Aamukahvin-/teen-/puuron jälkeen?

näin on näreet

Onko teillä aina vakiot rutiinit, joita silloin teette? Joku ehkä lähtee lenkille, jopa ennen aamupalaa? No,....joku voi nukkua krapulaansa iltapäivälle, mutta sehän johtuu vain vähäisestä alkoholin käytöstä. Kunnon juoppo ei krapulaa tunne.

Miksi minun huommisen suunitelmat menevät aina pieleen, siis ei toteudu? Lenkille lähtö tyrmää aina. On liian kylmä/kuuma ja pian tulee sadekkin. Melkein samoista syistä lykkään aina nuo ompeluksenikin, paitsi vesisade, jopa odotettavissa oleva on se huonoin selitys.

Kaikenlaisia "innostuksen ilmapiirejä" täällä järjestetään, johon illalla olen innokas lähtemään, mutta se aamu! Ei ole todellakaan krapula, on vain niin tyhjä olo. Miksi, miksi, miksi lähtisin mihinkään.

Sitä vähemmän kiinnostaa nykyisin, kun lueskelen tätä palstaa ja niitä kommenteja, joita kirjoittajat sanelevat toisistaan täällä. Sitä samaa se on livenäkin. Osaavat vain pitää suunsa kiini, jos vaikka joskus "ministerin salkku" kolahtaisi kohdalle.

Ounastelen, että minulla on jonkinlainen masennus päällä, jos toinen sen tulkitsee, mutta kun itse......niin....itse......? Mitähän se merkitsee sanoisi Kalle Päätalon isä Herkko?

47

183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Herkko ei oikeen tykännyt tyhjänpuhujista ja kämmeniinsä katsojista.
      Aamuvirkkua, ahkeraa kutojaa hän olisi arvostanut.
      H.

• purtsille

Minä juon kaks kuppia kahvia aamulla, sitten tunnin sauvakävely pururadalla satoi tai paistoi, sitten vasta varsinainen aamupala suihkun jälkeen. Nousen tosin yleensä jo kuuden maissa. Kokeile Sinäkin. Siitä aamulenkistä saa puhtia koko päivään. Yritä olla keksimättä tekosyitä lähtemättömyyteesi, niitä kyllä löytyy.

• Partsille.
        Minä herään neljän aikoihin (Aamulla), Avaan tietsikan, ja parvekkeen oven.
        Sitten juon pari mukia Kahvia ja lueskelen uutiset, saatan katsella Areenalta tms. jonkun uutisdokumentin.
        Jos keli on kohtuullinen, otan kameran följyyn ja ajelen jonkun pellonreunaan tai metsäpolulle ja odottelen ja vedän röökiä.
        Istuskelen kannolla, kivellä tai autossa, riippuen sateen määrästä tai pakkasesta.
        H.

• purtsille
        hunksz kirjoitti:

Partsille.
        Sitten juon pari mukia Kahvia ja lueskelen uutiset, saatan katsella Areenalta tms. jonkun uutisdokumentin.
        Jos keli on kohtuullinen, otan kameran följyyn ja ajelen jonkun pellonreunaan tai metsäpolulle ja odottelen ja vedän röökiä.
        Istuskelen kannolla, kivellä tai autossa, riippuen sateen määrästä tai pakkasesta.
        H.

Ihan kivat aamutoimet Sinullakin. En ole mikään terveysintoilija, vaikka lenkillä käynkin säännöllisesti. Se vaan sopii itselleni. Monipuolisuutta elämässä kannatan.

• hunksz
        hunksz kirjoitti:

Partsille.
        H.

Piti vielä lisäämäni...
        Olen vähän koukussa Mahjong-peliin, se ehkäisee Dementiaa kuten sanaristikot, sanotaan.
        Ja joskus kyllä mietin josko eläimiä liikkuisi lähempänä kameraani jos lopettaisin tuoksumisen hyvältä Turkkilaiselta Tupakalta. :)
        No eihän siitä kyllä ole päässyt eroon James Bondkaan ja me muut komeat miehet.
        H.

• purtsille
        hunksz kirjoitti:

Piti vielä lisäämäni...
        Olen vähän koukussa Mahjong-peliin, se ehkäisee Dementiaa kuten sanaristikot, sanotaan.
        Ja joskus kyllä mietin josko eläimiä liikkuisi lähempänä kameraani jos lopettaisin tuoksumisen hyvältä Turkkilaiselta Tupakalta. :)
        No eihän siitä kyllä ole päässyt eroon James Bondkaan ja me muut komeat miehet.
        H.

Ja, tokko nuo kuvatkaan niin tärkeitä. Pää-asia, että nauttii olostaan juuri niin kuin itse haluaa, oli sitten komee tai ei.

• purtsille kirjoitti:

Ja, tokko nuo kuvatkaan niin tärkeitä. Pää-asia, että nauttii olostaan juuri niin kuin itse haluaa, oli sitten komee tai ei.

Oikeassa olet.
        Minunkin kuvaamiseni on alkanut kadottaa intoaan.
        Jos joskus saan kuvattua jotain mukavaa niin aina kun saan kuvat purettua kamerastani tietokoneelle alkaa kauhea raakkaus, jos jonkun sitten jätän, niin menen netiin.... ja kas... sieltä löytyy aina kauniimpi, tehokkaampi, parempi...
        Joten tunnustettava on, nautin enemmän luonnosta kun kuvaamisesta.
        Mutta mistäs sen tietää vaikka minusta tulisi prinsessan puoliso kuten Margaretin valokuvaajamiehestä, Armstrongista?
        H.

• lejanna
        hunksz kirjoitti:

Oikeassa olet.
        Minunkin kuvaamiseni on alkanut kadottaa intoaan.
        Jos joskus saan kuvattua jotain mukavaa niin aina kun saan kuvat purettua kamerastani tietokoneelle alkaa kauhea raakkaus, jos jonkun sitten jätän, niin menen netiin.... ja kas... sieltä löytyy aina kauniimpi, tehokkaampi, parempi...
        Joten tunnustettava on, nautin enemmän luonnosta kun kuvaamisesta.
        Mutta mistäs sen tietää vaikka minusta tulisi prinsessan puoliso kuten Margaretin valokuvaajamiehestä, Armstrongista?
        H.

Niin, hänhän sairasti aikoinaan polion.
        Kuin Mia Farrowkin.
        .

• näin on näreet

Pitäisiköhän kokeilla, juuri tuota, jota aina illalla mietin? Nykyiisn se vain menee siihin manjaana hommeliin.

En ole aamu-uninen, koska illalla menen yleensä viimeistään 10-uutisten jälkeen tuutimaan. Tosin pistän heti puheradion päälle, joka on sitten koko yön. Eipähän ainakaan tarvitse mitään nukahtamislääkkeitä, paitsi silloin olisi tarpeen, kun "nukkuma-aikani" ylittävä ohjelmatulee TV:stä.

Tiedän hyvin liikunnan vaikutuksen pirteyteen, koska olen ollut useissa kuntoutus hoitoloissa. Kuinka se vain hiipuu, kun oma-aloitteinen pitäisi olla? Olenkin ounastellut, että joku masennus minulla on,josta en itse pääse irti.

Nykyisin "suljen" itseni omaan yksinäisyyteeni. En vastaa, jos minulle soitetaan ja eipä nyt ole pahemmin soiteltukaan. En mene sukulaisten häihin tai hautajaisiin. En kirjoita yhtään joulukorttia, tai muutenkaan ota yhteyttä niihin vähiin tuntemiini ihmisiin, mutta eivät hekään minuun.

Joskus olen miettinyt, kuka minut hautaan kantaan? Ei kukaan! No, tietenkin joku. Eihän täällä ihmisten raatoja näy nykyisin, kuten ei puusta pudonneita kissan raatojakaan!!

Tulee mieleeni laulu;"Ennen olit kirkas tähti, joukon suosikki, missä on nyt laulu musiikki? Ja joka ilta tyynyllesi itket kyyneleet, kaikki hyvät ystävät on sinut jättäneet. Se ilo onni musiikki, mi ennen viihdytti, on muuttunut nyt tuskaksi, jok syöntäs viiltävi."

Huomenna minä alan, sen aamulenkin, tai sitten....manjaana...,

• s-taka
        näin on näreet kirjoitti:

Pitäisiköhän kokeilla, juuri tuota, jota aina illalla mietin? Nykyiisn se vain menee siihin manjaana hommeliin.

En ole aamu-uninen, koska illalla menen yleensä viimeistään 10-uutisten jälkeen tuutimaan. Tosin pistän heti puheradion päälle, joka on sitten koko yön. Eipähän ainakaan tarvitse mitään nukahtamislääkkeitä, paitsi silloin olisi tarpeen, kun "nukkuma-aikani" ylittävä ohjelmatulee TV:stä.

Tiedän hyvin liikunnan vaikutuksen pirteyteen, koska olen ollut useissa kuntoutus hoitoloissa. Kuinka se vain hiipuu, kun oma-aloitteinen pitäisi olla? Olenkin ounastellut, että joku masennus minulla on,josta en itse pääse irti.

