Onko laajakin yhteys kilpirauhasen vajaatoiminnalla ja paniikkihäiriöllä?
paniikkihäiriöt
13
259
Vastaukset
- eräs vajaa
Itsekin kyselin samaa lääkäriltä. Mulla diagnosoitiin vajaatoiminta viikko sitte ja koko kevään oon kärsiny oudoista ahdistusoireista, jotka vois viitata paniikkihäiriöihin. Tk-lääkäri oli sitä mieltä, että ei suoranaisesti liity kilpirauhaseen ne oireet. Epäilen itte vaan, että mahtaapi liittyä.
- paljonkohan on
Paniikkihäiriöisistä vain kilpparivikasia?
Siis arvot haarukan sisällä ei vielä todista, että kaikki kunnossa. - Panic attack
Tk-lääkärisi taitaa olla väärässä. Ahdistus- ja paniikkioireita voi tulla kilpparin takia myös vajispotilaille. Itse olen tästä hyvä esimerkki.
- eräs vajaa
Panic attack kirjoitti:
Tk-lääkärisi taitaa olla väärässä. Ahdistus- ja paniikkioireita voi tulla kilpparin takia myös vajispotilaille. Itse olen tästä hyvä esimerkki.
No kiitos vain, tämä on helpottavaa kuulla :) jospa ne ahdistuksen tunteet liittyki tähän ja rupiavat helpottamaan lääkityksen vaikutuksesta.
- vajislainen
Itse olen miettinyt tuota aivan samaa ja olipas "mukava" kuulla, että on muitakin!
Mulla siis struuma ja vajaatoiminta todettu alkuvuodesta (ja siihen aloitettu lääkitys) ja ennen sen toteamista heräsin usein yöllä ihmeelliseen ahdistukseen, hikoiluun, sydämentykytykseen ja tunteeseen, etten saa vedettyä henkeä kunnolla.
Itse ajattelin silloin sen johtuvan vain stressistä ja menneistä elämän kriiseistä, mutta sitten kun nämä "kohtaukset" jäivät tämän vuoden puolella pois niin olen mielessäni ajatellut, että niillä täytyy olla jokin yhteys tuohon vajikseen?
Masennus on kyllä ihan tyypillinen oireita vajaatoiminnassa ja olen kuullut, että joillekin on tutkimatta kilpirauhasta määrätty masennukseen lääkitys ja jäänyt siis se varsinainen oikea vaiva hoitamatta pitkäksi aikaa :(- esrths
Itsellänikin paniikki ja ahdistusoireita.. Kilpirauhasen vajaatoimintaa epäillään.
- Superhuolehtija
esrths kirjoitti:
Itsellänikin paniikki ja ahdistusoireita.. Kilpirauhasen vajaatoimintaa epäillään.
En ymmärrä paniikkihäiriön vaihtelevuudesta, mutta ovatkohan asian kokeneet sen selkeänä pelkotilana vai ehkä todellisuuden vääristymisenä (esim ettei tunne läheisiä ihmisiä)? Toiseksi kysyisin kauanko paniikkikohtaukset ovat kestäneet? Eikös tavanomainen paniikkihäiriö ole melko lyhytkestoinen? Kysyisin tätä juuri niiltä, joilla on kilpirauhasen vajaatoimintaa.
- Panic Attac
Superhuolehtija kirjoitti:
En ymmärrä paniikkihäiriön vaihtelevuudesta, mutta ovatkohan asian kokeneet sen selkeänä pelkotilana vai ehkä todellisuuden vääristymisenä (esim ettei tunne läheisiä ihmisiä)? Toiseksi kysyisin kauanko paniikkikohtaukset ovat kestäneet? Eikös tavanomainen paniikkihäiriö ole melko lyhytkestoinen? Kysyisin tätä juuri niiltä, joilla on kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Mun kohtaukset ovat olleet lyhytkestoisia ja enemmän tai vähemmän satunnaisia - ikäviä joka tapauksessa. Ei mulla mitään pelkotiloja sinänsä ole ollut, vaan yhtäkkiä on paniikki iskenyt päälle ja henkiset & fyysiset oireet ovat olleet sen mukaisia.
- Kuusankukka
Mulla on ollu ahdistuskohtauksia murrosikäsestä saakka ja viimetalvena ne alko muuttua jo paniikkihäiriön kaltasiks, mikä sai mut säikähtämään tosissaan. Pelkäsin että se muuttuu oikeasti paniikkihäiriöksi. Onneksi keväällä sitten aloitettiin koelääkitys vajikseen ja nyt ahdistuskohtaukset on harvinaisuus. Niitä tulee vain ns. takapakkivaiheiden aikana, ei lainkaan silloin kun lääkitys toimii. Että todellakin voi johtua vajiksesta!
- eräs vajaa
kyllä se vissiin on tosissaan uskottava, että kilpparista nää oireet johtu; lääkityksen alottamisen jälkeen (nyt syöny 1,5 kk:t) kohtauksia ei oo ollu :) mahtava homma! On se ihme epeli tuo kilpirauhanen, kun noin saapi ihmisen pois raiteiltaan!
- Sumulaakso
Se on kyllä jännä miten se vaikuttaa mieleen niin vahvasti. Tulee ihan kummallisia pelkoja, epävarmuuksia, ahdistuksia, masennusta, henkistä väsymystä, hermostuneisuutta, ärsyyntymistä, stressiä, turhia huolia ym. ym. Kertakaikkisen kummallinen ja hankala vaiva.
- Huuhaamuori
Minä olen yksi näitä, jotka saa vajaalla paniikkikohtauksia, joskin toisaalta ne tuntuivat liittyvän myös kilpirauhasen tulehdukseen, eli kun tulehdusarvot olivat >1000, olin aivan raunioina paniikin vuoksi.
- Huuhaamuori
Korjaan, ei siis tulehdus- vaan vasta-ainearvot (S-TPOab), jotka kohoavat kilpparitulehduksessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p626107Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "813676Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242761- 212259
No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol412201Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1621863Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v61679Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy85129281-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome201246- 281195