Itse tulin AUKkiin pakotetuksi

AU opp. korp.

Aloitin varusmiespalvelukseni 1/11 ja ensi torstaina saapumiserämme oppilaat ylennetään alikersanteiksi. Itse olin AUKkia vastaan alusta alkaen. Lähdin inttiin täysin varmana puolenvuoden miehenä. Itselläni luulin olevan mukanani hyvät perustelut, toisin kävi.

Selvitin myös ennen inttiä kaikkia konsteja joilla AUKin voi välttää. P-kaudella en tehnyt mitään tosissani. Coopperit ja lihaskunnot sekä P-kokeet ja johtajatehtäväradat vedin tarkoituksellani keskitasoisesti tai jopa hieman huonommin. Kun AUK valinnat tulivat, nimeni oli tietenkin listassa. Kävin muutamaan otteeseen kapteenin kanssa keskustelemassa asiasta ja sain vastaulseksi ainoastaan sen, ettei häntä kiinnosta asiani siviilissä ja että asia on päätetty puolestani. Ainoa ongelmani oli kuulemma asenne ja siihen tultaisiin tekemään muutos.

En tiedä millä voimalla olen AUKkia käynyt. Asenteeni ei ole vieläkään muuttunut. Edelleen palvelusaikani on puoli vuotta liian pitkä elämäntilanteeseeni nähden.

Miksi homma menee näin? Ymmärrän, että puolustusvoimien on pakko kouluttaa tietty määrä alikersantteja. Tuntuu silti, että enenevissä määrissä ihmiset lähtevät inttiin sillä asenteella, että se on puoli vuotta ja pois eikä koskaan kertaamaan. Onko tämä lisääntyvä asenne varusmiesten oma vika? Onko siinä jotain "maanpetturuutta" ellei oikein omasta tahdostaan halua palvella 362 päivää kun toinen vaihtoehto olisi 180 (tai 270) ja sitten voisi jatkaa opiskeluja, töitä yms. normaalisti ja jatkaa elämää.

Kannattaisiko valtion itse katsoa peiliin ja mukautua tilanteeseen muuttamalla omaa toimintaasa hieman mielenkiintoisemmaksi? Olisiko pakottamiselle jokin muu vaihtoehto? Esim. sama palvelusaika hommasta riippumatta voisi motivoida parempiin tuloksiin ja "haluamaan" AUKkiin paremman sotilasarvon perässä?

Kantahenkilökunta tietää, että kaksi kertaa vuodessa ollaan tilanteessa jossa nimet AUKkiin julkistetaan, jonka jälkeen yksikön päällikön oven takana on jono. Nämä jonottajat palaavat kuitenkin päällikön luota murtuneina ihmisriekaleina. Tämän katsotaan olevan kuitenkin noille "parhaille" alokkaille itsekuria opettava kokemus ja ennen kaikkea kunnianosoitus siitä että hoitivat hommansa hyvin. Mikä olisikaan sen parempi palkinto tästä kuin kaksinkertainen palvelusaika verrattuna suurimpaan osaan varusmiehistä. Tämän katsotaan kuitenkin olevan välttämätön paha maanpuolustuksessa. Näinkö se toimii ja näinkö sen kuuluisi toimia?

Miten valtio voi hyvällä omallatunnolla ylläpitää tuollaista laitosta, jossa ihmisarvot riistetään ja "ajatellaan valtion yhteistä etua". Valtio koostuu sen kansalaisista, joten myös varusmiehet kuuluvat merkittävänä osana käsitteeseen "valtio". Valtio kusee riistollaan ja määräyksillään omaan pakkiinsa aiheuttaen erittäin suuria henkisiä tuskia ja motivaation puutteita. Ainakin minun kohdallani järjestelmä riisti minua niin pahasti, että se laski omaa maanpuolustustahtoani ja isänmaallisuuttani. Onko valtio nyt tyytyväinen kun tälläiset kaverit ovat "sodanajan johtajia"?

Hauskaa on myös se, että puolustusvoimat korostaa esitteissään palvelusturvallisuutta, joka pitää myös paikkaansa. Esim. jalan murtuessa tai kuumeessa saat ensiluokkaista hoitoa. Miten henkinen palvelusturvallisuus on otettu huomioon? Yhdellä sosiaalikuraattorilla varuskuntaa kohden? Silläkö se hoidetaan? Jos esim. kaikki AUKkiin haluamattomat "henkisesti loukkaantuneet" henkilöt menevät tämän "lääkärin" luokse, niin mitä siihen vaivaan saa lääkkeeksi?

Nyt kun olen saanut avautua ja mäkättää kuin pieni lapsi, voin vielä loppuun todeta, että puolustuvoimat on minua monta vuotta vanhempi ja tällöin myös viisaampi. Omat näkemykseni perustuvat vain omaan lyhyeeseen varusmiespalvelusaikaani, mutta valtiolla siitä on vuosikymmenten kokemus. Minun ja puolustusvoimien ero on kuitenkin se, että minä olen kehittynyt 20 vuoden elämäni aikana enemmän kuin puolustusvoimat sen koko historiansa aikana.

"Alokaskaudella parhaiten menestyneet voivat halutessaan pyrkiä aliupseerikouluun tai reserviupseerikouluun."
-katkelma kutsunnoista saamastani esitteestä

TJ 202, ei muuta jatkakaa....

2

662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hv

      hv

    • cfbg

      Ei ketään pakoteta Aukkiin.Minut pakotettiin RaUk:kiin vuonna 1969.Pidin huolen siitä,että natsoja ei tullut. Tosin jouduin palvelemaan sen 11 kuukautta miehistötehtävissä,mutta tahtoani ei nujerrettu.Minä päätän mitä teen tai jätän tekemättä.Siihen alkoholisoituneet kersantinretkut eivät pystyneet vaikuttamaan.Oma tahto ennenkaikkea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2048
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1662
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1152
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1126
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1113
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      777
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe