Kuten otsikosta huomaakin niin minä aulavartijana tienaan kuukaudessa sen 1000 euroa.. Onko ihan normaalia? Ja ne jotka tulevat väittämään tähän, että respassa saa parempaa palkkaa nii kattokaas toi vartiointialan TES uudestaa. Ne on vaihtunu päittäin noi hommat.
Ku alotin vartija hommat vuorot olivat ihan erilaisia ja palkkakin sen mukaista, elikkä ensimmäinen 2 viikon palkka oli pari euroa alle 1000e ja nyt kahen viikon palkka pudonnu 500e ellei pienempäänki??
Onko teidän mielestä oikeudenmukaista että työntekijän työtoivomuksia ei kuunnella?
Olen meinaa työnantajaltani pyytänyt erilaisia vuoroja ja kaikkea on luvattu, mutta nyt ei vastata edes puhelimeen??
Kerran eräältä esimieheltäni tuli komenttia, että: " Olet liian pieni kaupanpuolelle, sinne tarvitaan isoja miehiä." Sovinismia?
Alan olemaan niiiiiiin kyllästynyt tähän turvallisuusalaan että mietin minkä IHMEEN takia tälle alalle edes kouluttauduin 3 vuotta, kun työtehtävät eivät todellakaan vastaa koulutustani.
Löytyykö täältä muita samoin ajattelevia?
Ja ps. pahoittelen tätä avautumis tyyliäni, mutta nyt kismityttää hieman :D
Aula "vartija" tienaa 1000e/kk
7
2663
Vastaukset
- __..__
Niin, no se TES:n kolmostason mukainen noin 1600-1700€ (riippuen lisistä sun muusta) toteutuu toki mikäli niitä työvuoroja on sinulle sen noin 120h tarjolla.
Mikäli syystä tai toisesta et tee täyttä työlistaa, niin totta kai palkka ei ole silloin normaalitasoa. Se on toki yleistä ja valitettavaa että alan työntekijöitä roikotetaan vajailla listoilla, mutta kaipa siihenkin sitten vaikuttaa juuri se työtehtäväsi sekä se aika minkä olet viettänyt ko. firman kirjoilla. Tuskin kovin moni saa täysiä tuntilistoja heti alusta etenkään osa-aikaisella sopparilla, jolla monet aloittavat tämän alan töissä.
Vaikka olisit tasopalkalla nro. 5 töissä, niin et tietenkään voi saada kuin tasan sen summan niistä tunneista mitä teet. Jos lista on vajaa, niin sitten tietenkään se luvattu tasopalkkana ei täysimääräisenä toteudu siltä periodilta vaikka olisi kuinka nelostason tai kolmostason tehtävä.
Puolestaan siihen taasen riittää monia syitä että miksi sinä nyt teet vajaata listaa. On kuitenkin oltava siinä samaa mieltä että esimiehet usein ovat tällä alalla varsin "lupailevaa" sakkia, mutta sitten toteuttaminen onkin jotain ihan muuta. - Aula "vartija"
Tein yhdessä vaiheessa täyttä listaa eli ton 120h 3 viikkoon muttei ikinä palkkani ollut lähelläkään 1700... vaan silloin se oli ehkä sen 1200??
Ja siis tuntini pudotettiin ihan yks kaks ja oon alkanu ja alan vaihdos on käynyt enemmän kuin kerran mielessä.
Ja tää aula homma on muutenkin sen verran "tylsää" ettei sovi minulle ei niin sitten ollenkaan.
Mielummin heiluisin kaupalla kuin istuisin tietokoneella 8 tuntia putkeen joka arkipäivä.
Muttakun ei esimiehet kuuntele niin ei kuuntele.
Minne mun kannattais ehkä ottaa yhteyttä asian tiimoilta osaako kukaan jelppiä?
Siis näistä kaiken luupaavista esimiehistä? - --::__
Veikkaisin että siinä tapauksessa jos käteen jäävä summa on tuota luokkaa niin veroprosentti taitaa ainakin olla kohdillaan.
Toki se kannattaa myös muistaa että aulat eli respat ovat usein päivätyötä kahdeksasta neljään tai niille main, jolloin iltalisiä ei kerry. Eiväthän ne iltalisätkään mitään suuria ole, mutta ihan kohtuullinen lisä siinä vaiheessa jos koko ajan tekee sellaista kohdetta missä vuorot ovat vaikkapa yli kahdeksaa tuntia ja osa tunneista menee iltatyöhön laskettavaan aikaan. Onneksi sinulle ilmeisesti maksetaan koulutuslisää
Itse teen sekaisin iltatunteja sisältävää paikkaria ja välillä päivärespaa työvuorolistassani. Myös viikonloppuja sisältyy tasaisin väliajoin kuvioihin.
Se miten saisit lisää työtunteja voi olla vaikeaa. Se saatko lisää tunteja riippuu suurelti tosiaan esimiehestäsi, väleistä häneen sekä vähän työvuorosuunnittelijastakin. Toisinaan myös voi olla ihan vaan niin ettei vuoroja yksinkertaisesti ole tarjolla missään.
Itsekin aloittaessani törmäsin tähän vaiheeseen jossa alussa oli paljon töitä ja sitten sen jälkeen työmäärä laski. Se kuitenkin jälleen nousi ja on nyt tasaantunut sitä mukaa kun olen talossa ollut. Kieltämättä aulat eivät ole paras mahdollinen toimeentulolähde tällä alalla kohteena, mutta sinne aika usein sijoitetaan naispuolisia työntekijöitä.
Tämän alan eräs rasittavimmista piirteistä on juuri tuo että joutuu elämään aina rahatilanteensa suunnittelun osalta kolmen viikon jaksoissa. Oikeastaan et siis voi täyttä kuukautta ainakaan melko tuoreena työntekijänä suunnitella tai olla siitä ollenkaan varma, sillä osa-aikaisena työntekijänä työtunnit voivat listassa heitellä paljonkin.
Lisäksi nykyään on tietyissä firmoissa myös se ongelma että tekijä saa olla aika pitkään osa-aikaisena (eli tekee jotain sen 80h-120h väliltä) ennen kuin sitten katsotaan luottamuksen täyttyvän sille kuukausipalkkalaisuuden takuulle 120 työtunnista.
Jos hermot ja kukkaro kestää niukempaa kautta, niin kannattaa jutella työtunneistaan pomon kanssa ja odottaa sitä seuraavaa työvuorolistaa. Mikäli sinua sitten vielä roikotetaan osa-aikaisena (4kk:n koe-ajankin jälkeen), niin kannattaa suosiolla harkita alan vaihtoa taikka sitten ihan vaan firman. Pelkona on kuitenkin se että saat jälleen samaa p*skaa eri paketissa.
Eihän tämä kieltämättä helpoin ala ole. Ymmärrän täydellisesti miksi työntekijöiden vaihtuvuus on niin suuri.
Tsemppiä. - _pöljä_
Samoja tuntemuksia myös täältä suunnalta. Respassa istun päivästä toiseen ja välillä vähän myymälän puolellakin.
Palkka on paska ja rahat ei riitä mihinkään. Olen harkinnut myös alan vaihtamista. Ikää on 21 ja alla ainoastaan toisen asteen 3 vuotinen turvallisuusalan perustutkinto ja ei hajuakaan mihin tästä sitten lähtisi seuraavaksi. Tässä respassa istuskellessa on aikaa suunnitella tulevaisuutta.- nainen88t
Alalla tuntuu olevan töitä vain miehille. Itse kävin 40 60 kurssit, mutta työtä ei löytynyt. Muuta koulutusta ja työkokemusta on. Jos olet suorittanut 3 vuotisen tutkinnon, luulisi muutakin työtä löytyvän. Jos uudelle alalle meinaat kouluttautua, kannattaa varoa. ettet tulisi jymäytetyksi. Koulutusala on valtava ja kannattava bisnes ja oppilaat helppoa rahaa.
- __...__
Olet onneksi vielä nuori. Sinulla on aikaa uudelleenkouluttautua vielä useitakin kertoja.
Toivoisin itse kyllä erinäisiltä vartiointiliikkeiltä ja ammattioppilaitoksilta jotain rotia tuohon noiden turvallisuusalan tutkintojen mainostuksiin. Ikävä tosiasia usein nimittäin on, että vaikka sitä hienoksi ja monipuoliseksi kehuttua TVEAT:a, turvallisuusalan perustutkintoa sun muuta käydään hiki hatussa monta vuotta, niin käytännössä joudut ihan samoihin hommiin niihin 40h 60h tyyppien kanssa. Eikä kenestäkään tehdä mitään toimihenkilöä vaikka kuinka olisi TVEAT:n käynytkin.
Kannattaa yrittää hakea jotakin alaa sivuavaa työtä noilla papereilla. Varmasti jotain löytyy ennen pitkää- tai sitten vaihdat johonkin muuhun helpon sisäänpääsyn omaavaan matalapalkka-alaan. - siellä jossain
Aula/respahommissa kuukausittaiset tulot riippuvat paljolti henkilöstä itsestään. Ihan ensimmäisenä on pakko ottaa esiin se fyysinen puoli. Jos olet 160cm/50kg niin et kai tosissasi usko voivasi tehdä muuta kuin istua rauhallisissa paikoissa? Minkäänlaista uskottavuutta tai valmiutta toimia voimankäyttötilanteissa ei löydy jos olet keskimääräistä lyhyempi tai hennompi. Käytös nykyisessä työkohteessa/kohteissa vaikuttaa myös tavallaan tuloihisi, itselleni ainakin tarjotaan lisäkeikkaa usein työtilanteista saatujen kehujen ja fyysisen valmiuden pohjalta (tuuraukset/lisätilaukset) ja palkkani on nettona noin 1600-1950e/kk.
Olen pääsäänöisesti hoitamassa respahommia tuntipalkkaisena, normaalin TES:n mukaisella tuntipalkalla. Pitää vain olla valmis yhdistelemään hälykorvauksia, iltavuoroja, viikonlopputöitä ja joskus olla pitämättä kiinni välipäivistään :) Yksityistilaisuuksien valvontaa, pari henkilösuojauskeikkaakin on tullut tehtyä. Edellisen työvuorolistan aikana (3vko) taisin tehdä 142h hommia. Ei auta valittaa kaikista pikkuasioista, vaan kun teet työsi kunnolla niin se myös huomioidaan. Argumentteihin kokemuksesta ym suhteista voin vain sanoa, että olen ollut alalla vasta noin 10kk ja hyvä kun palveluesimiehen nimen tiedän.
Loppukommentin voisin vielä laittaa, eli vaikka se sovinismilta kuulostaakin, ala on hyvin miehinen, naisille pääsääntöisesti tarjotaan vain "rauhallisia" kohteita (ellei ole paria), ja fyysinen ulkokuorikin ratkaisee. Hintelän tai huonokäytöksisen miehenkään on turha odottaa liikoja (itse 185/85, huikea kaappi...not)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151016Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82913Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839