Löysät olkapäät ja sijoiltaanmeno

BlueBellKlaudia

Hei!

Omistan löysät nivelet, ja olkapäissä on jatkuvaa subluksaatiota. Viime aikoina olen miettinyt, että onko varsinainen luksaatio erilainen löysänivelisillä kuin normaalisti? Ovatko kivut erilaisia, onko niitä vähemmän tms.? Voiko olla, että olen pitänyt sijoiltaanmenoa tavallisena subluksaationa ja saanut nivelen itse takaisin paikalleen?

Tässä voisin samalla kysyä "kohtalotovereilta", että miten teillä on hoidettu löysyyttä? Millaiset ennusteet sille, että paranee ikääntyessä?

Tulipas paljon kysymyksiä, kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille! :)

18

1065

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olka oli löysä...

Hei vaan.
      Oletan sinun olevan iältäsi nuori. Olenko oikeassa? Minulla on ollut olkapää kahdesti löysä. Ensin kokeiltiin fysioterapiaa, kortisonipiikkejä jne. Ihan turhaan. Olkapää leikattiin ja se pysyi kunnossa kolme vuotta. Sitten se oli taas löysä. toisessa leikkauksessa se kiinnitettiin monella ompeleella, nyt pitäisi pitää.

Minun olkapääni ei olisi kyllä itsekseen parantunut. Oli jo sen verran kipeä välillä, lonksui yms. Eli kyllä minä olin tyytyväinen kun menin leikattavaksi.Oletko käynyt ortopedin juttusilla?

• BlueBellKlaudia

Kiitos vastauksestasi! Kyllä, ikää on 15 :)

Ortopedit, reumalääkärit, olkapääekspertit sun muut on kierretty, vielä ei kuulemma kannattaisi alkaa leikkaamaan. Nyt on taas lääkäriaika odottamassa, todennäköisesti jatketaan fysioterapiaa. Useammassakin paikassa olen fysioterapiaa saanut, vasta TAYSin auttoi. Saas nähdä, mitä nyt sanotaan. Löysyyttä kun on kaikissa nivelissä (olkapäät, ranteet, nilkat ja sormet ovat pahimpia), tarvitsisin ilmeisesti jonkun kokonaisvaltaisen fysioterapian.

Leikkauksesi onnistuivat ilmeisesti hyvin? Millainen toimenpide oli?

• Olka oli löysä...

Hei. Leikkaukseni ovat onnistuneet hyvin. Minulla löysyyttä on ollut vain olkapäässä, ei muualla. Löysin huippu olkapääspesialistin ja kaikki meni hienosti. Leikkaus oli tähystysleikkaus ja minulla ei suurempia kipuja sen jälkeen ollut. Neljä viikkoa jouduin pitämään kättä kantositeessä ja sen jälkeen alkoi pikkuhiljaa liikuttelu ja kuntoutus.
      Aamulla menin siaraalaan ja heti leikattiin. Noin kello 16 pääsin kotiin. Nukutuksessa tehtiin. Kallista lystiä on ollut mutta ei ole ollut vaihtoehtoja. Jos olen oikein ymmärtänyt nuorilla tuo löysyys uusii aika helposti. Siksi kai nykyisin suositellaan aika nopeasti leikkausta. Mutta kannattaa konsultoida oikein hyvää olkapääspesialistia. Itse olen pääkaupunkiseudulta ja olen ollut Harri Heliön leikattavana, voin suositella.
      Vastaan mielelläni jos sinulla on kysyttävää. Olen joutunut tutkimaan ja perehtymään niin perusteellisesti näihin olkapääjuttuihin.... :)

• BlueBellKlaudia

Kiitos, on aina mukava kun joku on valmis auttamaan :)

Itse en ole Heliöllä käynyt, ihan TAYS- ja Koskiklinikka-lääkäreillä ollaan menty. Täytyy katsoa, jollei apua löydy niin voisi harkita tuotakin vaikka matkaa tulisi.

Ei kuullosta ollenkaan huonolta vaihtoehdolta tuo leikkaus, etenkin nyt kun olkapäät ovat ärhäkämmät niin alkaa houkutella ajatus ;)

Mitenkäs kivunlievitys/subluksaation estäminen, oletko löytänyt mitään hyvää keinoa särkylääkkeiden ja teippejen lisäksi?

• Olka oli löysä...

Leikkauksen jälkeen sain panacodeja. Enpä niitä kyllä paljoa tarvinnut. Ensimmäisen viikon söin niitä, poistivat turvotusta. Mitään teippejä en ole käyttänyt.
        Ennen leikkausta kokeiltiin jonkun aikaa fysioterapiaa, huomattiin ettei apua. Sitten kävin otattamassa nivelkapseliin ultran avulla kortisonipiikkejä, ei apua.
        Onko olkapääsi magneettikuvattu? Tavallinen röntgen ja ultra eivät ole oikein luotettavia kun kyseessä olkapää.

• EDS-potilas

Onko selvitetty Ehlers-Danlosin Syndrooman mahdollisuutta? Onko sinulla venyvä iho? Kuulostaisi siltä, että voisi olla EDS. Tietoa löytyy kun googlettaa.

Itselläni on se ja vaikea sellainen, vaikeavammainen olen nyt. Itse osaan laittaa nivelet takaisin paikoillee, yleensä. Kivut on vaikeita ja kroonisia.

EDS on harvinainen sairaus, eikä lääkärit useinkaan tunne sitä, saati ymmärrä ettei se ole mikään pikkujuttu. usein diagnoosiin päästään sitä kautta, että potilas on itse selvittänyt, mikä on ongelman nimi ja hakeutunut oma-alotteisesti lääkärille, joka sen tuntee.

• BlueBellKlaudia

Kiitos taas vastauksista :)

Magneettikuvissa en ole ollut, vain ultrassa ja röntgenissä. Syön itse Panadolia särkyyn, sellanen nelisen kappaletta menee päivässä. Vieläkin odotan sitä lääkärin soittoa.

Ei tietääkseni ole selvitetty, mutta iho ei mielestäni ole sen venyvämpi kun normaalistikaan. Kuinka paljon venyvä iho venyy, jos tiedät mitä tarkoitan?

• Olka oli löysä...

Panadol ei ole oikea lääke jos on tuollaisia kipuja. Panacod on esimerkiksi hyvä ja onhan niitä muitakin. Lääkärin pitäisi kirjoittaa sinulle kunnon kipulääklkeet.
        Kerropa mitä lääkäri sanoo kun soittaa.

• EDS-potilas

Muistaakseni se menee niin, että iho on ylivenyvää, jos se venyy 3cm. Joillakin Ehlers-Danlosin syndroomaa sairastavilla venyy hyvin paljon. Netistä löytyy kyllä myös kuvia EDS ihosta. Iho on usein myös pehmoista ja samettimaista, sellaista kuin vauvan iho. Arvet on usein myös isoja, haavat paranee hitaasti. EDS:aan liittyy monelaista. Kannattaa tosiaa googleettaa ja pohtia sopiiko oma oirekuva siihen, ihan varulta.

En itsekään olllut koskaan ennen ollut tietoinen siitä että ihossani olisi jotain kummallista, luulin aina että muillakin se venyy samalla tavalla kuin omani.

Kannattaa selvittää tämä EDS:n mahdollisuus. Se ei ole sairaus, johon suhtautua leikiten.

Olet kuitenkin vielä niin nuori, että kyseessä voi aina olla myös ihan nuoruuteen, teini-ikään kuuluva hypermobiliteetti, jota joillekin tulee, ja joka sitten alkaa helpottua aikuisuudessa. Tai kyseessä voi olla HMS eli hypermobilitetti syndrooma, joka sekin on helpompi seuralainen kuin EDS.

Toivottavasti asia selviää, keskutele lääkärin kanssa. Etsi tietoa netistä ja vie lääkärille vaikka sitten netistä tulostamasi artikkeli. Ehlers-Danlosista löytyy nykyään kohtalaisen hyvin tietoa netistä myös suomeksi.

• BlueBellKlaudia

Panadol on siis käytössä siihen asti että päätetään lisätoimista, ihan vaan vatsaystävällisempänä versiona buranalle. Sitten katsotaan mitä tehdään.

Täytyy pyytää lääkäriä miettimään, jos tuo löysyys voisikin olla oire eikä vaiva itsessään. Se on aina hyvä kun kuulee erilaisia ajatuksia, kaikki ovat tähän mennessä ajatelleet löysyyttä vain rakenteellisena vikana.

Tottakai kerron lääkärin soitettua että mitä tehdään! :)

• BlueBellKlaudia

Ääh, lääkäri soittaakin vasta torstaina, joten joudumme odottamaan siihen asti :(

• BlueBellKlaudia

Eli, TAYS-fysioterapiaa jatketaan, saas nähdä että kuinka pitkät jonot on... Toivottavasti nyt tulisi joku hyvä fysioterapeutti, joka ei keskittyisi silti pelkkiin olkapäihin vaan kaikkiin niveliin. Eli ilmeisesti Panadol-kylmäpussi -linjalla jatketaan vielä ;)

• jari_paananen

Tulee näköjään minun kirjoiteltua tänään aika moneen kohtaan....

Noissa subluksaatoioissa ja luksaatoioissa on tosi väljässä olkapäässä se ero
      että usein luksaatio rusahtaa mitä subluksaatio ei tee.......ei välttämättä aiheuta elokuvamaisia irvistyksiä kivusta vaan on vaan lonksuva ja rutiseva.
      Itsellä nuo toistuvat luksaatiot aiheuttivat nivelkuopan etureunan kuluman ja nivelpallon rustovauriot.
      Tietty ratisee ja nyppii subluksaatiokin jos rustopintojen välissä on " irronnutta paskaa"

itsellä Jaroma leikkasi Kuopiossa ja putsattiin vielä jälkeenpäin .. nyt melko hyvä joskin kipuileva rustokulumista johtuen

• BlueBellKlaudia

Minun tapauksessani subluksaatiotkin rusahtelevat, kauhea pauke kuuluu kun naksautan takaisin paikalleen. Ja edellispäivänä tuli huomattua että ei ole ennen tainnut mennyt sijoiltaan, kyllä sen huomaa :D TAYSia yritetään kiirehtiä, sen verran ärhäkkänä nyt tuo sijoiltaanmennyt olkapää. Saa nähdä että koska pääsee :)

• BlueBellKlaudia

Vai ovatko subluksaationi sittenkin luksaatioita? Pelottavaa :D

• minulla leikattii molemmat olkapäät,tehtiin kiristys toimenpideet ja nyt on paljon parempia.vaikka ihan uudestaa sitä on joutunut opetella käyttämään

• BlueBellKlaudia

Käytiin yksityisen kautta Välipakalla, lähetti molempien olkapäiden varjoaineella tehtäviin magneettikuviin, toinen ensi keskiviikkona ja toinen sitä seuraavana. Välipakka kiirehtii myös TAYS-aikaa niin paljon kuin pystyy. Todennäköisesti tähystys- tai avoleikkaus seuraa. Nykyään särky on aika rajua, syön suunnilleen viittä panadolia päivässä siihen, ja kylmäpussi on hyvä kaveri.
      Kuinka kauan leikkauksesta toipuminen kesti?

• Väljälläpärjännyt

Löysyyttä on molemmissa olkapäissä, mutta vain toinen lähtee sijoiltaan (Kytät vääntäny paskaks joskus nuorempana), en suostunu kiristysleikkaukseen ja moni fys.terapeutti ja lääkärit ovat sanoneet että "onneksi et ole antanut leikata koska viim.5v.päästä olis ollu uusi leikkaus" Lihas kuntoutuksella saanu tukea siihen ja sijoiltaan menot vähentyny merkittävästi, itse saan takas paikalleen. Kyselee neuvoa esim fys.terap.ammattilaiselta mitä liikkeitä kannattaa välttää"salilla ja ihan omissa jumpissa" ja mitä ehdottomasti kannattaa tehdä lihasta luun ympärille, leikkauksella liileradat pienenee , pitkä toipuminen, yms. Jos pakko "ankkuroida" niin auttaahan se.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      15
      1730
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      140
      1712
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      304
      1352
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1098
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      210
      1086
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      132
      984
    7. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      965
    8. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      3
      935
    9. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      915
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      77