19 vuotiaana yrittäjäksi

mietteliäsnuori

Hei,
Olen 19 vuotias mies ja mielessäni on pyörinyt pidemmän aikaa oman yrityksen tai yrityksien perustaminen.
Opiskelen tällä hetkellä amk:ssa, olen ajatellut jospa rohkenisi lopettaa opinnot mitkä eivät ole vielä alkaneetkaan kunnolla, ja lähtisin yrittäjäksi.

Ideana olisi muutamia autoalaan liittyviä yrityksiä ja ehkä mielenkiintoisin idea olisi kiinteistöbisnes.
Kiinteistöbisnestä ajatellen olen pohtinut kiinteistönvälityskurssin ja lkv-kokeen suorittamista. Ideana olisi perustaa yritys kiinteistöjen ja asuntojen kaupankäyntiin, voittoa kertyisi asuntojen remontoinnista ja voitolla myymisestä sekä yrityksen omistamista vuokra-asunnoista, myöhemmin ehkä kokonaisista kerrostaloista. Kerrostalot maksavat miljoonia, sellainen tai sellaiset rahoitettaisiin sijoittajien rahoilla sekä rahoilla mitkä ovat kertyneet yritykseltä voitoksi, sekä rahoilla mitkä olen tienannut muista yrityksistäni.

Nämä muut yritykset? Yksi ainakin olisi ajoneuvojen ostoa ja myyntiä, todennäköisesti myös maahantuontia. Toimintaan kuuluisi myös ajoneuvojen osto kunnostettavaksi/korjattavaksi ja jälleenmyynti.

Mielessä on ollut myös katsastuskonttorin perustaminen, mutta vielä on hieman epäselvää miten katsastustoiminnan tulee käymään uuden lakiesityksen myötä, -sallitaanko katsastukset korjaamoilla.
Lisäksi samalla henkilöllä ei saa lain mukaan olla sekä katsastuskonttoria että korjaamoa.. Eli katsastustoimintahaave kaatuu siihen.

Olen jo kerran varannut itselleni ajan paikkaan jossa neuvotaan yrittäjäksi haluavia, mutta jouduin perumaan aikani muiden kiireiden vuoksi.

Kertokaa nauretaanko minulle kun olen näin nuori ja puhun tällaisia.
Voi olla että jos menen pankista hakemaan lainaakin, minut nauretaan pihalle.

Alkuun olisi ideana perustaa esimerkiksi vain ajoneuvojen osto ja myynti liike muutamaksi vuodeksi, hakea pankista vain kymmenen tai kaksikymmentätuhatta lainaa ja näyttää kuinka hyvin pystyn tienaamaan.

Kokemusta kaupankäymisestä jo on olemassa. Ikäisekseni minulla on kertynyt jo paljon rahaa.

Kommentoikaa, neuvokaa, kertokaa mielipiteenne, kaikki vastaukset ovat tervetulleita!!

Tässä on niin monta asiaa mielessä.
Nauretaanko minulle vain kun ikää vasta 19 ja tällaisia mielessä,
onko minulla pokkaa mennä pankkiin neuvottelemaan lainoista ja yrityksistä jne.
ja jatkanko vielä 5 vuotta opiskelua ja olen 25 vuotiaana pikkupomona jossakin firmassa 2500 euron palkalla.. 30 vuotiaana saisin ehkä 3000e kuussa. Tällä alalla mitä opiskelen..

Kaupallahan kuulemma rikastuisi..

Olisi kiinnostavaa päästä itse vaikuttamaan tuloihinsa,
lisäksi en jaksaisi perus oravanpyörää aamukuudesta iltakuuteen joka arkipäivä. Myös siksi oman yrityksen tai yrityksien perustaminen vaikuttaisi mielenkiintoiselta, saisi vaikuttaa omiin työaikoihinsa.

KIITOS VASTAAJILLE!!!

33

1408

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pakko tajuu vitsii

""Ikäisekseni minulla on kertynyt jo paljon rahaa.""

Muista että ei se pelkkä raha tässä maailmassa auta, jos ei ole huumorintajua.

• rthyjnumki,lo.

Itse olin 17 kun hain starttirahaa sekä rahoitusta Finnverasta. En saanut. Olin liian nuori ja kokematon ja liikeideani oli huono. Perustin firman silti, ja tuttavien avulla sain tilat jne. Ekan vuoden liikevaihto oli miljoona. Kulut olivat alle 20% tuosta. Meinasin jälkikäteen käydä näyttämässä että kyllä 17 vuotiaskin osaa. En käynyt.

Mene siis rohkeasti vain hakemaan rahaa, vaikka et saisikaan. Mutta ei ehkä kannata kerrostaloista puhua, kaikki muu oli ihan ok.

• Asiantuntija?

Niin..kyllä aina jos on hyvä liike-idea..pääsee heti vauhtiin. Mielestäni ei ole mitään järkeä mennä näihin Finnveran systeemeihin startissa. Hukkaa vaan henkistä panosta tähän byrokratiaan..lomakkeiden täyttelyyn ja todisteluun.
        Kuten kirjoitin , itse olin juuri tuon 17v. kun aloitin ja heti sain tulosta..ja käytäntö opetti kokoajan kun kulut ja menot olivat hallinnassa eikä tarvinnut kenellekään raportoida missä tilassa ollaan.. olin siis vapaa tekemään niin kuin halusin.
        Myöhemmin kun perustin vaimoni kanssa tukkuliikkeen..haimme pankista käyttöpääomaa investointeja varten jotka tunsimme tarkoin ja olivat budjetoitu. 40% myönnetystä lainasta jäi nostamatta kun emme tarvinneetkaan sitä. Jos siinä olisi ollut joku kolmas osapuoli niin varmaan olis ollut enemmänkin tarvetta. Aikaa oli siis oman busineksen pyörittämiseen -sai olla itsenäinen koko ajan.
        terveisin,
        Asiantuntija?

• kysyjä8278

Minkälainen yrityksesi on ollut kun miljoonan liikevaihto? Mielenkiinnosta.

• rthyjnumki,lo.

En nyt tässä varmaan alaa sen enempää kerro. Satuin vain olemaan oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Nykyään ala on kyllä niin kilpailtu että samaan ei enää pääsisi mitenkään.

• ...

Ei sua kukaan täyspäinen usko

• Ei ikä ole este tai muuten olennaista yrittämisessä.
      Jos lanttu leikkaa, niin siitä vaan. Palkansaajana harva on rikastunut.
      Varman päälle voisit siinä mielessä aluksi ottaa, ettet kovin suuria velkoja heti tee.
      Kiinteistövälitys tai autohommat ei vaadi isoja investointeja eli et ole paljoa menettänyt, jos huomaat myöhemmin, ettei yrittäminen olekaan sinun juttusi.
      Yrittämisessä on omat juttunsa ja vaatii omanlaisensa luonteenlaadun ihmiseltä.
      Siitähän sen tietää, kun kokeilee.

• Rahalle ei naureta

> Olen jo kerran varannut itselleni ajan paikkaan jossa neuvotaan yrittäjäksi
      > haluavia, mutta jouduin perumaan aikani muiden kiireiden vuoksi.

> Kertokaa nauretaanko minulle kun olen näin nuori ja puhun tällaisia.
      > Voi olla että jos menen pankista hakemaan lainaakin, minut nauretaan pihalle.

Tuskin sua nauretaan sieltä pihalle. Vähän epäilen että et sinä ikinä minnekään pankkiin asti edes pääsekään. Ne "muut kiireet" vievät nytkin ajan, kuten vei yritysneuvontaan mennessäkin.

Minkään suunnitelmallisuuden kautta tietenkään kannata edetä. Eikä mistään asioista ja edes asioiden nimityksistäkään kannata ottaa etukäteen selvää ja opiskella. Laittaa sähläämällä vaan meneen.

Varsinkin jos kerta paljon rahaakin olet jo nykymetodillasi saanut kasaan. Kyllä rahamiehet pankissa ilman muuta tunnistetaan. Ei niille siellä naureta.

• hmmm....

Entäpä jos hakisit elämänkokemusta ensin, ennenkuin otat suuria riskejä.

• Asiantuntija?

hei...parempaa elämän kokemusta ei ole kuin yrittäminen. : - )
        Itse aloitin juuri 17v. .. enkä ole katunut !
        Asiantuntija?

• Talonmiäs

toki voit alkaa yrittämään nuorena..eihän siinä opintiellä kärsi kuin talous,ihmissuhteet,tunne-elämäsi,oma-aikasi vähyys...mutta kuten joku jo sanoi..vaatii omanlaisensa luonteen lähteä yrittämään...et todellakaan rikastu..nii tai no muutamaa kokemusta rikkaampana ja voin taata etteivät ne kaikki ole positiivisia.

Älä nyt säikähdä ja masennu sanomisistani..jalat maassa ja nöyränä kuita kurkottamatta.

• sasasaas

onpa kateellisen sävyisiä viestejä...
      Joku reipas yritteliäs nuori kyselee ja heti 40v vanhukset tulee kateellisena ja katkerana kertomaan miten mikään ei kannata..
      Onhan se kadehdittavaa jos joku keksii jo nuorena että perus oravanpyörä ei kannata

tsemppiä viestiketjun aloittajalle, rohkeasti vaan eteenpäin.

• hmmmm....

Tietysti esiin vedetään tämä kateuskortti. Kyllä riskit ovat ihan todelliset ja Suomessa velkavankeus voi olla ikuinen. Se on ihan hyvä tuoda esiin se toinen puoli, että sitten kun tullaan alas, niin sieltä ei välttämättä heti nousta.

Eri juttu, jos on malttia yrittämisessä ja samaan aikaan sopivasti hullu.

• Oikeat ja trollit

> Eri juttu, jos on malttia yrittämisessä ja samaan aikaan sopivasti hullu.

Näin on, tuo on hyvä kombinaatio. Vanhemman polven (= ne nelikymppiset ja ylitte) toimenkuvaan kuuluu olla varovaisempia, kun joku ideasampona intoileva tulee kysymään.
      Vanhempi aprikoi asioita koko siihen astisen elämänsä tuomaa kokemusta vasten. Elämänkokemukseen on ehtinyt kertyä mukavien myötämäkien lisäksi myös ylämäkiä, sairauksia, kuolemaa syntymisiä, konkursseja ym.

Tämän keskustelun aloittajan tyyli oli myös sellainen "trollityyli". Että katotass kunhan heitän noille tohon ryhmään jotakin provovsoivaa keskinäistä mietittävää ja purtavaa.
      Tuo hupi/sekoilukirjoittajan mahdollisuus on näissä ryhmissä aina olemassa.

Ja toisaalta sitten voi olla oikeasti joku 19 vuotias kysyjä. Jolla on oikeasti on joku kymppitonni jo rahaakin taskussa, ja pää pursuaa ideoita ja halua päästä niitä toteuttamaan.

Viittä (isoa) hommaa ei kuitenkaan pysty oikein kaikkia alkamaan kerralla.

Kunhan päättää mistä hommasta alkaa, niin kyllä niitä loppuja neljää ja niiden jälkeen tuleviakin ideoita ehtii myös siinä ohella miettiä ja toteuttaa.

• Koulu loppuun

Käy nyt vaan ensin koulu loppuun ja rupea vasta sitten yrittäjäksi, jos vielä houkuttelee.

• asiantuntija?

Tervetuloa vaan... Itse aloitin 17v. - myin itsetehtyjä design-kynttilöitä suuryritysten hkl-lounashuoneissa..ja tienasin hyvin..Myöhemmin hain koulutuksen myös kaupalliseen alaan. huom. Tärkeätä on että tienaat ensin panostettavan pääoman,ÄLÄ OTA VELKAA !-alussa, siis menee n.3 vuotta ennen kuin alkaa tulla tulosta kiiteidaen kulujen jälkeen. -Muista koulutus, säästää monilta karikoilta. Haitta puoli voi olla arkuus tiedoista. Hoida aina verot ja eläkevakuutukset.
      Mielestäni neuvon että älä ala autokauppiaaksi. - Asunto-business on kannatettava. -Tein sitä toisen firman ohessa ja sopivasti kaksi "uraa" tuotti hyvän lopputuloksen. Varsinainen business on ollut firmat; n.5-10v pyörittäminen lv. 5-12milj. ..jasitten yritysmyynti. -siinä tulee se tulos. ( -käytä aina asiantuntijaa jos mahdollista.).
      Onnea ja menestystä yrittäjyyteen.
      toivoo Asiantuntija ?

• pfirma

"älä ota velkaa alussa" joo kiitos tästä hyvästä vinkistä, ei kannatta rohkeasti ottaa isoa lainaa, ei sillä mitään tee ei juu

• asiantuntija?

...niin viellä eräs asia: - jos olet valmis panostamaan itsesi 24h..niin sitten onnistuu..muuten ei kannata edes harkita! - Yrittäminen täytyy olla elämän tyyli, muuten ei tule menestystä. -Muista että mikään ei ole helppoa..." vain ahkeruus kovan onnen voittaa "
      terv. Asiantuntija?

• yrittää yrittää

Moro

Ite olen 24 ja perustettiin parin kaverin kanssa osakeyhtiö pari vuotta sitten, töitä on riittänyt ihan hyvin, laskut saatu maksettua ja jopa palkkaa...mutta pakko myöntää että on tämä välillä ollut todella hermoja raastavaa ja stressitaso 120!

Täytyy pitää pää kylmänä ja välillä vapaa-ajalla unohtaa koko yritys ja sen asiat kokonaan, muuten ei pää kestä.

Nyt on asiat menossa hyvään suuntaan ja jos hyvin käy, saatetaan jopa lähivuosina tehdä "paljon" rahaa.

Usko itseesi ja jos lähdet yrittäjäksi, tee se täysillä! Jos epäilet miten tässä hommassa käy, mieti vielä yrittäjyyttä uudestaan.

Mutta tsemppiä valintojen ja mahdollisen uuden yrityksen kanssa :)

• mietteliäsnuori

Kiitos kaikille vastaajille oikein hyvistä vastauksista! =)
      Vastauksenne sai minut näkemään asiat uusistakin näkökulmista..

Taidan lähiaikoina varata ajan yritysneuvontaan, ja menen sinne keskustelemaan mieltä askarruttavista asioista vielä.

Lisää vastauksia saa vielä laittaa, tulen lukemaan tätä viestiketjua vielä monta kertaa..

Kiitos kaikille tähänastisille vastaajille ja hyvää juhannusta!

• varo veroja

Unohda ainakin TE-keskukset, ne ovat vain jarruna.

• Talonmiäs

Te-keskuksesta vain yksi kokemus ja sekin positiivinen.

Anoimme tukea yksinyrittäjän ensimmäisen työntekijän palkkaamiseen ja saimme tukea..saattoipa hyvinkin olla ratkaiseva tuki alkuun...nyt yhä työntekijöitä ja toivonmukaan pysyvästi.

• TE-keskus ym.

> Anoimme tukea yksinyrittäjän ensimmäisen työntekijän palkkaamiseen
        > ja saimme tukea..

Kerros vähän tarkemmin minkä nimisestä tuesta tarkalleen oli kyse tällä kertaa?

Noitahan on Työkkärin kauttakin saatavana erilaisilla nimillä eri tukia jos työllistää tai tukityöllistää tms., jotakin vaikeammin työllistyviä. Se mitä on näiltä foorumeilta kuullut on aika negatiivisia kokemuksia, täysin töihin sopeutumattomia lusmuja ovat jotkut saaneet.

Jos vaikka ajattelisi osittain IT-tyyppiselle alalle palkata jonkun harjoittelijaksi, ja jos homma alkaisi yhtään siitä luonnistua hyvin, niin voisi palkata määräajaksi tai pysyväänkin työsuhteesen. Mikähän noista eri tuki/palkkausmuodoista voisi olla järkevin tällaiseen?

• Talonmiäs
    • MM

Moi.
      Oli kiva lukea ajatuksiasi. Itse olen 18-vuotias, samoin haaveilen omasta yrityksestä. Opiskelen merkonomiksi taloushallinto puolella ja tuntuu että osaamaan olisi mahtavaa hyödyntää omassa yrityksessä. Liikeideakin olisi, mutta vielä emmin hiukan. En tiedä olisiko kaverin kanssa helpompaa aloittaa yrittäjyys.

• ??????????????+

Suomi on paska maa ainakin miehille, miten alle parikymppisen yrittäjän käy, kun valtio kutsuu lusimaan ja opettelemaan punkan petaamista vuodeksi inttiin?

• Vapaata kyl saa

>> Suomi on paska maa ainakin miehille, miten alle parikymppisen yrittäjän käy, kun valtio kutsuu lusimaan ja opettelemaan punkan petaamista vuodeksi inttiin?

Puhut kyllä nyt jotakin 1970-luvun aseväen aikaisia muisteloita.

Eihän nykyään tarvitse kuin kertoa kutsunnoissa polttelevansa säännöllisesti hashista, päivittäin. Sillä saa merkinnän C-mieheksi, ja kutsuntoja lykätään 3 vuodella. Sitten 3 vuoden päästä uusinnassa sanoo pössyttelyn jatkuvan, ja myös muita aineita on tullut kokeiltua aika säännöllisestikin.

Tällä irtoaa lopullinen E-leima papereihin, eikä Suomen Armeija sinua sen jälkeen enää kontaktoi eikä tavoittele.

• monelle tapahtunut

Laki ei ole muuttunut miksikään, täällä eletään edelleen 1970-lukua, vankeutta tulee, jos kieltäytyy.

Kun intti lykkääntyy, ei saa luottoja ja lainaa, seinä nousee pystyy silloin alkavalta miespuoliselta yrittäjältä pahimmassa tapauksessa lähes 30 vuotiaaksi saakka.

• nutturatäti

Vaikkakin aloitus on jo vanha haluan kertoa omasta kokemuksestani... Jospa vaikka joku muu saisi vinkistä hyötyä. Suosittelen että yrittäjäksi haluavat käyvät liiketalouden amk-tutkinnon. Se on erinomainen tutkinto yrittäjyyttä ajatellen, ja saa monipuolista osaamista yrityksen pyörittämiseen ja talousasioiden ymmärtämiseen. Koulua käydessään voi myös hioa liikeideaansa. Moni myös perustaa pienen yrityksen opiskelun ohessa. Ei ehkä kannata aloittaa kovin suuresta heti, vaan kokeilla siipiään joko velattomasti tai hyvin pienellä velalla. Tutkinto on hyvä siinä mielessä, että jos yrittäjyys ei lopulta maistukaan tai yritys ei kannata, on helpompi hakea palkkatöitä.

• merkonomi kampaaja

Tuo liiketalouspuolen perustutkinto on ihan hyvä, mutta sitä alaa jossa alkaa yrittäjäksi pitäs myös tuntea ja osata, esim, mainostoimiston, jos pystyttää niin graaffinen suunnittelijan ammattitutkinto, rakennusalan yritys niin kirvesmiehen tutkinto, sähköalan yritys niin sähköasentaja, kukkapauppa niin floristin tutkinto, leipomo niin konditorian tutkinto, ompelimo niin pukuompelijan tutkinto pa-kampaamo parturikampaajan tutkinto kauneushoitola niin kosmetologin tutkinto ym.
        Nämä kaksi tutkintoa tukee toisiaan.

• merkonomi kampaaja

Sinä tarkoitat tradenomin tutkintoa, mutta ammattikoulun liiketaloustutkintokin (merkonomi ) auttaa jo aikas paljon.

• yrittäjä
        merkonomi kampaaja kirjoitti:

Tuo liiketalouspuolen perustutkinto on ihan hyvä, mutta sitä alaa jossa alkaa yrittäjäksi pitäs myös tuntea ja osata, esim, mainostoimiston, jos pystyttää niin graaffinen suunnittelijan ammattitutkinto, rakennusalan yritys niin kirvesmiehen tutkinto, sähköalan yritys niin sähköasentaja, kukkapauppa niin floristin tutkinto, leipomo niin konditorian tutkinto, ompelimo niin pukuompelijan tutkinto pa-kampaamo parturikampaajan tutkinto kauneushoitola niin kosmetologin tutkinto ym.
        Nämä kaksi tutkintoa tukee toisiaan.

Tutkinnoilla ei tee mitään, oman alan kokemus on paljon tärkeämpää.
        Tutkintoja tarvitset, jos menet valtiolle töihin.

• 27-v yrittäjänä..

Pitää myös olla valmis epäonnistumaan, suuri osa uusista yrityksistä kaatuu parin kolmen vuoden yrittämisen jälkeen. Yrittäminen on elämäntapa, yrittäjä on yrittäjä yötä päivää, ei siitä irti pääse. Mieluusti kannattaa ensin kouluttautua, jotta on jokin pohja, minne pudota , jos epäonnistuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe