Kuka kehtaa myöntää; köyhyys on eristänyt, myös koska entiset ystävät eivät halua tavat.
- Et ole kyennyt osallistumaan aikaisempiin yhteisiin rientoihin, se yksi pieni raha puuttuu.
- vaatteesi ovat epämuodikkaita ja nukkaviruja et enää sovi joukkoon.
- ystäväporukka kulkee paikoissa jossa on matkakulut pääsymaksut ostotarve jo matkakulut ylittävät budjettisi.
- Et kykene kutsumaan vastavierailulle, tarjottaviin uppoaisi useamman päivän budjettisi
- alat olemaan ulkopuolinen et saa seurattua enää samoja asioita heidän kanssaan
- leikinlasku ihmisten mausta tavoista ja selkeästi varattomuudesta ei naurata ja tuntuu typerältä. (ennen pidit sitä osana kyseisen huulenheittäjän persoonaa)
- keskustelut joissa suunnitellaan hankintoja, ihaillaan luksustuotteita, sovitaan matkoista ja menoista jättävät Sinut syrjään..
Missä muussa varattomuus ( säännöllinen käyttövara) luo rajan entisiin ja ainoisiin ystäviin ja tuttaviin?
Kuka myöntää köyhyyden eristävän?
16
267
Vastaukset
- vain rikkaat ja kaun
Minä olen tämä entinen ystävä. En viitsi kuunnella köyhän marinoita kun mihinkään ei ole varaa ja kuunnella kateellisia lohkaisuja uusista vaatteista/tavaroistani. Jos ainoa asia on oma tyhjä napa niin itseään saa syyttää. Turha kadehtia muita kun voi itsekin mennä töihin ja ansaita, mutta jos ei viitsi vaivautua niin eipä kuulu ystäväpiiriinikään.
- Sinä ressukka
Kerrot täällä kirjoittelijoiden tason enemmän kuin nuo heinänsyöjät. Tekstistäsi lukee; et koskaan ole muiden, et edes itsesi Ystävä.
Olisi hiljainen palsta, jos virallinen köyhyysraja 1100€/kk olisi kriteeri kirjoittaa tänne.
Harmi, täällä kun pitäisi kirjoitella: ELÄMÄSTÄ köyhyysrajalla.
Mutta aina on tiedetty, köyhyyttä on erisyistä ja monenmoista, hyvin toimeentulevan kateus ja kalvaminen köyhempäänsä, on säälittävää raukkamaista ja halveksittavaa. Sinä ressukka kirjoitti:
Kerrot täällä kirjoittelijoiden tason enemmän kuin nuo heinänsyöjät. Tekstistäsi lukee; et koskaan ole muiden, et edes itsesi Ystävä.
Olisi hiljainen palsta, jos virallinen köyhyysraja 1100€/kk olisi kriteeri kirjoittaa tänne.
Harmi, täällä kun pitäisi kirjoitella: ELÄMÄSTÄ köyhyysrajalla.
Mutta aina on tiedetty, köyhyyttä on erisyistä ja monenmoista, hyvin toimeentulevan kateus ja kalvaminen köyhempäänsä, on säälittävää raukkamaista ja halveksittavaa.Se kateus on todellista ja aiheellista, koska köyhällä on aikaa elää itseään ja köyhä kokee itsensä muunkin kuin nimensä, sotunsa, ammattinimikkeensä ja palkkalukemansa kautta.
Mikä on sen kadehdittavampaa kuin ihminen joka on itsensä?- metall-leidi
Sinulle entinen ystävä voin sanoa, että ylpeys käy lankeemuksen edellä.Silloin kun meikäläistä elämä koetteli ja kovasti olin köyhä, velkainen ja työtön niin kylläpä ystäväpiiri harventui.Jyvät erottuivat akanoista
Kaikeksi pahaksi onneksi , mikä nykyään katsotaan melkein rikolliseksi olen lihava, mutta muutama tosi hyvä , todellinen ystävä mulla on ja se on rikkautta.
En oikeastaan välitäkään itseään täynnä olevista , pinnallisista ystävistä joilta puuttuu täysin myötätunto.
Kävi niin että paria pahinta ilkkujaa ja töihin patistelijaa tulivat saneeratuksi ulos työpaikalta juuri sopivasti "yli-ikäisenä" ja minä onnistuin saamaan työpaikan jossa olen edelleenkin.
Sanoisin taas, että itseään täynnä, ymmärtämättömillä ihmisillä on ainoa asia ja lähinnä se oma tyhjä napa.
Eihän sitä voi pinnallinejn ihminen ymmärtää, että ihmistä masentaa jos ei ole töitä ja joutuu koko ajan tinkimään ihan kaikesta.
Minä olen pistänyt hyvän kiertämään ja pyytänyt vuorostaan jotakin köyhempää kaveria leffaan tai konserttiin tai kutsunut kotiin ja laittanut ruokaa ja tarjonnut viiniä.
En tarkoita, että pitää ylläpitää , mutta jos olen viehättynyt jonkun seurasta niin voin minä sitten maksaakin vaikka sisäänpääsyn ja vakuuttaa ystävälle, että tästä ei kannata tuntea syyllisyyttä jos ei itse pysty maksamaan takaisin eli joskun pistouvaan ilman mitään vastapalvelu velvoitetta. - Multa hammas
Kukkomies kirjoitti:
Se kateus on todellista ja aiheellista, koska köyhällä on aikaa elää itseään ja köyhä kokee itsensä muunkin kuin nimensä, sotunsa, ammattinimikkeensä ja palkkalukemansa kautta.
Mikä on sen kadehdittavampaa kuin ihminen joka on itsensä?Noinhan se on.
Työn kautta menestyjät ova kateellisia niille, joilla ei ole töitä.
He ovat kateellisia siitä, kun heillä ei ole vapaa-aikaa.
Silloin, kun tuttavia joskus tapaa, niin he puhuvat yleensä työasioista.
Ja joka kerta on kiire, eikä vapaa-aikaa tunnu olevan.
Yleensä työssäkäyvät valittavat, ettei ole rahaa.
Silti matkustetaan lomalle, jonnekin etelään ja kun tullaan lomalta, niin sitten valitetaan, että nyt pitää taas kukkaron nyörejä kiristää, kun loma nieli taas niin ja niin paljon rahaa.
Köyhät ovat rikkaampi vapaa-ajan suhteen, köyhällä jää aikaa elämiseen.
Rikkailta elämä kuluu rahan ansaitsemiseen. Vaikka rahaa olisi tarpeeksi, niin rikkaat eivät tyydy siihen mitä heillä jo on, vaan kahmivat lisää.
Mitä iloa on suurista rikkauksista, koska ihminen voi kuolla milloin hyvänsä.
Ei elämää rahalla pysty pidentämään.
- nuukuus kunniaan
Hädässä ystävä tutaan.
"Entiset ystäväsi" vaikuttavat pinnallisilta ja tympeiltä. Leikinlasku ihmisten varattomuudesta ja "luksustuotteiden" ihailu sekä vaatteiden arvostelu paljastavat "ystäviesi" moukkamaisuuden ja nousukasmaisuuden.
Hanki sellaisia ystäviä, jotka voit itse hyväksyä ja jotka hyväksyvät sinut.- kuolema korjasi
Ketjuihin ei ole tarkoitus kirjoittaa ROMAANIA.
Tuon leikinlaskun kokeneet ja tietävät ymmärtävät mitä sanoin. Nukkavirun rajalla pukeutuva on köyhä ja se alkaa paistaan läpi vanhamuoti jne. Siinä nostetaan omaa erinomaisuuttaan hyvää makua jne.
Ja kyllä. Tuo ahkerin huulenheittäjä kuoli 56v. äkilliseen sappitulehdukseen. Ei ihme niin se sappi kiehui kaikesta sosiaaliturvasta. Ehti säästää itselleen eläkettä 17-56 vuotiaaseen säännöllisistä palkkatuloista.
Siellä ne kasvaa korkoa korolle Eläkerahastoissa...
- 11 vuotta tuloköyhä
jouduin eläkkeelle ja eläkkeeni on 43 % palkastani 774 €/kk.
Ansaitsin tuota 31 vuotta.
Eli asiasta et mitään tiedä mutta mielipide ON. No koska ihmiset on tylsiä ja etäisiä olleet aina niin mulle pois toisista ajautuminen on luontaista. Hämmentävämpää on tavata ihmisiä joiden kanssa tulee oikeasti toimeen.
