Renkaan melu Hakka V vs. Energy Saver

tiedoista kiitolline

Hankin tuossa viime viikolla autooni (Skoda Octavia 2,0 tdi combi vm. 08) isommat vanteet ja renkaat. Renkaiksi ostin Nokian Hakka V:t kokoa 205/55R16.
Entiset olivat Michelin Energy Saverit kokoa 195/65R15.
Vaikka odotin että rengasmelu voi kasvaa niin täytyy sanoa että muutos on harmittavan iso. Ajettavuus toki jämäköityi ja rengas on tarkempi ja sporttisempi, mutta rengasmelu kasvoi aika reilusti ja jokainen asfalttisauma ym. epätasaisuudet tuntuvat aiempaa selvemmin.
Kaipailen kommentteja siitä johtuneeko tuo ilmiö pelkästään profiilin madaltumisesta, vai voisiko olla niin että Michelinin Enery Saver vaan on hiljaisempi rengas?
Onko kenelläkään käytännön kokemusta näistä renkaista ja niiden eroista?

Vielä voisi nimittäin asian kohtuullisella summalla korjata, mutta mahtaneeko kannattaa? Tekniikan maailma piti Energy Saveriä hiljaisempana, mutta onko ero sitten kuitenkaan merkittävä?

35

6720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teinimpää alle?

      misukka on hiljainen rengas, muta kyllä tuon koon muutos ratkaisee enemmän meluun.

    • j4åg

      ja veikkaisin et sulla ollu skodan yksi ensiasennus renkaista eli michelin energy.Mikä on ihanerimalli kuin energysaver,se on pehmeämpi,hiljaisempi,ei niin hyvin kulutusta kestävä.Ja muutenkin ne sun energyt on ollu h/t nopeusluokaaa,noita nokian renkaitakin saa h nopeusluokkaa 205/55/16 koossa.ps,en rengasmelultaan hiljaisempaa ole ajanu kuin isän 406 pösö,siinä t nopeusluokan 195/95/15renkaat

      • tiedoista kiitolline

        Kyllä ne oli nimenomaan Energy Saverit. Olin ostanut itse ne edelliseen Skodaan josta sain vaihtaa ne tähän uuteen kuukausi sitten kun tämän hankin.
        Olivat paremmassa kunnossa kuin tämän uuden renkaat.
        Kirjoitin muuten Nokian renkaiden tekniseen neuvontaan jossa olivat sitä mieltä ettei rengasmelu juurikaan alene vaikka vaihtaisi H- nopeusluokkaan.
        Tokihan varma en voi olla oliko se rehellinen vai kaupallinen mielipide. Jos nimittäin nuo renkaat vaihtaa 14 vrk:n sisällä kuten Hakkaturva mahdollistaa, niin ei se tehtaalle ole taloudellisesti mikään kiva juttu!


    • DB

      205/55R16 pienensi renkaan profiilia 1,4 cm. Sen verran vähemmän kumia on siis nyt vanteen alla. Lisäksi renkaan kokonaiskorkeus pieneni hitusen (3 mm) ja leveyttä tuli 1cm lisää.

      Tuntemasi muutos on itsestäänselvyys jo pelkän koon ja profiilin pienenemisen takia, vaikka kyseessä olikin vain 1 tuuma isompi vanne. Vanne suureni, mutta kumin määrä tien ja vanteen välissä väheni. (rengasmerkin ja nopeusluokan vaikutusta on melko vaikea tehdä kvantitatiiviseksi, mutta nekin toki vaikuttavat jotenkin)

      Olisit voinut valita 195/60R16 tai jopa 205/60R16, ja kokoa olisi tullut silloinkin vain 3% enemmän. Se ei olisi ollut liikaa... 5% on maksimi.

      Itse en koskaan pienentäisi auton renkaan kokonaishalkaisijaa alkuperäisestä milliäkään. Ei. Mieluummin pari-kolme prosenttia suurempi.

      • tiedoista kiitolline

        Varmaan puhut asiaa. Mutta enpä millään uskonut että se käytännössä noinkin paljon vaikuttaa! Ja kun tuo 205/55R16 on yleisin ja edullisin vaihtoehto, ja se lukee vieläpä virallisena vaihtoehtona rekisteriotteessa, niin sellaiset tuli otettua.

        Itse mietin tässä sitä että tuo Hakka V on melko jäykkärunkoinen rengas, joten luulisi sen vaikuttavan myös tuohon mukavuuteen/ äänitasoon? Tai sitten olen asian suhteen väärässä. Mutta Misukan Energy Saver on löysempi runkoinen.
        Tiedän sen koska myyjä valotti asiaa kehumalla Hakan runkoa jäykemmäksi, ja tulihan tuo silloin kokeiltua ihan käytännössä venyttelemällä esillä olevia renkaita.
        Voihan se olla että nuo Hakka V XL- mallin kumit on vaan ylimitoitettuja jäykkyydeltään ja kantavuudeltaan tuollaiseen VAG- konsernin perusperheautoon.

        Löytyykö tälle teorialle tukea asiasta enemmän tietäviltä?


      • kokemusta on'
        tiedoista kiitolline kirjoitti:

        Varmaan puhut asiaa. Mutta enpä millään uskonut että se käytännössä noinkin paljon vaikuttaa! Ja kun tuo 205/55R16 on yleisin ja edullisin vaihtoehto, ja se lukee vieläpä virallisena vaihtoehtona rekisteriotteessa, niin sellaiset tuli otettua.

        Itse mietin tässä sitä että tuo Hakka V on melko jäykkärunkoinen rengas, joten luulisi sen vaikuttavan myös tuohon mukavuuteen/ äänitasoon? Tai sitten olen asian suhteen väärässä. Mutta Misukan Energy Saver on löysempi runkoinen.
        Tiedän sen koska myyjä valotti asiaa kehumalla Hakan runkoa jäykemmäksi, ja tulihan tuo silloin kokeiltua ihan käytännössä venyttelemällä esillä olevia renkaita.
        Voihan se olla että nuo Hakka V XL- mallin kumit on vaan ylimitoitettuja jäykkyydeltään ja kantavuudeltaan tuollaiseen VAG- konsernin perusperheautoon.

        Löytyykö tälle teorialle tukea asiasta enemmän tietäviltä?