Nykyisin "suljen" itseni omaan yksinäisyyteeni. En vastaa, jos minulle soitetaan ja eipä nyt ole pahemmin soiteltukaan. En mene sukulaisten häihin tai hautajaisiin. En kirjoita yhtään joulukorttia, tai muutenkaan ota yhteyttä niihin vähiin tuntemiini ihmisiin, mutta eivät hekään minuun.

Joskus olen miettinyt, kuka minut hautaan kantaan? Ei kukaan! No, tietenkin joku. Eihän täällä ihmisten raatoja näy nykyisin, kuten ei puusta pudonneita kissan raatojakaan!!

Tulee mieleeni laulu;"Ennen olit kirkas tähti, joukon suosikki, missä on nyt laulu musiikki? Ja joka ilta tyynyllesi itket kyyneleet, kaikki hyvät ystävät on sinut jättäneet. Se ilo onni musiikki, mi ennen viihdytti, on muuttunut nyt tuskaksi, jok syöntäs viiltävi."

Huomenna minä alan, sen aamulenkin, tai sitten....manjaana...,

Sinulla ON masennus. Siihen ei vain auta paljon mikään, jos et halua mennä terveyskeskukseen ja hakea sopivia lääkkeitä - jos edes uskovat että olet tosiaan masentunut. Muista lääkäri viimeistään siinä vaiheessa kun alat saada paniikkikohtauksia - toivon että et koskaan !!!

Minulla on sydän väärällään koska lähisukulaiseni on samanlaisessa tilanteessa, toki meitä parikymmentä vuotta nuorempi. Aika ajoin ottaa yhteyttä (puhelimitse/tekstiviestein tai sähköpostitse), mutta nyt on taas ollut hiljaista pitkään vaikka olen yrittänyt pitää kontakteja yllä. En tiedä mitä tekisin, miten auttaisin.

• näin on näreet
        s-taka kirjoitti:

Sinulla ON masennus. Siihen ei vain auta paljon mikään, jos et halua mennä terveyskeskukseen ja hakea sopivia lääkkeitä - jos edes uskovat että olet tosiaan masentunut. Muista lääkäri viimeistään siinä vaiheessa kun alat saada paniikkikohtauksia - toivon että et koskaan !!!

Minulla on sydän väärällään koska lähisukulaiseni on samanlaisessa tilanteessa, toki meitä parikymmentä vuotta nuorempi. Aika ajoin ottaa yhteyttä (puhelimitse/tekstiviestein tai sähköpostitse), mutta nyt on taas ollut hiljaista pitkään vaikka olen yrittänyt pitää kontakteja yllä. En tiedä mitä tekisin, miten auttaisin.

Kiitos Sinulle s-taka. Sanoisin tuohon tylysti, kun kerroit myös ystävästäsi samassa tilanteessa, että et mitenkään. Me masentuneet työnnämme kaikki pois luotamme ja sen seurauksena erakoidumme enemmän.

Olen joskus saanut lääkitystäkin, mutta nykyinen terkkari lääkäri ei mielellään kirjoita mitään, enkä nyt uskalla enää pyrkiäkkään vastaanotolle, koska esim. sok. ja kolestr. kokeita ei oteta, kuin jokatoinen vuosi, olipa annostus mikä hyvänsä.

Itselleni on tämä netti edes,.. jonkinlainen ulkomaailmaan pääseminen, siis vaihtamaan mielipiteitä. Siitäkin hyvä, jos joskus sattuu sanomaan/kirjoittamaan sopimattomasti, niin eipähän ole naama näkyvissä heti huomenna.

Olen kyllä vaki nikkikin ja Sinun kirjoituksista pidän erityisesti.

• Meriläinen

Kiitos Sinulle s-taka. Sanoisin tuohon tylysti, kun kerroit myös ystävästäsi samassa tilanteessa, että et mitenkään. Me masentuneet työnnämme kaikki pois luotamme ja sen seurauksena erakoidumme enemmän.

Olen joskus saanut lääkitystäkin, mutta nykyinen terkkari lääkäri ei mielellään kirjoita mitään, enkä nyt uskalla enää pyrkiäkkään vastaanotolle, koska esim. sok. ja kolestr. kokeita ei oteta, kuin jokatoinen vuosi, olipa annostus mikä hyvänsä.

Itselleni on tämä netti edes,.. jonkinlainen ulkomaailmaan pääseminen, siis vaihtamaan mielipiteitä. Siitäkin hyvä, jos joskus sattuu sanomaan/kirjoittamaan sopimattomasti, niin eipähän ole naama näkyvissä heti huomenna.

Olen kyllä vaki nikkikin ja Sinun kirjoituksista pidän erityisesti.

Kummallisia noi lääkärit, kun mulle taas tyrkytetään masennuslääkkeitä vaikka en ole masentunut.
        Tuntuu että tauti kun tauti niin jo ollaan masennuslääkkeitä tyrkyttämässä.

• kaunisleski ejk

Mulla on rutiinit ruvennut lipsumaan. Ennen heräsin ajoissa jo kuuden aikaan, mutta oisko kesän syytä. Illalla venyy hereillä olo, siksi aamulla nukkuu jopa kahdeksaan. No, pian se taas palautuu uomiinsa.
      Herättyäni, ensin kone auki, sitten vasta kahvin laittoon.
      Mukillinen näkkileivän ja juuston kanssa ilman sokeria ja maitoa.
      Loppupäivähän menee täällä välillä pyörähdellessä....
      Tosin välillä luen ja teen ristikoita, ulkoilenkin, iltaisin lähinnä. Keleistä riippuen..

• Kateellinen olen, vuosikausia olen yrittänyt päästä sokerista eroon kahvissa ja satunnaisessa aamupuurossa.
        Puurossa pärjään juoksevalla hunajalla, mutta sitä ei voi laittaa kahviin. Yök!
        Meikäläisen kun pitäisi varoa, ainakin turhaa Sokeria.
        Noh, sitä menee ne neljä kahvilusikallista päivässä.
        Sinä häviät minulle ristikoiden täytön nopeudessa.
        Mennen tullen... :)
        Sanaseppo kun olen, en niitä ammattilaisia kuitenkaan.
        H.

• purtsille

Mulle jäänyt päälle tää aamuherääminen, kun viimeiset kakskyt vuotta oli puol kuus noustava, kun menin töihin seitsemäks. Toivoisin osaavani nukkua aamulla pidempään. Jahka tässä toinen eläkkeellä-olovuosi kohta pyörähtää, josko sitä oppisi aamu-unisemmaksi.

• purtsille kirjoitti:

Mulle jäänyt päälle tää aamuherääminen, kun viimeiset kakskyt vuotta oli puol kuus noustava, kun menin töihin seitsemäks. Toivoisin osaavani nukkua aamulla pidempään. Jahka tässä toinen eläkkeellä-olovuosi kohta pyörähtää, josko sitä oppisi aamu-unisemmaksi.

Minulle tämä tapa syntyi jo 25-30v. sitten. Toistaiseksi en ole halunut ponnistella siitä eroon. Työuran aikana sain paljon hommia tehtyä aamuisin, ihan omassa rauhassani, ja nyt nautin tuosta piirteestä kesäaamuisin, joten en aio yrittää muuttaa vuorokausirytmiäni.
        Näin on hyvä.
        H.

• kaunisleski ejk
        hunksz kirjoitti:

Kateellinen olen, vuosikausia olen yrittänyt päästä sokerista eroon kahvissa ja satunnaisessa aamupuurossa.
        H.

Älä ole kateellinen, sen voi vaan jättää pois.
        Muistan kun ensimmäisen kerran join kahvin ilman sokeria ja maitoa,
        tuntui, että oli kamferintippojen makuista.
        Maidon sijasta käytän vettä, jäähdytteenä.

Vai ristikoissa päihität, voi olla, tai sitten ei...

• se martini ilman?
        hunksz kirjoitti:

Kateellinen olen, vuosikausia olen yrittänyt päästä sokerista eroon kahvissa ja satunnaisessa aamupuurossa.
        H.

Musta kahvi, ilma sokeria on hyvää. Siihen pääsin, kun otin kahvin kanssa näkkärin maksapasteijan kanssa.

Nykyisin on paheena kahvi maidon kanssa, kuten teekin, mutta ehdottomasti ilman sokeria.

Pitäisi luopua taas tuosta maitokahvista, koska siihen ostan "punaista"maitoa ja sitä tulee sitten juotua muutenkin, tosin vedellä sekoitettuna.

Painajaisia tulee, jos maito on loppu. Onneksi olen huomannut, että nykyiset kuivamaidot ovat hyviä, joten sekin painajainen on ohi.

Tuosta 2-tyypin diapetekstä olen jo saanut esimakua, siis lääkityksen. Huonosti minua on informoitu, enkä itsekkään ole pahemmin tietoa hankkinut. Onko siinä nyt sokeri ihan pannassa?

• helppoa? vai?
        kaunisleski ejk kirjoitti:

Älä ole kateellinen, sen voi vaan jättää pois.
        Muistan kun ensimmäisen kerran join kahvin ilman sokeria ja maitoa,
        tuntui, että oli kamferintippojen makuista.
        Maidon sijasta käytän vettä, jäähdytteenä.

Vai ristikoissa päihität, voi olla, tai sitten ei...

Kuinkas se meneekään? Sen voi vain jättää pois? Kahvit, kermat/maidot, sokerit on helppoa, mutta entäs tupakka?

Olen lukenut ne kirjat, kuinka helppoa se on vuosienkin päästä, mutta kyllä siihen ilmeisesti jonkinlainen "uskoon" tulo tarvitaan ja sen tupakan korvikkeeksi joku toinen "mielekäs" harastus, kuten alkoholistisen elämään esim. veneen rakennus?

Ei taitaisi minulta onnistua se vene. Kyllä siihen monta tupakkaa menisi ja tulisi ruuhi, vedenpitämätön.

• se martini ilman? kirjoitti:

Musta kahvi, ilma sokeria on hyvää. Siihen pääsin, kun otin kahvin kanssa näkkärin maksapasteijan kanssa.

Nykyisin on paheena kahvi maidon kanssa, kuten teekin, mutta ehdottomasti ilman sokeria.

Pitäisi luopua taas tuosta maitokahvista, koska siihen ostan "punaista"maitoa ja sitä tulee sitten juotua muutenkin, tosin vedellä sekoitettuna.

Painajaisia tulee, jos maito on loppu. Onneksi olen huomannut, että nykyiset kuivamaidot ovat hyviä, joten sekin painajainen on ohi.

Tuosta 2-tyypin diapetekstä olen jo saanut esimakua, siis lääkityksen. Huonosti minua on informoitu, enkä itsekkään ole pahemmin tietoa hankkinut. Onko siinä nyt sokeri ihan pannassa?

Ei siinä ole Sokeri pannassa.
        Tärkeintä on yrittää välttää ylenmääräistä Insuliinipursketta jonka aiheuttaa liian nopea Sokeritason nousu veressä.
        Eli vain hitaita hiilareita (hiilihydraatti).
        Glukoosi eli sokeri uppoaa suoraan suoneen ja Haima saa hommia.
        Jatkuvasti toistettuna se saa aikaan Insuliiniresistanssin, eli Insuliini tai Haima ei enää toimi kunnolla ja vie liikoja mömmöjä rasvasoluihin (Lihavuus) vaan jättää veren sokerin liian korkealle ja se sokeri tekee hallaa hermosoluille, joten, ensinnä jalat alkavat pätkimään.
        DB2, siinä pitää aina saada aikaan oikea nälkä, ei siis pelkkä tyhjä vatsa vaan energiapula, sitä yritetään saada aikaan metformiinilla. Eli tyhjentää elimistön sokerivarastot hallitusti.
        DB1, liika Insuliini johtaa koomaan ja liian vähäinen Insuliini johtaa sekavuuteen.
        Molemmat tilat ovat hoitamattomina tappavia.
        SIksi DB1 porukalla pitäisi aina olla sokeripaloja tms. taskussaan, ja ranneke joka kertoo tietävälle mistä voi olla kysymys.
        Eli, puhdas sokeri on tarpeetonta rasitusta vammaiselle.
        Siksi ei, Perunaa, Riisiä, jauhoja, makaroonia.
        Viljaa kyllä, mutta kokojyväjuttuna vain. Niin puurossa kuin leivässä.
        Ja leivässä mieluummin Ruista, ainoastaan.
        H.

• helppoa? vai? kirjoitti:

Kuinkas se meneekään? Sen voi vain jättää pois? Kahvit, kermat/maidot, sokerit on helppoa, mutta entäs tupakka?

Olen lukenut ne kirjat, kuinka helppoa se on vuosienkin päästä, mutta kyllä siihen ilmeisesti jonkinlainen "uskoon" tulo tarvitaan ja sen tupakan korvikkeeksi joku toinen "mielekäs" harastus, kuten alkoholistisen elämään esim. veneen rakennus?

Ei taitaisi minulta onnistua se vene. Kyllä siihen monta tupakkaa menisi ja tulisi ruuhi, vedenpitämätön.

Totta, oikeassa olet, kaikista niistä jotka ovat luopuneet huumeista tulee intohimoisia friikkejä johonkin muuhun.
        Useimmat alkavat jankuttamaan kuinka helppoa se on, tai juoksemaan maailman ääriin ja takaisin.
        Tai lajittelevat postimerkkejä vapisevin käsin ja välillä huitasevat ne suutuspäissään lattialle.
        Hermoheikot raukat.
        Taidan polttaa röökin.
        H.

• hunksz kirjoitti:

Ei siinä ole Sokeri pannassa.
        Tärkeintä on yrittää välttää ylenmääräistä Insuliinipursketta jonka aiheuttaa liian nopea Sokeritason nousu veressä.
        Eli vain hitaita hiilareita (hiilihydraatti).
        Glukoosi eli sokeri uppoaa suoraan suoneen ja Haima saa hommia.
        Jatkuvasti toistettuna se saa aikaan Insuliiniresistanssin, eli Insuliini tai Haima ei enää toimi kunnolla ja vie liikoja mömmöjä rasvasoluihin (Lihavuus) vaan jättää veren sokerin liian korkealle ja se sokeri tekee hallaa hermosoluille, joten, ensinnä jalat alkavat pätkimään.
        DB2, siinä pitää aina saada aikaan oikea nälkä, ei siis pelkkä tyhjä vatsa vaan energiapula, sitä yritetään saada aikaan metformiinilla. Eli tyhjentää elimistön sokerivarastot hallitusti.
        DB1, liika Insuliini johtaa koomaan ja liian vähäinen Insuliini johtaa sekavuuteen.
        Molemmat tilat ovat hoitamattomina tappavia.
        SIksi DB1 porukalla pitäisi aina olla sokeripaloja tms. taskussaan, ja ranneke joka kertoo tietävälle mistä voi olla kysymys.
        Eli, puhdas sokeri on tarpeetonta rasitusta vammaiselle.
        Siksi ei, Perunaa, Riisiä, jauhoja, makaroonia.
        Viljaa kyllä, mutta kokojyväjuttuna vain. Niin puurossa kuin leivässä.
        Ja leivässä mieluummin Ruista, ainoastaan.
        H.

Ai niin, Metformiinin tarkoitus on siirtää sokeri suoraan lihaksille joten levottomat jalat eivät ole pahitteeksi vaan hyväksi.
        Öisin tai päivisin.
        Kun alkaa oppimaan tuon myrkyn vaikutukset, oppii myös mikä ero on nälällä ja hiukovalla nälällä, tyhjä vatsa saa aikaan kaipuun pullalettiin, todellinen nälkä saa aikaan kaipuun kunnolliseen, hyvään ruokaan.
        Ja myöskin, mieluummin Karjalanpaistia kun Kesäkeittoa.
        Hiilarien puutteessa elimistö muuttaa Metaboliikan pääkohteen rasvan käsittelyyn ja se on aina hyvästä sairaalle.
        Täysin hiilariton ruokavalio on vaarallista, silloin elimistö vaipuu myrkytystilaan jonka ensimmäisiä merkkejä on Asetonin haju hengityksessä.
        Monella DB1- potilaalla on sellaista, Ravintolajonoissa sen huomaa usein, monet ovat ottaneet vähän liikaa Insuliinia piikistä koska tietävät kohta lipittelevänsä makeita drinkkejä.

DB2 potilaan kuuluu nähdä nälkää niin että "näköä haittaa" muuten voi käydä myös niin että liika sokeri tuhoaa silmänpohjan verisuonet ja silloin on paha nähdä mitään enää, ei edes nälkää.
        H.

• näin on näreet
        hunksz kirjoitti:

Ai niin, Metformiinin tarkoitus on siirtää sokeri suoraan lihaksille joten levottomat jalat eivät ole pahitteeksi vaan hyväksi.
        Öisin tai päivisin.
        Kun alkaa oppimaan tuon myrkyn vaikutukset, oppii myös mikä ero on nälällä ja hiukovalla nälällä, tyhjä vatsa saa aikaan kaipuun pullalettiin, todellinen nälkä saa aikaan kaipuun kunnolliseen, hyvään ruokaan.
        Hiilarien puutteessa elimistö muuttaa Metaboliikan pääkohteen rasvan käsittelyyn ja se on aina hyvästä sairaalle.
        Täysin hiilariton ruokavalio on vaarallista, silloin elimistö vaipuu myrkytystilaan jonka ensimmäisiä merkkejä on Asetonin haju hengityksessä.
        Monella DB1- potilaalla on sellaista, Ravintolajonoissa sen huomaa usein, monet ovat ottaneet vähän liikaa Insuliinia piikistä koska tietävät kohta lipittelevänsä makeita drinkkejä.

DB2 potilaan kuuluu nähdä nälkää niin että "näköä haittaa" muuten voi käydä myös niin että liika sokeri tuhoaa silmänpohjan verisuonet ja silloin on paha nähdä mitään enää, ei edes nälkää.
        H.

Sitten kun on päivän melkein nälissään ja ahmii kotiin tultuaan ruokaa napansa täyteen saa nukkua koko illan. Pitäisi muistaa ainakin päivällä ottaa jokunen välipala ja katsoa kotiin tullessaan huolelleisemmin mitä suuhunsa laittaa.

Öitä! Jatkan uniani.

• pahoitellen

Sitten kun on päivän melkein nälissään ja ahmii kotiin tultuaan ruokaa napansa täyteen saa nukkua koko illan. Pitäisi muistaa ainakin päivällä ottaa jokunen välipala ja katsoa kotiin tullessaan huolelleisemmin mitä suuhunsa laittaa.

Öitä! Jatkan uniani.

Sori. En katsonut aloittajan nimimerkkiä, sattui vahingossa sama nimimerkki.

• Tase pappa
        hunksz kirjoitti:

Öisin tai päivisin.

H.

KIITOS asiallisesta ohjeistuksesta.
        Kukaan Lääkäri ei ole tätä asiaa näin tyhjentävästi (tyhmemmänkin tajuttavaksi)
        osannut selittää.
        Osuipa vielä oikeaan saumaan minun kohdallani.

Hyviä Jusseja Sinulle.

• Tase pappa
        Tase pappa kirjoitti:

KIITOS asiallisesta ohjeistuksesta.
        Kukaan Lääkäri ei ole tätä asiaa näin tyhjentävästi (tyhmemmänkin tajuttavaksi)
        osannut selittää.
        Osuipa vielä oikeaan saumaan minun kohdallani.

Hyviä Jusseja Sinulle.

Tämä Kiitos oli hunkszille. meni vähän kauaksi tarkoitetusta paikasta ketjussa.

• alkp.näre ja martiin
        hunksz kirjoitti:

Öisin tai päivisin.

H.

HUNKZ. Kiitos hyvästä ja valaisevasta DB1 2) kirjoituksestasi. Yritän sen lukea viikottain, ettei pääse unohtumaan.

Kaikille kirjoittajille vilpittömän kiitokset. Jospa saisi jonkinlaista energialatausta ja lähtisi lenkille.

AVOVETTÄ kirjoitti kuin minusta. Ikä, naapurit, asuinympäristö ja siitä koituva yksinäisyys, joka pahimmillaan johtaa pikkuhiljaa eristäytymiseen.

• alkp.näre ja martiin kirjoitti:

HUNKZ. Kiitos hyvästä ja valaisevasta DB1 2) kirjoituksestasi. Yritän sen lukea viikottain, ettei pääse unohtumaan.

Kaikille kirjoittajille vilpittömän kiitokset. Jospa saisi jonkinlaista energialatausta ja lähtisi lenkille.

AVOVETTÄ kirjoitti kuin minusta. Ikä, naapurit, asuinympäristö ja siitä koituva yksinäisyys, joka pahimmillaan johtaa pikkuhiljaa eristäytymiseen.

Olkaatten hyvät, niin sinä, Tase kun muutkin.
        Yksi tärkeä asia on vielä muistettava.
        Lääkäriin pitää aina olla säännöllisessä yhteydessä.
        Minun juttuni oli vain yleistys asiasta.

Tässä vielä tarina parista kaveristani:

Toinen pudotti mahan pois, ei siis kerralla, vaan pikkuhiljaa, toinen aloitti lenkkeilyn, 10 kilsaa joka toinen päivä.
        Kumpikaan ei tarvitse enään mitään lääkitystä.
        He siis DB2 porukkaa, DB1 porukalle se ei tietääkseni auta muuten kuin että Insuliinipistokset harvenevat mutta on oltava tarkempana ettei enegia pääse loppumaan kesken lenkin, silloin saattaa helposti uuvahtaa maantienojaan.
        Jos on tarvetta, yritän kirjoittaa jotain rasvoista, niitä kun on kahdenlaisia, noin pääsääntöisesti.
        H.

• joku uuvahtanut
        hunksz kirjoitti:

Toinen pudotti mahan pois, ei siis kerralla, vaan pikkuhiljaa, toinen aloitti lenkkeilyn, 10 kilsaa joka toinen päivä.
        He siis DB2 porukkaa, DB1 porukalle se ei tietääkseni auta muuten kuin että Insuliinipistokset harvenevat mutta on oltava tarkempana ettei enegia pääse loppumaan kesken lenkin, silloin saattaa helposti uuvahtaa maantienojaan.
        Jos on tarvetta, yritän kirjoittaa jotain rasvoista, niitä kun on kahdenlaisia, noin pääsääntöisesti.
        H.

Kirjoitapa.

Tiedämpä käyneen niinkin että ensi alkuun joutuu lisäämään lääkitystä laihdutuskuurin alussa. Liikunnan lisääminen ja jäsenien kipeentyminen vaikutti myöskin verensokerin nousemiseen. Laihtumisen ja liikuntaan tottumisen jälkeen väheni sokerilääkkeiden tarvekin.

Diabeteshoitajalla pitää käydä ainakin useamman kerran vuodessa.

• lejanna*
        hunksz kirjoitti:

H.

Hunksin punksille. Isäni laihdutti yli 50 kiloa, jätti pois verenpainelääkkeet, ja pian aivoista katkesi verisuoni, joten, tosiaan, kannattaa olla yhteydessä lekuriin, joka kyllä aikoinaan siunasi isäni lääkkeen lopetuksen.
        Sokeritautikin aiheutti amputaation, toista raajaa oltiin jo leikkaamassa, mutta kuolema armahti.
        .

• näin on näreet
        joku uuvahtanut kirjoitti:

Kirjoitapa.

Tiedämpä käyneen niinkin että ensi alkuun joutuu lisäämään lääkitystä laihdutuskuurin alussa. Liikunnan lisääminen ja jäsenien kipeentyminen vaikutti myöskin verensokerin nousemiseen. Laihtumisen ja liikuntaan tottumisen jälkeen väheni sokerilääkkeiden tarvekin.

Kirjoitan nyt vain itsestäni ja en ole HUNKZ. Sain ekat sokeri ja kolesteroli lääkkeeni joskun 80-luvulla. Kävin (pääsin) myös kokeissa ja lukemat miltei samoissa. Söin aikani lääkkeitä ja sitten lopetin.

Nyt toisella paikkakunnalla (2006) sain tietysti uuden lääkityksen, mutta lukemat pysyivät miltei samassa, jota ne oli jo silloin 80-luvulla. Lukemat eivät alentuneet, joten lääkkeitä lisättiin. Yritin päästä uudestaan terv.keskukseen, mutta on mukamas turhaa käydä muuta, kuin kerran vuodessa.

Näkö on huonontunut aika nopeasti. En esim. näe nyt TV:tä ilman laseja, ja lukulaseja olen joutunut suurentamaan ainakin kolmesti.

Tietysti on ikäkin, joka sen näön voi viedä, mutta "tiimarin" laseilla silti pärjään.

No, herää kysymys, olenko tehnyt suositusten mukaista liikuntaa? En. Miksi siis olisikaan oikeus valittaa? Ei miksikään.

Nämä sokeri ja kolesteroli eivät ole syy saamattomuuteeni. Olen iloinen, että mitään muita särkyjä ei ole, jos pysyn kotona. Selkä kyllä vaivaa pahastikkin, jos esim. silitän pyykkejä pitkään. Joskus kävely on jo kaupassa vaikeaa ja on pakko mennä johonkin istumaan tai kyyristyä etukumaraan hetkeksi.

Alaselkään on tehty leikkaus, jonka vuoksi olen ollut kuntoutuksessa 3-kertaa, mutta siellä on edelleen yhdessä nikamavälissä 12 mm liukuma. Odottelen vain, koska se saavuttaa huippunsa, siis putoaa paikoiltaan.

Tuolla ylempänä oli joku toinen käyttänyt aloitus nikkiäni ja pyyteli anteeksi. Saat. Ehdin jo ihmetellä, kuinka olisin ollut lietsussa kokopäivän ja kirjoittelisin täällä klo 23 jälkeen, mutta olinhan minäkin välillä se martiini?..,mutta kun en muista, miten se James Bond halusi sen.

Näinhän se on;"ken vaivojansa valittaa on vaivojensa vanki".

• joku uuvahtanut kirjoitti:

Kirjoitapa.

Ei se niin kauheata ole että on vähän rasvaakin, mitä nyt peilille.

Aikanaan ihminenkin oli vähän sen suuntainen elukka että kunnon sapuska ei aina ollut noin vaan otettavissa, jääkaapit ja rieskauunit olivat harvassa.
        Silloin tämä, niin kuuluisa Insuliini teki hommat kuten luojamme oli ajatellutkin, sitä mukaan kun Mammutin liha alkoi käydä vähiin, oli Insuliini varastoinut rasvasoluihin vähän tavaraa jemmaan.
        Ja niin oli hyvä, jokaiseen uuteen Mammuttiin tarvittiin rutosti hentoja nuolia ja keihäitä ja aikasti pitkiä juoksumatkoja.
        Ja niinpä se varastoitu läski sai kyytiä.
        Karhunkin luulisi olevan jo sukupuuttoon kuollut, sillä kun on niin muodikas jo-jo dieetti.
        Vaan eipäs ole elukka kadonnut, hyvin lisääntyy pitkin ihmisten pihoja ja puutarhoja.
        Ja ihmislapset lihovat, suksistelu ja pyöräily ei ole aina kaikkialla enää terveellistä.
        Karhusta en ole varma mutta ihmisestä tiedän että jos se varastorasva kertyy sisäelimien ympärille,on se vaarallista. Sieltä se imeytyy verenkiertoon melkeimpä nukkuessakin, ainakin jos kuorsaa kunnolla.
        Pyllystä, lantiolta ja tisseistä sen hakeminen vaatii Maksalta työtä ja ponnistelua.
        Siellä on rasva varastoitunut vähän erilailla.

Hyvät Maratonjuoksijat ovat pieniä luonnon ihmeitä. Heidän harjoittelunsa muuttaa elimistön toimintaa toisenlaiseksi, siinä missä sohvaperunan Hiilihydraatit muotoilevat sohvaa, Maratonareilla ne varastoituvat Maksaan ja lihaksiin.
        Ja ovat nopeasti käytettävissä juoksun aikana.
        Sohvaperunan rasvalla ei elimistön kannalta ole väliä mihin sen laittaa, elimistö on tottunut siihen että ei sitä koskaan kuitenkaan käytetä.
        Vanhasta muistista se kuitenkin laittaa paljon jemmaan sisäelimien ympärille, mukamas käyttövalmiiksi.
        Eli, vähän aikaa saa sohvaperuna lenkkeillä ja treenata ennen kuin alkaa allit muodostua. Sisältä se rasva palaa ensimmäiseksi.
        Sitten tullaankin alleihin ja löysään persepuoleen.
        Ilman rasitusta ja laihalla dieetillä kuihtuvat myös lihakset. Joten ruokavalion pitää olla erittäin Proteiinipitoista (Karjalanpaistia) ja lenkillä pitää nostella kiviä ja kantoja ja painia vaikka Karhun kanssa.
        Muuten se nahka alkaa roikkumaan kun täytteet = Läski katoaa. Lihaksia pitää saada tilalle.

Loppukevennys:
        Lastenlapsille pitää painottaa että jos meinaat olla laiska, niin pysy hoikkana niin kauan kun pystyt, vanhempana voit sitten aloittaa lihomisen, läski korvaa sitten katoavan Kollageenin, pieni pyöristyminen vanhempana antaa myös oikeuden kehua kuinka "nuorekkaana" olen säilynyt, minulla on hyvät geenit, jos olet nätti vanhus ei kukaan huomaa lievää, huonokuntoisen huohottamistasi, eikä Hernekeppimäisiä lihaksiasi.
        H.

• 64++++.-,.

Samoja minullakin vaan lisänä on TV Bloomberg ja maailman pörssit, jos tulisi muutama wiski "lisää", ei kuitenkaan aamulla maistu kuin kahvi.

Valokuvaus filmaus on jotenkin jäänyt pois, vaikka kamera on puhelimessa, että sulottaret vain muistoissa.

• Joka aamu on armo uus ja siitä se päivä käynnistyy mukavan vaihtelevasti.
      Olen aamuihminen ja touhuni keskittyvät aamupäiviin ellei toisin määrätä. Hidastun iltaa kohti kuin vanha veturi asemaa lähestyessään ja illalla en enää pysty muuhun kuin lötköttämään nojatuolissa ja vähän lueskelemaan.

• laiska mies

Rutiinilla hoidetaan aamutoimet ja sitten takasin sänkyyn.

• korkeat korot

Aamuja on erillailia. Nautintoja enimmäkseen.

Ihanaa rakastelua, kimppa suihkua, aamukaffeet sänkyyn tarjoiltuna...jokainen aamu erillainen.

• on rutiinejakin viel

Olin koko työurani vuorotyössä ja nukuin sen mukaan. Näkyy jatkuvan näin eläkkeelläkin ja joskus tekee häijyä, jos on aikainen tai pakollinen aamunousu.
      Muulloin nautin koko vuorokaudesta 24/7 tietysti välillä nukkuen.

• kävelijä 1

Sinä niin kovasti haluaisit tehdä tuon aamulenkin. Jokainen (lähes) tietää miten helppo on venyttää lenkille lähtoä ja ennenkuin huomaakaan on jo ilta, eikä enää jaksa.

Mutta toimisikohan tämä sinulle: vaikka kuinka ajattelisit että ei nyt, manjana, liian kuuma liian kylmä jn. , laita vain lenkkarit jalkaan, takki päälle ja saa itsesi ulko-oven ulkopuolelle.
      Loppu onkin sitten helppoa.

• Avovettä

Niin ollaan erilaisia. Sinulle aamut ovat vaikeita, minulle taas helppoja ja illat vaikeita. Olen aamulla vielä pirteä ja aamupäiviin on siksi ajoitettava tekemiset. Illat ovat joskus vaikeita, varsinkin sunnuntait. Se on outoa, koska olen ilta-ihminen eli virkein juuri illalla tai ennen olin. En jaksa lähteä iltaisin mihinkään enkä enää ottaa yhteyttä ystäviinkään. Kaikki - ihmisiä myöten - tuntuu niin tyhjältä.

Masennusta arvelen minäkin kokevani. Tämä on taas uusi vaihe elämää: olla eläkkeellä ja joutoväkeä. Kieltämättä vaikuttaa sekin,että koen meidän olevan yhteiskunnan haittaporukkaa, josta kukaan ei välitä. Hyvä, jos eläkeläiset kuolisivat kaikki tyyni pois parempien jaloista. Ystäväni diabetesta sairastavalle miehelle sanoivat terveyskeskuksessa, että diabetesvaivoja saa tulla valittamaan vain kerran kuussa. Muuhun ei ole kuulemma varaa. Entä, jos katkaisen koipeni? Mahdanko päästä lääkärille lainkaan? Kannattako alakuloa mennä edes valittamaan?

Olen saanut kristillisen kasvatuksen. Itsemurhan mahdollisuus on tietysti olemassa, mutta se sotii arvomaailmaani vastaan. Tuntuisi pahalta jättää sellainen perintö. Ja voisin sanoa syyksi, että ei huvita elää? Lapsellista puhettani omasta mielestänikin. Mahdollisuuksia olisi moneen, mutta en vain saa aikaiseksi mitään. Päivät kuluvat, suren joutavia ja olen jotenkin syrjässä elämästä. Onneksi nyt on kesä, valo on aina ihanaa.

Asun senioritalossa ja tämä kuoleman läheisyys ahdistaa minua. Täällä asuuu vain todella vanhoja, keski-ikä on reilusti yli seitsemänkymmenen ellei yli 80 ja on monia sitäkin vanhempia. Kuka könttyää mitenkin, useimpien puhe on lapsellista lespausta, tämän päivän maailma on heistä jo kaukana. Koen eläväni kuoleman talossa kirjaimellisesti. Missä ne virkeät eläkeläiset oikein ovat, täällä niitä ei ole. Pitäisikö muuttaa sittenkin?

Olen vähän päälle kuudenkymmenen. Tässä talossa koen olevani liian nuori. Se on naurettavaa, tiedän, mutta tuollainen mykkä ja yksinäinen vanhuus on pelottavaa.Kun tervehdin, kukaan ei vastaa, tuijottavat vaan. Jos jotakin puhuu, eivät vastaa. Tämä on vuokratalo ja kallis sellainen, mutta tunneilmastoltaan jääkylmä.

Muutin viime syksynä, en ole vuottakaan tässä asunut. Silloin yritettiin perustaa keskustelukerho. Se kaatui siihen, että osanottajat riitelivät armotta keskenään niin,ettei keskustelusta tullut yhtään mitään. Haukuttuaan toisensa kuka mistäkin he poistuivat vihaisina. Katselin näytelmää pahoilla mielin. Kai tämä on jonkinlainen keskiverto vanhainkodista, kun keski-ikä on noin korkea. Ei hyvältä näytä.

Koen olevani kummajainen ja suhtautuminen on ihmeen vihamielistä. Monet saavat kaikenlaisia avustuksia kunnalta ja eläkkeet ovat pieniä. Kehuvat keskenään, paljonko kukin saa lisätukia ja ovat vihaisia, jos jollakin on enemmän kuin toisella. Nuorimpana eläkkeeni riittää ilman tukiakin elämiseeni. Ehkä sekin aiheuttaa närää, mutta työtä olen tehnyt koko ikäni. Voisiko tällainen ympäristö tehdä tuhojaan eli masentaa ajan mittaan?

Olen ikäni ollut aikaansaapa, mutta nyt en oikein tunne itseäni. On kuin nahoissani asuisi vätys, joka itkeskelee kaikesta ja miettii elämän lopettamista. Tulevaisuus pelottaa.

Kiitos aloituksesta. On lohduttavaa tietää,että kesästä huolimatta muillakin on alakuloa. Jäi ainakin yhdet itkut itkemättä.

• Ystävä hyvä. Kirjoituksesi teki minut(kin) surulliseksi. Olen vielä tiukasti omassa itse rakennetussa/rakennutetussa talossa asuva kuusvitonen. Lievää laiskuutta kaikenlaiseen aikaa ottavaan tekemiseen on havaittavissa, mutta onneksi omakotiasujalla tietyt työt suorastaan pakottavat aktiivisuuteen. Se on hyvä!

Olen alkanut vertailla eri-ikäisiä ihmisiä, siis minusta vanhempia ja vähän nuorempiakin. Monet nuoremmat vaikuttavat minuun nähden vanhuksilta, sekä ulkonäöltään että elintavoiltaan. Parikymmentä vuotta vanhemmat ovat jo vanhainkotiasteella; jos eivät ole vielä paikkaa hakeneet niin tarvista olisi ;-/ ja liikkuminenkin jo melkoista pököttelyä ja portaiden nousu taiteilua, varsinkin alaspäin tulo.

Tosiasia on, että vuosi vuodelta lähestymme tuota samaa fyysistä tilannetta, ja muistikin tietenkin alkaa pätkiä vuosi vuodelta enemmän. Tuskin vanhenemisen oireille voi paljoakaan tehdä. Mutta hidastaa voi, uskon niin vakaasti. Ei ihmisen kannata muumioitua ennen ikiään, seura tekee kaltaisekseen.

Sinulle sanoisin: muuta pois sieltä, johonkin sellaiseen asuntoon ja paikkaan missä on lähellä muita (eri-ikäisiä!) ihmisiä ja helppo asua vielä pitkään, ei portaita jne. Ja jos uudella asuntoalueella olisi vielä lähellä esim. kaunis lenkkipolku tai puisto jne. niin saisit liikuttua ja sitä kautta - vaikkapa puistonpenkillä istuksiessa - tapaisit ihan "tavallisia" ihmisiä, nuoria ja vanhoja. Ainakin näkisit muitakin kuin alahuultaan löpöttäviä äkäisiä vanhuksia. Sinulta saattaisi irrota hymykin ... ;-) siinä "oikeaa elämää" katsellessa. Alkaisit nuortua, et taantua niinkuin tätämenoa väistämättä käy.

Ala heti katsella muita asuntoja! Onnea matkaan ja hymyä huuleen sinulle ystäväiseni!

• Avoveteen
        saimaantaka kirjoitti:

Ystävä hyvä. Kirjoituksesi teki minut(kin) surulliseksi. Olen vielä tiukasti omassa itse rakennetussa/rakennutetussa talossa asuva kuusvitonen. Lievää laiskuutta kaikenlaiseen aikaa ottavaan tekemiseen on havaittavissa, mutta onneksi omakotiasujalla tietyt työt suorastaan pakottavat aktiivisuuteen. Se on hyvä!

Olen alkanut vertailla eri-ikäisiä ihmisiä, siis minusta vanhempia ja vähän nuorempiakin. Monet nuoremmat vaikuttavat minuun nähden vanhuksilta, sekä ulkonäöltään että elintavoiltaan. Parikymmentä vuotta vanhemmat ovat jo vanhainkotiasteella; jos eivät ole vielä paikkaa hakeneet niin tarvista olisi ;-/ ja liikkuminenkin jo melkoista pököttelyä ja portaiden nousu taiteilua, varsinkin alaspäin tulo.

Tosiasia on, että vuosi vuodelta lähestymme tuota samaa fyysistä tilannetta, ja muistikin tietenkin alkaa pätkiä vuosi vuodelta enemmän. Tuskin vanhenemisen oireille voi paljoakaan tehdä. Mutta hidastaa voi, uskon niin vakaasti. Ei ihmisen kannata muumioitua ennen ikiään, seura tekee kaltaisekseen.

Sinulle sanoisin: muuta pois sieltä, johonkin sellaiseen asuntoon ja paikkaan missä on lähellä muita (eri-ikäisiä!) ihmisiä ja helppo asua vielä pitkään, ei portaita jne. Ja jos uudella asuntoalueella olisi vielä lähellä esim. kaunis lenkkipolku tai puisto jne. niin saisit liikuttua ja sitä kautta - vaikkapa puistonpenkillä istuksiessa - tapaisit ihan "tavallisia" ihmisiä, nuoria ja vanhoja. Ainakin näkisit muitakin kuin alahuultaan löpöttäviä äkäisiä vanhuksia. Sinulta saattaisi irrota hymykin ... ;-) siinä "oikeaa elämää" katsellessa. Alkaisit nuortua, et taantua niinkuin tätämenoa väistämättä käy.

Ala heti katsella muita asuntoja! Onnea matkaan ja hymyä huuleen sinulle ystäväiseni!

Kiitos saimaantaka.

• näin on näreet
        Avoveteen kirjoitti:

Kiitos saimaantaka.

Yritin jo aikaisemmin vastata Sinulle AVOVETEEN ja kertoa, että tilanteemme on kuin kopio toisistamme. Vanhusten talo ja tämä mitättömyyden tunne. Ympärillä vielä heikompia, joten tulevaisuutensa saa nähdä ennakkoon, kuinka köpöttelee rolaattorin kanssa, kunnes kupsahtaa.

Se, miksi viestiä en saanut perille, oli tämän Suomi24-ansio. Olin jotenkin sulkulistalla, siis olin mukamas kirjoittanut jotain sopimatonta!!?? Siis minun IP-osoitteesta!?? Edelleen ihmettelen tätä sulkua, tosin se aukeni heti, kun otin yhteyttä, ..siis heti ja heti. Menihän minulla ihmetellessä paripäivää.

Nyt huvittaa sulkulista IP-osoitteen vuoksi. Jos olisinkin ollut energinen, niin kirjasto ja kunnantalo on aivan alle puol`kilsaa ja lapsenikin asuu neljän kilsan päässä. Sehän olisikin ollut jo aloitus lenkkeilylle, mutta kun minulla on tuo autokin ja mitäpä näistä. Viedään vain mummilta viimeinenkin huvi. Eihän minun juttuni niin tärkeitä ole, joten kannattaa sulkeakin.

• näin on näreet kirjoitti:

Yritin jo aikaisemmin vastata Sinulle AVOVETEEN ja kertoa, että tilanteemme on kuin kopio toisistamme. Vanhusten talo ja tämä mitättömyyden tunne. Ympärillä vielä heikompia, joten tulevaisuutensa saa nähdä ennakkoon, kuinka köpöttelee rolaattorin kanssa, kunnes kupsahtaa.

Se, miksi viestiä en saanut perille, oli tämän Suomi24-ansio. Olin jotenkin sulkulistalla, siis olin mukamas kirjoittanut jotain sopimatonta!!?? Siis minun IP-osoitteesta!?? Edelleen ihmettelen tätä sulkua, tosin se aukeni heti, kun otin yhteyttä, ..siis heti ja heti. Menihän minulla ihmetellessä paripäivää.

Nyt huvittaa sulkulista IP-osoitteen vuoksi. Jos olisinkin ollut energinen, niin kirjasto ja kunnantalo on aivan alle puol`kilsaa ja lapsenikin asuu neljän kilsan päässä. Sehän olisikin ollut jo aloitus lenkkeilylle, mutta kun minulla on tuo autokin ja mitäpä näistä. Viedään vain mummilta viimeinenkin huvi. Eihän minun juttuni niin tärkeitä ole, joten kannattaa sulkeakin.

Olisiko tosiaan niin että vanhusten taloon (meillä päin vanhainkoti on jopa siirretty keskelle kirkonkylää) ei kannata missään tapauksessa mennä ennenkuin pakon edessä? Jos siis edes jotenkin pärjää yksityisessä osoitteessa niin siellä kannattaa pysyä?

Selvää lienee että omankin tulevaisuuden fyysiset esimerkit vaeltelevat vanhainkodeissa pitkin käytäviä rollaattoreineen, tai ehkä paremminkin lepäilevät huoneissaan. Tai äkäilevät naapureillensa. Tai hoitajille?

Kai kutosella alkava ihminen yleisesti ottaen on sen verran toimintakykyinen että voi yrittää asua jossain muualla, omassaan tai vuokralla. Jos on pahoja liikuntaesteitä, halvaus käynyt tms. niin tietenkin silloin tilanne on erilainen.

Vanhusten talojakin lie erilaisia (tilat, liikkumismahdollisuudet muualla, henkilökunta, aktiviteetit). Eipä siis muumioiduta ennen aikojamme. Yritetään pitää itsemme vireinä ja liikuntakykyisinä hamaan hautaan! Ihanaa olisi jos suoraan liikkuvilta jaloiltaan kaatuisi ja siihen jäisi, ilman tuskia ja huolta siitä miten jälkeläiset pärjää ;-/.

Liikunta ja mielenkiinto maailman tapahtumiin lienevät avainehto vireänä säilymiselle. Pidetään siis ne molemmat päiväohjelmassamme mahdollisimman pitkään.

• Avoveteen
        saimaantaka kirjoitti:

Olisiko tosiaan niin että vanhusten taloon (meillä päin vanhainkoti on jopa siirretty keskelle kirkonkylää) ei kannata missään tapauksessa mennä ennenkuin pakon edessä? Jos siis edes jotenkin pärjää yksityisessä osoitteessa niin siellä kannattaa pysyä?

Selvää lienee että omankin tulevaisuuden fyysiset esimerkit vaeltelevat vanhainkodeissa pitkin käytäviä rollaattoreineen, tai ehkä paremminkin lepäilevät huoneissaan. Tai äkäilevät naapureillensa. Tai hoitajille?

Kai kutosella alkava ihminen yleisesti ottaen on sen verran toimintakykyinen että voi yrittää asua jossain muualla, omassaan tai vuokralla. Jos on pahoja liikuntaesteitä, halvaus käynyt tms. niin tietenkin silloin tilanne on erilainen.

Vanhusten talojakin lie erilaisia (tilat, liikkumismahdollisuudet muualla, henkilökunta, aktiviteetit). Eipä siis muumioiduta ennen aikojamme. Yritetään pitää itsemme vireinä ja liikuntakykyisinä hamaan hautaan! Ihanaa olisi jos suoraan liikkuvilta jaloiltaan kaatuisi ja siihen jäisi, ilman tuskia ja huolta siitä miten jälkeläiset pärjää ;-/.

Liikunta ja mielenkiinto maailman tapahtumiin lienevät avainehto vireänä säilymiselle. Pidetään siis ne molemmat päiväohjelmassamme mahdollisimman pitkään.

Vanhusten talo ja senioritalot ovat hieman eri asioita. Tätä senioritalo-nimitystä harrastetaan kaiketi kaupunkipaikoissa. Ne eivät varsinaisesti ole vanhusten taloja vaan täysin yksityisrahoitteisia vuokrataloja. Tässä kertomani koskee pääkaupunkiseutua.

Senioritalojen asunnot on tarkoitettu päälle kuusikymppisille eläkeläisille, jotka kykenevät huolehtimaan itsestään eli pääosin terveille. Niin kertoo vuokranantajan esite. Se on valetta. Muuttaessani en sitä tiennyt. Vuokrat ovat markkinavuokria. Pyytää saa niin paljon kuin ilkeää. Se ei ole valhe.

Vanhustentalo-nimitystä meillä vastaa (kunnan rakennuttamat ja ylläpitämät) palvelutalo, johon päästäkseen pitää olla eläkeellä, yleensä vähintään päälle seitsenkymppinen ja sellaisessa tilanteessa muutenkin, että yksityistä vuokrasektoria ei voi ajatella. Käytännössä hyvin pienituloinen ja yleensä myös sairas. Palvelutalopaikkoja on vähän eikä uusia rakenneta tarpeeksi.

Palvelutaloissakin asukkaan tulee kyetä elämään itsenäisesti . Palveluja voi ostaa, mihin taas harvojen varat yltävät. Se on paradoksi jo nimenkin vuoksi. Palvelutaloissa on jonkinlaista valvontaa, mitä senioritaloissa ei ole. Kuntien rahoituksesta johtuen palvelutalojen vuokrat ovat huomattavasti senioritalojen vuokria alhaisemmat, mistä syystä niihin on tunkua enemmän kuin voidaan sijoittaa. Nykyisin niihin pääsevät vain kaikkein heikoimmassa asemassa olevat ja heitäkin on paljon.

Tarkoituksena on,että varsinaisia vanhainkoteja ei enää rakenneta vaan vanhenevat asuisivat kuntonsa ja rahapussinsa mukaan joko senioritaloissa tai palvelutaloissa tai omissa asunnoissaan kuolemaansa saakka ja kaikki ostavat lisäpalvelut. Kuntien ylläpitämiä vanhainkoteja, joissa on vakihenkilökunta ja valvottu toiminta sekä terveydenhoitoa ym. on Helsingissä vain muutama. Niiden toiminta jatkossa on vaakalaudalla.

Nimestään huolimatta senioritalot ovat tavallisia vuokrataloja. Ei niissä sen ihmeemmin vanhoja ja heidän tarpeitaan ole huomioitu muuten kuin rahastamalla. Useimmat on rakennettu alunperin täysin terveiden ja liikuntakykyisten osaketaloiksi. Kun osakkeet eivät ole menneet kaupaksi halutulla hinnalla, nimi on muutettu fiksusti senioritaloksi ja rahastetaan vuokrilla. Vuokralaisia riittää, koska vanhanakin on pakko jossakin asua ja kallisiin vuokriin saa asumistukea.

Järjestely Helsingissä on älytön, sillä jos kaupunki rakentaisi kunnallisia vanhusten asuntoja tarpeeksi, toimentulotukea ei tarvitsisi jakaa niin monelle eikä myöskään asumistukea. Täällä halutaan tukea grynderitoimintaa. Tontteja ei muka ole, mutta silti kaupunki myy niitä gryndereille yksityisrakentamista varten. Samaan aikaan kasvavat sosiaali- ja terveystoimen menot. Niihin haetaan veronkorotuksilla lisää rahaa, mutta toimintaa ei voi järkeistää. Meilllä ei tietenkään ole lahjottu ketään.

Tilanne vanhenevien ihmisten kohdalla on pääkaupunkiseudulla vaikea ellei traaginen. Monet tarvitsisivat palvelutaloasumista ja vielä useammat vanhainkotia, edullista täyden palvelun taloa Kuntien päättäjät tolkottavat , että jokaisen pitää saada asua kotonaan niin kauan kuin mahdollista. Niinkin, mutta sairaana, rahattomana ja kyvyttömänä hoitamaan asioitaan arjessa, sellainen oikeus muuttuu sadismiksi.

Päättäjät eivät usko,että meitä vanhempien eläkkeet eivät enää riitä mihinkään, kiitos leikatun indeksin. Suomen hintataso on noussut sitä tahtia,että leikattu indeksi tekee muutenkin suurimmasta osasta eläkeläisiä toimeentulotukea tarvitsevia. Siksi tässäkin senioritalossa, jossa asun, on paljon vanhuksia, jotka kuuluisivat ihan muuhun asumismuotoon. Huonokuntoisia, sairaalakelpoisia, jotka sinnittelevät ja vihaavat kaikkea, kun eivät muuhun kykene. Luultavasti monet elävät nälässä ja liassa hajuista ja ulkonäöstä päätellen. Ihmettelen kyllä vuokranantajan vastuuta. Raha silti kelpaa.

Yksityisiä vanhainkoteja on tänne ilmaantunut kuin sieniä sateella. Niiden hintataso ei ole mitoitettu meidän eläkkeisiimme vaan erittäin hyvätuloisille eli hyvin, hyvin varakkaille. Kannattaa siis lotota ahkerasti.

Kirjoitan tämän siksi,että älkää tulko vanhana pääkaupunkiseudulle asumaan ellette ole Kroisoksia. Tänä vuonna on kumminkin kuntavaalit.

• Avoveteen kirjoitti:

Vanhusten talo ja senioritalot ovat hieman eri asioita. Tätä senioritalo-nimitystä harrastetaan kaiketi kaupunkipaikoissa. Ne eivät varsinaisesti ole vanhusten taloja vaan täysin yksityisrahoitteisia vuokrataloja. Tässä kertomani koskee pääkaupunkiseutua.

Senioritalojen asunnot on tarkoitettu päälle kuusikymppisille eläkeläisille, jotka kykenevät huolehtimaan itsestään eli pääosin terveille. Niin kertoo vuokranantajan esite. Se on valetta. Muuttaessani en sitä tiennyt. Vuokrat ovat markkinavuokria. Pyytää saa niin paljon kuin ilkeää. Se ei ole valhe.

Vanhustentalo-nimitystä meillä vastaa (kunnan rakennuttamat ja ylläpitämät) palvelutalo, johon päästäkseen pitää olla eläkeellä, yleensä vähintään päälle seitsenkymppinen ja sellaisessa tilanteessa muutenkin, että yksityistä vuokrasektoria ei voi ajatella. Käytännössä hyvin pienituloinen ja yleensä myös sairas. Palvelutalopaikkoja on vähän eikä uusia rakenneta tarpeeksi.

Palvelutaloissakin asukkaan tulee kyetä elämään itsenäisesti . Palveluja voi ostaa, mihin taas harvojen varat yltävät. Se on paradoksi jo nimenkin vuoksi. Palvelutaloissa on jonkinlaista valvontaa, mitä senioritaloissa ei ole. Kuntien rahoituksesta johtuen palvelutalojen vuokrat ovat huomattavasti senioritalojen vuokria alhaisemmat, mistä syystä niihin on tunkua enemmän kuin voidaan sijoittaa. Nykyisin niihin pääsevät vain kaikkein heikoimmassa asemassa olevat ja heitäkin on paljon.

Tarkoituksena on,että varsinaisia vanhainkoteja ei enää rakenneta vaan vanhenevat asuisivat kuntonsa ja rahapussinsa mukaan joko senioritaloissa tai palvelutaloissa tai omissa asunnoissaan kuolemaansa saakka ja kaikki ostavat lisäpalvelut. Kuntien ylläpitämiä vanhainkoteja, joissa on vakihenkilökunta ja valvottu toiminta sekä terveydenhoitoa ym. on Helsingissä vain muutama. Niiden toiminta jatkossa on vaakalaudalla.

Nimestään huolimatta senioritalot ovat tavallisia vuokrataloja. Ei niissä sen ihmeemmin vanhoja ja heidän tarpeitaan ole huomioitu muuten kuin rahastamalla. Useimmat on rakennettu alunperin täysin terveiden ja liikuntakykyisten osaketaloiksi. Kun osakkeet eivät ole menneet kaupaksi halutulla hinnalla, nimi on muutettu fiksusti senioritaloksi ja rahastetaan vuokrilla. Vuokralaisia riittää, koska vanhanakin on pakko jossakin asua ja kallisiin vuokriin saa asumistukea.

Järjestely Helsingissä on älytön, sillä jos kaupunki rakentaisi kunnallisia vanhusten asuntoja tarpeeksi, toimentulotukea ei tarvitsisi jakaa niin monelle eikä myöskään asumistukea. Täällä halutaan tukea grynderitoimintaa. Tontteja ei muka ole, mutta silti kaupunki myy niitä gryndereille yksityisrakentamista varten. Samaan aikaan kasvavat sosiaali- ja terveystoimen menot. Niihin haetaan veronkorotuksilla lisää rahaa, mutta toimintaa ei voi järkeistää. Meilllä ei tietenkään ole lahjottu ketään.

Tilanne vanhenevien ihmisten kohdalla on pääkaupunkiseudulla vaikea ellei traaginen. Monet tarvitsisivat palvelutaloasumista ja vielä useammat vanhainkotia, edullista täyden palvelun taloa Kuntien päättäjät tolkottavat , että jokaisen pitää saada asua kotonaan niin kauan kuin mahdollista. Niinkin, mutta sairaana, rahattomana ja kyvyttömänä hoitamaan asioitaan arjessa, sellainen oikeus muuttuu sadismiksi.

Päättäjät eivät usko,että meitä vanhempien eläkkeet eivät enää riitä mihinkään, kiitos leikatun indeksin. Suomen hintataso on noussut sitä tahtia,että leikattu indeksi tekee muutenkin suurimmasta osasta eläkeläisiä toimeentulotukea tarvitsevia. Siksi tässäkin senioritalossa, jossa asun, on paljon vanhuksia, jotka kuuluisivat ihan muuhun asumismuotoon. Huonokuntoisia, sairaalakelpoisia, jotka sinnittelevät ja vihaavat kaikkea, kun eivät muuhun kykene. Luultavasti monet elävät nälässä ja liassa hajuista ja ulkonäöstä päätellen. Ihmettelen kyllä vuokranantajan vastuuta. Raha silti kelpaa.

Yksityisiä vanhainkoteja on tänne ilmaantunut kuin sieniä sateella. Niiden hintataso ei ole mitoitettu meidän eläkkeisiimme vaan erittäin hyvätuloisille eli hyvin, hyvin varakkaille. Kannattaa siis lotota ahkerasti.

Kirjoitan tämän siksi,että älkää tulko vanhana pääkaupunkiseudulle asumaan ellette ole Kroisoksia. Tänä vuonna on kumminkin kuntavaalit.

Tämähän on ollut tiedossa jo vuosia.

Tilanne on sama kuin valtion/kuntien vuokrataloissa.

Ja sama kuin vaikkapa Espanjassa, asumisen pitää johtaa rahat asuntojen rakentajille ja korkoineen.
        Suomessa ja maailmassa on aina harmiteltu Suomalaisten intoa ostaa omat asunnot, niitä kun on paha riistää, kuten vuora-asuntoja.
        Olet perisuomalaisessa loukossa ja siinä pysyt, koska nyt sinua pääsee riistämään.
        Toivottavasti ainakin yritit muuttaa asetelmaasi ja äänestit Perus-Suomalaisia?
        H.

• hunksz kirjoitti:

Tämähän on ollut tiedossa jo vuosia.

Tilanne on sama kuin valtion/kuntien vuokrataloissa.

Ja sama kuin vaikkapa Espanjassa, asumisen pitää johtaa rahat asuntojen rakentajille ja korkoineen.
        Suomessa ja maailmassa on aina harmiteltu Suomalaisten intoa ostaa omat asunnot, niitä kun on paha riistää, kuten vuora-asuntoja.
        Olet perisuomalaisessa loukossa ja siinä pysyt, koska nyt sinua pääsee riistämään.
        Toivottavasti ainakin yritit muuttaa asetelmaasi ja äänestit Perus-Suomalaisia?
        H.

"Siksi tässäkin senioritalossa, jossa asun, on paljon vanhuksia, jotka kuuluisivat ihan muuhun asumismuotoon. Huonokuntoisia, sairaalakelpoisia, jotka sinnittelevät ja vihaavat kaikkea, kun eivät muuhun kykene. Luultavasti monet elävät nälässä ja liassa hajuista ja ulkonäöstä päätellen"

Luin vuodatuksesi pari kertaa uudelleen, ja tässähän se valituksesi syvin olemus taitaa olla.
        Ja tuntuu vähän siltä että et ole asukas vaan joku ulkopuolinen tarkkailija.
        H.

• Avoveteen
        hunksz kirjoitti:

"Siksi tässäkin senioritalossa, jossa asun, on paljon vanhuksia, jotka kuuluisivat ihan muuhun asumismuotoon. Huonokuntoisia, sairaalakelpoisia, jotka sinnittelevät ja vihaavat kaikkea, kun eivät muuhun kykene. Luultavasti monet elävät nälässä ja liassa hajuista ja ulkonäöstä päätellen"

Luin vuodatuksesi pari kertaa uudelleen, ja tässähän se valituksesi syvin olemus taitaa olla.
        Ja tuntuu vähän siltä että et ole asukas vaan joku ulkopuolinen tarkkailija.
        H.

Olisit lukenut ensimmäisen vuodatuksen, josta tämä juttu alkoi. Olen asunut tässä vajaan vuoden. Olen todellakin kuin vieraassa maassa. Harkitsen vakavasti muuttoa. Olen järkyttynyt oikeasti näkemästäni. En ollut aikaisemmin näitä juttuja tiennyt näin ruohonjuuritasolla enkä henkistä ja aineellista köyhyyttä, joka piiloutuu sen taakse - varsinaista Potemkinin kulisseissa elämistä.

Olen ollut monessa työssä, joissa on ollut pakko katsoa asioita kuin ulkopuolinen. Siltä ajalta on jäänyt analysointi päälle, vaikka mitäs minun sinulle tarvitsee perustella. Miksi asukki ei saisi muka kritisoida? Ei minua taloyhtiö kuuntele. Jos nyt on näin, mitä sitten, kun me olemme vanhuksia?

Jos persut lähtevät kunnanvaltuustoistakin ulos eivätkä suostu yhteistyöhön muiden kanssa, mitä heitä hyödyttää äänestää? Ei näitä asioita korjata protestoimalla ja patsasteluilla. Jotta tähän tolkkua tulisi, mukaan tarvitaan niitä, jotka osaavat kunnallispolitiikan lainsäädäntöä myöden sekä myös sosiaalilainsäädännön osaajia. Lakitekstiä pitää persujenkin opetella lukemaan ja ymmärtämään.Hankkikaa arjen asiantuntijoita, joilla on tietoa enemmän kuin luuloa. Opetelkaa esiintymistä ja toimintaa median kanssa. Helsingin valtuuston ratkaisuista voi lukea paljon ja vielä enemmän niistä, jotka jätetään tekemättä.

Kiitos kuitenkin vielä kerran kaikille vuodatuksiini vastanneille. Ehkä tämä elämä tästä kuitenkin lähtee. Huomenna on juhannus ja tiedossa mökkikeikka ystävän stugalle, jollei tornado estä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      98
      4852
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      114
      3962
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      211
      3870
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2265
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      80
      1987
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1386
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      137
      1354
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      170
      1343
    9. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      585
      1259
    10. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1145
    Aihe