Lääkärien palkat

lääk. yo

Tällä palstalla on aiemmin ollut polemiikkia lääkärien palkoista ja siitä, mikä on kohtuullinen palkkataso. Olen lopen kyllästynyt jatkuvaan valitukseen lääkärin korkeasta palkkatasosta.
Itse opiskelen lääkäriksi puhtaasti kiinnostuksesta lääketieteeseen enkä rahan takia. Älkää siis käsittäkö tätä väärin ja pitäkä minua vain rahanahneena idioottina.
Ainoa asia, mikä on saanut minut epäröimään lääkärin ammattia on sen mukanaan tuoma vastuu. Olen erittäin vastuuntuntoinen ihminen ja minun olisi todella hankalaa päästä sinuiksi itseni kanssa, jos huolimattomuuteni/tietämättömyyteni aiheuttaisi potilaalle terveydellistä haittaa tai jopa kuoleman. Tästä vastuusyystä haluankin kunnollisen korvauksen lääkärinä toimimisesta.
Palkan perustana pitäisi minun mielestäni olla pitkä koulutus sekä työhön kuuluva vastuu. Lisensiaatin koulutuksen pitäisi olla arvoltaan jo melko suuri ja kun siihen lisätään vastuu potilaan terveydestä ja plussataan vielä ylityönä mahdollisesti tehdyt päivystykset tuloksena tulisi olla melko suuri palkka. Täten en näe 5000e ( ylityöpäivystykset) palkkaa liian suurena. Kuinka paljon itse pyytäisit, jos olisit käynyt koulua 12 vuotta (6 v. lääketieteenlisensiaatiksi 5-6 v. erikoistuminen) ja olisit töissä vastuussa toisen ihmisen terveydestä? Itse koen vastuun niin painavaksi, että hyvä että suostun sen kantamaan 5000 eurostakaan. Ymmärrän kyllä, että kaikki eivät ole yhtä tunnollisia kuin minä ja ymmärrän kyllä, että myös potilaalla on vastuunsa terveydestään.

6

456

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kelpais mullekin

Tuttu lääkäriystäväni tienaa 7-8 tonnii/kk.

• wuut

HOLY SHIT

• khyllä

Netto vvai brutto?

• lääket. kandi

Mielestäni asia on niin, että jos rahan perässä juoksee, niin lääkis on aivan totaalisen väärä paikka. Lääkärin työ on todella vastuullista työtä. Harva opiskelevakaan sisäistää sitä saati sitten joku ulkopuolinen, jonka mielestä lääkärit tienaavat liikaa.

Usein ihmisillä on lääkärin töystä aivan liian ruusuinen kuva. Kuvitellaan, että lääkis tekee ihmisen todella onnelliseksi. Todellisuudessa voi olla niin, että se tekee todella onnettomaksi. Ihminen on yllättävän monimutkainen kokonaisuus, ja lääketiede vaikeasti hallittava kapitteli kokeneellekin. Eli mihinkään ei kannata mennä töihin alle 4500.

Moni hakee myös lääkikseen, koska "haluaa tehdä ihmisläheistä työtä" tai "työtä jolla on merkitys" tai "koska olen niin kiinnostunut tieteestä!!!!!". Kyllä se ihmisläheisyys ja empatiakin siitä karisee vuosien mittaan, ja opiskeltavat asiat muuttuvat vastenmielisiksi, ainakin jossain määrin. Oikein naurulla muistelee, kuinka lapselliset kuvitelmat sitä oli silloin opiskelun alkuvaiheessa tulevaisuudesta ja lääkärin työstä. Moni opiskelija onkin alkuvaiheessa tyhmänrohkea. Lopputulos on arvattavissa. Samaten moni kuvittelee, että osaamalla asiat hyvin tenteissä, osaa ne myös töissä. Se ei pidä ollenkaan paikkaansa.

Lääkärin työ ei ole sitten sellaista kivaa mummojen päiden silittelyä. Jos sitä haluaa tehdä, niin kannattaa opiskella lähihoitajaksi. Potilaat sitten vielä haukkuvat pataluhaksi, omaiset räksyttävät jokaisesta päätöksestä ja narkkarit soittelevat uhkailupuheluita. Kyllä on hienoa olla lääkäri.

• dghrtrtrt

et varmana lukis lääkäriks jos saisit vaan 1000e/kk vai?

• lääk. yo

Lukisin lääketiedettä kyllä, mutta päätyisin luultavasti tutkimuspuolelle. Terveyskeskukseen tuskin menisin töihin tonnin kuukausipalkalla. Yleisesti on todella vähän hommia, joita kukaan tekisi varsinaiseksi ammatikseen tonnilla kuussa. Naiivia ajattelua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      47
      5415
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      61
      2206
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      18
      1800
    4. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      144
      1758
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1535
    6. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      30
      1447
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1338
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1097
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1068
    10. Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?

Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se
      Maailman menoa
      212
      949
    Aihe