        Onhan se 205/55-16 erittäin yleinen rengaskoko, mutta alkuperäinen 205/65-15 on kyllä selvästi halvempi ja lisäksi parempi hiljaisempi ajaa.
        Uusien vanteiden ja matalaprofiilirenkaiden hankinta oli siis sekä metelin lisääntymisen että talouden kannalta tyhmää.


      • kokemusta on' kirjoitti:

        Onhan se 205/55-16 erittäin yleinen rengaskoko, mutta alkuperäinen 205/65-15 on kyllä selvästi halvempi ja lisäksi parempi hiljaisempi ajaa.
        Uusien vanteiden ja matalaprofiilirenkaiden hankinta oli siis sekä metelin lisääntymisen että talouden kannalta tyhmää.

        195/65-15...!!!


    • ex ocuttjaaaa

      pitäisit ne 195/65/15 renkaat ocussa,jollet halua sijouttaa/osaa lisä-ääni eristää.Esim nokian i3 195 koos ei ollu liian meluisa ocussa(06 1.9tdi farkku)kitkoilla oli kiva ajaa kevääl,ja kesäkuun alus vasta suvikumit.Tien pinnan vaihteluille arka tuo ocu,normi/hyväl ok,mut huonol jyrisee.Mielstäni teit huonot kaupat jos vileä vanteet lisäks ostit

    • DB

      Rekisteriotteessa merkittyä rengasta max 5% suurempi rengas on sallittu. Rekisteriotteessa taas ei ikinä lue alkuperäistä rengasta suurempaa kokoa, ja siellä nimenomaan lukee ne yleisimmät koot (ellei omitaja ole muutoskatsastuttanut sinne isommat).

      205/55R16 on tosiaankin yleisin rengaskoko kaikista ja siksi useimmiten edullisin, mutta ei ne 195/60R16 tai 205/60R16 ole niin paljon kalliimmat... välttämättä. Riippuu ostajasta.

      Lisäksi, et aluksi maininnutkaan että ne on uudet on XL renkaat. Kantavuutta ei tarvitsisi suurentaa. Skoda Octavia 2,0 tdi combi akselimassa on 1150kg, eli 88 kantavuusluokan renkaat riittäis. Jos ne Michelin ES:t oli 91 kantavuus, kuten epäilen, ja nyt ne Nokian V:t taitaa olla 94, niin kyllähän sitä kovuutta tulee lisää. Siinä jälleen yksi syy. 91 on autollesi sopivin kantavuusluokka.

      Kyllä se ainakin enemmän vaikuttaa tuo tuo nopeusluokka, joka on kaikista marginaalisin.

      • tiedoista kiitolline

        Kiitokset DB! Sinulta tulee hyvää tietoa!
        Itse tosiaan epäilin melun lähteeksi profiilin lisäksi juuri tuota kantavuutta.
        Ne tosiaan tuntuu niin älyttömän jämäkiltä auton alla nuo renkaat.
        Nokian teknisestä neuvonnasta eivät oikein tuohon yhtyneet. Mutta ne varmaan eivät halua että lähtisin renkaita vaihtamaan.

        Taidanpa yrittää Vianorilla käydä neuvottelemassa noiden renkaiden vaihtamisesta. Hakkaturvahan mahdollistaa sen. Vaikka toisaalta nolottaa puljata edestakaisin asian kanssa. Mutta jos asiaan pystyy vielä vaikuttamaan niin mieluummin sitä ajelee seuraavat kolme vuotta hiukan hiljaisemmin ja mukavammin, jos mahdollista. Pitänee kysyä myös sen 205/60 koon hintaa.
        Ja on siinä se hyvä puoli (jos renkaat vaihtaa) että tuleepahan asiaan sitten selvyys. Eli siihen kuinka paljon renkaat vaikuttavat. Eipähän tarvitse jälkeenpäin mietiskellä että olisiko kuitenkin pitänyt...

        Saa nähdä tuleeko kettuilua rengasliikkeellä, vai sujuuko homma luontevasti.


    • DB

      No, jos olisi saanut neuvoa ennen noita rengaskauppoja, niin mahdollisimman kauas Vianorista olisi viisainta suunnata, paitsi jos rahanmeno ei haittaa. Netitse tilatessa säästää ainakin satasen tai parikin, noilla 205/-R16 kooilla. kaikki ei tosin jaksa nähdä sitä vaivaa... ymmärrän kyllä.

      Nokian H mallin 205/60 R16 92H on ainakin saatavilla nettirengas-kaupasta kotiovelle toimitettuna hintaan 400€/sarja, ja siihen asennus vanteelle Suomessa n.60€.

      http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=28716471.136.487&typ=R-141026&ranzahl=4&Breite=205&Quer=60&Felge=16&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=136&sowigan=So

      Vianorilla hinta taisi olla n. 600€ paikkeilla asennettuna. Vai?

      Toinen 205/60R16 kokoinen malli Nokianilta (kun oletan että nyt enää Nokian kelpaa) on Nokian Hakka Green, mutta se on saatavilla vain XL mallisena 96 kantavuudella... joten se Nokian H olisi varmasti mukavampi

      Nokian Hakka Green on kuitenkin saatavilla myös koossa 195/60R16 kantavuudella 89 ja nopeusluookka H:lla. Tämä olisi ehkä kaikista (mukavin) vaihtoehto. Tarkista myyjältä kuitenkin ensin (tai rekisteriotteesta), että tuo 89 olisi akselimassan kannalta sallittu kantavuus.

      • tiedoista kiitolline

        No onneksi tällä kertaa Vianor oli ihan kohtuu hintainen. Siellä sattui olemaan 2 vuotta käytetyt Audin alkuperäisvanteet, jotka käyvät suoraan Skodaan. Niistä maksoin 150e. Ja tuo Hakka V- setti maksoi 450e asennettuna. Lisäksi maksoivat minun vanhoista Energy Saver renkaista 100e (niissä oli 5mm pintaa jäljellä).

        Kyllä minä varmaan joudun heidän kanssaan tuon vaihdon hoitamaan. Se on Hakkaturvan ehdoissa.

        Itse asiassa harkitsen niitä Energy Savereita tilalle. Luulen että voisivat olla hiljaisemmat, ja heillä niitä on.

        Soitin äsken liikkeeseen ja myyjä kysyikin olinko ollut tyytyväinen, johon vastasin että muuten kyllä, mutten melun ja mukavuuden suhteen.
        Myyjä rauhoitteli sanoen että rengas hiljenee 700km ajon jälkeen.
        Nyt olen ajanut noin 250km.
        Siinä on vaan se että silloin niitä ei enää voi vaihtaa, hiljenivät tai eivät.

        Onko tuossa mitään perää että ne hiljenisivät vähän myöhemmin?
        Ja jos hiljenevät niin eron voisi kuvitella olevan olematon, vai?


    • DB

      Ok, Vianoriksi ihan hyvä diilihän tuo sitten oli...

      En ole oikein huomannut, kuullut tai lukenut, että kesärenkaat hiljenisivät mitä pidemmälle niillä ajaa, itseasiassa olen lukenut, että loppua kohden ne olisivat vain meluisammat, mutta mulla onkin omakohtaista kokemusta vain n. 7:n eri merkin n.11:stä eri rengassarjasta, enkä tapaa ajaa sarjaa ihan ns.loppuun asti (viimeisille milleille). Melueroa alun ja keskivaiheen väleillä ei ole merkittävästi ollut. Vain yhdet Nokian kesärenkaat on ollu, i3:t, vuosi sitten, ja ne oli jo alunperenkin todelle hiljaiset uutena. Nehän olikin tottakai yhtä profiilikokoa isommat kuin alkuperäiset (185/60R15 -> 185/65R15).

      No mutta jos sulla on sellainen Hakkaturva niissä, niin vaihda nyt vaan ihmeessä jos yhtään siltä tuntuu. Aivan sama mitä myyjät tuumaa, ne ei ole Vianorin omistajia itse kutenkaan... ei sen pitäisi olla niiltä mitään pois.

    • ez ocuttaja

      eiks noita i3 rinkuloita enää saa??Ne oli ocussa vm 06 alkuperäisiä goodyear eagle nct5 rinkuloita hiljaisemmat,siis 195'/65/15" koossa

      • tiedoista kiitolline

        No nyt pääsi meikäläinenkin auttamaan tiedoillani!
        i3 on nykyään Nokian Nordman SX. Näin olen antanut itselleni kertoa. :)


      • tiedoista kiitolline
        tiedoista kiitolline kirjoitti:

        No nyt pääsi meikäläinenkin auttamaan tiedoillani!
        i3 on nykyään Nokian Nordman SX. Näin olen antanut itselleni kertoa. :)

        No niin!
        Rengasasia eteni sen verran että kävin Vianorilla tänään eikä tarvinnut asiassa riitelemään ruveta. Ihan asiallinen oli suhtautuminen. Myyjä totesi jopa että oikeus ne on vaihtaa jos siltä tuntuu, ja pääasia että olen tyytyväinen. Hyvä näin!
        Sovittiin että ilmoitan päätökseni maanantaina.
        Tässä on nyt kolme vaihtoehtoa:
        1. pitää nuo kumit (205/55R16 Hakka V)- ei houkuttele.
        2. Vaihtaa ne myös Hakka V, mutta kokoon 205/60R16 - pitäisi maksaa vain 20e lisää, mutta kantavuusluokka edelleen se 94 ja nopeusluokka V, joten näinköhän muuttuisivat paljoakaan?
        3. Michelin Energy Saver 205/55R16 91H - lisää 49e, mutta luulen että olisi hiljaisempi. Rengas ei ole ainakaan yhtä jäykkä kuin tuo Hakka V.
        Misukka olisi muuten koossa 205/60R16 niin kallis että pitäisi maksaa168e lisää! Ei taida viitsiä!


      • NettiPentti
        tiedoista kiitolline kirjoitti:

        No niin!
        Rengasasia eteni sen verran että kävin Vianorilla tänään eikä tarvinnut asiassa riitelemään ruveta. Ihan asiallinen oli suhtautuminen. Myyjä totesi jopa että oikeus ne on vaihtaa jos siltä tuntuu, ja pääasia että olen tyytyväinen. Hyvä näin!
        Sovittiin että ilmoitan päätökseni maanantaina.
        Tässä on nyt kolme vaihtoehtoa:
        1. pitää nuo kumit (205/55R16 Hakka V)- ei houkuttele.
        2. Vaihtaa ne myös Hakka V, mutta kokoon 205/60R16 - pitäisi maksaa vain 20e lisää, mutta kantavuusluokka edelleen se 94 ja nopeusluokka V, joten näinköhän muuttuisivat paljoakaan?
        3. Michelin Energy Saver 205/55R16 91H - lisää 49e, mutta luulen että olisi hiljaisempi. Rengas ei ole ainakaan yhtä jäykkä kuin tuo Hakka V.
        Misukka olisi muuten koossa 205/60R16 niin kallis että pitäisi maksaa168e lisää! Ei taida viitsiä!

        Tuossa jälleen yksi hyvä syy olla käyttämättä näennäisesti halvempia nettikauppoja, monessako oli onnistunut renkaiden vaihtaminen katumuksen vuoksi?


      • gkfdgkjdksdgk
        tiedoista kiitolline kirjoitti:

        No niin!
        Rengasasia eteni sen verran että kävin Vianorilla tänään eikä tarvinnut asiassa riitelemään ruveta. Ihan asiallinen oli suhtautuminen. Myyjä totesi jopa että oikeus ne on vaihtaa jos siltä tuntuu, ja pääasia että olen tyytyväinen. Hyvä näin!
        Sovittiin että ilmoitan päätökseni maanantaina.
        Tässä on nyt kolme vaihtoehtoa:
        1. pitää nuo kumit (205/55R16 Hakka V)- ei houkuttele.
        2. Vaihtaa ne myös Hakka V, mutta kokoon 205/60R16 - pitäisi maksaa vain 20e lisää, mutta kantavuusluokka edelleen se 94 ja nopeusluokka V, joten näinköhän muuttuisivat paljoakaan?
        3. Michelin Energy Saver 205/55R16 91H - lisää 49e, mutta luulen että olisi hiljaisempi. Rengas ei ole ainakaan yhtä jäykkä kuin tuo Hakka V.
        Misukka olisi muuten koossa 205/60R16 niin kallis että pitäisi maksaa168e lisää! Ei taida viitsiä!

        Terve!

