Voisin melkein sanoa että tässä on jollekin ahkeralle tutkittavaksi pyramidirikollinen.
Joskus vuonna 2005 erehdyin lähtemään lipeväkielisen myyjän puheiden perusteella Alexandrian kelkkaan. Sliipattu kaveri kehui vuosituotoista, ja näytti edellisten vuosien tuottoja, sanoen että näissä mitä luultavimmin pysytään myös tulevaisuudessa. Pieniä heittoja saattaa kuitenkin olla, mutta käytännössä summa kasvaa joka vuosi. Taululle ilmaantui myös luku 10000 euroa, ja kerrottiin että jos tuon säästää/sijoittaa omaan eläkkeeseensä heidän kauttaan, on se eläketta saadessa koronnut n. 150000 euroon.
No tuo kaikkihan kuulosti erittäin hienolta. Lähdin sitten eläkevakuutussäästäjäksi, ja säästin melkein kolme vuotta. Sain säästettyä sinne n. 6500 euroa, mutta siinä vaiheessa kun "salkun" arvo oli enää n. 3000 euroa, päätin siirtää salkun vapaakirjalle. Tottakai lipeväkielinen myyjä sanoi että nyt ei missään nimessä kannata siirtää vapaakirjalle, vaan kannattaa ostaa ja ostaa - ja sijoittaa niin paljon kuin mahdollista.
No, jos toimittaisiin osakemarkkinoilla jossa voisin realisoida ostamani osakkeet vaikka radius viiden vuoden säteellä, niin olisihan siinä ollut tilaisuus. Kyseessä oli kuitenkin eläkesäästäminen, joka toteutuisi aikaisintaan 62 vuoden iässä. Sanoin lipevälle myyjälle että saa imeä sykkivää, en sijoita enää latiakaan sellaiseen puljuun joka ensin kehuu tekevänsä vuosittain 8-10 prosenttia vuodessa tuottoa, ja sitten kahden vuoden päästä on ottanut 50% takkiin. Sanoin että minulla on monia muitakin paikkoja jossa saan ylipäänsä tuottoa rahoilleni, puhumattakaan paremmasta tuotosta. Vasta kun sanoin hieman kärkevämmin kaverille, ymmärsi sliipattu veijari lopettaa, tajuten että ei saa enää lypsettyä minulta lisää rahaa omiin provikoihinsa.
No, mikäs siinä. Eläkkeen maksu meni vapaakirjalle, ja se on sieltä kohonnut pikkuhiljaa. Nyt se on vajaan 5000 euroa, eli ei vieläkään siellä mikä oli alkuperäinen sijoitussumma - ja aikaa on mennyt 6 vuotta. Toki kyseisen puljun kulut ovat myös sen verran suuret, että nekin syövät paljon mahdollisia tuloja. Asia, jota lipevä kaveri ei "muistanut" mainita alkuperäisessä esittelyssään.
Tilanne on nyt kuitenkin kohdallani muuttunut siten, että en kykene enää tekemään töitä täysipäiväisesti sairauden takia. Soitin puljuun, ja kysyin että voiko jäljellä olevia rahoja nostaa terveydellisten syiden takia pois. Vastaus oli että koko takaisinosto onnistuu ainoastaan silloin, jos ei ole ollut viimeiseen 200 päivään töissä terveydellisten syiden takia, ja muuten tällaisessa tapauksessa osittain tapahtuva eläkkeen nosto onnistuu.
Ainoa mutta asiassa on se, että tämän "eläkkeen" takaisin nosto saattaa vaikuttaa siihen eläkkeeseen, jota nyt saan osa-aikaisena. Eli käytännössä tilanne olisi plus miinus nolla. Ja nyt siis puhutaan omien rahojeni takaisin nostosta.
Tämän lisäksi takaisin nosto tapahtuisi alennetulla kaavalla, eli voisin nostaa takaisin n. 3000 euroa, sen vajaan 5000 euron sijasta. Eli toisin sanoen "saisin" nostaa takaisin vajaan puolet siitä mitä olen alunperin sijoittanut, ja maksaa siitä vielä verot - ja tämä nostaminen vaikuttaisi vielä siihen eläkkeeseen alentavasti, mitä saan osa-aikaisena työntekijänä.
