meillä odotellaan lapsivesipunktion tuloksia mahdollisesta kromosomipoikkeavuudesta, lääkäri ei antanut toivoa ollenkaan että pieni voisi olla terve. ollaan miehen kanssa mietitty keskeytystä koska tiedetään paljon lapsia joiden elämä on ns pilalla esimerkiksi puhevian takia tai muun pienen vamman tai sairauden takia.
raskaudesta ei tiedä vielä kuin muutamat, ei kummankaan vanhemmat eikä muut läheiset. ja masu alkaa jo olemaan melkoisen vaikeasti piiloteltavissa joten ehkä tämä on jossain vaiheessa kerrottava.. mutta muiden mielipiteet asiasta mietityttävät ja mitäs jos menetän välit omiin vanhempiini ja sukulaisiin sen takia että keskeytän tämän pienen alkavan elämän.
itse olin tätä ennen keskeytystä vastaan, mutta kun tälläinen tilanne sattuu omalle kohdalle niin ei sitä voi ennakoida.
kyselenkin onko täällä muita jotka ovat nyt tai ovat olleet samassa tilanteessa, mitä olette miettineet ja miten sukulaiset ja muut läheiset ovat suhtautuneet päätökseenne?
keskeytys kromosomipoikkeavuuden takia
5
1357
Vastaukset
- Voi ei=(
Kokemusta asiasta minulla ei ole, mutta halusin vain sanoa että olen todella pahoillani puolestanne, ja toivon että löydätte voimia ja saatte tukea toisistanne vaikeana aikana....
Päätös on teidän, ja vain teidän.
Onko vanhempasi ja sukulaisesi jotenkin erituisen uskovaisia, vai tiedätkö että muuten vaan paheksuvat aborttia?
Ja oletko varma että paheksuvat sitä myös tilanteessa jossa lapsi suurella todennäköisyydellä olisi sairas...?
Toivottavasti teille tarjotaan apua, jos omille läheisille ihmisille ei pysty asiasta puhumaan, voi kuitenkin olla hyvä että jostain, vaikkapa ammattliaiselta, saa apua.
Toivon että teille tulevaisuudessa syntyy terveitä lapsia. - maikki86
En tiedä kuinka suhtautuisivat asiaan kun ei ole tullut puheeksi, mutta huolestuttaa kovasti. Toivottavasti ajattelisivat asiaa myös meidän kannaltamme.
Onneksi on jo iloinen ja terve pian vuoden täyttävä tyttö mukana elämässämme. Mutta jatko huolestuttaa, kuinka itse jaksan koska olen jo kiintynyt masuun ja siihen pieneen. Toivottavasti hoitohenkilökunta tyrkyttää esim keskusteluapua ja muuta apua koska itse en osaa sitä pyytää.
Mutta tuloksia odotellessa, tulisivat pian koska tämä odotus on kamalaa. - Puoli vuotiaan äiti
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta tiedän tapauksen, jossa lapsivesipunktion perusteella lääkäri sanoi, että olisi kromosomipoikkeavuus ja tulossa Down-syndroomainen lapsi. Oli tosi vaikea päätös vanhemmille, mutta päättivät kuitenkin jatkaa raskautta. Heille syntyikin täysin terve lapsi, eli aivan satavarmoja nuo testit eivät sitten varmaan ole.
En usko, että kenenkään elämä menee pienestä vammasta pilalle, jos on vanhemmat, jotka tukevat lastaan ja uskovat häneen. Kaikillahan meillä on eri tyyppisiä vaikeuksia annettu kestettäväksemme (jos ei fyysisiä niin perhetaustoista tms johtuvia).
Tiedän kyllä, että vammaisesta lapsessa on paljon työtä (kummipoikani on lievästi cp-vammainen), mutta tuota kyllä kannattaa miettiä, että jos olet kovasti kiintynyt pienokaiseesi, että tuleeko raskasta kantaa päätöstä keskeytyksestä. Itselleni mielenrauha on tärkeämpi kuin paljon työtä. Voimia tilanteeseen ja päätöksen tekoon! - tipsu90
ei varmasti ole helppo päätös. voimia !
- jaksamista
Puolivuotiaan äidille tiedoksi, lapsivesipunktiosta ei tule kromosomien osalta "väärää" tulosta (sekoitat luultavasti veriseulaan), epäselvä voi tulla mutta ei väärä.
Toisekseen jos puhutaan kromosomipoikkeavuuksista, se T21 lievänä (ei yleensä edes hälyytä veriseulassa ja np-ultrassa) on se mitä kaikki tuntuvat kuvittelevan pahimmaksi mahdolliseksi vaihtoehdoksi, kun vastaus voi olla myös (pikaseulassa) T13 tai T18 tällöin ei ole oikeita vaihtoehtoja enää, koska jos jollakin ihmeellä sen raskauden saisikin vietyä loppuun niin että lapsi pysyy hengissä, on elinaika sen jälkeen lähinnä tunneissa.
Aloittajalle, olen pahoillani puolestanne (olen itse keskeyttänyt T18 raskauden) jos teillä kromosomipoikkeavuus todetaan (mitä en tietenkään toivo kenellekkään) saa lääkäreiltä hyvin tietoa asiasta. Lääkärit eivät myöskään yleensä suosita mitään vaihtoehtoja, mutta ainakin omalla kohdalla kerrottiin hyvin suoraan ettei toivoa elävästä lapsesta ole.
Keskusteluapua tarjotaan varmasti, riippumatta paikkakunnastasi ja se kannattaa ottaa vastaan, jos keskeytys tulee teille ajankohtaiseksi, myös sairaalapastorista on paljon apua, ihan käytännön asioissa ja keskusteluapuna, eivät tuputa mitään "jumalan sanaa" vaan todellakin ovat kohdanneet asian moneen kertaan.
Miksi muuten lapsivesipunktio, eikä villusbiopsia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse824627Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093837Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1763627Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.642070Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.781268- 1291132
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1441069- 49979
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä26891