Onko muilla kokemusta, että voiko insuliini aiheuttaa iholla allergiareagtioita. Aloitin puoli vuotta sitten Apidran käytön ja pian alkoi ilmestymään ylävartalolle "ruskehtavia" läiskiä ja nyt niitä on selässäkin Ne on noin viiden sentin kolikon suuruisia. Kävin erikoislääkärillä ja Apidra vaihdettiin NovoRapidiin, mutta ihottuma ei häviä ja joka paikkaa kutisee, nenä vuotaa ja silmät rähmii ja kirvelee. Ikään ennen en ole ollut millekään aineelle allerginen. Nyt tämä jo vee-ituttaa
ALLERGIAA INSULIINISTA
8
2824
Vastaukset
- D2Mies-
Juu on kokemusta. Itselläni ollut Levermir käytössä ja pistokohdat olivat aluksi punaiset ja kutisevat. Tätä kesti noin 8kk ja sitten oireet katosivat.
- allerigiaoireet.vaivaa
Kannattaa tutkia tarkoin se lääkeyhteenveto mikä insujen mukana tulee. Siellä on kerrottu myös allergiaoireista. Havaituista ongelmista pitää kertoa apteekkiin ja hoitavalle lääkärille. Itse olen myös joskus soittanut insuliinin valmistajalle kuten Sanofi
- Katso_päiväystä
Ja taas viisi vuotta myöhässä tuleva ohje.
- d1.äitee
Katso_päiväystä kirjoitti:
Ja taas viisi vuotta myöhässä tuleva ohje.
Ehkäpä jollekin muulle kuin aloittajalle kuitenkin apu löytyy. Insuliinit suht saoja kuin viisi vuotta sitten, uusia diabeetikkkoja tullut senkin jälkeen.
- Terttu.Tampereelta
Kannattaa aina olla yhtedessä insuliinin valmistajaan/maahantuojaan. esim Sanofilla on täysin maksuton Diabetesluuri 0800-123777
Lisätietoja:
http://www.sanofi.fi/l/fi/fi/layout.jsp?scat=534014AC-C21B-4B5A-81AC-4D0D318A6797#p1 - Terttu.Tampereelta
Insuliiniampullissa on muutakin kuin vaikuttava aine eli insuliini. Tässäpä esimerkkinä Toujeon lääkeyhteenvedosta - Muut aineet ovat: sinkkikloridi, metakresoli, glyseroli, injektionesteisiin käytettävä vesi sekä natriumhydroksidi (ks. kohta 2 ”Toujeo sisältää natriumia”) ja kloorivetyhappo (pH:n säätämiseen).
Voihan noista joku aiheuttaa allergiaa, esim. sinkkikloridi- d1.äitee
Humalog-insuliinissa vastaava tieto kertoo seuraavaa.
"Muut aineet ovat metakresoli, glyseroli, dinatriumfosfaatti (jossa on 7 kidevettä), sinkkioksidi ja injektionesteisiin käytettävä vesi. Happamuuden säätöön käytetään tarvittaessa kloorivetyhappoa tai natriumhydroksidia."
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=448&d=3105500&i=LILLY_HUMALOG, HUMALOG 100 KWIKPEN, HUMALOG 200 KWIKPEN_HUMALOG injektioneste, liuos 100 U/ml insuliinisäiliö
- meriann
Minulla tulee turvotusta käsiin ja jalkoihin aina Humalog-insuliinin panon jälkeen. Minulle ei sovi mikään muu insuliini ja joudun panemaan sitä viisi kertaa vuorokaudessa. Se on kivuliasta.
Helpottaa vähän vähitellen, mutta taas uusi annos.
Jaloissa on kutinaa, mutta kun on muitakin lääkkeitä, en tiedä, mistä se johtuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1064592Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293403No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452390- 411438
- 361353
- 381206
- 141102
- 1591026
- 27998
- 6944