Moro,
Mulla on ollut ongelmana seuraava:
Miten saan objektin osoittamaan visuaalisesti hiiren kursoria screenillä, jos kappaleen normaali pyörimiskeskipistepiste ei ole samassa linjassa kappaleen visuaalisen keskipisteen kanssa?
Ei please valmiita vastauksia vielä näin ekalla kerralla.. Mielummin suuntaviivoja, jotta oppisin ymmärtämään asiaa mahdollisiman paljon itse. Mutta jos muuta ei ole kuin hyvä linkki, älä suotta epäröi lähettää sitä minulle.
Jos mun olisi pitänyt saada vain yksi (staattinen) kuva näyttämään siltä, että se pyörisi jollain tietyllä kertoimella oman keskipisteensä ympäri, olisi ongelma jo hoidettu...
Nyt pitäisi saada kaiken tuon lisäksi pallo (tai siis sen keskipiste positiivisella x -akselilla) osoiittamaan hiirtä. Miten mun kannattaisi edetä tämän ongelman ratkaisussa?
[code]
// ilman tätä kiertonopeutta kappale ei toki pyörisi, joten se on tässä esimerkkinä.
var angleSpeed:Number = 5;
// sitten lasketaan kiertonopeus radiaaneina
var radianSpeed:Number = angleSpeed * Math.PI / 180;
// sitten nopeuden vaikutus siniin ja kosiniin
var cos:Number = Math.cos(radianSpeed);
var sin:Number = Math.sin(radianSpeed);
// tallennetaan haluttu keskipiste kappaleen x ja y akseleille.
var wantedCenterX:Number = ball_mc.x ball_mc.width / 2;
var wantedCenterY:Number = ball_mc.y ball_mc.height / 2;
// aloitetaan animaatio, eli lyödään tietyssä ajassa renderöitäviä kuvia screenille.
stage.addEventListener(Event.ENTER_FRAME, anim);
function anim(event:Event):void {
// lasketaan uusi etäisyys pallolle keksitystä origostamme
var dx:Number = ball_mc.x - wantedCenterX;
var dy:Number = ball_mc.y - wantedCenterY;
// lasketaan pallolle uusi paikka uuden kulman funktiona
var xpos:Number = cos_angle * dx - sin_angle * dy;
var ypos:Number = cos_angle * dy sin_angle * dx;
// lasketaaan pallole uusi paikka etäisyyden funktiona
ball_mc.x = wantedCenterX xpos;
ball_mc.y = wantedCenterY ypos;
// kierretään palloa, jotta näyttäisi siltä, että massakeskipiste olisi pallon keskellä
ball_mc.rotation = angleSpeed
}
Peliohjelmointi. Painopisteen dynaaminen muutos ja rotaatio?
lähtökuopissa
0
101
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17711198
- 545328
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462565- 372256
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131781Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,431675Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311320Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v361265Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61086Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo1121014