Raskausajan diabetes ja mielialalääke ?

Moi,


onko kenelläkään ( VALITETTAVASTI) vielä raskausaikana mielialalääkkeitä käytössä ja todettu sen olevan kohonnut riskitekijä raskausdiabetekseen?

Minulle tämän lääkäri ilmoitti juuri, käytössä ketipinor 150 mg /vrk, vaikuttaa unen saantiin, ja en valitettavasti voi lopettaa seinään tätä lääkettä, vaikka en sairasta sairautta mihin sitä on määrätty.

Olen tosi surullinen, kiukkuinen ja vihainen nyt. Syvä häpeän tunne että täytyy tollasta paskalääkettä vielä syödä.

Raskausdiabetekseen liittyen olen normaalipainoinen, ei ainakaan diagnosoitu pcos:ia ja olen raskaana 7 viikolla. Painoni ei ole vielä noussut, minkä päättelin ihan vyötärö-lantio-mitoista.

Kokemuksia ?

En kiitos haluaisi että loukkaisitte kommenteilla, että satutan vauvaani ketipinorilla. Sillä ei ole todettu haittavaikutuksia sikiöön. Ja todellakin haluan eroon siitä lääkkeestä, mitään muuta syytä sen käyttöön kuin että tarvii saada unta ei ole. Olen vähentänyt 3 vuodessa annosta 77 %.
5128
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 5

Vanhimmat

Siis ymmärsinkö nyt oikein että lääkärisi on sanonut että Ketipinorin käyttö voi olla syynä raskausajan diabetekseen?
Minulle tällaista ei ole kyllä kerrottu, päinvastoin lääkäri sanoi kun kerroin että suunnittelemme raskautta että Ketipinoria voi suht huoletta syödä raskausajan, varsinkin kun minulla niin pieni annostus käytössä iltaisin, jotta saisin nukuttua.

Mutta raskausajan diabetes minulla kyllä todettiin rv28....

Äänestä

Ketiapiini lisää diabetesriskiä, oli sitten raskaana tahi ei. Tämä on ihan tutkittu asia ja sen myöntää lääkkeen valmistajakin. Neurolepteillä on yleensä moinen sivuv.

150 mg:n voi tiputtaa suht nopealla tahdilla saamatta sen kummosempia sivuvaikutuksia.

Äänestä

Minulla oli mielialalääke käytössä osan raskausaikaa, ei kylläkään sama lääke kuin sinulla. Minulle tuli myös raskausajan diabetes. En kyllä ikinä kuullut, että niillä olisi ollut mitään yhteyttä toisiinsa. Jos Ketipianor on psykoosilääke, niin se saattaa vaikuttaa diabetekseen lihomisen kautta (monet psykoosilääkkeethän lihottaa), mutta ei niillä minun tietojeni mukaan ole suoraa yhteyttä.

Äänestä

Tämä on nyt vähän tökerö kysymys mutta onko teillä muita riskitekijöitä kuin ketipinor eli oletteko olleet raskaaksi tullessanne ylipainoisia tai diagnoosi pcos ?

Nimimerkille Tuota : Minulle lääkäri sanoi eilen puhelimessa että riski on kohonnut sekä raskaus diabeteksen että raskausmyrkytyksen saamiseen ketipinorin takia, 150 mg /vrk.


Mä oon nyt tosi kiukkuinen mua joskus hoitaneille psykiatreille kun eivät viittineet tällästäkään mainita. Lääkäri muutenkin sanoi mulle joskus 2008 että luultavasti joudut koko elämäs käyttämään lääkkeitä ja kappas niin niistä lääkkeistä onkin pudonnut yli 3/4 osaa, PÄIVÄÄKÄÄN en ole pudottamista katunut ja päivääkään en ole huonommin pudottamisen takia voinut.

Pääsen noista helvetin ketipinoreista vielä joku päivä ihan kokonaan eroon.

Äänestä

Minulla oli raskauden alussa BMI 25, ylipianoiseksi en itseäni sanoisi (vaatekoko kuitenkin 38).
Nyt raskaana samat vaatteet mahtuu vielä päälle (siis matalavyötäröiset housut ja hameet).
Viimeksi neuvolassa rv32 painonnousu ekasta punnituksesta 5,2kg, eli en ole raskauden aikanakaan lihonnut kamalasti....

Sukurasite on sen sijaan minula aikamoinen, äidin puolelta moni on vanhemalla iällä sairastunut 2-tyypin diabetekseen.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


koushen kirjoitti:

Moi,


onko kenelläkään ( VALITETTAVASTI) vielä raskausaikana mielialalääkkeitä käytössä ja todettu sen olevan kohonnut riskitekijä raskausdiabetekseen?

Minulle tämän lääkäri ilmoitti juuri, käytössä ketipinor 150 mg /vrk, vaikuttaa unen saantiin, ja en valitettavasti voi lopettaa seinään tätä lääkettä, vaikka en sairasta sairautta mihin sitä on määrätty.

Olen tosi surullinen, kiukkuinen ja vihainen nyt. Syvä häpeän tunne että täytyy tollasta paskalääkettä vielä syödä.

Raskausdiabetekseen liittyen olen normaalipainoinen, ei ainakaan diagnosoitu pcos:ia ja olen raskaana 7 viikolla. Painoni ei ole vielä noussut, minkä päättelin ihan vyötärö-lantio-mitoista.

Kokemuksia ?

En kiitos haluaisi että loukkaisitte kommenteilla, että satutan vauvaani ketipinorilla. Sillä ei ole todettu haittavaikutuksia sikiöön. Ja todellakin haluan eroon siitä lääkkeestä, mitään muuta syytä sen käyttöön kuin että tarvii saada unta ei ole. Olen vähentänyt 3 vuodessa annosta 77 %.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu