Mitä kokemuksia nyt E10 bensasta

100 Octane

Kun sitä on ollut jakelussa 1/2 vuotta kuinka monta auton moottoria on hajonnut
tai onko kyyti hyytynyt muuten Etanolibensan takia?

54

3341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvin toimii...

      Todistetusti ei yhtään hajoamista. Nämä "hajoamiset" ovat 100%:sti johtuneet ihan jostain muusta, mutta hölmöt ovat vaan yhdistäneet ne juuri tuohon polttoaineeseen.

      Vaikka miten on eri tahoilta todistettu, että tuosta polttoaineesta ei ole ollut mitään haittaa, niin joidenkin urpojen kaaliin se ei vaan mene.

      No, kulutus saattaa lisääntyä pari prosenttia, mutta jos sitä ei ole varaa maksaa (ehkäpä muutama kymmenen senttiä/100km), niin sitten ei kyllä ole varaa pitää autoakaan. Ja mahdollista tehojen vähenemistä ei normaaliajossa huomaa.

      Sitten on tietysti nämä "periaatteen miehet", jotka eivät hyväksy mitään, joka "vaikeuttaa" heidän autoiluaan.

      • Hassu sattuma, että

        crysler neon kävi tyhjäkäynnillä miten sattuu ja käynnistyi hankalasti juuri sillä tankillisella, joka oli e10.Kun taas tankki täyteen 98 loppui jälleen ongelmat...


      • Varma tieto
        Hassu sattuma, että kirjoitti:

        crysler neon kävi tyhjäkäynnillä miten sattuu ja käynnistyi hankalasti juuri sillä tankillisella, joka oli e10.Kun taas tankki täyteen 98 loppui jälleen ongelmat...

        NEON... Meillä perheessä kaksi toinen 96 toinen 04, kummassakaan ei mitää ongelmaa E10:stä. Että silleen.


      • Pelleilybensa E10

        ""No, kulutus saattaa lisääntyä pari prosenttia, mutta jos sitä ei ole varaa maksaa (ehkäpä muutama kymmenen senttiä/100km), niin sitten ei kyllä ole varaa pitää autoakaan.""

        Tuo polttoaineen kulutuksen lisääntyminen juuri joillakin prosenteilla vie kaiken järkevyyden uudesta E10 bensasta. Ei minkäänmoista taloudellista houkutinta siiryä tuohon laatuun.

        Toisaalta jos vaikka se mäntä palaa puhki, tai alkaa tulla bensavuotoja tai pakkasten alkaessa marraskuulla auto jääkin pihaan. Mikä tahansa näistä riskeistä on sellaisia että niiden ottaminen ei kiinnosta yhtään.

        Miksi minä ainokaisen kulkuvälineeni, vanhan autoni omistajana, alkaisin maailmaa pelastaa E10 bensaostamisella? Siis vaikkei se riskinä lisäisi kuin esim. 10%:lla konerikon tms. vian mahdollisuutta.

        Ei vaan kiinnosta tällainen bensalottoaminen ja pelleily. Laittakoot E10:n OVH:n noin 10% edullisemmaksi kuin 98-bensa, niin voin alkaa harkita.
        .


    • ...

      Ei mitään ongelmaa edelleenkään. Auto toimii ihan niinkuin aina ennenkin ja koskaan ei ole muuta tankattu kun 95E10 bensaa. Automiesten tietotoimisto puhui taas PASHAA koko talven 98:n ylivoimaisuudesta!

    • 2.5 cvt lagacy

      ei uudes subarus ole mitään ongelmia/edesisompaa kulutusta erona e10/98e5.Toki saattaa iso suu johtua,et niitä viety paljon usa,mis tuota etanoolia jo kaun sotkettu bensaan.Auto siis 2.5 boxer bensa cvt automaatti.En ole kaupunkipainoitteises ajos vileä kymppiä rikkonu,muuten

    • gogoogogogggoooo

      Ei niitä ongelmia ole kesäisin. E10 on hyvä kesälaatu, mutta ei missään nimessä kannata talvella käyttää. E10 kehittäneessä maassa, eli Yhdysvalloissa, on E10 talvimyynti kielletty ja siellä talviolosuhteet katsotaan alkavan jo noin 5 asteessa.

      • Mikä US-E10 kielto?

        En ole E10 kiellosta kuullut. Kylminä vuodenaikoina E85 voidaan korvata vähemmän alkoholia sisältävällä polttoaineella, mutta se myydään E85 mittarista. Myös valintamittareita on käytössä missä voidaan valita sopiva polttoaineen alkoholipitoisuus.


      • Puhut soopaa

    • gogogogogooo
      • Joku Muu

        Siitä on 10 vuotta ja se oli Georgiassa. USA:ssa tämä etanolitouhu vaihtelee kovasti osavaltioittain.


    • Valtteri84

      Ihan turhaa ainetta. Mun nissani on kuitenki täysverinen kilpa-auto (löytyy simonssin vaimennin, kierroslukumittari, ralliratti, pakoputkenpää ymsyms) et ei siihen viitti mitään e10 pistää. Harmi kun shell v-power on nii kallista ni täytyy tankata 98. No kyllä toi silläki kulkee.

      • Ford Falcon

        Vaikka Ford Focuksessani ei ole ihan kaikkia samoja herkkuja kun Nissanin
        "täysiverisessä" kilpurissa niin Focus1,6 04 ei tykännyt ollenkaan E10 bensasta
        vaan puhti oli pois ja tyhjälläkäynti sippasi, mutta elpyi taas tankattuani 98E5:ä.


      • 11+8

        Vau, sulla on oikein pakoputkenpää, upea auto, olen kade.


      • matson3
        Ford Falcon kirjoitti:

        Vaikka Ford Focuksessani ei ole ihan kaikkia samoja herkkuja kun Nissanin
        "täysiverisessä" kilpurissa niin Focus1,6 04 ei tykännyt ollenkaan E10 bensasta
        vaan puhti oli pois ja tyhjälläkäynti sippasi, mutta elpyi taas tankattuani 98E5:ä.

        Ford Mondo, Pakosarja halki, Katalysaattorin sisukset katos maantielle vuodessa ja noin 20-25 th km,, Katsastus inssi väitti Syyksi E10 Bensaa joka ei kuulemma sovi Foordeihin liekkö sit näin mut minä En Koskaan enää tankkaa Etanoli litkua Eihän sen hinta erolla edes säästämitään koska ainakin Fordi kuluttaa sitä reilusti enemmän kuin 98 bensaa, ja tuolle pakoputken pään omistajalle et Vaihda Asemaa Shel On Maailman Typerin asema ja Kallein tutki vaikkapa Hinta vertailuja !!!


    • spinner

      huomhuom... jos ajatte 98:lla ja välillä tankkaatte 95e10 tankkiin, niin epäpuhtaudet lähtevät polttoainejärjestelmässä liikkeelle, ja ne saattavat tukkia polttoainesuodattimen, sekä auton check engine saattaa syttyä, kun se ihmettelee polttoaineen laatua... nykimistä saattaa esiintyä auton säätäessä sytytystä tms nakutusherkkyyttä joka menee tod näk ohi lähiaikoina ainakin, jos vaihtaa likaantuneen polttoainesuodattimen....

    • Vinaaravintolasta

      Lukekaa AutoBIldin raportti. Jää E10 ostamatta.

      • a

        Mitähän raporttia tarkoitat?


    • Näin minulla

      En tiedä johtuuko E10 bensasta vai mistä, mutta kun ensimmäistä kertaa jouduin tuota tankkaamaan mondeoon viime viikolla, niin eikö 50 kilometrin kuluttua moottorin varoitusvalo syttynyt. Maanantaina auto lähtee huoltoon niin selviää, että oliko polttoaine järjestelmästä johtuva varoitus vai mikä?

    • Asiantuntijan neuvo

      Ihku uusi auto ja liikkeessä suosittelivat 98. Turhaa fiilistellä E -kympillä!

      • Hur dur

        Autosta kiinni ja kertoo aika paljon uuden auton laadusta jos e10:ä ei saa pistää.


      • Huono materiaali

        Hienojakin malleja on tehty niin huonosta materiaalista että eivät kestä alkoholiainetta.


    • jepulisjee253546

      '05 Focus, tankkasin kaksi kertaa 95E10 kun tuli markkinoille ja alkoi kylmänä nykiä sekä käynnistykset venyivät naurettavan pitkiksi. Siirryin 98E5:een ja oireet loppuivat jo muutamien ajojen jälkeen. Nyt tankkasin viime viikolla melkein kuivaan tankkiin 95E10 koska joka tuutista tulee, että no problem. Puoli tankkia poltettu ja nyt jo palanut kylmänä nykiminen. En ole vielä erityisemmin huomannut käynnistyksessä ongelmia, mutta eihän nyt olekkaan pakkasia jotka aiheuttavat veden kertymistä polttoaine järjestelmään, joka nimenomaan haittaa käynnistystä.

      Varmasti on autoja jotka sietävät E10 paremmin. Varmasti tilanteeseen vaikuttaa ikä, karstan määrä, yms. Mutta ainakin tuohon minun yksilöön se ei sovi.

      Eli valitettavasti siirryn takaisin 98E5:een, varsinkin jos nykinä taas loppuu kun seuraavaan kuivaan tankkiin laitan 98E5:sta.

      Nauran vielä VTT tutkimuksille jotka kehtaavat väittää, että kun lisätään jo vähäisempään energiasisältöiseen 95:een entistä huonommin palavaa viinaa, niin ei ole kulutus eroja 98:iin. Siis täh??!?!?!!? Puhdas 95 on jo energiasisällöltään huonompi kuin 98...

      • mä70

        Mulla alkoi Check engine light varoitusvalo palamaan. Vein auton korjaamolle jossa vikakooi resetoitiin ja kehoiteiin jatkossa käyttämään vain 98E5 bensaa.
        95 E10 on kuulema aiheuttannut paljon vastaavia toimenpideitä. Nyt ei ole varoitusvalo enään palannut.


    • Bensa kuuluu autontankkiin ja viina juotavaksi ei näitä kahta asiaa voi sotkea keskenään.

      Keväällä kun jouduin tankkaamaan 95E10 Tampereella ja lähdin takaisin mökille. Moottoritielle kiihdyttäessä huomasin etta kone ei anna vastaavia tehoja kuin 98E5:lla, kone yski kiidytyksessä ja normaalista kiihtyvyydestä jäätiin noin 10-20s verrattuna kunnolliseen polttoaineeseen. 400tkm ajetulla en jatkossa mitään polttoaine kokeiluita rupea tekemään koska moottorin pitäisi vielä kestää toiset 400tkm.

    • z

      "Nauran vielä VTT tutkimuksille jotka kehtaavat väittää, että kun lisätään jo vähäisempään energiasisältöiseen 95:een entistä huonommin palavaa viinaa, niin ei ole kulutus eroja 98:iin. Siis täh??!?!?!!? Puhdas 95 on jo energiasisällöltään huonompi kuin 98... "

      Ennen kuin täysin nauruusi tikahdut, kannattaisi ehkä vilkaista sitä VTT:n tutkimusta. Siinä kun varsin selkeästi kerrotaan E:10:ä kuluvan keskimäärin 1% enemmän, energiasisältöä vastaavasti. Samasta perusbensasta, samalla etanolimäärällä valmistettuna, matalaoktaanisen bensan energiasisältö on suurempi, kuin korkeaoktaanisen. Korkeaoktaaninen bensa ei myöskään ole puhtaampaa, eikä E10 valitettavasti pysty irrottamaan palotilasta karstaa.

      • 20+2

        vtt mittasi kulutuseroksi jopa 3%


    • kaksi kertaa tielle

      Tankkasin 28.7.2011 volkkariin 95 E10:ä niin heti rupes auto nykimään eikä kulkenut kunnolla. Luulin, että sain vettä tankkiin bensan mukana, sillä olen tähän asti pärjännyt hyvin kyseisellä bensalla. Autosta loppui puhti kokonaan eli turbo meni rikki ja syttyi "pakokaasupäästöjen varoitusvalo". Nyt se viikon verran korjaamolla ja siihen vaihdetaan uusi turbo. Auto on Volkswagen golf TSI vm 2009 ja ajettu 32000 km. Varmasti rikki meno johtuu bensiinistä.

      Sain sitten kaverin auton lainaksi ja taas tankkasin siihen 95E10 niin kuin siihen oli ennekin tankattu. Ajoin sillä 45 km ja auto hyytyi moottoritien varteen. Hinausautolla se sitten vietiin korjaamoon jossa todettiin, että bensapumppu on rikki. Korjaamon edustaja sanoi, että tää lisätty etanoli kuivattaa tiivisteet ja siksi tulee vikoja, mutta sitä ei voi sanoa Nesteelle sillä VVT on tutkinut asian ja sillä siisti.
      Sain sitten lainaksi kolmannen auton, johon tankkasin 98:aa ja se pelasi kunnolla.
      En enää tankkaa 95E10 ja suosittelen ettei kukaan muukaan tankkaa sitä. Se toimii ehkä aikansa mutta sitten se hajottaa auton moottorin.

      • Autoilija vai?

        Jotenkin en vain jaksa uskoa että etanolin lisääminen polttoaineeseen aiheuttaa turbon hajoamisen. Luulen pikemminkin että kyseesä on valmistusvirhe/ tyyppivika ko automallissa.

        Googlasin pikaisesti kyseistä aihetta ja turboja on vaihdettu ainakin 1.4 TSI versioon nykimisen takia ja öljypumpun hajoaminen tuhoaa turbon.

        http://www.tuulilasi.fi/kysymys/vagn-14-tsi-moottori-ongelmat

        Siinä linkki tuulilasin foorumille missä on pieni keskustelu aiheesta.
        Syynä on siis tehtaan suunnitteluvirhe ei polttoaineesta johtuva vika.

        Muista aina KVG. Niin kuin logistiikan opettajani tapasi sanoa.


      • 2
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Jotenkin en vain jaksa uskoa että etanolin lisääminen polttoaineeseen aiheuttaa turbon hajoamisen. Luulen pikemminkin että kyseesä on valmistusvirhe/ tyyppivika ko automallissa.

        Googlasin pikaisesti kyseistä aihetta ja turboja on vaihdettu ainakin 1.4 TSI versioon nykimisen takia ja öljypumpun hajoaminen tuhoaa turbon.

        http://www.tuulilasi.fi/kysymys/vagn-14-tsi-moottori-ongelmat

        Siinä linkki tuulilasin foorumille missä on pieni keskustelu aiheesta.
        Syynä on siis tehtaan suunnitteluvirhe ei polttoaineesta johtuva vika.

        Muista aina KVG. Niin kuin logistiikan opettajani tapasi sanoa.

        No, etanoli ei todellakaan hajoita turboa. Lienee tämäkin viesti samaa sarjaa niiden Juhannuksena jäätyneiden lukkojen kanssa, jotka johtuivat tietenkin E10:stä.


    • Jalaa

      Itellä on vuoden 2008 Opel Corsa 1,2 Twinport, ja hyvin on tuo kulkenut 95E10:llä. Kulutus viimeisimmän tankkauksen mukaan 6,02 ltr/100km. Enimmillään tainnut 95E10:ä kulua 6,2 ltr/100km. Tuossa jaksossa oli paljon pätkäajoa, mikä nosti kulutusta. 98E:llä on myös tullut ajettua, niin mitään suurta kulutuseroa en ole saanut aikaiseksi. Aina olen päätynyt samoilla kilometrilukemilla tankkaamaan. Täydellä tankilla pääsen sellaiset 660-700km. Oli sitten tankissa 95E10:ä tai 98E5:sta.

      • Autoilija vai?

        Yksi asia mitä näissä nykyautoissa täytyy muistaa on se että niissä on moottorinohjain laite.

        Vaikka se säätää automaattisesti ennakon niin se ei tarkkaile nakutusta ääripäästä ääripäähän vaikka voisikin vaan siinä on tietty perusalue jolle se on säädetty.

        Kun vaihdat ajoneuvoon polttoainetta, jossa on alhaisempi purstuskestävyys voi mennä jopa 1-3 tankillista bensaa ennen kuin moottorinohjaus "tottuu" siihen.
        Moottorinohjaus siis oppii minkä pursitusketävyyden polttoainetta siihen laitat. Jos vaihtelet niitä jatkuvasti ristiin ja rastiin niin varmasti nykiminstä esiintyy, varsinkin kun ennakon säätö voi kestää jopa 1.5 sekunttia.
        Tämä oli esimerkiksi tuulilasin mittaamassa Opel (astrassa?). Kyseessä oli kaksi täysin identtistä autoa joista toinen kävi luonnostaan taloudellisemmin vaikka laitteissa oli samat ohjainpäivitykset ja samat varusteet. Syynä voi olla että jokin komponentti autossa oli eri alihankkijan valmistama ja toleranssit eivät olleet ihan samat kuin toisessa.

        Tämä on sitä elektronisten laitteitten mystiikkaa, mitä kaikki vanhat jermut jotka ovat kotonaan kaasuttimien kanssa roblanneet pelkäävät.

        Ehdotankin siis että alatte käyttämään 95E10 polttoainetta 2-3 kuukautta ennen määräaikaishuoltoa jotta saatte kulutettua 1-3 tankillista bensaa ja moottorinohjauksella on aikaa tottua uuteen polttoineeseen.

        Huollossa vaihdetaan sitten polttoinesuodattimen niin eiköhän tähän mennessä ole sitten suurimmat karstat tankista päässyt liikkeelle ja menneet vanhaan suodattimeen. Saa samalla sitten eliminoitua tämän polttoainesuodattimesta johtuvan nykimisen.

        Jos haluaa oikein varmistaa ja varmistaa niin pyytää huollon yhteydessä heitä nollaamaan moottorinohjauksen parametrit. Niin kaikki tallentunut tieto saadaan poistettua ja aloitettaan pisteestä nolla. Tosin moottori lähtee taas hakemaan sitä ennakkoa siltä ennalta määrätyltiä alueelta ja huomaa vasta sen tietyn ajan jälkeen että tässä autossa tosiaankin käytetään polttoainetta joka ei ole perusasetusten mukainen.


      • ö
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Yksi asia mitä näissä nykyautoissa täytyy muistaa on se että niissä on moottorinohjain laite.

        Vaikka se säätää automaattisesti ennakon niin se ei tarkkaile nakutusta ääripäästä ääripäähän vaikka voisikin vaan siinä on tietty perusalue jolle se on säädetty.

        Kun vaihdat ajoneuvoon polttoainetta, jossa on alhaisempi purstuskestävyys voi mennä jopa 1-3 tankillista bensaa ennen kuin moottorinohjaus "tottuu" siihen.
        Moottorinohjaus siis oppii minkä pursitusketävyyden polttoainetta siihen laitat. Jos vaihtelet niitä jatkuvasti ristiin ja rastiin niin varmasti nykiminstä esiintyy, varsinkin kun ennakon säätö voi kestää jopa 1.5 sekunttia.
        Tämä oli esimerkiksi tuulilasin mittaamassa Opel (astrassa?). Kyseessä oli kaksi täysin identtistä autoa joista toinen kävi luonnostaan taloudellisemmin vaikka laitteissa oli samat ohjainpäivitykset ja samat varusteet. Syynä voi olla että jokin komponentti autossa oli eri alihankkijan valmistama ja toleranssit eivät olleet ihan samat kuin toisessa.

        Tämä on sitä elektronisten laitteitten mystiikkaa, mitä kaikki vanhat jermut jotka ovat kotonaan kaasuttimien kanssa roblanneet pelkäävät.

        Ehdotankin siis että alatte käyttämään 95E10 polttoainetta 2-3 kuukautta ennen määräaikaishuoltoa jotta saatte kulutettua 1-3 tankillista bensaa ja moottorinohjauksella on aikaa tottua uuteen polttoineeseen.

        Huollossa vaihdetaan sitten polttoinesuodattimen niin eiköhän tähän mennessä ole sitten suurimmat karstat tankista päässyt liikkeelle ja menneet vanhaan suodattimeen. Saa samalla sitten eliminoitua tämän polttoainesuodattimesta johtuvan nykimisen.

        Jos haluaa oikein varmistaa ja varmistaa niin pyytää huollon yhteydessä heitä nollaamaan moottorinohjauksen parametrit. Niin kaikki tallentunut tieto saadaan poistettua ja aloitettaan pisteestä nolla. Tosin moottori lähtee taas hakemaan sitä ennakkoa siltä ennalta määrätyltiä alueelta ja huomaa vasta sen tietyn ajan jälkeen että tässä autossa tosiaankin käytetään polttoainetta joka ei ole perusasetusten mukainen.

        Kiitos harvinaisen asiallisesta E10/E5 viestistäsi! Olen hiukan erimieltä nakutustunnistimen osuudesta asiaan. Nakutustunnistin saa reaaliaikaista tietoa ja sytytysennakko pystyy reagoimaan siihen välittömästi. Sen sijaan bensan happipitoisuuden mittaamiseen moottorinohjaus tarvitsee aikaa sopeutuakseen.


      • Autoilija vai?
        ö kirjoitti:

        Kiitos harvinaisen asiallisesta E10/E5 viestistäsi! Olen hiukan erimieltä nakutustunnistimen osuudesta asiaan. Nakutustunnistin saa reaaliaikaista tietoa ja sytytysennakko pystyy reagoimaan siihen välittömästi. Sen sijaan bensan happipitoisuuden mittaamiseen moottorinohjaus tarvitsee aikaa sopeutuakseen.

        Olet oikeassa että nakutustunnistin saa reaaliaikasta tietoa mutta tarkistin tätä asiaa ja samoin kuin lambda anturi niin nakutustunnistinkin on säädetty toimimaan automaattisesti tietyllä alueella. Jos nakutus ylittää tai alittaa tämän mittausalueen niin kestää hetki ennen kuin ajoneuvon ohjainlaite tottuu tähän ja alkaa etsimään signaalia uudelta alueelta.

        Miksi näin on niin en tiedä minkä takia valmistajat on tällaisen keksineet tehdä. Syynä on varmaan juuri tuo ennakonsäädön hitaus.


    • kpg1

      Tuossa voi olla ideaa, nimittäin uudenkin auton ensiajossa esiintyi tyhjäkäynnin vaeltelua ylös alas. Vastauksena oli, että asettuu kun tietojärjestelmät on saaneet arvot kohdalleen ja niin kävikin muutaman tunnin jälkeen.
      Nyt olen ajellut 8000 Km E10:llä, kulutus n. 6 l/100 Km,
      Enkä keksi muuta valittamista. kun hinta.
      Dieselillä ajoin yli 20 v aiemmin, mutta ei tule enää kilometrejä tarpeeksi.
      Niin autona 1.6 Ave farkku -11.

    • Jeppo.Keppo

      Ei ole hyytynyt eikä näkynyt missään muussa kuin kulutuksessa. Syystä tai toisesta taajama-ajossa kulutus nousee noin 0.2-0.3l/100km kun matka-ajossa vaikutus on vain noin 0.1l/100km.
      Takana on noin 22.000km joista E10 bensalla noin 12.000km ja E98:lla noin 10.000.

      Kesällä olen tankannut pelkästään E98 koska ajomatkat ovat olleet yleensä lyhyempiä. Luultavasti tulen jatkamaan samalla linjalla. Jos tiedossa pitkiä matkoja E95 ja jos paljon taajama-ajoa E98.
      Alla 2011 chevy.

    • kaksi kertaa tielle

      Neste on muuttanut 95E10 bensan koostumusta äskettäin siten, että siinä on nyt etanolia 5 - 10 % kun sitä on tähän asti ollut enintään 5 %. Sen takia se bensiini, joka aiemmin sopi autoon ei enää sovikkaan. Ongelmat johtuu luultavasti siitä. Niin, että autoilijat, jotka vannovat nyt 95E10: n nimeen saavat lisää mietittävää ja kannattaa etsiä valmiiksi hinausautofirmojen puhelinnumeroita.

    • ...

      Tarkoittaako "äskettäin" tässä tapauksessa tammikuuta 2011. 95E:ssä oli 5% etanolia, 95E10:ssä sitä on vaihtelevasti 5-10% riippuen vähän erästä.

    • j@mpetti

      Itsellä keski suuri tila-auto Grand ecpace renault 2.0 tbo bensa. Keskikulutus 98:lla 8.7l/100km 95e 9.5l/100km eli on aika paljon eroa. Kesällä nyt ajellut 95€ talvella ero nousee entisestään eli kannattaa ostaa 98:a ei 95e:tä.

    • crazycyborg

      Hyundai Getzissä (1.1 -koneella, vm. -04, ajettu 200 tkm) en ole huomannut mitään eroa E10:llä ajettaessa. Ihan yhtä laiska se aina on, vaikka V-Poweria tankkiin laittaisi.

    • Allu N15

      Auto ainakin tykkää tosi paljon tästä viinabensasta, menee kurkusta alas huomattavasti enemmän kuin ennen 95E:tä ja/tai 98E5:sta.

      Muuten ihan täyttä paskaa ja ilmastovelvoitteiden täyttäminen maksatetaan autoilijoiden lompakosta. Ei tuolla "biobensalla" mitään kasvihuoneilmiötä pysäytetä.

      • 100 Octane

        Tulihan niitä varsin asiallisia vastauksia kysymykseeni että miten autot ovat
        toimineet E10 bensalla tämän puolenvuoden ajan mitä on ollut myynnissä,
        valtaosa puolusti kuitenkin 98E5 bensaa koska hyötysuhde ja toimivuus on
        parempi vaikuttaisi siltä että E10 sopii parhaiten aivan uusiin autoihin.

        Saapas sitten nähdä mitä E10 talvikäyttö tuo tullessaan, sitooko vettä jne..


      • m
        100 Octane kirjoitti:

        Tulihan niitä varsin asiallisia vastauksia kysymykseeni että miten autot ovat
        toimineet E10 bensalla tämän puolenvuoden ajan mitä on ollut myynnissä,
        valtaosa puolusti kuitenkin 98E5 bensaa koska hyötysuhde ja toimivuus on
        parempi vaikuttaisi siltä että E10 sopii parhaiten aivan uusiin autoihin.

        Saapas sitten nähdä mitä E10 talvikäyttö tuo tullessaan, sitooko vettä jne..

        "Saapas sitten nähdä mitä E10 talvikäyttö tuo tullessaan, sitooko vettä jne.."

        Sitoohan se E10 tarvittaessa kaksinkertaisen määrän sitä vettä, joten ongelmat tullevat E5:lla.


    • Ollut E10 aihe, meni

      > vaikuttaisi siltä että E10 sopii parhaiten aivan uusiin autoihin.

      Koko E10-bensa on menettänyt täydelleen kiinnostavuutensa. Ei kiinnosta enää edes muiden autolijoiden kanssa kaljalla kinata siitä.

      Ne jotka alko käyttää käyttää. Ne joilla oli jotakin siirtymäongelmia ja nykimisiä tms, käyttö loppui. Ja aika iso osa ei ole kokeillut kertaakaan nykyautossaan E10-bensaa, eikä aio kokeillakaan.

      Ketään asia ei enää kiinnosta keskusteltavaksi. Ei edes entistä ministeri Mauri Pekkarista, jonka lempilapsi tämä bensalaatu oli. Nykyhallituksessa ainoakaan ministeri ei ole lausunut puolta sanaa E10 puolesta tai vastaan.

      Koko E10 tuontietanolibensa on menneen talven lumia, vois vähempää kiinnostaa ketään.

      Aletaas vähitellen kehittää niitä akkukäyttöisiä autoja jo Suomessakin.

    • huonoa on

      "Koko E10-bensa on menettänyt täydelleen kiinnostavuutensa. Ei kiinnosta enää edes muiden autolijoiden kanssa kaljalla kinata siitä."
      Nyt alkoi taas kiinnostaa. Paljon äitiyslomalla seisonut Sunny N14 1.4.
      Letkun päitä paljon halki, alipaineet karkaa. Annettu ohjeeksi käyttää 98E5, mutta alkoholia on siinäkin ja vahingossa saattaa tulla laitetuksi 95E10. Nuo käyttämäni Motonetin kumiset alipaineletkut ovat saaneet lisätekstin "Ei 95E10 eikä E85 etanolibensiineille eikä biodieselille"
      Veto on huonoa ja nykivää. Kuinka paljon etenoli on kerännyt vettä?
      Katsotaan myös ensi kesänä, kuinka pienkoneet (venemoottorit, ruohonleikkurit ym.) lähtee käyntiin. Syksyllähän se Neste vasta lisäsi pitoisuuden lähelle kymmentä? Viime kesänä tais olla pikemminkin viittä, vaikka ilmoitettiin 5-10%.
      Suurta kusetusta koko touhu.

      • ???

        mitä kusetusta se on jos sinä saatkin koko rahalla bensaa eikä tarvii viinaksia ostaa siinä sivussa? e10 tarkoittaa ENINTÄÄN 10% etanolia, joten sitä voi olla 0-10% siinä seassa.

        ja kuka idiootti sitä kymppiä laittaa niihin pienkoneisiin kun sitä varten on 98:a?


      • nolo mainostaja

        Alipaineletkuissa ei polttoaine kulje.


      • 95E10 vanhenee...?

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288538773410.html?pos=ok-nln

        Tankkasitko syksyllä täyteen ja pistit seisontaan? Ei ehkä olisi kannattanut.
        Tankissa seisova bensiini nimittäin hartsiintuu ja vanhenee jopa muutamassa kuukaudessa. Kysymys on kemiasta, sillä etanolia sisältävät nykybensiinit eivät säily pitkään koostumukseltaan yhdenmukaisina.

        Varsinkin vaihtelevissa sääoloissa bensiinin käyttöaika saattaa minimissään olla jopa vain viikkoja. Vanhetessaan bensiinistä tulee rakenteeltaan sakeaa. Erityinen pienkonebensiini sen sijaan saattaa säilyä tankissa hyvänä jopa useita vuosia.


      • 8+8
        95E10 vanhenee...? kirjoitti:

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288538773410.html?pos=ok-nln

        Tankkasitko syksyllä täyteen ja pistit seisontaan? Ei ehkä olisi kannattanut.
        Tankissa seisova bensiini nimittäin hartsiintuu ja vanhenee jopa muutamassa kuukaudessa. Kysymys on kemiasta, sillä etanolia sisältävät nykybensiinit eivät säily pitkään koostumukseltaan yhdenmukaisina.

        Varsinkin vaihtelevissa sääoloissa bensiinin käyttöaika saattaa minimissään olla jopa vain viikkoja. Vanhetessaan bensiinistä tulee rakenteeltaan sakeaa. Erityinen pienkonebensiini sen sijaan saattaa säilyä tankissa hyvänä jopa useita vuosia.

        Täysin marginaalinen juttu - ei ongelmaa tosielämässä


    • Wanha Wolski

      Kaksi vuotta on ajettu 95E10 vuoden -92 golfia 1.8 abs moottorilla ja ei ole ollut ongelmia, kilometrejä on tullut 32 tkm ja tankki on usein ollut alle puolitäynnä. Kulutuksessa en ole havainnut muutosta.
      JK: Ennen tuli syksyisin kaadettua pullo tai pari Masinol Kattia tankkiin mutta se on jäänyt poikkeen, ilman ongelmia, liekkö sitten ollut aina turha aine

      Mites muut "ysäri" ykspistesuihkuilla koslilla ajajat???

      Juu, pienkoneisiin ja yl. perinteisiin kaasutinmoottoreihin pitää laittaa tuota 98E5

      • Margit / TPLs

        siis 32 kilsaa ajettu kahdessa vuodessa?

        Hmm, aika vähällä käytöllä siis ollut


    • yamaha 6

      perämoottoristani kiinnileikkautui runkolaakeri, mutta nythän olikin kyse autoista. eli ajakaa huoletta.

      • DGC

        Oliko epäonninen prutku 2- vai 4-tahtinen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2523
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2031
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1403
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe