Vaivaton yritys

CanonistiYritttäjä

Hei,

Olen 22 vuotias mies. Olen 3 vuotta ollut puhelinhaastattelija, ja sitten kolme vuotta kaupan kassalla. Ja nyt olen kypsä tähän työhön. Rahaa se kyllä tuottaa enemmän, kuin tarvitsen, mutta ilmapiiri on niin anuksesta, että irtisanoutuminen ja sossuluukulla käyminen kuulostaa hyvältä ratkaisulta.

Minulle sattui käymään niin, että sain omakseni puolentoista tonnin digijärkkärin ja ajattelin perustaa oman pikku-yritykseni, joka valokuvaisi pikkuhintaan juhlia ym. tapahtumia. Tavoitteena olisi about 700e puhtaana kuussa sillä ehdoin, että veloitan asiakkailta 12e/h (Sis kuvauksen, jälkikäsittelyn ja DVD:lle polttamisen). Minulla on kymmenen vuoden teoreettinen kokemus kuvaamisesta. Pääasiallisesti kuitenkin opiskelen, eikä minulla ole aikaa ison yrityksen hallinnoimiseen.

Kysyn tässä sellasta, mikä on absoluuttinen minimi byrokratiaa, jota pitää hoitaa, ennen kuin saan aloittaa toimintani virallisesti? Rahoitusta en tarvitse ja kalusto löytyy jo. Mainosrtaa ajattelin netissä ja kauppojen ilmoitustauluilla. Pari vuotta sitten löysin tosi hyvän nettisivun yrittäjyydestä, mutta nyt en löydä enää, joten kysyn asiasta tässä. Olen muistaakseni kuullut, että jos vuositulot on alle 8500e, niin ALVia ei tarvitse periä. Neuvoja?

Kiitos kaikesta avusta etukäteen.

17

213

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyväidea.

Tuo voisi olla hyvä... jos starttirahan saa, osittaistyöllistettynä puhelinmyyjänä, starttiraha jota ei tarvitse ikinä maksaa takaisinkaan..

• Vilkaise ympärilles

""Pari vuotta sitten löysin tosi hyvän nettisivun yrittäjyydestä, mutta nyt en löydä enää, joten kysyn asiasta tässä. Olen muistaakseni kuullut, että jos vuositulot on alle 8500e, niin ALVia ei tarvitse periä. Neuvoja?""

No jos et ihan pahvipää ole, niin ainakin pitäisi osata Googlettaa alkajaisksi vaikka tuolla "8500" hakusanalla suoraan tätä Suomi-24:n yritysryhmän sisältöä.

Pitäs löytyä valmiita kskusteluita ja ohjeita luettavaksesi niin paljon kuin vaan jaksat samasta asiasta lukea.

Ihan kaikkee ei pidä _yrittäjän_ kysellä eteen kannetuksi, vaaa etsii itse ja ottaa oma-aloitteisesti selvää myös.
      Kyllä tietoa yrittämisen aloittamisesta on netti täynnä. Ei pitäs olla olemassa tekosyytä että "alkaisin kyllä yrittää, mutta kun mistään ei saa tietoa."
      .

• YrittäjäksiEiSynnytä

Ei kannata raivostua turhasta, tälle palstalle aloitteleva, tai firmaa harkitseva voi heittää ideansa ja saada erilaisia näkökulmia vastauksista kypsytellessään ideaansa, minkä pohjalta selvityksiä jatkaa muita tiedonväyliä käyttäen. Itsekin joskus täältä kyselin asioita, jotka nyt tuntuvat idioottimaisilta, nykyään oma yritys pyörii täysillä, töitä on ja rahaakin tulee.

Ketjun aloittaneelle sen verran vinkkiä, markkinoille ei kannata tulla hintoja polkemalla, sitä tuo 12e / h on. Se voi torpata sinun tulevaisuutesi alalla, kun huomaat että kuluja tulee niin paljon, että joudut veloitusen vähintään tuplaamaan ja sitä asiakkaat ei ymmärrä, kun ei ne ymmärrä sitä nytkään, miten rehellinen yrittäjä tekee tuohon hintaa työtä.

Kaupparekisterin sivuilta löydät hinnastoja eri yritysmuotojen perustamiskuluista.

• CanonistiYrittäjä
        YrittäjäksiEiSynnytä kirjoitti:

Ei kannata raivostua turhasta, tälle palstalle aloitteleva, tai firmaa harkitseva voi heittää ideansa ja saada erilaisia näkökulmia vastauksista kypsytellessään ideaansa, minkä pohjalta selvityksiä jatkaa muita tiedonväyliä käyttäen. Itsekin joskus täältä kyselin asioita, jotka nyt tuntuvat idioottimaisilta, nykyään oma yritys pyörii täysillä, töitä on ja rahaakin tulee.

Ketjun aloittaneelle sen verran vinkkiä, markkinoille ei kannata tulla hintoja polkemalla, sitä tuo 12e / h on. Se voi torpata sinun tulevaisuutesi alalla, kun huomaat että kuluja tulee niin paljon, että joudut veloitusen vähintään tuplaamaan ja sitä asiakkaat ei ymmärrä, kun ei ne ymmärrä sitä nytkään, miten rehellinen yrittäjä tekee tuohon hintaa työtä.

Kaupparekisterin sivuilta löydät hinnastoja eri yritysmuotojen perustamiskuluista.

Kiitos vinkistä. Oon vaan katellut noita muita kuvauspalveluita, niin neveloittavat samasta reippaasti enemmän, about 4-60e/h. Mietin, että lähtisin kilpailemaan hyvällä hinnalla, kerran kun ei ole kokemusta.

Oon pitkään itseasiassa yrittänyt löytää googlesta sitä samaa sivua, jossa oli tyyliin ranskalaisin viivoin kerrottu kaikki tarpeellinen kätevästi, eikä kolmenkymmenen sivun opusta kaikesta ylimääräisestä. Sellaista muistelisin, ettei välttämättä edes tarvitse ekisteröidä toiminimeä tai yritysmuotoa, jos täyttää jotain ehtoja. Tosiaankin tää yritys olisi käytännössä harrastus. Rehellisesti sanoen mielellään jopa tekisin ihan niin, että kuvaisin rekisteröimättä mitään, mutta jossain vaiheessa poliisi varmaan tulisi nalkuttaa...

• kjhklj

No entäs eezy.fi laskutuspalvelu, et tarvisi omaa yritystä. Oon itekin harkinnut tuota, mutta luultavasti perustan oman toiminimen starttirahan vuoksi.

• CanonistiYrittäjä

Aika kamalata toi eezy.fi vaikutti. Saa 2000e, joista kaiken jälkeen saa sitten 800 itselleen? Ihan ripoff. Noilla summilla kyllä on kätebvämpää hoitaalaskutuksensa itse, ellei ihan torvelo ole.

Mut mä löysin tän sivuston, jota mainitsin alussa: http://www.nuoriyrittaja.fi/ny_tulonhankinta.html . Ihan kiinnostavaa luyettavaa.

• 8500 euron raja arvonlisäveron suhteen koskee liikevaihtoa, ei suinkaan vuosituloja.

Absoluuttinen minimi tuon 700 euron kuukausineton saavuttamiseen lienee verollisena noin 20 000 euron liikevaihto ja yksityiseksi elinkeinonharjoittajaksi alkaminen. Arvonlisäveron jälkeen sinulle jää noin 16 000 euroa. Yrittäjäeläkemaksuihin voinet laskea vaikka 3000 euroa. Lopulla rahalla hoidat kirjanpidon, maksat ennakkoverot ja ne aivan minimaalisen pienet muut kulut, jolloin lopputulokseksi saataa tulla se tyyliin 700 euroa kuukaudessa.

Kokonaan toinen asia sitten on, että missä menee järkevän liiketoiminnan tuloraja, eikö se sinun kamerasi koskaan hajoa jne jne.

• CanonistiYrttäjä

Ei voi muuta sanoa, että perkele tässä maassa yrittäjiä tallotaan. Jumantsuikkeli, kerrankin tuli idea, joka tuntui hyvältä: Pienillä kuluilla, sopivasti rahaa silleen sivutoimintana, niin sit selvis, että tyyliin valtiolle ei käy. Pakottavat nuoria menemän sinnen sivan kassalle, jos ei oo vielä kunnon koulutusta...

Onko kellään kokemusta, jos tollasta tekisi "pimeänä". Ei nyt tietenkään 700e/kk puhtaana, mut silleen kivat esim. yksi asiakas kuukaudessa, jolta veloittaisi ehkä 100e. Rahaa en oikeastaan tarvitse, mutta olen tottunut tekemään työtä. Ongelma on siinä, että nykyinen työ on oikeesti hanurista...

• No jaa. Ei ne verot nyt niin kamalat ole ja kenenkäs sitten tulisi maksaa sinun eläketurvasi ellei sinun itse?

Mitä tulee työn tekemiseen pimeästi, niin suosittelen miettimään etuja ja haittoja tarkasti. Etenkin jos vähänkään julkisemmin etsit työtä, kuten toisesta viestistäsi voi päätellä, lienee selvää että jossain vaiheessa joku - vaikkapa alalla toimiva rehellinen yrittäjä - pistää kapuloita rattaisiisi.

• kilkklelia koöökkeli

"Onko kellään kokemusta, jos tollasta tekisi "pimeänä". Ei nyt tietenkään 700e/kk puhtaana, mut silleen kivat esim. yksi asiakas kuukaudessa, jolta veloittaisi ehkä 100e."

Jos toiminta tulisi olemaan noin pientä, niin tee pimeenä vaan. Ei verottaja ole edes kiinnostunu noin pienistä summista.

Jokainenhan käy kaverilla ja sukulaisilla tekemässä esim: remppahommia, tietokoneen korjausta yms...vastaavaa josta "annetaan" pieni korvaus joko rahana taikka kaljapullona.

Jos taas haluat tehdä ne kirjalla, niin ilmotat vuoden lopussa kaikki vuositulot (myös siwan kassan fotoilut) ja menot verottajalle, niin ne laskee sieltä sitten maksettavat verot, niin ei se sen kummempaa ole...

• CanonistiYrittäjä

Niin taidanki tehdä: Kuvaan, mitä pystyn, ja jos rahaa tulee paljon, niin ilmoitan vuoden lopussa verotoimistoon. Ja näin sivuhuomautuksena, asun PK-seudulla, jos jollakin on täällä tarvetta valokuvaajalle, niin tähän voi jättää yhteydenottopyynnön.

• kriittinen

Ei se ihan noin toimi. Jos et ole ennakonperintärekisterissä, niin silloin työn tilaajalla on velvollisuus suorittaa ennakonpidätys palkastasi. Moni ei halua tällaista byrokratiaa, vaan jättää työn tilaamatta. Ja vastaavasti, varmasti vastaan tulee asiakkaita jotka eivät suostu pimeänä maksamiseen.

• Naisyrittäjä

"Tavoitteena olisi about 700e puhtaana kuussa sillä ehdoin, että veloitan asiakkailta 12e/h (Sis kuvauksen, jälkikäsittelyn ja DVD:lle polttamisen)."

Jos pystyt laskuttamaan alvittomana 1400e niin saatat hyvinkin saada käteen tuo 700e. Itse olen 1,5 vuoden aikana huomannut, että nyrkkisääntönän pitämäni 50 %-sääntö pitää suht hyvin paikkansa. Eli n. 50% laskutetusta summasta menee YEL:iin, ennakkoveroon ja muihin kuluihin, loput jää käteen.

Jos ajattelit laskuttaa tuon 12e/h (alvittomana), sinun täytyisi tehdä töitä 116h/kk jotta saavuttaisit haluamasi tason. Minusta sinun kannattaisi miettiä suuremman hinnan veloittamista, tai miksi ei tapahtumakohtaista hinnoittelua (Häät: 700e, Lastenjuhlat: 300e jne.)? Saattaa nimittäin alkaa kyrsimään, tehdä pikkutunneille asti hääjuhlissa töissä 12e tuntipalkalla...

"Kysyn tässä sellasta, mikä on absoluuttinen minimi byrokratiaa, jota pitää hoitaa, ennen kuin saan aloittaa toimintani virallisesti?"

Sinun täytyy täyttää Y3-lomake (löytyy täältä http://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri/yeh/perustaminen.html) ja viedä se Kaupparekisteriin.

Lisäksi olisi hyvää hankkia kirjanpitäjä, firmalle oma tili ja tietysti YEL ja muita vakuutuksia.

"Pari vuotta sitten löysin tosi hyvän nettisivun yrittäjyydestä, mutta nyt en löydä enää, joten kysyn asiasta tässä."

Googlettamalla esim. "yrittäjäksi" löytyy paljon hyviä sivuja.

"Olen muistaakseni kuullut, että jos vuositulot on alle 8500e, niin ALVia ei tarvitse periä."

Jos yrityksen liikevaihto (ei siis vuositulo) on alle 8500e alvia ei tarvitse periä. Silloin et myöskään voi vähentää ostamiesi tuotteiden alveja.

Suosittelen hakeutumaan uusyrityskeskukseen tai vaikkapa etsimään mahdollinen tuleva kirjanpitäjä neuvomaan näissä asioissa.

Onnea yrittämiseen!

• Laske uudelleen

Tee pimeästi. Tuolla veloituksella et selviä koskaan lakisääteisistä maksuista.

• CanonistiYrittäjä

Kiitos kaikille auttaneille. Luovuin koko ideasta: Vaatii ihan liikaa panostamista ideaksi, jonka tarkoitus on helpottaa elämää...

• Palkkalaiseksi takas

""Luovuin koko ideasta: Vaatii ihan liikaa panostamista ideaksi, jonka tarkoitus on helpottaa elämää... ""

Tervemenoa takaisin palkkatöihin. Ei palkkatöissä ole mitään häpeämistä.

Niin kauan kuin on joitakin toisia jotka haluavat ja pystyvät sellaisia hommia tarjoamaan.

Usein parempi kk-palkkio sellä tulee palkkalaisena, pienemmällä työmäärällä ja vähemmillä huolilla ja stresseillä.

Silti joku saata?an kumma voima ajaa osaa meitä alkamaan yrittäjiksi, ja jääräpäisesti jatkamaan yrittämistä vuodesta toiseen.
      Kaikille ei sovi. Mutta osalle se on jossakin vaiheessa elämää ollut tarjolla olevista vaihtoehdoista kuitenkin se kaikkein mielekkäin valinta.

• CanonistiYrittäjä

Juu, en häpeäkkkään sitä mun palkkatyötä kassalla. Olen jopa ylpeä siitä! Ei se mitään herkkua ole, mutta hei, mä en oo riippuvainen valtion tuista, elätän itseäni ja maksan veroja. Enkä ole lopareitakaan vielä ottanut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      110
      7662
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      116
      5318
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      119
      3547
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      29
      3527
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2574
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1886
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      356
      1530
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1521
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      69
      1381
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1366
    Aihe