pikaista apua kaipaan.
synnytyksestä on kulunut tasan 4vkoa. jälkivuoto alkoi hyytymään kolmannella viikolla ja oli päiviä jolloin en vuotanut ollenkaan. aloitimme miehen kanssa peittoa heiluttamaan ja tämä tuntui hyvälle. aloitimme aika tiuhaan 2krt/pvä.
tänään alkoi uudelleen ihan verinen vuoto (pärjään ohuimmalla siteellä). mitään kipuja ei ole eikä mielestäni vuoto haise. mitä tämä on? kuukautiset?
onko kohtutulehdus aina kipuileva vai voiko tuo vuoto olla ainut merkki?
Verenvuoto 4vkoa synnytyksen jälkeen
7
8184
Vastaukset
- ..........
Kyllähän tuo hyvinkin saattaa olla vielä jälkivuotoa. Ei ole ollenkaan harvinaista, että vuoto lakkaa joksikin aikaa, ja alkaa sitten uudestaan. Tietyt tapahtumat voivat aiheuttaa tätä (seksi, sauna, fyysinen rasitus).
Esikoisesta vuosin taukoamatta, joskaan en runsaasti 8 vkoa. Toisen kanssa ekat 4 vkoa tauotta, jonkä jälkeen muutamien päivien väli ja vuoto alkoi taas, muttei kuitenkaan runsaana. Väliin tuli jotain hyytymää, mutta pääasiassa vuoto oli jo sitten kirkkaan vetistä. Muistan, että lähes aina kuuman suihkun jälkeen vuoto alkoi taas runsaampana.
Tulehdus on kyllä lähes aina kivulias (todella) ja hajukin kuuluu asiaan. Samoin kuume.
Uskoakseni kyse on nyt ihan tavallisesta jälkivuodosta vielä, ja luultavasti rivakka seksitahtinne on varmaan edesauttanut asiaa. Jälkivuodon aikaanhan sitten tulehdusriski on suurempi, koska kohdun pinta ja limakalvo ei silloin ole vielä kunnolla parantunut. Tämän takia joskus suositellaankin, että seksiä vasta jälkivuodon loputtua...
Jälkivuoto saattaa kestää jopa 8 vkoa siis. - gh
Minulla niin kuin edellisellä eli komppaan todellakin että jälkivuoto voi kestää jopa 8 viikkoa
- 2388
Okei:) tää oli kolmas raskauteni mut silti niin tietämätön (edellisestä muksustakin 10v aikaa)
onkohan tuo yhdyntä sit sallittua "vuodottomana" päivinä?- melkein ammattilaine
Yhdyntä ei ole jälkivuodon aikana kielettyä, mutta kondomin käyttö on enemmän kuin suositeltavaa juuri tuon tulehdusriskin vuoksi. Uusi raskaus (munasolun irtoaminen) on todella harvinaista vielä näin pian edellisen synnytyksen jälkeen, mutta ei suinkaan mahdotonta, joten tämänkin vuoksi kondomia suositellaan, sillä naisen elimistö ei ole vielä toipunut edellisestä raskaudesta ja uuteen raskauteen liittyy näin huomattavasti enemmän riskejä, kuin jos maltetaan odottaa muutaman kuukausi.
Vuodottomien ja vuotopäivien kyttäämisellä ei ole suurtakaan merkitystä tulehdusriskissä, koska niin pitkään kun vuotoa tulee ja vielä jonkun aikaa senkin jälkeen kohtu vielä palautumassa synnytyksestä ja sen vuoksi altiimpi tulehduksille. Kondomia käyttäen ja puhtaudesta huolehtien voi yhdynnöistä nauttia ilman huolta, jos ne molemmille maistuu.
- äipyli10
Minulla oli kohtutulehdus eikä minkäänlaista vatsakipua ollut. Ensin parin viikon päästä synnytyksestä loppui jälkivuoto, yhtäkkiä alkoi runsas verenvuoto. Kävin lääkärissä ja siellä todettiin kohduntulehdus. Oli jäänyt hyytymä jonka takia vuoto oli loppunut koska ei päässyt vuotamaan. Sitten yhtäkkiä tulikin kaikki kerralla. Hieman lämpöä oli. Kannattaa varmuuden vuoksi käydä lääkärissä jos epäilyttää. Itse sain 2 antibioottikuuria jotka kestivät yli viikon, joten ei mikään pikkujuttu.
- 2388
soitin neuvolaan.
ihan käski olla huoletta jos ei lämpöä nouse tai kipuile. nyt taas tuntuu että vuoto loppuu (ei ole tullut yön ja aamun aikana).
onpas tämmöinen inhottavata...:/ loppuisi joko kokonaan tai sitten vuotaisi tasasesti :) uimaankin kun jo niin haaveilin kun vuoto loppuisi kokonaan. - 2388
taitaakin olla minimenkat ;) semmoisia kipuja on kuin ennen raskauttakin kuukautisten aikaan:)
soitin päivystykseen ja olivat samaa mieltä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743153
- 922895
- 512135
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201595Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..61369- 151359
- 191324
Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131321Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein141297Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241242