Kertokaa minulle missä kohtaa tämä kuulostaa järkevältä? Tai tottakai jos olisin se lipevä Alexandrian työntekijä, se kuulostaisi erittäinkin järkevältä, ja nauttisin koko ajan niistä provikoistani. Itselleni ainoa "hyöty", jonka tuosta 6500 euron "sijoittamisesta" sain, oli muutaman vuoden verovähennys kyseisistä sijoituksista. Mielestäni se ei oikein kata nyt tätä kyseistä skenaariota.
Jos voisin palata taaksepäin kuusi vuotta, potkaisisin itseäni päähän ja kovasti sen jälkeen kun olisin tehnyt tuon "diilin". Kaikkea ei aina ymmärrä kuin vasta jälkeenpäin.
Sanoin Alexandriaan melko suorat sanat puhelimessa kun sain kuulla nämä asiat, ja ihmettelin miten vähän voi olla omaatuntoa tällaisella firmalla, kun surutta kustaan silmään ihmisiä. Itsepähän tietysti ansaitsin silmään kusemisen, kun menin sen diilin tekemään. Hölmöistä valinnoista saa katua.
Toivottavasti joku toinen nyt ei ainakaan mene tekemään enää samaa virhettä, jos tämän lukee.
Alexandria eläkevakuutus
9
2855
Vastaukset
- Kansa maksaa
Saa sinne varmaan laittaa,eikä ne korvaansa lotkauta.Systeemihän on suunniteltu niin ,että jos jotain jää yli ,sen vie verottaja.
Mua koitettiin houkutella tuohon mukaan joskus vuosikymmenen puolivälin jälkeen. Veljeni oli lähtenyt mukaan ja oli antanut mun salaisen puh.numeroni tälle kaupittelijalle.
Tämän myyjän soittaessa mulle hän kertoi nimen hyvin epäselvästi. Pyysin häntä toistamaan firman nimen ja hän yritti sanoa sen yhtä epäselvästi. Varmaankin siksi, etten ala suotta etsimään firmasta tietoja netistä. Voi sitä ylistystä ja kuinka autan veljeäni saamaan pienen siivun sijoituksestani (joku suosittelupalkkio).
Mun olisi pitänyt mennä jonnekkin toimistolle kuuntelemaan asiasta enemmän. Kahvitkin luvattiin. Hän soitteli sillä mielellä, että olen mukamas etuoikeutettu ja siten voisin päästä jonon ohi. Heille oli kuulemma tulossa noin 500 henkilöä joka viikko, eli tunkua oli heidän kertomansa mukaan enemmän, mitä he ehtivät ottaa vastaan.
Hälytyskellot kilkatti heti ja mukaan eivät saaneet.
Ja mitaan ette voi...- kokemuksestasi
Hyvä tietää.
- Alkuperäinen kirj.
Ole hyvä, hienoa jos pystyin jotakuta varoittamaan etukäteen.
Tilanne on nyt vakuutuksen suhteen se, että eläkevakuutuksen siirryttyä Aurumille/Osuuspankille olisi minulla ollut kaksi kuukautta aikaa nostaa rahani pois. Kulujen ja verojen jälkeen nostettavaa olisi ollut edelleen se n. 2000 euroa. Papereiden arvo on tällä hetkellä karvan yli 3000 euroa, ylistys sentään! Hienosti on "sijoitus"firma asiansa hoitanut, ei ole mennyt kuin 7 vuotta vakuutuksen aloituksesta, ja pohjamudissa vaan mennään.
En halua että minut väärinymmärretään. En ole siis itkemässä varsinaisesta asiasta eli arvon tippumisesta. "Itken" siitä, miten palvelua ja tuotetta markkinoitiin. Lipevä kaveri ei kertaakaan maininnut että arvon on mahdollista myös aleta. Selväähän se nyt jokaiselle on että se voi aleta, ja siihen itsekin varauduin - en kuitenkaan arvannut että sijoituksesta sulaisi "asiantuntevissa" käsissä puolet ja varsinkaan noin nopeasti.
Asian olisi voinut välttää sillä että lipevä kaveri olisi myynyt tuotteensa oikealla tavalla, kertoen selvästi riskit ja mahdolliset skenaariot. Mitään muutahan en siis tässä peräänkuuluta, kuin normaalia markkinointia ja myymistä, ilman hypetystä ja valehtelua. Toki asiallisella tavalla markkinoimalla asiakkaiden määräkin pienenisi olennaisesti, eli siltä pohjalta paskapuhemarkkinoinnin ymmärtää. Vaikea sitä olisi minunkaan kuvitella miten markkinoisin valehtelematta menestyksekkäästi tuotetta, joka ei toimi.
Se on sitten kokonaan eri asia menisinkö koskaan töihin firmaan markkinoimaan tuotetta joka ei toimi, ja on kusetusta. Jokainen tyylillään ja tavallaan, niinhän se menee.
Mielenkiintoinen ja opettavainen tarina eläkesijoituksesta. Mikä ihme meitä ihmisiä vaivaa? Mihin katoaa ihan tavallinen maalaisjärki ahneuden pikkupirun kuiskiessa korvaan, että nyt voisit rikastua.
Eihän tällaista kukaan usko yön yli nukuttuaan: ” 10000 euroa, ja kerrottiin että jos tuon säästää/sijoittaa omaan eläkkeeseensä heidän kauttaan, on se eläkettä saadessa koronnut n. 150000 euroon.”
Tavallinen tallero kun haaveilee Nissanin vaihtamisesta hieman uudempaa, asia on puolen vuoden projekti. Ensin pohditaan vähintään kaksi kuukautta, pitäisikö tämä nissani nyt vaihtaa vai jaksaisiko tuo vielä ensi kesään saakka. Sen jälkeen juostaan autoliikkeessä hiplaamassa uusia ja hieman käytettyjäkin toinen kaksi kuukautta ja selataan nettiautosta tarjouksia kaikki illat. Kun se helmi, Nissan Almera 2002 viimein löytyy, kauppaakin hierotaan viikko tai kaksi.
Mikä hevonkukkeli estää sen, että sijoittamista ei jakseta eikä viitsitä pohtia samalla hartaudella ja huolella kuin auton vaihtoa. Sitä minä vaan ihmettelen.- Tortta po tortta
Besser-wisser.
"Jos esimerkiksi 20-vuotias Pertti Palkansaaja sijoittaa kerralla 5000 euroa, ei koske rahoihin sen jälkeen ja saa rahalleen 8 % vuosituoton, 65-vuotiaana Pertillä on rahastossaan 160 000 euroa. Jos Pertti jää odottelemaan ja viivyttelee sijoituksissaan, laittaen rahaa kiinni vasta 40-vuotiaana, on raha kasvanut ainoastaan noin 34 000 euroon. Aika on suurin ainesosa koron kertymisessä.
Korkoa korolle periaate saadaan toimimaan vielä paremmin säännöllisellä säästämisellä. On toki hienoa, että yksittäisellä 5000 euron sijoituksella on mahdollista kerryttää 160 000 euroa 45 vuodessa tekemättä mitään, mutta on vielä fantastisempaa nähdä mitä tapahtuu, kun Pertti ryhtyy säännölliseksi säästäjäksi. Jos Pertti sijoittaa indeksirahastoonsa 5000 euroa joka vuosi, eikä koske rahoihin sen jälkeen, on Pertillä 30 vuotiaana noin 83 000 euroa, mutta 65-vuotiaana, eli 45 vuoden kuluttua teoriassa yli 2 000 000 euroa. Eläkeikään mennessä hän on siis lähes yhdeksänkertaistanut alkuperäiset säästönsä."
http://saituri.org/sijoittaminen/korkoa-korolle-ilmion-voima/
- Alkuperäinen kirj.
Juuri noinhan se menee, eli korkoa korolle. Siihenhän nämä eläkesäästämiset perustuvat (jos vaan lafka osaisi sijoittaakin jotenkin).
Kyseessä ei kohdallani kuitenkaan ollut ahneus, jota taulapää tuossa peräänkuulutti, vaan kyseessä oli varautuminen tulevan pahan päivän varalle, jota vanhempi polvi voisi verrata sukanvarteen säästämiseksi. Tässä tapauksessa kyseessä on vaan nuorempi sukupolvi, joka halusi (ja haluaa edelleen) säästää ja varautua tulevaisuuteen sijoittamalla eikä pelkästään siihen sukanvarteen säästämällä.
Silloin kyseessä olisi ollut ahneus, jos olisin ajatellut että 10000 euroa sijoittamalla saan 1-5 vuoden sisällä 150000 euroa jonka saan nostettua samantien pois. On toki ihan eri asia onko tuollaisia sijoituksia ylipäänsä olemassakaan, ja onko sellaiseen normaalilla pulliaisella mahdollisuuksiakaan. En poissulje etteikö osa väestöstä kykenisikin tekemään tuollaisia tuottoja, mutta minun vähäisellä sijoituskokemuksellani väittäisin sen olevan kuitenkin normaalille pulliaiselle erittäin vaikeaa.
Koska kuulun tuohon normaalien pulliaisten joukkoon eikä minulla ollut sijoituskokemusta, haksahdin luottamaan "asiantuntijaan", eli Alexandrian sijoitus"neuvojaan". Tapaamisessamme hän ei siis maininnut mitään riskiä olevan, ja antoi ymmärtää että korkoa korolle toimii jatkossa kuten tähänkin asti (tietenkin toimii jos tuottoa tulee), sekä antoi myös ymmärtää että 10 %:n vuosittainen tuotto mikä on suurinpiirtein menneisyydessä saatu, jatkuisi samanlaisena (mikä ei sitten pitänytkään paikkaansa).
Vaikka normaali pulliainen olenkin, ymmärsin toki että jatkuva 10%:n vuosittainen tuotto"lupaus" on kova pala hoidettavaksi, joten varauduin että tuotto ei olisi aina noin hyvä. Kuten aiemmin sanoin, varauduin myös tappioihinkin - mutta en kuitenkaan uskonut että "ammattisijoittajat" hoitaisivat homman ihan noin huonosti. Eikä siinäkään vielä mitään, kukaanhan ei voi luvata sijoituspuuhissa mitään ja joskus nyt vaan menee huonosti vaikka kuinka parhaana yrittäisikin. Onhan tuon Puttonenkin todennut, aina ei mene putkeen.
Mikä tässä asiassa minua nyt siis eniten närästää, on tuo lipevä asenne ja paskanpuhuminen. Normaalina pulliaisena minua vituttaa kun minulle valehdellaan sekä mielistellään, ja samalla vääristellään tietoisesti asioita. Jotenkin se asenne mikä tälläkin sijoitusammattilaisella oli, oli niin ylenkatsovan mielistelevä ettei näin jälkeenpäin ajatellen edes oikein tiedä miten siihen suhtautuisi. Sinulle, asiakkaalle, valehdellaan tietoisesti hymyssäsuin (jenkkityylisesti good spiritiä ja small talkia samalla ylläpitäen, joka saa suomalaisen lähinnä vaivautuneeksi), ajatellen samalla ettei se asiakas kuitenkaan ymmärrä vaikka sitä kusetetaan. Ei siis laskeuduta asiakkaan tasolle, ja puhuta normaalisti ja riskit kertoen, vaan leijutaan puku päällä ja toistetaan koulutuksessa opittuja mantroja, toivoen ettei asiakas tosiaan ymmärrä kysyä enempiä. Laittaisi mieluummin ne puvun takit mäkeen ja lipevät puheet helvettiin. Sitten ihan reilusti kunnon katsekontakti asiakkaaseen, ja kerrotaan reilusti: "joo, kyllä meidänkin firma on tappiota joskus tehnyt, ja jos ihan totta puhutaan niin voihan sellaista tulevaisuudessakin sattua. Niin, ja onhan meillä aika kovat vuosittaiset ylläpitokulutkin. Ei niistä saisi kyllä mainita, mutta kun nyt kerran rehellisesti puhutaan niin kyllä sekin on tässä ihan hyvä mainita.".
Tuollainen indeksirahastoon sijoittaminen olisi esimerkiksi ollut kyllä esimerkiksi paljon fiksumpaa. No, nyt ollaan jälleen viisaampi siinä(kin) asiassa. Tässä 7 vuoden aikana on toki ennättänyt saada älyä muutenkin siihen tyhjään päähän monella saralla, vaikka normaali pulliainen olen edelleen ja teen myös edelleen virheitä. Kaikki ei ole kuitenkaan mennyt enää perseelleen, joten todistettavasti normaali pulliainenkin voi jotain oppia. Toivoa siis on meilläkin. ;)
Ahneus ei ole kaikessa siis syynä. Joskus myös se kuuluisa pahaan päivään varautuminen ja sukanvarteen säästäminenkin eläkepäiviä ajatellen voi koitua turmioksi, jos ei osaa varautua. Tarkoitus olikin varoittaa muita omista virheistä, ja tuo yksi ainoa onnistuminenkin teki tämän ja aiemmat kirjoitukset vaivan arvoiseksi.- Kyllä.
"Siihenhän nämä eläkesäästämiset perustuvat (jos vaan lafka osaisi sijoittaakin jotenkin)."
Kyllä.
Meille kaikille kansalaisille olisi olennaista, että varsinkin suurten eläkevakuuttajien sijoitustiimit ovat ajan tasalla. He ovat vastuussa muiden eläkevarallisuudesta, jota lienee nykyisin lähes 150 miljardia. Alexandrian kaltaisissa "puljuissa" ja pikkupajoissa olennaista on se, että firma tuottaa itselleen ja työntekijöilleen, eikä niillä juurikaan ole asiakasvastuuta. Aina tulee uusia höynäytettäviä (= normaali pulliainen), jotka luottavat ns. asiantuntijoihin. Asiantuntijat tuijottavat kuukauden asiakasmäärän saldoa, koska hyötyvät suuresta asiakasmäärästä, eivät asiakastyytyväisyydestä.
"Kyseessä ei kohdallani kuitenkaan ollut ahneus, jota taulapää tuossa peräänkuulutti."
Taulapää on taattu jälkiviisastelija, joten hänen kaikki huomautuksensa kannattaa jättää omaan arvoonsa.
"10 %:n vuosittainen tuotto mikä on suurinpiirtein menneisyydessä saatu, jatkuisi samanlaisena (mikä ei sitten pitänytkään paikkaansa). "
Korkoa-korolle -periaate on hienoa esittää asiakkaalle, koska se helppo tajuta ja myyvä. Olisi kuitenkin oleellista laatia vertailuun myös kuvaaja, jossa pari peräkkäistä vuotta meneekin 10 - 20 % tappiolle. Nämä tappiolliset vuodet, joita varmuudella tulee passiivisille salkunhoitajille, pistävät koko laskennan uusille urille. Tämä tapa ei olekaan enää sijoitusta niin mairitteleva.
"lipevä asenne ja paskanpuhuminen"
Kuvaamasi pukumiehet puhuvat henkensä edestä.
"Ahneus ei ole kaikessa siis syynä."
No eipä tietenkään ole. Tällä foorumilla ei vaan yleensä tunneta kuin kahta sorttia kirjoittajia: 1. Ahneita ja tyhmiä; sekä 2. (Jälkiviisaita) kaikentietäjiä.
"Tarkoitus olikin varoittaa muita omista virheistä."
Tekstisi jää internetin pysyvään historiaan vuosiksi, joten kyllä siitä moni vielä ottanee opikseen.
http://www.taloussanomat.fi/raha/2010/02/14/saastosi-katoavat-kuluihin/20102222/139
Lueppa siitä. Homma juju on rahastonhoitokulut. Tämän vuoksi se sliipattu pikkutakkipoju myy sutena sinulle Alexsandrian säästävakuutustaan.
8 prossaa on olisi kyllä kova tuotto, mutta samalla nämä veijarit nakertavat muutaman prossan vuodessa hoitokuluina ja se syödään pääomasta. Vaikka itse sijoitus menee silkkaa persnettoa, hoitokulut kyllä juoksevat. Ja tämä tarkoittaa sitä, että kymmenen vuoden sijoitusaikana pankkiiriliike on netonnut viiden tonnin sijoituksestasi arviolta tonnin. Hurraahei!
Olen sanonut kiitos ei KOPille, SYPille, Meritalle, Nordealle ja mitä kaikkia nitä on ollutkaan, jotka sutena ovat yrittäneet myydä säästövakuutuksiaan minulle. Olen ystävällisesti kertonut, että minulle riittää se, että itse sijoitan omat rahani. En tarvitse siihen laisinkaan pankitädin tai sedän apuja tai neuvoja. Ja tulee halvemmaksi. Palkitsen itseni sijoituksen hoidosta satunnaisella keppanalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265