Miksi juhannuksena pitää ryypätä?

Esko N

Minusta sima olisi paras juoma. Mikä sinusta?

25

397

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä join sen nimistä ku Skumppa. Ja ihan lähiruokaa. Hyvää oli kun sampanjavispilällä hieman vispasin enimmät poreet pois. Ihana pakata suloinen pieni rottinki-kuohuviini-piknik-kori, siihen pari lasia ja pari Skumppaa ja sit rannalle ja mökille...hyvän ystävän tai rakastetun kanssa.

• Kautta aikojen ihminen on pyrkinyt huumaamaan itsensä. Kasvattamaan mielihyvän tunnetta ja mikä ettei jos ei liiallisuuksiiin mene. Sima on hyvää, niin myös olut, viini, liköörit nam! Ja vesi kaikkein paras juoma, käy tilanteeseen kuin tilanteeseen.

Juhannuksena halutaan pitää hauskaa ja alkoholi kohottaa tunnelmaa. Hyvä seura, hyvää ruokaa kera hyvän viinin. Se se on jotain ;)

• Enpäs tiiä, kun en ryypännyt Juhannuksena. Laiskottelin vaan kotona ilman mitään kekkereitä, viiniä tai edes hyvää seuraa. Join mehua ja lenkkeilin aivan kuin muinakin vapaapäivinä. Kyllä viini ja hyvä seura joskus harvoin sopii, kunhan ei tavaksi tule :) Kahvit hyvässä seurassa on mielestäni viiniäkin parempaa.

• lejanna

Vettä pitää juoda, että pysyy munuaiset kunnossa.
      Ei ole veden voittanutta.
      .

• Olin valmistautunut Juhannukseen muutamalla paketilla mundoa ja tosca kakuilla. Toisin kuitenkin kävi.
      Suomalainen juhannusperinne alkoholilla terästetystä juhannuksesta on liian syvään juurtunut ja sitä pitäisi ehkä ihan tietoisesti yrittää muuttaa, tai typerä perinne tulee jatkumaan.

• Eihän ole pakko ryypätä, kuka siihen pakottaa ? Kaveri tarjosi saunaoluen ja iltakävelyllä ja istuskellessa meni 1/2 litraa hyvin lantrattua jotain. Siinä oli tämän Juhannuksen juomingit.

Enempi harmittaa kun tuli syötyä pullaa ja jätskiä ihan liikaa. Tytär osti Goji-marjoja naposteltavaksi. Eka kertaa maistoin ja hyviä olivat (kuivattuja). Niitä on mukava pureskella kun tekee "jotain" mieli.

• Siviä Sammalkatto

Mitä tähän nyt uskaltaa vastata? Pitää olla aloituksen henkinen vastaus, ettei sitä sensuroida pois. Mä yritän kumminkin antaa salonkikelpoisen vastauksen.

Sima on sitten hyvää. Tulee niin lapsuus mieleen. Maailma on sen jälkeen mennyt ihan kauhiaksi. Vähän ihmetyttää, kun ihmiset eivät tee mitään muuta kun juopottelevat ja sitten humalapäissään rietastelevat.

Kelpaako?

• soucoupe volante

Jopas sä oletkin siviä, eikö ihmiset muuten rietastele kuin humalapäissään?

• Siviä Sammalkatto
        soucoupe volante kirjoitti:

Jopas sä oletkin siviä, eikö ihmiset muuten rietastele kuin humalapäissään?

Rietastelee kaikenaikaa ja kaikkialla: mummo saa, mirri saa. Milloinkahan muutkin saa? Meno vaan pahenee juhannuksena ja viinan kanssa.

• merja007

Juhannussima, no sehän sopis juhannukseen:)

• ...

No ei koskaan ole mikäään pakko juopotella. Joskus jäänyt itelläkin väliin. Kossu on hyvää ja täyttä paskapuhetta, että joku mieluummin juo simaa gtillimakkaroiden kanssa ja saunan päälle, kun kaljaa, Kukaan aikuinen juo simaa, eikä ainakaan juhannuksena.

=DW=

• Ainajaiankaikkisesti

Saattaa olla ihan "paskapuhetta" että "joku juo mieluummin simaa" mutta kossuun en koske eikä se ole edes hyvää muuta kuin lääkkeeksi tai puhdistus- eli desinfiointiaineeksi tai kakkumausteeksi.

Grillimakkaaraakin syön harvoin, mutta juhannusruuan paras palanpainike on punkku tai skumppa.

• abeille

Mää join olutta, vichyvettä, kahvia ja kraanavettä.
      Mun mielest jokainen saa juoda niin paljon kuin vatta vetää.

• Ei mulle kukaan ole tullut sanomaan, mitä minun pitäisi juhannuksena tehdä.

Sima on ihan jees juoma, jos se on käytetty riittävän kirpakaksi ja kuivaksi. Siitä päästiinkin parhaaseen juomaan. Pitää olla kielellä kirpistelevää kuplaa, eikä saa olla makeata. No paras juoma on tietenkin kuivanpuoleinen kuohuviini tai hellejuomaksi sopiva helmeilevä rosee-viini jääkylmällä kivennäisvedellä ja jäillä jatkettuna. Saunaan kuitenkin se kuohuviini hyisen kylmänä.

• dialogi vai julistus

Eiks alottaja osallistu omaan aloittamaansa keskusteluun?

• kawe

Nuo Sednan juomat sopii minullekin. Skumpalla aloitettiin aattona ja viiniä ruuan kanssa, sitten lipunnoston vaiheessa malja Suomen lipulle. Joukossa on nyt yksi henkilö josta on tullut absolutisti, jotenkin syyllinen olo tuli.....
      Tosin juon just noita kevyitä vain, ei tarvi kärsiä krapulaa.
      On olemassa ihmisiä joille alkoholi ei vaan sovi, juuri he ottavat ja muut saa sitten varoa miten pitää olla ettei ko. aloita rähinöitä. Kirjoitan kokemuksesta, joka jatkui eräässä työpaikassa monta pikkujoulua ym. tilaisuutta.

• Juhannusaattoaamusta paras juoma oli vesi, sitten kahvi. Taas vesi, sitten kahvi. Ja taas... Sitten juhannussaunassa paras juoma olikin olut, ihan tavallinen. Saunan jälkeen oli paras juoma kahvi. Hetken päästä oli paras juoma Karjalan Terva. Sitten olikin paras juoma ihan vaan tuollainen Claymore, tai ei kai sitä nyt enää voinut juomaksi sanoa, sen verran vahvaa.
      Ei juhannuksena pidä ryypätä, juhannus on vain yksi tekosyy ryyppäämiseen. Silloinhan kaikki ryyppäävät ja ja siis voi ryypätä hyvällä omalla tunnolla. Tai sitten ei.

• 67-v

Ei ole pakko.

Minulla oli ensimmäinen, alkoholiton juhannus noin 5-kymmeneen vuoteen.

Kyllä se tissuttelu on ollut ns. sosiaalista laatua.
      Muinaisuudessa telttaamassa, sittemmin jonkun tuttavan mökillä, välillä, useana vuotena kakkosasuntomme kattoterassilla ennen kokkoristeilyä, jälleen mökkijuopottelua.
      Sveduvuosina jossakin suomalaisten juhannuskemuissa alkuvauhdin jälkeen pieni viskipullo taskussa ja olutta autossa.

Mutta tämä juhannus, täysin alkoholitta.
      Puitteet olivat niin ankeat ettei alkoholi käynyt mielessänikään.

• Meriläinen

Pitääkö eli pitikö?
      Emmie ainaskaan, jos nyt ei vettä ja kahvia lukuun oteta.
      Monen monta Juhannusta on mennyt ihan ryyppäämäti.

• __O__

Niin, miksi pitää? Nuorena minustakin tuntui, että oli suorastaan pakko, se vain kuului asiaan. En kysellyt miksi. Nyt vuosikymmeniä raittiina oltuani en vieläkään tiedä miksi. Tiedän vain ettei minun itseni enää tarvitse!

• Tuli tuolloin ajettua toistatuhatta kilometriä joten ei siinä suuremmin juopoteltu. Vichyä, cokista ja sen sellaista siinä ajon lomassa meni.

Juopottelu on niiden ihmisten tapa viettää juhlapäiviä jotka eivät joko tunne tai kunnioita niihin liittyviä traditioita.

• näin on!

Tuo ryyppääminenhän on osa suomalaisuutta ja isänmaallisuutta.

• kawe

Suomalaisuutta ja isänmaallisuuttako, en nyt rinnastaisi....
      Suomalaisuutta on sisu, siniset silmät ja luotettavuus,.....
      Isänmaallisuutta halu suojella kotimaata, kieli ja lippu, työ jota teemme yhteiseksi hyväksi.
      esimerkkeinä........
      Meillä suomalaisilla on *tapakulttuurimme johon kuuluu juominen, ns. sallitaan julkisesti Juhannuksena ja Vappuna, *myönnän tiukasti juurtuneena.

• ryypätään

Suomalaiselle miehelle pitää aina olla ryyppäämiseen syy. Juhannuksen ohella muita yleisesti hyväksyttyjä syitä on mm. vappu, pikkujoulu, lauantai, sauna, kiukkuinen akka, yleinen v…tus, työ jne

• Kaikkieivätryyppää

Jotkut luulevat että on pakko ja kuvittelevat että kaikki ryyppäävät. Oletan että sellaiset ovat eläneet tynnyrissä tai kellarissa eivätkä tiedä maailman menosta mitään.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4807
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      188
      2168
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1812
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      175
      1445
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1351
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      20
      1279
    7. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      30
      1223
    8. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1116
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      315
      1068
    10. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      1013
    Aihe