Itseluottamus kadoksissa

ckriea

Olen jo pitkän aikaa miettinyt puhumista terapeutille ym. Mutta sitten alankin miettiä että onko tämä ongelma nyt niin suuri että tarvitseeko..

Huono itseluottamus, olen ihan varma että jokainen jonka kanssa olen missä tahansa tekemisissä, ajattelee minusta negatiivisesti. Mitä tahansa sanon tai teen, niissä on jotain väärin.. Haen hyväksyntää, en usko pärjääväni yksin ja kauheinta olisi joutua huomion keskipisteeksi, sillä ei olisi ketään kenen selän taakse piiloutua. Pohdiskelen, analysoin ja tarkkailen jokaista, mietin heidän ilmeistään ja eleistään mahdollisia merkkejä siitä, että inhotan heitä. Minusta tuntuu että olen tyhmä, joskus lähtiessäni vaikkapa hammaslääkäriin ja en ihan varmaksi ole etukäteen selvittänyt missä paikka sijaitsee, joudun paniikkiin ja alan moittia kuinka typerä ja idiootti olen kun en niin tehnyt.

Olen ihan varma että ystäväni eivät enää pidä minusta. Muutin eri paikkakunnalle.. parinkymmenen kilometrin päähän, eli en kovin kauas kuitenkaan. Tästä on aikaa n. 4 kk, tuona aikana ei yksikään ystäväni ole käynyt luonani. Olen itse kutsunut itseni kylään heidän luokseen. Jos joku sattuu ohimennen sanomaan että "voisi käväistä kesällä", en unohda sitä ja petyn kun hän ei enää ota asiaa puheeksi. Olen ihan varma, että tämä johtuu siitä millainen olen.

Kärsin myös jonkinsorttisesta puhelinkammosta, vastaaminen ja erityisesti soittaminen on todella epämukavaa. Luin toista keskustelua ja siellä joku kirjoitti hyvin, kammo johtuu siis siitä etten pysty näkemään toista ihmistä, pelkän äänen perusteella en saa selville mitä mieltä hän on minusta, joten se tekee tilanteesta epämukavan.

Haluaisin niin kovasti puhaltaa tämän typerän taakan pois, mutta tarvitsen apua. En halua muuttua puheliaaksi ja värikkääksi persoonaksi, sillä sitä en ole.. Mutta se että kykenisin elämään ilman huolta ja murhetta toisten mielipiteistä minusta.
Tiedän että suurin syy tälle löytyy kotoa, vanhempani eivät olleet kannustavia ja rohkaisevia, onnistumisia ei huomioitu mutta epäonnistumisille huudettiin.

3

206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oletsympaattinen

Meillä kaikilla on oikeus olla omia itsejämme. Tämä koskee myös sinua.
      Ilman mitään suorituksia, sanoja tai ihannoituja piirteitä... olet tasan yhtä arvokas kuin muut sellaisena kuin olet!
      Jos joku halveksisikin sinua, se on hänen häpeänsä.
      Luultavasti kuitenkin tulkitset negatiivisesti ihmisten näkemystä sinusta. Et voi tietää mitä he sinusta ajattevat, mutta mahdollisesti myös hyvää.
      Nauti siitä että saat olla juuri sinä. On ihanaa että olemme erilaisia.
      Älä ota taakkaa epävarmuudesta, ei kenenkään tarvitse hävetä itseään.

• me ollaan sankareita

Sun arvoasi ei määrittele se mitä muut ajattelevat sinusta!!!
      Ja voithan puhua ystävillesi että toivot heidän tulevan kylään kun kerta ovat niin sanoneet, että odotat sitä.

• you can do it

Mullakin on sellainen lapsuus ettei onnistumisia huomioitu niin paljoa kuin epäonnistumisia, joista tehtiin suuri numero ja siksi niitä alkoi välttelemään. On pitänyt käydä pitkä ja kivinen tie, että olen oppinut pitämään itsestäni sellaisenaan ja antamaan armoa itselleni.
      Kuulostaa siltä, että kyllä nuo sinun mainitsemasi asiat ovat sellaisia, että ne haittaavat jokapäiväistä arkea ja siksi kyllä suosittelisin puhumista terapeutille. Joskus pitää oppia pois vanhoista rajoittavista ajattelumalleista ja siinä voisi ulkopuolinen apu olla tarpeen. Parempi käydä ongelman kimppuun nyt kuin antaa ongelmasta muodostua suurempaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4088
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    10. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    Aihe