Yhteenkuuluuvus on hyötypohjaista ja jos et ole hyödyllinen seurana niin ei sinua mihinkään tarvitakaan.
Köyhien saastainen veljeys toteutuu sitten kun sen aika on, huoli pois. Se on ajatus joka syttyy ja käy ilmeiseksi - ja kuin pimeyden olennot me nousemme yksityisistä haudoistamme vellovaksi aalloksi joka pyyhkäisee kaiken mennessään.- et silleen vaan
No ei ihan noinkaan.
Oli noita ystäviä ja sukulaisia jotka kutsuivat kylään.
Tosin aina oli varattuna minua varten töitä ja ihan suoraan pyydettiin tai kehotettiin niitä tekemän.
Siivoamista; saunat karjakeittiöt Ikkunoidenpesu mattojenpesu vinttien ja vaatehuoneiden pesut ja järjestämiset..Rantasauna oli ihan kiva kohteena uin välillä..
Ruokapalkka eikä kylään edes toivottu muutamaa päivää lyhyemmäksi ajaksi..
Se kun ymmärrettiin on työ ottaa aikansa..
Nyt on terveys mennyt ja hiukset ovat harmaat ja naama ryppyinen ei työtä enää kehdata vaatia, mutta ei kutsuta kylään edes muutamaksi tunniksi.
- Sulla on...
Tyhmiä, itseään täynnä olevia "ystäviä", tai sitten itsessäsi on vikaa. Itselleni on riittänyt kun sanoo että "sori, mulla nyt vaan ei oo rahaa", ja that's it - mukaan olen mennyt, ja aina myös PÄÄSSYT, jos paikka on sopinut kaikille.
Ja mitä väliä vaatteilla on? Sano kaikille että olet opiskelija, tai vaikka opettaja. Saat symptiat heti.
Jos et enää "mahdu" kuvioihin, niin ei "ystäviesikään" tarvitse siis enää mahhtua kuvioihin, jos saat vaikka lottovoiton. - n22w
Olen huomannut, että köyhät joskus myös eristävät itse itsensä. Kun tarpeeksi pitkään on köyhinä oltu, niin ei enää kertakaikkisesti osata ottaa apua vastaan.
Naapurissa asuu todella köyhä perhe (lapsiperhe, vanhemmat pitkäaikaistyöttömiä). Lapsilla on usein puutetta vaikka mistä. En ole ihmeemmin tuon perheen kanssa keskustellut. Lähinnä ollaan vain tervehditty toisiamme kun tavattu, ei muuta.
Ajattelin taannoin jouluna hyvän tahdon eleenä Raamatun sanomaa muistellen viedä heille makeisia ja pikkusiskoni (samanikäinen kuin perheen lapset) hyväkuntoisia vaatteita. Perheen äiti avasi oven, mulkaisi minua vihaisesti kun sanoin haluavani antaa heille joululahjan, otti korin kädestäni ja heitti sen maahan, sekä paiskasi oven perässään kiini.
Kerta kaikesta on pulaa ja naristaan jatkuvasti, ettei mitään edes pientä kivaa elämässä ole, niin miksi ihmeessä apu ei kuitenkaan kelpaa? Tässä sitä itse itseään eristetään yhteiskunnalta. - Näin on
Hommaat uudet ystävät, helppoa kuin heinänteko. Aivan turhaa ruikutusta, mitä sinä niiden kusipäiden perään itket?
- älä tarjoa köyhälle
On erittäin nöytyyttävää ottaa almuja vastaan toisilta. Ei ihme jos köyhä ei ilahdu kun joku yrittää auttaa. Sehän todistaa että muutkin ovat huomanneet alennustilasi.
- Näin on
Mikä helvetin "alennustila"? Niitä on kuule sinuakin varakkaampia ihmisiä, sinä olet heihin verrattuna "alennustilassa"!
Uusia ystäviä saa jos vain haluaa. Jättää vanhat, ei niistä paskiaisista tarvitse välittää.
- jaaa???
Jaa? En halua ottaa aloittajan kirjoitukseen omakohtaista kantaa tms. ole kiinnostunut sikäli erittelemään aloittajan kysymyksiä, mutta kyllä minä ainakin sen uskon, että pienituloisuus ja köyhyys voi joskus myös eristää sosiaalisesti. Joskin köyhyyttäkin ja hyvinkin pienillä varoilla elämistä voi ihminen kestää - luulen(?), jos ihminen tietää tilanteen olevan hetkellinen tai ainakin mahdollisuuksia tulevaisuudessa olevan parempaan ja samatenkin varmaankin ystävät kannattanee jokaisen ihmisen valita sen verran hyvin, ettei liiaksi kaveeraa sellaisten kanssa, jotka katsovat vain ihmisen lompakon paksuuteen.
Minusta Suomen köyhiä kyykytetään aika turhaan.... Suuremmin yhteiskuntaa rasittavat nimittäin kovia lainoja bisneksiinsä (tms. mihin lie) ottavat ja harva puhuu ääneen siitäkään, että moni ulkoisesti ns. "rikas" autot, talot , veneet ja niin edelleen omistava, tai sellaiseksi luokiteltavissa oleva, ei todellisuudessa omista yhtään mitään... Siinä voi kysyä, että kumpi rasittaisi yhteiskuntajärjestelmää ja veronmaksajien yhteistä pussia enemmän: a.) tyyppi joka tekee miljoonavelat suurelta osin yhteiskunnan piikkiin ja jonka firma sattuisi kaatumaan tai työpaikka menemään alta, vaiko b.) tyyppi, joka muutaman kerran elämässään on saanut sosiaaliapuna muutaman sadan euron vaikkapa toimeentulotuen, itsekin maksettuaan yhteiskunnalle veroja ja elettyään muuten täysin rotilla ja järkevästi... Vastaus kysymykseen lienee jokaiselle täysijärkiselle aika selvä.
Voi olla, että osa ihmisistä on niin eriytynyt köyhien ja pienituloisten ihmisten elämästä, etteivät sellaiset ihan aidosti edes käsitä, milllaista on vaikkapa tilanne, jossa joku ei voi aina ostaa ruokakaupasta edes riittävästi ruokaa, että olisi hyvä olla? Ja selväähän se on, ettei kahdella sellaisella aina kai välttämättä ole paljoakaan puhuttavaa keskenään, joista toinen matkustelisi luxus-lomakohteissa ja joista toinen ei voi käydä taloustilanteensa vuoksi juuri missään...Mutta ystävät ovat ystäviä ja jos ihmisellä aitoja sellaisia on, eivät he katso ketään kieroon, aloitajan mainitsemalla tavalla esim.vaatteiden tai sellaisten kautta. Pienivaraisen on opeteltava muunlaiset elämänarvot, kuin materiaalisiin pätemiseen perustuviin seikkoihin liittyvät.
Usein on kai ehkä väärinkin väärin, että jos jollakulla on rahaa niin paljon, että voisi haaskata sitä vaikka mihin turhuuksiin, joista ei edes nauti, jos siitä samasta kankkulan kaivoon haaskatusta joku toinen saisi sillä samalla toiselle pikkurahalla edes siedettävän elämän ja ruokaa, mutta samalla on totta sekin, että usein elämässään menestyvät ne, jotka ovat sisäistäneet että ei mitään saa, jollei ole ahkera, rehellinen ja ennen kaikkea nöyrä.
Luulen, että eniten köyhät kärsivät ulkoapäin tulevista paineista: jos ihmiselle koko ajan osoitetaan, että tämä on epäonnistunut, jollei tällä ole rahaa, niin kai se nakertaa ketä tahansa sisältäpäin ja jos ihminen on heikko tai huonon itsetunnon omaava, voi se syyllistäminen köyhyydestä lamata ihmisen ehkäpä jopa täysin sängyn pohjalle, millä metodilla varmuudella ennen pitkää tippuu yhteiskunnan kelkasta...
Seuransa voi jokainen valita. Se on ikävää, että kaikki eivät arvosta ihmisiä ihmisarvoltaan samanarvoisina omina itsenään. Jos sinua arvostavan kohtaat, sellaisen tunnistat - sanoisin ketjun aloitustekstin laatijalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851384Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231188- 49911
- 70890
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53800Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50776- 56772
- 101741
- 33702
- 60699