milloin sosiaalitoimisto maksaa lukiokirjat? pitääkö ensin hakea mitä avustuksia ja mistä? olen 16v ja menen lukioon.
kuka maksaa minun kirjat ym pitääkö hakea opintotukea? lainaa vai mitä? äitini on yksinhuolta ja työtön.
maksaako sosiaalitoimisto lukionkirjat?
4
774
Vastaukset
- Äiti itsekin :)
Hienoa, että itse sinnikkäästi haluat eteenpäin perheen rahatilanteesta huolimatta - go 4 it!! Kelalta haet ainakin opintorahaa, ja äiti voi soittaa sosiaalitoimeen ja tarkistaa saako toimeentulotukena tm. versiona tukea oppikirjoihin. Kirjoja saat hyvinkin edullisesti käytettyinä esim. netistä huuto.net ja suurimmilla paikkakunnilla on käytettyjen oppikirjojen myymälöitä. usein ne myyvät niitä myös netin kautta.
- ....................
Sossulla on ainakin mahdollisuus maksaa lukionkirjoja. Minulla sossu maksoi lukionkirjoja tietyn summan/ lukukausi, mutta asuin silloin omassa kämpässä & sain toimeentulotukea. Kannattaa ainakin hakea/ kysyä sieltä.
- pelastakaa lapset
Pelastakaa lapset ry:ltä voi myöskin kysyä. Itse sain aikanani lukiokirjat heidän kauttaan, kun olin vastaavassa tilanteessa kuin sinä nyt.
- kirjastot
kannattaa muistaa myös kirjastot!.
Kaikkia kirjoja ei todellakaan kannata ostaa. Niitä käytetään
se yksi jakso ja sen jälkeen kirjalla ei enää tee mitään.
Lisäksi monet kirjat ovat sellaisia että niihin ei tehdä mitään
merkintöjä; niitä vain luetaan.
Kirjastokortin saa myös muun kunnan kuin kotikunnan kirjastoon.
Jos lähikunnat ovat kohtuullisen matkan päässä, kannattaa hankkia
kaikkiin kirjastoihin kirjastokortit. Netin kautta kun pystyy helposti etsimään,
varaamaan ja uusimaan kirjat.
Aina kun uudet kurssit alkaa kannattaa ennakoida ja varata/lainata tarvittavat kirjat esim viikkoa aikaisemmin, jotta muut eivät ehdi viedä niitä.
Heti kun saat tietää syksyn ekat kurssit kannattaa selvittää miten monta
kirjaa on mistäkin lainattavissa. Katso vaikka lukion kotisivuilta, jos siellä olisi
kirjalistat.
Jos jotakin kirjaa ei ole ollenkaan kirjastossa, kannattaa rohkeasti tehdä
kirjastoon ehdotus sellaisen hankkimisesta. Kirjastotädit voivat olla hyvinkin
auttavaisia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka932576Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww971594- 671495
EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje141226Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19986- 81953
Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe42879Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta116873- 54803
- 30726