihe