Kaloja 40-litraseen?

Kleopatra-98

Eli mulla on semmonen 40-litranen palloakvaario ja siinä eli ennen pari kultakalaa mutta ne kuoli johonki veden liikalämpöisyyteen sillon kun oli ne helteet ja nyt tarttisin uusia kaloja sinne eli vinkkejä tulemaan.

16

500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ;))

      Kultakaloille liian pieni, ehdottomasti. Näitä ei tähän uusia :)

      Mutta esimerkiksi:
      Sukarapuja
      Sinineontetroja
      Taistelukala

      Muita vaihtoehtoisia parvikaloja noin pieneen:
      - Helmirasbora
      - Hehkurasbora
      - Raitarasbora
      - Smaragdirasbora
      - Kääpiörasbora
      - Safiirirasbora
      - Juovaminirasbora
      - Minirasbora
      - Hohtokiilakylki
      - Hehkutetra
      - Kääpiöpallokala (tämän kanssa ei muuta!)

      Pohjaölliäiset:
      - Petokotilo
      - Omenakotilo
      - Kierteissarvikotilo
      - Tiikerikotilo
      - Ruskohara
      - Nuolimonninen
      - Marmorimonninen
      - Kääpiömonninen
      - Kaikki sukaravut

      Muuta:
      - Jokin kiva killi (esim. orkideaviuhkapyrstö, loistoviuhkapyrstö)
      - Tulimakkarakala
      - Rubiinimakkarakala
      - Valkosaumataistelija
      - Riikinkukkotokko
      - Rusotaistelija
      - Ruostegurami

      Tässä onkin liki kaikki järkevät vaihtoehdot. Tuon kokoisessa akvaariossa viikottaiset vedenvaihdot ja varsinkin nitraatin seuranta on todella tärkeää. Mieluummin liian vähän kalaa, kuin liikaa. Ja mikään kultakalan kokoinen ei tuollaiseen tosiaan sovi itkemälläkään, kultakalan minimi on 500 litraa.

    • 40l milis-akvaario

      Meillä 40l akvaario, ei palloakvaario vaan ihan normaali. Siellä on 3 "poika" milistä ja varmaan 20 pientä "tyttöä". Lisäksi siellä on 3 petokotiloa (Minttu, Polka ja Marabuu) jotka syö roskakotiloita (tosin hävinnyt melkein kokonaan) :)

    • Kleopatra-98

      kiitos näistä vinkeistä :D pitää kattoo..

    • TETRAAAAAA......

      Muutama neon tai kardinaali tetrakin ehkä menis,pieni parvi 10-15kpl.

      • ;))

        Ei ainakaan kardinaali, liian pieni allas. Neoneidenkin tilalle mieluummin jotain noita kääpiöitä.

        Onhan tuossa muuten tekniikka ok? Eli ainakin suodatin, lämmitin ja lamppu. Pyöreään on hankala saada tekniikka sisälle.


      • TETRAAAAAA
        ;)) kirjoitti:

        Ei ainakaan kardinaali, liian pieni allas. Neoneidenkin tilalle mieluummin jotain noita kääpiöitä.

        Onhan tuossa muuten tekniikka ok? Eli ainakin suodatin, lämmitin ja lamppu. Pyöreään on hankala saada tekniikka sisälle.

        No joo niihänne sanoo mutta mulla kardinaaleja 40litrasessa 10 parvi ja elelleet jo useamman vuoden,yksikään ei ole heittäny veiviään. :) Että kun muuten olosuhteet hyvät ja vesiarvot kondiksessa niin eikun uida porskuttavat.


      • TETRAAAAAA kirjoitti:

        No joo niihänne sanoo mutta mulla kardinaaleja 40litrasessa 10 parvi ja elelleet jo useamman vuoden,yksikään ei ole heittäny veiviään. :) Että kun muuten olosuhteet hyvät ja vesiarvot kondiksessa niin eikun uida porskuttavat.

        Pysyä hengissä ja elää onnellinen elämä ovat 2 TÄYSIN eri asiaa.


      • MA7xGE
        Plussa-pallero kirjoitti:

        Pysyä hengissä ja elää onnellinen elämä ovat 2 TÄYSIN eri asiaa.

        Samaa mieltä, ei kala osaa tehdä itsemurhaa masentuneisuuttaan. :P


    • ;))

      Olihan itsellänikin tulipyrstö aikanaan 200 litraisessa, hengissä ja niin edelleen. Mutta koska oli silmälläkin katsottuna aivan liian pieni niin hankin tuon 540 litraisen. Ei ne minimit ihan tuulesta temmattuja ole ja kyllä kalalla pitää olla kunnolla tilaa uida. Eihän kultakalakaan välttämättä ihan heti kuole 60-litraisessa, mutta en siltikään niitä sinne suosittelisi ettei kituutettaisi. Kyllä koira ja ihminenkin elävät komerossa, mutten sano kenenkään siellä viihtyvän. Ei kannata suositella muitakin laittamaan kaloja liian pieneen akvaan, mikäli itse näin tekee.

    • Miljoonasataakalaa:D

      Juu mä ostan miljoonakaloja ehk 10 kappaletta, kaikki naaraita... Kandeeko ja niin meilki on 40 litrane nii kannattaako otta 1 tai 2 urosta?... Kuitenkin lisääntyyvät huimaa vauhtia...

    • ??

      Pyöreään akvaarioon en laittaisi mitään kaloja. Se taitaa olla eläinsuojelulaissakin suosituksena, ettei kaloja saa laittaa pyöreään maljaan.
      Millä tohon saa edes suodattimen roikkumaan?

    • onko varusteet?

      Onko siinä ees suodatinta ja lämmitintä tai ees valoa?!?

    • Kleopatra98

      on kaikki tarvittava

    • _JukkaV_

      Onhan noita muitakin kaloja. Itselläni on 52 litran allas, jossa on kääpiöhammaskarppeja ja pikkumonnisia.

    • Sen voisi sanoa että tiikerikotiloa ei saa olla alle 100 litran terrassa, koska se saattaa kasvaa yli 30 sentiseks, luonteeltaa vilkkaita ja kiipeilevät paljon

    • ;))

      Hieman eri kotilosta puhe ;) Tiikerikotilo on akvaristeille Neritina natalensis ja skiffan kertoma tiikerikotilo on taas Achatina achatina, maailman suurin maakotilo. Kukaan ei siis ole Achatina achatinaa änkemässä ensinnäkään akvaarioon ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8855
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1227
    Aihe