Vehmaalaiset auttakkee!

Maa - Tiainen

Voi jospa joku kertoisi minulle mikä on se kasvi/perenna, joka nyt kukkii Vehmaan Lahdingossa Ruotumiehen torpan seinän vierustalla! Tarkoitan sitä valkokukkaista ihanuutta. Se on siinä ihan etupihalla oven lähistöllä!
En tiedä perennosta yhtikäs mitään, mutta äskettäin hankkimani mummonmökin seinustalla on samanlaisia lehtiä omaava kasvi (vain yksi varsi) ja siihen näyttäisi olevan tulossa punertavat kukat. Yksi nuppu on jotenkuten aukeamassa.
Onkohan se joku vanha perinnekasvi, semmoinen joita nykyään kutsutaan myös maatiaisperennoiksi?
Kameraa minulla ei ollut mukana, kun "hiiviskelin" eilen Vehmaan museon ja Ruotumiehen torpan nurkissa, joten en pysty nyt muuta kuin toivomaan että joku tietäisi mitä kasvia tarkoitan.
Olisin hyvin kiitollinen tiedosta! Tahtoisin mökilläni säilyttää kaiken jo siellä valmiiksi kasvavan. Ajattelin myös hankkia sinne vain ja ainoastaan vanhoja "alkuperäisiä" kasveja. Sopisivat niin hyvin sinne ja ne kun ovat usein niitä kaikkein kestävimpiä lajikkeita.

9

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvaus täältä
      • Maa - Tiainen

        Luulisin ettei arvauksesi tuottanut toivottua tulosta.
        Aloituksessani muistin kasvien sijainnin väärin. Oven lähellä on raparperipuska. Nämä mainitsemani perennat ovatkin talon päädyssä.
        Äijä oli ottanut pari kuvaa niistä. Yritän nyt saada yhden linkitettyä tähän mukaan. Kuinkahan käy?

        http://kuvalinkki.com/share.php


      • Maa - Tiainen
        Maa - Tiainen kirjoitti:

        Luulisin ettei arvauksesi tuottanut toivottua tulosta.
        Aloituksessani muistin kasvien sijainnin väärin. Oven lähellä on raparperipuska. Nämä mainitsemani perennat ovatkin talon päädyssä.
        Äijä oli ottanut pari kuvaa niistä. Yritän nyt saada yhden linkitettyä tähän mukaan. Kuinkahan käy?

        http://kuvalinkki.com/share.php

        Mitähän sählään. Paikan nimikään ei menny kerralla eikä toisellakaan oikein. Sehän on tietysti Ruotusotamiehen torppa eikä ruotumiehen torppa. No, kuiteskin:-)


    • ei näkynyt

      En nähnyt linkeistä mitään.

    • äijätiainen

      http://kuvalinkki.com/tnekrS7.jpg

    • Maa - Tiainen

      Niinpäs onkin. Nyt osui oikeaan tarkalleen. Kannattipa taas kysyä. Myskimalvahan se on selvästikin. Ruotusotamiehen torpan myskimalvat vain ovat harvempi kukkaisia. Johtuneeko iästä, kuivuudesta tai mistä lie. Varmaankin ovat paikallaan pinnistelleet ruohikon ja muun seassa jo vuosia, ja edelleen ovat hengissä. Vai onko nykyiset myskimalvat jalostettu runsaskukkaisemmiksi.

      Mielenkiintoista! Kävin just äsken kävelyllä ja näin samoja kukkia tuolla pellon takana ruohikossa. Ihmeellinen valkoinen tupsu (n. 1m x 1m) keskellä ruohikkoa. Nuo nyt äsken näkemäni olivat täynnä valkoisia kukkia. Onkohan ne joutuneet tuonne maansiirron vuoksi vai liekö siinä joskus ollut joku piha. Ympärillä kasvaa mäkitervakkoa, ketoneilikkaa, päivänkakkoroita ja runsaasti monimuotoisia niityheiniä.
      Ihanaa! Pidän mökkini seinustalla olevasta uudesta tuttavuudestani hyvää huolta. Ruohikkoa olen sen ympäriltä varovasti saksinut ja vettä olen antanut. Se rassukka on todella kuivassa paikassa. Tänään se aukaisi kukan. Se on vaaleanpunainen ja perin suloinen.
      Voi kiitos, kun autoit! Laji ei tiettävästi ole mikään kovin harvinaistunut ja saahan sitä vieläkin kaupoista, mutta paljon parempi näin. Tuolla tuo omani on pärjännyt ja taistellut vuosia autiona olleen tuvan seinustalla ja nyt se saa ihkaoman valtakuntansa.
      Gookletanpa heti lisääntymistavoistaan, toiveistaan ja olen tuhannen kiitollinen antamastasi avusta.
      Halikiitos!

    • nyt tieto :)

      Hyvä että kasvisi nimi selvis, myskimalva niinkuin muutkin malvat, ovat vanhoja perinnekasveja, niitä kasvoi joka talossa, nyt ehkä ovat vähän vähentyneet, mutta kauniita ovat.
      Myskimalvasta ei eroon pääse, se siementää ympärilleen pieniä taimia, ei tarvi muuta kuin ihailla :-)

      Kaunista kesää sinulle !

    • Maa - Tiainen

      On jo yhteensä kolme vartta seinustalla. Äijäkin tarkasteli erinäisistä kohteista, että onko se nyt ihan varmasti perinne- ja maatiaiskasvi tuo valokuvaamansa myskimalva. Onhan se! Seuraavaksi äijää huolestuttikin kun sanoit: "Myskimalvasta ei eroon pääse.."! Pelkäsi sen olevan jokin lupiinin, tatarin tms. kaltainen kaiken muun ja alkuperäisen tappaja. Asia on nyt kunnossa ja Äijän nurmikonleikkuut ovat saaneet uutta ulottuvuutta, kun hän väistelee nyt myös myskimalvan kasvupaikkaa:-D. Siinä on minulla kans yksi puutarhan komistus... mikäliemyski...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11313
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3153
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      3004
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2197
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1958
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1805
    7. 93
      1795
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1794
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1768
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1647
    Aihe