Milloin minulla on oikeus työttömyysturvaan?

?????

kela.fi -sivuilta luin seuraavaan lauseen:

"Jos et ole aikaisemmin täyttänyt työssäoloehtoa eikä sinulla ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea vasta 5 kuukauden odotusajan jälkeen. Työllistymistä edistävän palvelun ajalta työmarkkinatuki voidaan maksaa odotusajasta huolimatta."

Olen alle 25-vuotias ja vailla ammatillista koulutusta. Olen ollut työttömänä työnhakijana nyt yhtäjaksoisesti 2kk ja käyn kuntouttavassa työtoiminnassa. Onko minulla siis mahdollisuus edes tuon "5 kuukauden odotusajan" jälkeen saada työmarkkinatukea?

4

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kela

      Hei,

      Kiitos kysymyksestäsi! Työ- ja elinkeinotoimisto selvittää ensin oikeutesi työttömyysetuuteen. Jos TE-toimisto toteaa, ettei työttömyysetuuden maksamiselle ole esteitä, voit hakea työmarkkinatukea.

      Työmarkkinatukea voidaan maksaa myös 5 kuukauden odotusajan aikana, jos olet työllistämistä edistävässä palvelussa. Tässä poikkeuksena on kuntouttava työtoiminta. Jos sinulla on odotusaika, et voi saada kuntouttavan työtoiminnan ajalta työmarkkinatukea.

      Työmarkkinatuen maksamisesta löytyy lisää tietoa linkistä
      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130608102511ML?OpenDocument

      Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

    • siis...?

      No mitä rahaa tuon kuntouttavan työtoiminnan ajalta sitten saa, vai saako mitään?
      Jotain kai on kuitenkin pakko saada, että pystyy siellä kuntouttavassa työtoiminnassa käymään.

    • tyokkari

      Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

      Työmarkkinatukea maksetaan vasta viiden kuukauden odotusajan jälkeen työnhakijalle, joka ei ole täyttänyt työssäoloehtoa, eikä ole suorittanut peruskoulun tai lukion jälkeistä tutkintoon johtavaa, ammatillisia valmiuksia antavaa koulutusta. Odotusaika täyttyy, kun työnhakija on työttömäksi työnhakijaksi rekisteröidyttyään ollut yhteensä viisi kuukautta työssäoloehdon täyttävässä työssä, yrittäjänä tai työttömänä työnhakijana työ- ja elinkeinotoimistossa tai työttömyysturvalain mukaisessa työllistymistä edistävässä palvelussa, pois lukien kuntouttava työtoiminta.

      Odotusajasta vähennetään aika, jonka työnhakija on ollut työmarkkinoilla edellä kerrotulla tavalla työttömäksi työnhakijaksi rekisteröitymistä edeltävien kahden vuoden aikana. Mukaan ei kuitenkaan lasketa aikaa, jonka työnhakija on ollut työmarkkinoilla päätoimisen opiskelun, siihen liittyvän lomajakson tai eri oppilaitosten välisen lomajakson taikka korvauksettoman määräajan tai työssäolovelvoitteen aikana.

      Jotta olet oikeutettu työmarkkinatukeen odotusajan jälkeen, sinun tulee hakea aktiivisesti ammatilliseen koulutukseen sekä kevään että syksyn yhteishaussa sekä myös muiden työttömyysetuuden saamisen työvoimapoliittisten edellytysten tulee täyttyä.

      Lisätietoa kysymykseesi liittyen löydät alla olevasta linkistä:

      http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/01_tyottomyysturva/01_edellytykset/03_tmtuki_alle_25-v/index.jsp

      sekä oheisesta linkistä, kohdasta ” Olen nuori alle 25 -vuotias TE -toimistossa työnhakijana oleva, eikä minulla ole ammatillista koulutusta. Olenko oikeutettu työttömyysetuuteen?”:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9765585

      Joidenkin työllistymistä edistävien palveluiden, esimerkiksi työharjoittelun, aikana voi saada työttömyysetuutta myös silloin, kun työttömyysetuuden saaminen työttömyysajalta on estynyt esimerkiksi työssäolovelvoitteen vuoksi ennen työharjoittelun alkamista.

      Terveisin Teppo työkkäristä

    • kela

      Hei siis...?,

      Työttömyysetuutta ei makseta kuntouttavan työtoiminnan ajalta, jos oikeutta työttömyyetuuteen ei ole johtuen työssäolovelvoitteesta, ammatillista koulutusta vailla olevia nuoria koskevasta rajoituksesta tai odotusajasta. Eli mikäli näiden syiden vuoksi ei voi saada työttömyysetuutta kuntouttavan työtoiminnan ajalta, on mahdollista hakea etuus sosiaalitoimistosta.

      Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      70
      1362
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1090
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      957
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      712
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      369
      703
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe