Kerron tässä oman kokemukseni. Olen sairastanut lisäkilpirauhasen liikatoimintaa jo 11 vuotta. Minut on leikattu viidesti ja näyttää siltä, että taas on uusi leikkaus edessä. Lisäkilpirauhasia on poistettu jo viisi kappaletta, viimeisin rintalastan alta yläosasta. Eli niitä voi olla enemmän kuin normaalisti ja mitä oudoimmissa paikoissa. Olen käynyt läpi kaikki mahdolliset kokeet ja kuvaukset kahdessa ei sairaalassa, ja minut on jo luokiteltu hankalaksi tapaukseksi. Mutta ikäni huomioon ottaen ei vielä luovuteta (44). Lokakuussa on taas seuraavan tuomion aika. Eli arvot kohoaa melko nopeasti korkeammiksi ja elämää hankaloittaa suuresti kaikki oireet. Itse koen hankalimmaksi väsymyksen, joka on suunnatonta. Toinen hankala juttu on muistin heikkeneminen. Olenkin jo lapsille sanonut, etten kohta enää muista heitäkään :) . Ja kolmas, joka vaikuttaa liikkumiseen on selkä- ja jalkakivut. Tunnen välillä itseni todella vanhaksi ja raihnaiseksi, vaikka normaali luonteeni on iloinen ja positiivinen. Mutta voisi olla vielä huonomminkin asiat. Pelottaa eniten, että kuolenko minä ennen pitkää tähän sairauteen. Lääkäreiltä on turha kysellä vastausta, koska sitä ei tule. Eli näin täällä itä-suomessa päin elellään tämän sairauden kanssa. Koettakaa jaksella.
Lisäkilpirauhanen x 5
5
685
Vastaukset
- jarakas
Moi
Itsellä sama sairaus. En tiennyt, että se voi edetä noinkin pahaksi. Minulla yksi leikkaus takana ja ennuste hyvä. Jaksamisia. - Lisäkilpi
Voi, kuinka ikävää! Olet kokenut kovia.
Eivät kai ne adenoomia voi olla, niitähän tulee yleensä vain yksi? Onko sinulla perinnöllinen tautimuoto, koska noin monta lisäkilpirauhasen kasvainta on tullut?
Minulla todettiin lisäkilpirauhasen liikatoiminta helmikuussa. Yleislääkäri arveli sen olevan primaarimuotoa. Endokrinologin vastaanotolle en päässyt edes alkuarviointiin. Seuraillaan, omalääkäri ei ollut kiinnostunut oireista. Jalkarampit kuulema aiheutuvat jostain muusta. Todettiin myös osteoporoosi.
Onko sinulle tullut myös osteoporoosi? Olisi kiva kuulla enemmän, koska en tunne ketään, jolla olisi sama sairaus. - Lisäkilpi
Vai onko sinulla lisäkilpirauhasen hyperplasia? Mitä ovat tohtorit viisaudessaan diagnosoineet?
- Kaula auki
Lueskelin tuossa viimeisintä sisätautipuolen sairauskertomusta ja virallinen nimi tälle on: hyperparathyreoidismus primarius operata.Vuosien aikana on myös mainittu hyperkalsemia sekä primaarinen hyperparatyreoosi mut ite olen tottunut kuulemaan tämän aina suomeksi lisäkilpirauhasen liikatoiminta. Ja suoraan sanottuna en ole kuunnellut niin tarkasti noita nimiä, kun ainoastaan päässä pyörii kysymys: milloin taas leikataan.
Mut adenoomista puhuttiin jo ihan ensimmäistä kertaa minulle. Kun kysyin asiaa, selitys oli seuraava; kun joku elin alkaa kasvaa, se on kasvain eli adenooma? Ei näitä lisäkilpirauhasia tule kuulema uusia, vaan toisilla on harvinaisena niitä ylimääräisinä. Minulla on niitä nyt viisi ja toivoisin ettei enää enempää ole. Mut jos niitä kaikkia ei löydetä ja saada poistettua, on tulevaisuudennäkymät huonot. Viime syksynä arvot kohosivat niin korkealle, että lääkäri soitti töihin ja komensi heti tiputukseen sairaalaan. Kuulema niin korkeilla arvoilla kunto romahtaa nopeasti ja arvaamatta. (en nyt muista niitä lukemia). Eli jos en parane, tulen viettämään loppuikäni aika paljon sairaalassa tiputuksessa. Näin sanottiin.
Tämä ei ainakaan minulla ole perinnöllistä. Olen kysellyt sukuni taustoja niin pitkälle kuin mahdollista ja kenelläkään ei kuulema ole ollut tätä.
Kävin luuntiheysmittauksessa v. 2005 ja silloin jo todettiin alkava osteoporoosi selkärangassa. Nyt kuuden vuoden jälkeenkään lääkäri ei ole määrännyt uutta mittausta, koska siitä ei kuulema ole mitään hyötyä. Ensin on tämä sairaus saatava kuriin josta osteoporoosi johtuu. Ja sitten vasta aletaan hoitamaan sitä. - Luoksein jää..
No voi HIRVEYS! Olen menossa leikkaukseen 26.10.2012. Pelottaa! Ei itse leikkaus mutta mitä sen jälkeen mahd. seuraa. Minulla todettu adenooma, siksi leikkaus. (aikaisemmin granulooma cellulaarikin). Taitaapi päivät olla vähissä.
Olen silti positiivisella mielellä. Jos noutaja tulee niin sitten tulee!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911304Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221138- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50735- 33692
- 60689
- 52680
- 52657