        Ei pahalla ketään kohtaan mutta minun oma mielipide on että kun hommaa misukat renkaiksi niin eipä tartte katua mitään. Ajan niin työkseni kuin siviilissäkin melko paljon joten pientä kaikupohjaa mielipiteeni tueksi kyllä omaan. Minun omaan pirtaan michelin sattuu kesärenkaissa niin hyvin etten lähde ikinä pelleilemään muilla. Toki nopeus/kantavuusluokka näyttelee roolia myös misukoissa mutta minä sinuna tekisin kaupat misukoista tuolla 49e välillä. Km-tulos ja tasapainotuksen pysyvyys jne on havaintojeni mukaan misukalla omaa luokkaansa. Nokian kuluu nopeammin ja tiedossani on tapauksia joissa tasapainotus on ollut haasteellista nokian kumien kanssa. Talvirenkaina Nokian kyllä edustaa sitten ehdotonta eliittiä mutta se onkin jo toinen juttu...


      • DB
        NettiPentti kirjoitti:

        Tuossa jälleen yksi hyvä syy olla käyttämättä näennäisesti halvempia nettikauppoja, monessako oli onnistunut renkaiden vaihtaminen katumuksen vuoksi?

        No, jos arvostaa tuota mahdollisuutta vaihtaa juuri ostetut renkaat toisiin kun huomaa ettö ne olikin huonot n. sadan (!) euron arvoiseksi, niin onhan se sitten ihan kiva. Kotivakuutuskaan ei tosin maksa niin paljon...

        Kyllä järki-ihminen, jolla on jo kokemusta renkaista tai tietää jo valmiiksi tasan mitkä on ne oikeat, tilaa netistä ja säästää ihan selvää r a h a a.

        Jotkut ei vaan jaksa/osaa kun on muutakin mietittävää, ja menevät Vianorille tms. Se tapa maksaa heille yleensä n.100-300€ per rengas-setti. Fakta. Tutkittu ja koettu on.


      • varaton nettiostaja?
        DB kirjoitti:

        No, jos arvostaa tuota mahdollisuutta vaihtaa juuri ostetut renkaat toisiin kun huomaa ettö ne olikin huonot n. sadan (!) euron arvoiseksi, niin onhan se sitten ihan kiva. Kotivakuutuskaan ei tosin maksa niin paljon...

        Kyllä järki-ihminen, jolla on jo kokemusta renkaista tai tietää jo valmiiksi tasan mitkä on ne oikeat, tilaa netistä ja säästää ihan selvää r a h a a.

        Jotkut ei vaan jaksa/osaa kun on muutakin mietittävää, ja menevät Vianorille tms. Se tapa maksaa heille yleensä n.100-300€ per rengas-setti. Fakta. Tutkittu ja koettu on.

        kyllä ihminen joka on sen verran järkevä, että tietää mitkä renkaat haluaa omiin tarpeisiinsa, osaa sen verran netistä katso paljonko kannataa paikalliseen rengasliikkeeseen maksaa. jos laskee kaikki kulut ja vaivat, niin kyllä joku paikallisista liikkeistä tarjoaa renkaat ihan samaan hintaluokkaan ja voi sitä vaihdon helppoutta. Itse maksan mieluusti muutäman kympin "ylimääräistä" siitä ettei tarvitse roudailla renkaita ympäri kyliä ja etsiä halpaa asennusta ja toivoa, että ovelle ilmestyy oikeat renkaat.


      • DB
        varaton nettiostaja? kirjoitti:

        kyllä ihminen joka on sen verran järkevä, että tietää mitkä renkaat haluaa omiin tarpeisiinsa, osaa sen verran netistä katso paljonko kannataa paikalliseen rengasliikkeeseen maksaa. jos laskee kaikki kulut ja vaivat, niin kyllä joku paikallisista liikkeistä tarjoaa renkaat ihan samaan hintaluokkaan ja voi sitä vaihdon helppoutta. Itse maksan mieluusti muutäman kympin "ylimääräistä" siitä ettei tarvitse roudailla renkaita ympäri kyliä ja etsiä halpaa asennusta ja toivoa, että ovelle ilmestyy oikeat renkaat.

        Niin ihan kiva, ja onneksi olkoon vaan sulle, mutta kyse oli siis väh. satasesta, ei kympeistä. Jos säästö olisi vain pari kymppiä, niin en vaivautuisi mainitsemaan asiasta. Mutta jos parin tunnin työllä säästää satasen, niin kyllä se kannattaa jo ihmisille huomauttaa...

        Onnea ja menestystä rengasliikkeellesi.


      • kallista säästöä?!
        DB kirjoitti:

        Niin ihan kiva, ja onneksi olkoon vaan sulle, mutta kyse oli siis väh. satasesta, ei kympeistä. Jos säästö olisi vain pari kymppiä, niin en vaivautuisi mainitsemaan asiasta. Mutta jos parin tunnin työllä säästää satasen, niin kyllä se kannattaa jo ihmisille huomauttaa...

        Onnea ja menestystä rengasliikkeellesi.

        "Tuo sinun MICHELIN ENERGY SAVER 205/55R16 91H rengassarja maksaisi camskill.co.uk:lta 370€ kotiovelle tuotuna asennukset n. 60€, eli 430€. Laskin, että kertomasi mukaan nuo olivat Vianorilla n. 490€."

        Naapurilta lainattua tekstiä, siis kannattaako lähten netti tilaukseen näillä hinnoilla??? Joskus tulee takuuasioitakin vastaan rengasasioissakin, joten taitaa olla järkevämpi ostaa naapurista.


      • DB
        kallista säästöä?! kirjoitti:

        "Tuo sinun MICHELIN ENERGY SAVER 205/55R16 91H rengassarja maksaisi camskill.co.uk:lta 370€ kotiovelle tuotuna asennukset n. 60€, eli 430€. Laskin, että kertomasi mukaan nuo olivat Vianorilla n. 490€."

        Naapurilta lainattua tekstiä, siis kannattaako lähten netti tilaukseen näillä hinnoilla??? Joskus tulee takuuasioitakin vastaan rengasasioissakin, joten taitaa olla järkevämpi ostaa naapurista.

        Rengaskaupat eivät oikein luista, kun on aikaa kommentoida täällä palstoilla turhia, vai? No, kausi tulee taas n.4-5 kk päästä. Sitä odotellessa voisit opiskella hieman matikkaa... (jos olisit tehnyt sitä koulussa aikoinaan, et ehkä istuisi nyt tyhjässä rengaskaupassa). Tai voihan se tietysti olla että olet lomalla...

        Netissä asiointi ei poista myyjän tai tehtaan vastuuta tuotteesta ja takuita. Viallinen rengashan korvataan. Mielestäni tuo on ihan yhtä varma asia, kuin jos sinunkaltaiselta nyrkkipaja-rengasmyyjältä ostaa. Valita nyt tähän jotain asiantuntevaa, kuinka kukaan maailmassa ei ole yhtä rehellinen kuin joku yksityinen suomalainen rengaspulju. Joopa joo...

        Niin, tuossa kyseisessä tapauksessa säästö olisi "vain" 60€. Se on kieltämättä vähemmän kuin satanen, mutta lähempänä sitä kuin nollaa. Jos tekee vähän työtä itse, tilaus tietokoneelta, ajanvaraus renkaanvaihtoon ja renkaiden nosto autoon (yht. n.1h), niin kyllä se sun tuntipalkan varmasti voittaa. (kk ansio tuolla 60€ tuntipalkalla, 40 tuntinen viikko, on 48000€/kk, verojen jälkeen!). Paljonko tuntipalkkasi on? Siinäpä nimittäin vasta olisikin tunti työntekoa, joka todella kannattaisi.

        Tietysti sinähän maksat tuon 60€ sillä ajatuksella, että se on eräänlainen vakuutus, mutta se on yksi seitsemäsosa koko rengassarjan hinnasta (tässä tapauksessa Vianorilla 430€, kun rengastöille on merkkiliikkeen takuu erikseen). Maksatko matka- ja kotivakuutusta myös aina yhden seitsemäsosan koko hinnasta? Vakuutusyhtiölläsi taitaa mennä hyvin.

        Michelin ei ole edes paras rengas jossa säästää, kun se on usein nettirengaskaupoissa hieman "normaalihintaisempi". Pirelli, Dunlop ja Goodyear, sekä muutamat muut hyvälaatuiset rengasmerkit, kuten esim. Uniroyal ja Toyo, joista moni ei tiedä kun ei vaivaudu miettimään, tai tutkimaan, ovat jo selvästi halvempia, kuin sinun rengaspuljussasi. Lisäksi, valikoima on aivan eri luokkaa, paljon laajempi malli- ja kokovalikoima, ja suurempi määrä eri merkkejä edustettuna. Edelleenkin, säästöä syntyy helpostikin 100€, ja paljon enemmänkin isommilla rengaskooilla.

        Mutta ymmärrän kyllä että sun päätä ei tässä asiassa käännetä. Sä olet nyt päättänyt aivan saletista ja vaikka väkipakolla maksaa ihan miten paljon tahansa joku kotimainen rengasmyyjä vaan pyytää renkaista, joita se kertoo sun tarvitsevan. Suomalaisella sisulla läpi harmaan kiven sä aioit maksaa ja maksaa kunnes kaikki Suomen rengaskauppiaat voivat listautua pörssiin. Mitään et aio tehdä itse, etkä pätkääkään miettiä miten voisit säästää.

        Hyviä rengaskauppoja vaan kaikille, netissä tai "paikanpäällä".


      • DB
        DB kirjoitti:

        Rengaskaupat eivät oikein luista, kun on aikaa kommentoida täällä palstoilla turhia, vai? No, kausi tulee taas n.4-5 kk päästä. Sitä odotellessa voisit opiskella hieman matikkaa... (jos olisit tehnyt sitä koulussa aikoinaan, et ehkä istuisi nyt tyhjässä rengaskaupassa). Tai voihan se tietysti olla että olet lomalla...

        Netissä asiointi ei poista myyjän tai tehtaan vastuuta tuotteesta ja takuita. Viallinen rengashan korvataan. Mielestäni tuo on ihan yhtä varma asia, kuin jos sinunkaltaiselta nyrkkipaja-rengasmyyjältä ostaa. Valita nyt tähän jotain asiantuntevaa, kuinka kukaan maailmassa ei ole yhtä rehellinen kuin joku yksityinen suomalainen rengaspulju. Joopa joo...

        Niin, tuossa kyseisessä tapauksessa säästö olisi "vain" 60€. Se on kieltämättä vähemmän kuin satanen, mutta lähempänä sitä kuin nollaa. Jos tekee vähän työtä itse, tilaus tietokoneelta, ajanvaraus renkaanvaihtoon ja renkaiden nosto autoon (yht. n.1h), niin kyllä se sun tuntipalkan varmasti voittaa. (kk ansio tuolla 60€ tuntipalkalla, 40 tuntinen viikko, on 48000€/kk, verojen jälkeen!). Paljonko tuntipalkkasi on? Siinäpä nimittäin vasta olisikin tunti työntekoa, joka todella kannattaisi.

        Tietysti sinähän maksat tuon 60€ sillä ajatuksella, että se on eräänlainen vakuutus, mutta se on yksi seitsemäsosa koko rengassarjan hinnasta (tässä tapauksessa Vianorilla 430€, kun rengastöille on merkkiliikkeen takuu erikseen). Maksatko matka- ja kotivakuutusta myös aina yhden seitsemäsosan koko hinnasta? Vakuutusyhtiölläsi taitaa mennä hyvin.

        Michelin ei ole edes paras rengas jossa säästää, kun se on usein nettirengaskaupoissa hieman "normaalihintaisempi". Pirelli, Dunlop ja Goodyear, sekä muutamat muut hyvälaatuiset rengasmerkit, kuten esim. Uniroyal ja Toyo, joista moni ei tiedä kun ei vaivaudu miettimään, tai tutkimaan, ovat jo selvästi halvempia, kuin sinun rengaspuljussasi. Lisäksi, valikoima on aivan eri luokkaa, paljon laajempi malli- ja kokovalikoima, ja suurempi määrä eri merkkejä edustettuna. Edelleenkin, säästöä syntyy helpostikin 100€, ja paljon enemmänkin isommilla rengaskooilla.

        Mutta ymmärrän kyllä että sun päätä ei tässä asiassa käännetä. Sä olet nyt päättänyt aivan saletista ja vaikka väkipakolla maksaa ihan miten paljon tahansa joku kotimainen rengasmyyjä vaan pyytää renkaista, joita se kertoo sun tarvitsevan. Suomalaisella sisulla läpi harmaan kiven sä aioit maksaa ja maksaa kunnes kaikki Suomen rengaskauppiaat voivat listautua pörssiin. Mitään et aio tehdä itse, etkä pätkääkään miettiä miten voisit säästää.

        Hyviä rengaskauppoja vaan kaikille, netissä tai "paikanpäällä".

        Mistä lie tuo 48000€ yhtäkkiä tuli kun piti kirjoittaa että 10000€...


      • elämää suurempi asia
        DB kirjoitti:

        Rengaskaupat eivät oikein luista, kun on aikaa kommentoida täällä palstoilla turhia, vai? No, kausi tulee taas n.4-5 kk päästä. Sitä odotellessa voisit opiskella hieman matikkaa... (jos olisit tehnyt sitä koulussa aikoinaan, et ehkä istuisi nyt tyhjässä rengaskaupassa). Tai voihan se tietysti olla että olet lomalla...

        Netissä asiointi ei poista myyjän tai tehtaan vastuuta tuotteesta ja takuita. Viallinen rengashan korvataan. Mielestäni tuo on ihan yhtä varma asia, kuin jos sinunkaltaiselta nyrkkipaja-rengasmyyjältä ostaa. Valita nyt tähän jotain asiantuntevaa, kuinka kukaan maailmassa ei ole yhtä rehellinen kuin joku yksityinen suomalainen rengaspulju. Joopa joo...

        Niin, tuossa kyseisessä tapauksessa säästö olisi "vain" 60€. Se on kieltämättä vähemmän kuin satanen, mutta lähempänä sitä kuin nollaa. Jos tekee vähän työtä itse, tilaus tietokoneelta, ajanvaraus renkaanvaihtoon ja renkaiden nosto autoon (yht. n.1h), niin kyllä se sun tuntipalkan varmasti voittaa. (kk ansio tuolla 60€ tuntipalkalla, 40 tuntinen viikko, on 48000€/kk, verojen jälkeen!). Paljonko tuntipalkkasi on? Siinäpä nimittäin vasta olisikin tunti työntekoa, joka todella kannattaisi.

        Tietysti sinähän maksat tuon 60€ sillä ajatuksella, että se on eräänlainen vakuutus, mutta se on yksi seitsemäsosa koko rengassarjan hinnasta (tässä tapauksessa Vianorilla 430€, kun rengastöille on merkkiliikkeen takuu erikseen). Maksatko matka- ja kotivakuutusta myös aina yhden seitsemäsosan koko hinnasta? Vakuutusyhtiölläsi taitaa mennä hyvin.

        Michelin ei ole edes paras rengas jossa säästää, kun se on usein nettirengaskaupoissa hieman "normaalihintaisempi". Pirelli, Dunlop ja Goodyear, sekä muutamat muut hyvälaatuiset rengasmerkit, kuten esim. Uniroyal ja Toyo, joista moni ei tiedä kun ei vaivaudu miettimään, tai tutkimaan, ovat jo selvästi halvempia, kuin sinun rengaspuljussasi. Lisäksi, valikoima on aivan eri luokkaa, paljon laajempi malli- ja kokovalikoima, ja suurempi määrä eri merkkejä edustettuna. Edelleenkin, säästöä syntyy helpostikin 100€, ja paljon enemmänkin isommilla rengaskooilla.

        Mutta ymmärrän kyllä että sun päätä ei tässä asiassa käännetä. Sä olet nyt päättänyt aivan saletista ja vaikka väkipakolla maksaa ihan miten paljon tahansa joku kotimainen rengasmyyjä vaan pyytää renkaista, joita se kertoo sun tarvitsevan. Suomalaisella sisulla läpi harmaan kiven sä aioit maksaa ja maksaa kunnes kaikki Suomen rengaskauppiaat voivat listautua pörssiin. Mitään et aio tehdä itse, etkä pätkääkään miettiä miten voisit säästää.

        Hyviä rengaskauppoja vaan kaikille, netissä tai "paikanpäällä".

        tais sattua lujaa kun väität toista rengaskauppiaaksi, onko sulla nettimyyntiä?
        Itse en viitsi nähdä vaivaa ja alkaa roudailla renkaita ympäri kyliä, vaan maksan mieluummin muutaman kympin enemmän kun saan renkaat alle kahvikupin juonnin aikana, ei mun elämä ja talous siitä mihinkään muutu, ei varmaan monen muunkaan. Tietysti olen hintatietoinen enkä maksa ihan mitä tahansa renkaista. Ja viallinen rengas on helppo vaihtaa paikallisen liikken hallissa kuin alkaa lähettelemään sitä jonnekkin helvatun kuuseen ja ajelemaan vararenkaalla sen aikaa, uusissa autoissa ei vaan ole vararenkaita ollenkaan.
        Nettikaupassa ei ole kuin hinta mahdollisesti parempi, mutta tätyy olla tosiaan peraukinen ja muutekin sairaan nuuka jos muutaman kympin haluaa säästää ja nähdä ylimääräistä vaivaa sen takia ja renkailla kuintenkin ajetaan keskimäärin useampi vuosi, eli jos siinä säästää kympin pari vuositasolla niin ei siinä tosiaankaan ole mitään järkeä.


    • DB

      Nokianin nettisivujen mukaan Hakka V on saatavilla 205/60R16 koossa kantavuus- ja nopeusluokilla 92V ja 96V XL. Mistä tuo 94V tulee?

      Jokatapauksessa kyllä ne muuttuis mukavammaksi, kun profiilia kasvattaa yhdellä koolla.

      Ihmettelen miksi vaihtoehtoja oli noin vähän, kun Nokianillakin on muitakin renkaita koossa 205/55ZR16, 205/60R16 ja 195/60R16, kuten jo aiemmin kirjoitin?

      (mm. Hakka Green 195/60R16 89H, Hakka Z 205/55ZR16 91W ja )

      Mikään noista vaihtoehdoista ei ole optimi, joka omasta (huom omasta) mielestäni olisi Hakka Green 195/60R16 89H, sikäli kun kantavuus riittää, mutta seuraava paras olisi kyllä mikä tahansa 205/60R16.

      • tiedoista kiitolline

        Toissapäivänä kävin sitten vaihtamassa renkaat.
        Otin Misukan Energy Saverit 205/55R16 91H. Täytyy sanoa että mielestäni vaihdos kannatti!
        Renkaat ovat hiukan hiljaisemmat mielestäni selkeästi mukavamman ja pehmeämmän oloiset auton alla. Toki alkuperäisten 195/65R15 tasolle ei melutaso laskenut, mutta näiden kanssa voi jo elää.

        Vaihtoehtoja ei liikkeessä tosiaan paljoa ollut, ja jos renkaita pitää ruveta tilailemaan niin sitten hinta onkin jo jotain muuta. Ja vaihto piti tehdä 2 viikon sisällä.

        Mutta kiitokset Nokian- renkaille sekä Joensuun Vianorille siitä että homma sujui kivuttomasti. Mitä nyt oli pirun vaikea päättää mitä tekee. :)

        Ehkä ensi kerralla selvitän 205/60R16 vaihtoehdon?

        Toimiiko tuo netistä tilaaminen muuten hyvin? Ja mitä siinä kannattaa huomioida? Onko sieltä tilatut renkaat suht tuoreita?
        Melkoisia kirjainsarjoja ainakin renkaiden perässä on!

        Kiitoksia kaikille tästä varsin asiallisesta keskusteluketjusta! Tuli hyvää tietoa!
        Itse voin todeta että mielestäni Vag- konsernin perusperheautoihin Nokialaisen kesärenkaat eivät ehkä ole paras vaihtoehto. Melko jäykkärunkoisia kun ovat.

        Hyvää kesän jatkoa kaikille!


      • DB
        tiedoista kiitolline kirjoitti:

        Toissapäivänä kävin sitten vaihtamassa renkaat.
        Otin Misukan Energy Saverit 205/55R16 91H. Täytyy sanoa että mielestäni vaihdos kannatti!
        Renkaat ovat hiukan hiljaisemmat mielestäni selkeästi mukavamman ja pehmeämmän oloiset auton alla. Toki alkuperäisten 195/65R15 tasolle ei melutaso laskenut, mutta näiden kanssa voi jo elää.

        Vaihtoehtoja ei liikkeessä tosiaan paljoa ollut, ja jos renkaita pitää ruveta tilailemaan niin sitten hinta onkin jo jotain muuta. Ja vaihto piti tehdä 2 viikon sisällä.

        Mutta kiitokset Nokian- renkaille sekä Joensuun Vianorille siitä että homma sujui kivuttomasti. Mitä nyt oli pirun vaikea päättää mitä tekee. :)

        Ehkä ensi kerralla selvitän 205/60R16 vaihtoehdon?

        Toimiiko tuo netistä tilaaminen muuten hyvin? Ja mitä siinä kannattaa huomioida? Onko sieltä tilatut renkaat suht tuoreita?
        Melkoisia kirjainsarjoja ainakin renkaiden perässä on!

        Kiitoksia kaikille tästä varsin asiallisesta keskusteluketjusta! Tuli hyvää tietoa!
        Itse voin todeta että mielestäni Vag- konsernin perusperheautoihin Nokialaisen kesärenkaat eivät ehkä ole paras vaihtoehto. Melko jäykkärunkoisia kun ovat.

        Hyvää kesän jatkoa kaikille!

        Hyvin tehty. Pääasia on että sait hyvälaatuiset, turvalliset ja sopivat renkaat joihin olet tyytyväinen. Toivottavasti hintakin oli mielestäsi kohdallaan.

        Kyllä, netistä tilaaminen toimii erittäin hyvin. Varsinkin www.camskill.co.uk on toiminut mielestäni erinomaisesti. 10 . Renkaat saapuvat viikossa DHL:n tuomana antamaasi toimitusosoitteeseen (koti,työ, mikä tahansa). Olen tilannut kaksi rengassarjaa sieltä tänä vuonna (195/45R17 ja 205/60R16) ja säästänyt n. 300€ yhteensä näin tekemällä. Asennus vanteelle tasapainotus ja laitto auton alle merkkiliikkeessä suomessa on maksanut 60€/sarja.

        Kirjainsarja/yhdistelmistä ei varsinaisesti tarvitse välittää. Koko (205/55R16), kantavuus (91) ja nopeusluokka (H) määrittää peruskäyttäjän tarpeet ja lakisääteiset vaatimukset. On kuitenkin hyvä tietää, että esim. TL on ihan vaan "tubeless", eli sisäkumiton, normaali autonrengas. C on pakettiauto- ym.käyttöön ja XL tarkoittaa "extraload", eli vahvistettua. Tämä tulikin jo tutuksi. M S takoittaa "mud and snow" ja AS tarkoittaa "all season" eli ne ovat jossain päin maailmaa soveltuvat ympärivuotiseen käyttöön. Ei kuitenkaan Suomen talvessa. RFT tai ROF on "runflat tire" tai "run on flat", joka on siis ns. puhkeamaton rengas, jolla voi rengaspaineen laskiessa ajaa alennettua nopeutta n.100-150km lähimmälle rengashuoltamolle. RFT tai ROF renkaat saisi asentaa vain autoihin joissa rengaspainesensorit ja näyttö. MFS on "maximum flange shield" joka on vannesuoja. BSW on "black side wall" eli ihan vaan että renkaan kyljen merkinnät ovat mustat ja etäältä erottamattomat, kuten normaalisti kaikki autonrenkaat. Vastakohta tälle on WSW, eli "white side wall" jossa on valkoiset kirjaimet, ja/tai valkoinen raita.

        Tuo sinun MICHELIN ENERGY SAVER 205/55R16 91H rengassarja maksaisi camskill.co.uk:lta 370€ kotiovelle tuotuna asennukset n. 60€, eli 430€. Laskin, että kertomasi mukaan nuo olivat Vianorilla n. 490€.

        AutoBildin 6/2010 testivoittaja DUNLOP SP SPORT FASTRESPONSE 205/55R16 91H maksaisi 300€ 60€. Koossa 205/60R16 se olisi 385€ 60€.

        Kyllä netistä tilaamalla voi säästää ihan selvää R A H A A, mutta tuo kahden viikon käytön jälkeen vaihtaminen onkin vaikempaa... parasta olisi silloin siis valita ostoksensa huolella.

        Mitä tulee Nokian renkaisiin, niin ainakin edesmennyt i3:nen saa minulta parhaan mahdollisen arvosanan mukavuuden ja taloudellisuuden suhteen. Jos Hakka Green on yhtään samaa luokkaa, niin se on sitten hyvä hankinta. Liian kova alusta on monen VAG auton kirous, jolloin renkailta vaaditaan jo ihmeitä.


      • itsensä pettäjäkö?
        DB kirjoitti:

        Hyvin tehty. Pääasia on että sait hyvälaatuiset, turvalliset ja sopivat renkaat joihin olet tyytyväinen. Toivottavasti hintakin oli mielestäsi kohdallaan.

        Kyllä, netistä tilaaminen toimii erittäin hyvin. Varsinkin www.camskill.co.uk on toiminut mielestäni erinomaisesti. 10 . Renkaat saapuvat viikossa DHL:n tuomana antamaasi toimitusosoitteeseen (koti,työ, mikä tahansa). Olen tilannut kaksi rengassarjaa sieltä tänä vuonna (195/45R17 ja 205/60R16) ja säästänyt n. 300€ yhteensä näin tekemällä. Asennus vanteelle tasapainotus ja laitto auton alle merkkiliikkeessä suomessa on maksanut 60€/sarja.

        Kirjainsarja/yhdistelmistä ei varsinaisesti tarvitse välittää. Koko (205/55R16), kantavuus (91) ja nopeusluokka (H) määrittää peruskäyttäjän tarpeet ja lakisääteiset vaatimukset. On kuitenkin hyvä tietää, että esim. TL on ihan vaan "tubeless", eli sisäkumiton, normaali autonrengas. C on pakettiauto- ym.käyttöön ja XL tarkoittaa "extraload", eli vahvistettua. Tämä tulikin jo tutuksi. M S takoittaa "mud and snow" ja AS tarkoittaa "all season" eli ne ovat jossain päin maailmaa soveltuvat ympärivuotiseen käyttöön. Ei kuitenkaan Suomen talvessa. RFT tai ROF on "runflat tire" tai "run on flat", joka on siis ns. puhkeamaton rengas, jolla voi rengaspaineen laskiessa ajaa alennettua nopeutta n.100-150km lähimmälle rengashuoltamolle. RFT tai ROF renkaat saisi asentaa vain autoihin joissa rengaspainesensorit ja näyttö. MFS on "maximum flange shield" joka on vannesuoja. BSW on "black side wall" eli ihan vaan että renkaan kyljen merkinnät ovat mustat ja etäältä erottamattomat, kuten normaalisti kaikki autonrenkaat. Vastakohta tälle on WSW, eli "white side wall" jossa on valkoiset kirjaimet, ja/tai valkoinen raita.

        Tuo sinun MICHELIN ENERGY SAVER 205/55R16 91H rengassarja maksaisi camskill.co.uk:lta 370€ kotiovelle tuotuna asennukset n. 60€, eli 430€. Laskin, että kertomasi mukaan nuo olivat Vianorilla n. 490€.

        AutoBildin 6/2010 testivoittaja DUNLOP SP SPORT FASTRESPONSE 205/55R16 91H maksaisi 300€ 60€. Koossa 205/60R16 se olisi 385€ 60€.

        Kyllä netistä tilaamalla voi säästää ihan selvää R A H A A, mutta tuo kahden viikon käytön jälkeen vaihtaminen onkin vaikempaa... parasta olisi silloin siis valita ostoksensa huolella.

        Mitä tulee Nokian renkaisiin, niin ainakin edesmennyt i3:nen saa minulta parhaan mahdollisen arvosanan mukavuuden ja taloudellisuuden suhteen. Jos Hakka Green on yhtään samaa luokkaa, niin se on sitten hyvä hankinta. Liian kova alusta on monen VAG auton kirous, jolloin renkailta vaaditaan jo ihmeitä.

        olet säästänyt mielestäsi kolme sataa kahdesta rengassetistä, oleko varma? Vertasit ilmeisesti rengasliikkeiden pyyntihintoihin ilman tinkimistä ja soittoa muutamaan liikkeseen.


    • Melupesa

      Nämä skotaloodat ovat pahimpia melupesiä, mitä on autoiksi valmistettu. Ei auta mitkään renkaat, vain auton vaihto.

      • tiedoista kiitolline

        Ei Skodat mitenkään erityisen meluisia ole. Äänitaso on samaa luokkaa emomerkin (eli volkkarin) kanssa. Saman konsernin Seat Altea XL on esimerkiksi selvästi meluisampi, kuten myös Ford Focukset (uudesta en tiedä).

        Rengasäänille on näemmä vähän arka. Mutta nytpä tiedän millaisia renkaita kannattaa suosia ja millaisia välttää.
        Ja mieluummin ostan laadukkaan ja hyvin ruostesuojatun auton, kuin maksan itseni kipeäksi jostain hiljaisemmasta, tai että tuskailisin joidenkin ranskalaisten kanssa.

        Mutta mielipiteitä ja autojahan on joka makuun! :)


    • MF35

      195/65 R15 91 T Michelin Vianorilla 512 € alle laitettuna.
      195/65 R15 91H Michelin Energy Saver autoliikkeessä 360 € alle laitettuna.

      Tuli tilattua soveltuneeko autoon Toyota Verso 1,8 2002. Alkuperäisrenkaana on 195/60 R15 88V Bridgestone. Menikö valinta yhtään oikein?

      • Huono kesärengas

        Nokian V on ihan hirvittävän meluisa rengas. Tuli uuden vaihtoauton mukana ja todella huonot..


    • A3-Audimies

      Tuli tässä aihetta liipatessa mieleen, että Michelin Energy Saver on melutasomerkinnän valossa äänekkäämpi, kuin saman merkin Primacy 3, jonka bensasymboli on yhtä tai kahta luokkaa suurempikulutuksinen.

      Pähkäilen, että halutessaan siis erittäin polttoainetaloudelliset renkaat, joutuu kärsimään parempien ajo-ominaisuuksien renkaita kovemmasta melutasosta, jos säilyttää saman rengaskoon.

      Omaan autooni riittäisi 88 kantavuusindeksi, mutta niitä tai alle 91:iä ei oikein tahdo olla tarjolla 16-tuumaisissa.

      Talvirenkaatkin on vaihdon tarpeessa ensi kaudelle. Nyt peltipyörissä on 205/55-16 nastarenkaat, joiden tilalle aion vaihtaa ainakin 195/60:t tai 65:t, Jos saisi 185 XL:t, niin vois olla vieläkin parempi talviajo-ominaisuuksiltaan. Tietysti "näyttävän" näköisethän tommoset kapeemmat ei ole, mutta talvirenkaalta kaipaan näköominaisuuksien sijaan turvallista ja johdonmukaista käytöstä erilaisissa lumi- ja jääolosuhteissa, joiden vuoksi harkitsen ensiasennuslevypyörien sijaan hankkivani tuumaa pienemmät vanteet ja tosiaan ainakin senttiä, ellei kahta kapeampaa rengasta.

      • hiljaiset sillat

        Vastaan uudessa ketjussa "Energy Saver "


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe