Minkä tasoisen antaisitte hoitaa vauvaa?

ihmeissään33457789

minkä tasoinen aspergeri/autisti/kehitysvammainen/skitsofreenikko jne saisi mielestänne hoitaa vauvaa? ja minkä tasoinen ei? voisiko joku perustella minulle tämän asian ja vastata kysymyksiini asiasta jota en käsitä?

KIITOS!

Voisiko joku selkokielellä perustella asian ja jos jollakin on alitajuinen kammo ja tabu se yhtälö, että aspergeri lapsi, niin voisiko olla niin ystävällinen että vastaisi seuraaviin kysymyksiin, kiitos!

1. Mikä siinä on vaarallista ja pelottavaa kun as-henkilö asuu lapsen kanssa saman katon alla?

2. nykyään on as-äitejä jotka on itsenäisesti hoitaneet oman vauvansa eikä neuvola ole ainakaan pääkaupunkiseudulla eikä muuallakaan päin suomea puuttunut siihen mitenkään eikä ottanut lapsia pois. miksi näin on asia?

3. miten luulette onnistuvan as-henkilön normaalin elämisen rajoittamisen jos as-henkilö ei tottele esim lääkäriä ja hoitaa esim vauvoja ja lapsia jopa yksin jopa ilman valvontaa vaikka tietää että joku lääkäri ei sitä hyväksyisi? ja vahinkoa ei ole sattunut asiassa? ja jos as-henkilö muka "pärjää omillaan" mutta ei tottele lääkäriä joka pelkää yhtälöä aspergeri lapsi, niin miksi sitä sellaista aspergeria ei voida muka sijoittaa johonkin valvottuun hoitokotiin jossa aspergeri pidetään kaukana vauvoista ja lapsista? hoitokotejahan on ympäri suomen ja varmaan jos hyvin perustellaan niin jostain paikkakunnlta voi löytyä hoitokoti. jos esim kaupunki ei kirjoita maksusitoumusta, niin voisiko selvittää, löytyykö toiselta puolen suomen kaupunki jolta sitoumus irtoaa? nykyään pääkaupunkiseudella, oulun seudulla ym on valvottuja pienryhmäkoteja nimenomaan ASPERGER-henkilöille ja ottavat uusia asukkaita myös ulkopaikkakunnilta.

4. miten voi olla lainkaan varma että avohoitopotilas noudattaa ohjeita jos niitä ei valvota?

5. mitä järkeä on pelätä as-henkilön kiinnostusta vauvoja kohtaan jos as-henkilö ei edes tee vauvoille pahaa vaan on normaalisti lapsirakas kuin kuka tahansa ihminen? ja vieläpä hoitanu vauvoja ja han oikeesti ilman valvontaa vielä ja ilman että vahinkojakaan on sattunut?

6. mitkä on ne vahingot jotka vois sattua jos as-ihminen hoitaa vauvaa? saattaako vauva esim pudota käsistä tai hoitopöydältä? tukehtua maitoonsa kun as-henkilö juottaa pullosta tai tissistä(jos kyseessä oma vauvansa)? hukkua kylpyammeeseensa? minä oon hoitanu vauvoja eikä mitään vahinkoa ole sattunu.

7. jos nämä kaikki asiat ovat ilmeinen vaara, niin miksei lääkärikirjoissa tai asperger-kirjoissa ole asiasta mitään mainintaa ja miksi ei ole otettu as-henkilöiden sterilisaatiota/kastraatiota yleiseksi käytännöksi? minun logiikan mukaan jos as-henkilö jo sinällään olisi vaaraksi vauvoille, olisi nuo käytännöt kuten lastenhankinnan rajoittaminen ja kastraatio/sterilisaatio oltava virallinen hoitosuositus! ja samoin se olisi oltava suosituksena että älkää antako vauvojanne as-ihmisen syliin. Näitä ohjeita ei kuitenkaan ole terveysviranomaiset antaneet, joten näin ollen as-henkilö saa hoitaa vauvoja siinä missä normaalikin ihminen. minä ainakin niin oon tehnyt ja teen.

14

152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • assissiw

Kannattaa kysyä näitä asioita esim. autismi ja as liitosta joku varmaan osaa selittää

• vastaus123

1. Mikä siinä on vaarallista ja pelottavaa kun as-henkilö asuu lapsen kanssa saman katon alla?

Vastaus: Vauva/lapsi tarvitsee ympärilleen turvallisia ja luotettavia aikuisia, jotka osaavat vastata vauvan tai lapsen nonverbaalisiin viesteihin ja ymmärtävät lapsen tunteita ja osaavat ne ottaa huomioon ja puhua oikealla äänensävyllä ja asettaa myöskin rajat. Se on tärkeää perusturvallisuuden kehittymisen kannalta ja mikäli koti on turvaton, lapsen kehitys häiriintyy ennemmin tai myöhemmin. Asperger-henkilöillä on poikkeava kommunikointi joten lasten kanssa oleminen voi tuntua heistä vaikealta ja lasta voi hämmentää as-henkilön tapa toimia. Lisäksi as-henkilö ei aina erota mikä on lapsen käytökseen luonnollisesti kuuluva asia ja mikä taas on pahuutta, ilkeyttä ym. As-henkilö ei osaa tulkita lapsen viestejä.

2. nykyään on as-äitejä jotka on itsenäisesti hoitaneet oman vauvansa eikä neuvola ole ainakaan pääkaupunkiseudulla eikä muuallakaan päin suomea puuttunut siihen mitenkään eikä ottanut lapsia pois. miksi näin on asia?

Vastaus: As-henkilöä sinällään ei katsota kehitysvammaiseksi ja as-henkilö on monesti normaalin oloinen joten varsinkaan lievissä tapauksissa Aspergerin syndroomaa ei aina edes huomata ja se jää monesti diagnosoimatta. Useimmiten varsinkin naisten asperger on niin lievää, että juuri vaikeudet lastenhoidossa saavat naisen hakemaan apua ja as-diagnoosi irtoaa yleensä pääkaupunkiseudulla ja monessa muussakin maakunnassa juuri tämän asian takia. Se, että saako as-äiti tukitoimia, on aluekohtaista ja riippuu siitä, missä asuu. Huostaanotto on useimmiten vasta viimesijainen keino puuttua lastenkasvatukseen ja Aspergerin oireyhtymän ei useimmilla paikkakunnilla katsota olevan lapselle niin vakava riski, että se edellyttäisi huostaanottoa. Mutta jos äidillä on lisäksi mielenterveyden tai päihteiden kanssa ongelmaa ja ilmeisen lapsenomainen käytös ja vastuuttomuutta, niin varmasti silloin voi myös Asperger olla huostaanotolle riittävä peruste. Mutta asia on aina katsottava tapauskohtaisesti. Ja jokaisen kohdalla erikseen arvioida. On as-henkilöitä jotka suoriutuu hyvin vauvahoidosta ja kaikista siihen liittyvistä askareista ja pärjäävät muutenkin omillaan. Heille voi antaa vastuuta lapsenhoidosta. Mutta on myös as-henkilöitä joilla on lisäksi kehitysvamma ja jotka eivät kykene asumaan omillaan eivätkä huolehtimaan edes itsestään ilman valvontaa. Heille ei voisi kuvitllakaan annettavaksi vastuuta lapsesta. Ja olipa as lievä tai vaikea, se ei sinällään ole este vanhemmuudelle, kunhan äiti tai isä jolla on as, saa riittävää tukea joko puolisoltaan tai vanhemmiltaan tai esim joltakin luotettavalta lääkäriltä tai sairaanhoitajalta siihen että voi hoitaa lasta.

3. miten luulette onnistuvan as-henkilön normaalin elämisen rajoittamisen jos as-henkilö ei tottele esim lääkäriä ja hoitaa esim vauvoja ja lapsia jopa yksin jopa ilman valvontaa vaikka tietää että joku lääkäri ei sitä hyväksyisi? ja vahinkoa ei ole sattunut asiassa? ja jos as-henkilö muka "pärjää omillaan" mutta ei tottele lääkäriä joka pelkää yhtälöä aspergeri lapsi, niin miksi sitä sellaista aspergeria ei voida muka sijoittaa johonkin valvottuun hoitokotiin jossa aspergeri pidetään kaukana vauvoista ja lapsista? hoitokotejahan on ympäri suomen ja varmaan jos hyvin perustellaan niin jostain paikkakunnlta voi löytyä hoitokoti. jos esim kaupunki ei kirjoita maksusitoumusta, niin voisiko selvittää, löytyykö toiselta puolen suomen kaupunki jolta sitoumus irtoaa? nykyään pääkaupunkiseudella, oulun seudulla ym on valvottuja pienryhmäkoteja nimenomaan ASPERGER-henkilöille ja ottavat uusia asukkaita myös ulkopaikkakunnilta.

Vastaus: Jos As-henkilön on todettu olevan selkeä uhka tai vaara itselleen tai muille, niin kuntoutuskotia tai hoitokotia useimmiten hänelle joku lääkäri ehdottaakin. Kaupunkien resurssit on tiukoilla, mutta as-henkilö sinällään ei ole vaaraksi vauvoille ja jos as-henkilö pitää vauvoista niin kyllä hän voi niitä hoitaa ja ainakin leikkiä niiden kanssa ja pitää niitä sylissä, kunhan heitä ei jätetä vauvan kanssa yksin. Mutta jos as-henkilö on väkivaltainen tai muuten haitallinen lapsille esim kovan äänensä tai epäsovinnaisen käytöksen takia ja itsepintaisesti hakeutuu kuin uhmasta lapsia hoitamaan niin silloin jää ainoaksi vaihtoehdoksi hoitokoti ja se että hoitokodissa pyritään etsimään henkilölle muita kiinnostuksen kohteita.

4. miten voi olla lainkaan varma että avohoitopotilas noudattaa ohjeita jos niitä ei valvota?

Avohoito on tarkoitettu niille jotka siitä voivat hyötyä ja osaavat noudattaa ohjeita. Jos ilmenee että ohjeita ei noudateta, niin kuntoutuskoteja on olemassa juuri sitä varten.

• vastaus123 jatkuu

5. mitä järkeä on pelätä as-henkilön kiinnostusta vauvoja kohtaan jos as-henkilö ei edes tee vauvoille pahaa vaan on normaalisti lapsirakas kuin kuka tahansa ihminen? ja vieläpä hoitanu vauvoja ja han oikeesti ilman valvontaa vielä ja ilman että vahinkojakaan on sattunut?

Vastaus: Jos näin on, niin silloin ei olekaan aihetta huoleen tai pelkoon. As-henkilölläkin on oikeus tehdä sitä mihin kykenee ja saada osakseen luottamusta normaaleissa asioissa joissa normaaleihinkin luotetaan. Jos joku ei näistä seikoista huolimatta luota As-henkilöön eikä anna hänen hoitaa vauvoja, niin sellainen henkilö syyllistyy syjintään ja se on rangaistava teko josta voi saada vankeutta. Asperger on muuten samanlainen kuin kuka tahansa, mutta kehittyy hitaammin ja oppii hitaammin kuin muut.

6. mitkä on ne vahingot jotka vois sattua jos as-ihminen hoitaa vauvaa? saattaako vauva esim pudota käsistä tai hoitopöydältä? tukehtua maitoonsa kun as-henkilö juottaa pullosta tai tissistä(jos kyseessä oma vauvansa)? hukkua kylpyammeeseensa? minä oon hoitanu vauvoja eikä mitään vahinkoa ole sattunu.

Vastaus: Riippuu tapauksesta ja as-henkilön kokemuksesta ja toimintatasosta. Vaikeasti kehitysvammaisen tai vaikeasti liikuntavammaisen ei luonnollisestikaan voi näitä toimia suorittaa ilman valvontaa tai apua, mutta Asperger-henkilö on yhtä luotettava ja vakavasti otettava kuin kuka hyvänsä muukin henkilö eikä as oikeuta siihen että as-henkilöä kohdellaan vielä 25-45v iässä kuin lasta ja valvotaan ja rajoitetaan kuin lasta ja asetetaan samoja sääntöjä kuin lapselle. Aikuista tulee kohdella aikuisena ja lasta lapsena ja jos as-henkilö saa oman vauvan tai jos as-henkilö pitää kovasti jostain kaverinsa tai sukulaisensa vauvasta, niin kyllä nuo asiat saa tehdä as-henkilökin. minäkin oon tehny joten kokemusta on.

7. jos nämä kaikki asiat ovat ilmeinen vaara, niin miksei lääkärikirjoissa tai asperger-kirjoissa ole asiasta mitään mainintaa ja miksi ei ole otettu as-henkilöiden sterilisaatiota/kastraatiota yleiseksi käytännöksi? minun logiikan mukaan jos as-henkilö jo sinällään olisi vaaraksi vauvoille, olisi nuo käytännöt kuten lastenhankinnan rajoittaminen ja kastraatio/sterilisaatio oltava virallinen hoitosuositus! ja samoin se olisi oltava suosituksena että älkää antako vauvojanne as-ihmisen syliin. Näitä ohjeita ei kuitenkaan ole terveysviranomaiset antaneet, joten näin ollen as-henkilö saa hoitaa vauvoja siinä missä normaalikin ihminen. minä ainakin niin oon tehnyt ja teen.

Vastaus: Hyvä kysymys. As on niin laaja käsite, että siinä on ääripäät toisistaan kaukana ja lievä on erilainen kuin vaikea ja tämäkin riippuu tasosta ja tapauksesta, joten nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä että jos as-henkilö on väkivaltaineen tai pedofiili niin silloin hänen kuten normaalienkin kohdalla lapset on pidettävä hänen läheltä poissa. mutta jos henkilö ei ole väkivaltainen niin saa hoitaa!

Kommentteja ja vastauksia muiltakin tähän, kiitos!

• assiäiti

Heh, mistähän lie 123 on saanut as-tietonsa. Vai on asperger muuten kuin muut, mutta oppii ja kehittyy hitaammin. Olen itse diagnosoitu assiäiti ja minulla on kaksi tytärtä ja mies. En minä muuta lastenhoidosta ymmärrä kuin että heillä pitää olla koti, ruokaa ja vaatteita. Hyvin nuo tuossa kehittyvät, omalaatuisia ovat itsekin, niin on mieskin. Meillä menee ihan hyvin, vaikka olemmekin ehkä poikkeavia muiden silmissä. Ei meillä mitään tukia ole, minä pääosin vastaan lasten asioista, mies touhuaa muuta.

Ihan vauvana lapset olivat helppoja, kun hoito oli aika mekaanista vaippojen vaihtoa, syöttämistä ja röyhtäilyttämistä. Parkujaakkoja olivat molemmat, mutta minullahan oli aikaa ja kuulosuojaimet. Pahin aika oli, kun ensimmäinen muksu alkoi osoittaa merkkejä kommunikoinnista, silloin iski paniikki, kun tajusin, että enhän minä näitä hommia osaa. No jotenkin siitäkin selvittiin ja nyt kun mukelot ovat isompia, he eivät ole enää riippuvaisia minusta, vaan isompi ammentaa elämänsisältönsä harrastuksista ja kavereista. Pikkunen on enemmän minun kaltainen ja tarvii ohjelmoijan. Onneksi hänellä on edes yksi kaveri, jonka kanssa viihtyy aina välillä.

• marttyyri höppänä

Sepä siinä juuri onkin pointti! kommunikaatio on tärkeää lapselle ja tukea tarvitaan. Onneksi minulla on tiedossa eräs luotettava henkilö joka minua auttaa silloin kun saan lapsia. ja siinä ei ole nokan koputtamista asian vastustajilla.

• Luonnon oma robotti

Riippuu siitä, mikä on Aspergerin oireyhtymän etiologia. Jos joku saa Aspergerin synnytyksessä vammautuessa, niin silloin se on aivovamma ja sillä siisti ja tukea tarvitaan. eihän rintasyöpää sairastavakaan imetä lastaan sillä rinnalla jossa on tai on äsken ollut syöpä. sama juttu Aspergerin kanssa, että eihän semmoiset aivot omaava osaa sosiaalisia ja kommunikatiivisia virikkeitä lapselle järjestää joilla ei aivotoimintaa ole.

• as-henkilö3445677
        Luonnon oma robotti kirjoitti:

Riippuu siitä, mikä on Aspergerin oireyhtymän etiologia. Jos joku saa Aspergerin synnytyksessä vammautuessa, niin silloin se on aivovamma ja sillä siisti ja tukea tarvitaan. eihän rintasyöpää sairastavakaan imetä lastaan sillä rinnalla jossa on tai on äsken ollut syöpä. sama juttu Aspergerin kanssa, että eihän semmoiset aivot omaava osaa sosiaalisia ja kommunikatiivisia virikkeitä lapselle järjestää joilla ei aivotoimintaa ole.

kyllä mie ainakin aion hankkia lapsia sitten ku mulla on ukko.

• 334fghhjj87

kuka on jou man? onko se joulupukki?

• Luonnon oma robotti

Kyllä vain!

• jouuuuu
        Luonnon oma robotti kirjoitti:

Kyllä vain!

ja sitäpaitsi Asperger henkilö on aivokuollut henkilö.

• Joulupukki!!!
        jouuuuu kirjoitti:

ja sitäpaitsi Asperger henkilö on aivokuollut henkilö.

Eiköhän lämmitetä joulusauna?

• Luonnon oma robotti
        Joulupukki!!! kirjoitti:

Eiköhän lämmitetä joulusauna?

Jo vain! lämmitetään se ja ollaan siellä joulusaunassa jo etukäteen ja tästä päivästä jouluaattoon saakka.

terveisin Kalev Vähäeno, Luonnon oma robotti

• negatiivinen nykysin

Mä en varmaa koskaan edes aio hankkia lapsia tälläiseen paskaan ja kylmään maailmaan. Kusipäitten keskelle viitti jälkeläisiä tehdä, jos ja kun omaavaisivat samoja ongelmia mitä itselläni on vuosien saatossa ollut.

• hölmöjä

On täällä kyllä alhainen keskustelutaso. Aspergereilla ei ole aivotoimintaa tai ovat aivokuolleita. Mistä teitä kommentaattoreita oikein sikiää???

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      13
      1693
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      135
      1679
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      256
      1212
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1088
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      210
      1066
    6. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      955
    7. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      128
      939
    8. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      3
      897
    9. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      868
    10. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      865
    Aihe