Onko enää mitään tehtävissä...?

heartbroken

Kirjoitan tänne nyt siksi, ettei kukaan jolle olen asiasta puhunut, ole osannut auttaa. Kaverillani on paha syömishäiriö, ollut jo 5 vuotta. Luin äsken netistä että bulimareksia johon kaverini oireet sopivat, on vaarallisin syömishäiriöistä. Tytön alamäki on jatkunut nyt todella pitkään hänen nuoren ikänsä huomioon ottaen, että jotain olisi asian eteen tehtävä. Tytön vanhemmista ei ole asiaan mitään apua, ovat joko liian sinisilmäisiä tai omat ongelmat estävät auttamisen. Kävin juttelemassa koulumme kuraattorille asiasta mutta hän sanoi vain "Tätä tyttöä on yritetty auttaa jo monia vuosia suurempia tuloksia saamatta, ja tämän tytön kohdalla on niin, ettei välttämättä ole enää mitään tehtävissä" sitten hän alkoi kertoa kuinka jotkut vain eivät selviä tästä. Olin hyvin surullinen, vihainen ja hämmentynyt asiasta, koska olen tuntenut tytön koko elämäni. Tyttö itse aina välillä havahtuu ja haluaisikin apua, mutta koskaan hän ei sitä tunnu saavan, kun on silti kaiken keskellä hymyilevä reipas tyttö - ainakin ulkopuolisen silmään. Jos lääkärit näkisivät tytön normaalioloissa, he ehkä ymmärtäisivät että asia ei ole sitä miltä se näyttää. Mietin vain, että onko minun vain päästettävä kaveristani irti ja valmistautua siihen että hän tappaa itsensä vielä, VAI ONKO tässä enää mitään tehtävissä.......?

3

111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin kauan

kuin on elämää, on jotakin tehtävissä. Ikävintä näissä ongelmissa vain on se, että halun muutokseen on tultava sairastuneelta itseltään, kukaan muu ei voi parantaa, korkeintaan antaa "tekohengitystä". Tukena ja läsnä voi toki aina olla ja se on suunnattoman paljon. Itse oksensin lähes kaiken syömäni ruuan (en siis ahminut liikuin paljon, eli aikalailla myös bulimareksian kriteerit täyttyvät), kolme-neljä vuotta. Taustalla oli masennusta ja itsetuhoisuutta, joiden vuoksi en välittänyt itsestäni lainkaan. Parannuin kuitenkin täysin, kun aloin kokea jälleen elämän elämisen arvoiseksi. Ystävälläsikin on siis toivoa. Hänelläkin syömishäiriö saattaa olla oireena jostakin muusta henkisestä pahoinvoinnista?

• äippävaan

Hei,

tyttärelläni on syömishäiriö ja on mennyt kauan että hän on itse myöntänyt tarvitsevansa apua. Läheisten hätä on suuri ja tärkeää on että pysyt ystäväsi rinnalla vaikka hän ei vielä myöntäisikään ongelman olemassa oloa. Olemme itse saaneet apua sairaalan lasten- ja nuorten psykiatriselta polilta ja nyt on tulossa kahden viikon sairaalajakso tilanteen kartoittamiseksi. Ymmärrän tuskasi, sillä syömishäiriöiselle on vaikea saada ammattiapua. Pystytkö puhumaan ystäväsi kanssa ja vaikka menemään hänen kanssaan lääkärin vastaanotolle jotta hän saisi lähetteen syömishäiriöihin erikoistuneelle terapeutille?

• elliot...

Paras tapa miten auttaa on että menet puhumaan tytön vanhemmille. Jos tyttö on alaikäinen, ovat hänen vanhempansa suuressa roolissa. Uskon, että jos vanhemmat yhtään välittävät tyttärestään, he kyllä vievät tämän lääkäriin. Onko tyttö säännöllisessä seurannassa lääkärissä? Olisi tärkeää että hän kävisi säännöllisesti seurannoissa, punniteuksissa ja terapiassa.
      Koska olet vain ystävä, mielestäni paras ja ainoa tapa auttaa on yrittää saada tyttö itse hoitoon, eli olemalla hänelle tukena ja painostamalla että hän myös ITSE sitoutuisi hoitoon ja haluaisin muutosta.
      Mitä kuraattoriin tulee, hänelle neuvoisin lopputiliä. Tuo hänen käytöksensä on todella epäammattimaista. Ensinäkään hän ei saisi kertoa sinulle tietoa tytön sairaushistoriasta. Suurin ja kamalin moka silti on suhtautuminen tyttöön ja hänen sairauteen. KOSKAAN ei saisi alkaa pitää ketään kroonikkona, koska silloin peli on jo menetetty. Parantua voi niin kauan, kun vain itse uskoo siihen ja jaksaa taistella sen eteen. Mutta jos jo hoitohenkilökunta puhuu potilaasta noin, niin minkä viestin hän itse sairastavalle antaa? Syömishäiriöt ovat vaikeita sairauksia ja ne saattavat kestää kauan. Välillä voi tulla takapakkeja ja välillä hyviä kausia. Mutta parantuminen on aina mahdollista! Se on vaikeaa ja sen eteen tulee tehdä töitä. Itse sairas tekee työn, mutta hoitohenkiläkunta ja lähimmäiset ovat myös suuressa roolissa.
      Tsemppiä! Suosittelisin, että menet siis tapaamaan tytön vanhempia. Kerro tilanteesta ja anna esimerkkejä, pyydä heitä seuraamaan tyttärensä elämää. Olisiko muuta kuraattoria/psykiatria/psykologia, jolle voisit käydä asiasta puhumassa? Tai terveydenhoitajaa?
      Ole tukena ystävällesi ja yritä ohjata häntä hoitoon.

T. 5v sairaana myös, viimeinkin terve ja onnellinen nuori nainen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4138
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3067
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2330
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe